Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg føler faktisk at det truer min autonomi dersom kjæreste, venner eller familie prøver å fortelle meg hva jeg bør eller ikke bør gjøre. Og i motsetning til deg så fjerner jeg meg fort fra denne relasjonen om folk holder på sånn. Orker ikke å diskutere med dem en gang, det føles alltid såpass invaderende at jeg vil ha minst mulig med dem å gjøre. Jeg må kunne leve livet mitt på min egen måte så lenge jeg ikke skader andre. 

Bortsett fra i forhold, da. Da må jeg svelge noen kameler. Men når du nevner sjalusi - med mindre jeg er utro (noe jeg aldri har vært) så aksepterer jeg ikke sjalusi heller. Det er bare giftig. 

Anonymkode: ecbf7...8c2

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

La meg ta et eksempel.

Jeg sender følgende melding til min kone:

"Er det greit (les for deg) at jeg kommer hjem seint idag? Nina lurer på om vi to skal ta noen øl etter jobb idag."

Så tre ulike hypotetiske svar fra min kone:

"Kos dere 🥳👍" (støtte)

"Ok, greit" (aksept)

"Du må velge 😪 Hun Nina eller familien din!" (ikke aksept)

Ingen av disse svarene vil gjøre meg mer eller mindre fri. Min kjære har akkurat null tvangsmidler ovenfor meg. Grunnen til at jeg stilte spørsmålet, var at jeg ønsket et bedre besluttsgrunnlag enn hva jeg hadde hatt uten å stille spørsmålet. Men besluttet om jeg skal bli med Nina ut på et par øl, det eier jeg uansett svar fra kona.

Hvis jeg et par timer etterpå, når Nina stikker inn hodet å lurer på om jeg blir med, sier ja til henne tras at jeg da hadde begynt å tenke at det hadde vært litt deilig å dra hjem å slappe. Så kan jeg ikke skylde på at meldingen "Kos dere 🥳👍" gjorde at jeg var redd å skuffe kona min hvis jeg ikke ble med Nina. Valget å bli med  Nina, var mitt og kun mitt.

Skrevet
Fremmed fugl skrev (4 timer siden):

La meg ta et eksempel.

Jeg sender følgende melding til min kone:

"Er det greit (les for deg) at jeg kommer hjem seint idag? Nina lurer på om vi to skal ta noen øl etter jobb idag."

Så tre ulike hypotetiske svar fra min kone:

"Kos dere 🥳👍" (støtte)

"Ok, greit" (aksept)

"Du må velge 😪 Hun Nina eller familien din!" (ikke aksept)

Ingen av disse svarene vil gjøre meg mer eller mindre fri. Min kjære har akkurat null tvangsmidler ovenfor meg. Grunnen til at jeg stilte spørsmålet, var at jeg ønsket et bedre besluttsgrunnlag enn hva jeg hadde hatt uten å stille spørsmålet. Men besluttet om jeg skal bli med Nina ut på et par øl, det eier jeg uansett svar fra kona.

Hvis jeg et par timer etterpå, når Nina stikker inn hodet å lurer på om jeg blir med, sier ja til henne tras at jeg da hadde begynt å tenke at det hadde vært litt deilig å dra hjem å slappe. Så kan jeg ikke skylde på at meldingen "Kos dere 🥳👍" gjorde at jeg var redd å skuffe kona min hvis jeg ikke ble med Nina. Valget å bli med  Nina, var mitt og kun mitt.

Noen er oppdratt med mye skyld og skamfølelse og vil få veldig dårlig samvittighet fort hvis andre reagerer negativt. En sunn balanse er vel det beste. Jeg tenker at det er helt riktig at du følger egne valg uten dårlig samvittighet så lenge du er respektfull og gir kona trygghet på at det er dere.

Anonymkode: e124b...5b6

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Noen er oppdratt med mye skyld og skamfølelse og vil få veldig dårlig samvittighet fort hvis andre reagerer negativt. En sunn balanse er vel det beste. Jeg tenker at det er helt riktig at du følger egne valg uten dårlig samvittighet så lenge du er respektfull og gir kona trygghet på at det er dere.

Anonymkode: e124b...5b6

Jeg er typen som vil at mennesker generelt skal ha det bra. Men det betyr ikke at det er disse menneskene som styrer meg.

Trodde egentligen at mitt eksempel var godt, men ser at det ikke var så godt som jeg hadde tenkt.

Tenk forskjellen mellom:

Jeg eier min dårlige samvittighet 

Min dårlige samvittighet eier meg

Jeg tror at det vil være fornuftig å velge det første perspektivet. Hva jeg gjør med det når jeg føler dårlig samvittighet, er noe som jeg står fritt å bestemme, da jeg er et fritt menneske. Samtidig vil det bety at jeg må være ansvarlig for alle mine handlinger innfor meg selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...