Gå til innhold

Skal aldri mer jobbe som sykepleier!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og er så lettet for å ha tatt avgjørelsen. Har prøvd lenge av og på, og har aldri likt jobben. Jeg har likt pasientene og (noen av) kollegaene men føler ingen interesse eller pasjon for den kliniske biten, selv om en del teori om helse er interessant. Har følt meg så falsk i sykepleieruniformen. Nå har jeg fått meg jobb som lærervikar og butikkmedarbeider, mens jeg venter på å studere noe helt nytt til neste år.

Har holdt på med denne runddansen i altfor mange år nå, og det tærer sånn på kropp og sjel. En ting er at det er veldig tungt psykisk og fysisk selve jobben, en annen ting er å være på jobb og være livredd hver eneste vakt for å gjøre feil, eller misunne assistentene eller vaskedamen som ikke har medisinsk ansvar. Og det å føle meg ubekvem på nesten hver eneste vakt og ikke føle meg som meg selv- å spille skuespill hver gang på jobb. Å late som.

Jeg kjente allerede på magefølelsen under studiet at dette var feil, men presset meg gjennom. Det har kostet meg mange år, økonomi og helse (har kun jobbet deltid for klarer ikke full jobb som spl, og har vært mye sykemeldt).

Men nå er det slutt. Bedre sent enn aldri. Jeg skal jobbe til jeg er 70 år med noe helt annet. Gjerne 100%. Måtte bare få det ut og dele min glede og lettelse over avgjørelsen min.

Anonymkode: bc879...4b8

• Liker 10
  • Hjerte 13
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

:roser:

Kjempebra! Jeg ønsker deg masssssse lykke til!

Anonymkode: d6f49...0ff

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg er i akkurat samme situasjon. Å lese dette var som å lese mine egne tanker. Jeg er stolt av deg! 
Har jobbet deltid sykepleier og aldri fulltid, er bare ikke interessert. Alltid forsiktig og prøver alltid å komme på gode siden av kolleger, slik at de ikke skal føre avvik. Mye oppgaver og mye ansvar. Forbereder meg mentalt til jobb hver dag før vakta og går usikker hjem etter vakten

Anonymkode: c4f20...686

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Bare å finne seg et annet yrke det vel!?

Anonymkode: 61c6c...b0e

• Liker 1
Skrevet

Lykke til 🙂

Anonymkode: b0513...d3b

• Liker 1
Skrevet

Så bra for deg! Hva tenker du å studere?

Jeg et i samme situasjon. Føler jeg har mistet helt gnisten. Gjorde en feil også, og nå er jeg redd og frykter konsekvensene. Arbeidsmiljøet er også helt krise. Og kjenner meg også igjen i det å misunne de med mindre ansvar. Hjelper ikke å bytte jobb, da jeg vil helt ut av pleie. Og de andre jobbmulighetene vokser ikke på trær. Får se hva fremtiden bringer. Ønsker deg lykke til!

Anonymkode: f417f...c52

• Hjerte 3
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg et i samme situasjon. Føler jeg har mistet helt gnisten. Gjorde en feil også, og nå er jeg redd og frykter konsekvensene. Arbeidsmiljøet er også helt krise. Og kjenner meg også igjen i det å misunne de med mindre ansvar. Hjelper ikke å bytte jobb, da jeg vil helt ut av pleie. Og de andre jobbmulighetene vokser ikke på trær. Får se hva fremtiden bringer. Ønsker deg lykke til!

Jeg vipper mellom sykepleie studiet og grunnskolelærer neste år, virker som et valg mellom pest eller kolera hvergang jeg er innom KG

• Liker 5
Skrevet
Eplekakepåpizza skrev (15 minutter siden):

Jeg vipper mellom sykepleie studiet og grunnskolelærer neste år, virker som et valg mellom pest eller kolera hvergang jeg er innom KG

🤣

Anonymkode: d2b44...dc2

• Liker 2
Skrevet

Når fellesskapet gir deg en svindyr utdannelse hekt gratis så følger det jo med noen forpliktelser. Synes ikke det er OK at folk «presser seg gjennom» et studie de uansett ikke kommer  til å bruke. 

Anonymkode: ea98c...326

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Når fellesskapet gir deg en svindyr utdannelse hekt gratis så følger det jo med noen forpliktelser. Synes ikke det er OK at folk «presser seg gjennom» et studie de uansett ikke kommer  til å bruke. 

Jeg skulle akkurat til å skrive noe om dette. Har følt på mye skyldfølelse og har prøvd og prøvd. Når jeg var student så mistrivdes jeg veldig og snakket med flere lærere om det, jeg var helt klar på å slutte men ble overtalt til å fortsette. Hun ene snakket meg helt rundt. Mulig fordi høyskolene tjener penger på at studenter fullfører! Så lærere ved utdanningsinstitusjoner får også ta sitt ansvar når de skal rådgi unge mennesker. Nå er jeg snart 40, så har jobbet i helse i mange år. Så utdannelsen er brukt, til en viss grad.

Jeg tenker faktisk at dersom folk måtte betalt for sitt studie hadde nok flere tenkt seg om både en og to ganger med hva de holdt på med. Og hva de egentlig hadde lyst til å bruke penger på. Nå som alt er gratis så er det jo bare å prøve.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Da må fellesskapet bidra mer for at sykepleierne kan stå i jobben. Ett tiltak kan være å ha nok ansatte på jobb. 

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Bare å finne seg et annet yrke det vel!?

Anonymkode: 61c6c...b0e

Det er jo det ts har tenk å gjøre. Svarte du uten å lese innlegget?

Anonymkode: f572e...80b

• Liker 13
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Siden jeg ikke er helt ung lenger så tenker jeg å ta ppu for yrkesfag. Da blir jeg lærer og kan bruke min bakgrunn. Vil også ta et årsstudium innen økonomi. Kanskje jeg ender opp som sekretær/kontormedarbeider eller lærer jeg vet ikke. Men er helt ferdig med å jobbe som sykepleier. Jobber heller innen renhold eller i butikk. 
Ønsker deg lykke til og, ikke vent med å bytte beite til du blir for gammel, det blir ikke lettere med årene.❤️

Skrevet

Flott at du har tatt tak i livet ditt!:klappe:

Du har åpenbart valgt feil yrke, men jeg er litt nysgjerrig på hvorfor du velger å gå ut med det på KG...:klo: Er det for å skremme andre vekk fra sykepleieryrket?

• Nyttig 1
Skrevet
Eplekakepåpizza skrev (6 timer siden):

Jeg ville tatt lærer. Men jeg orker ikke tanken på medisiner eller medisinsk ansvar lenger så for meg er svaret enkelt. Vil aldri mer ha ansvar for andres liv og helse mens jeg står og famler og føler meg super usikker. Grusom følelse. Ts

Skrevet
Portia Catonis skrev (1 minutt siden):

Flott at du har tatt tak i livet ditt!:klappe:

Du har åpenbart valgt feil yrke, men jeg er litt nysgjerrig på hvorfor du velger å gå ut med det på KG...:klo: Er det for å skremme andre vekk fra sykepleieryrket?

Mer for å ventilere. Har hatt det tungt lenge. De som trives som sykepleiere trives uansett hva jeg skriver. De som er usikre kan gjerne tenke seg om to ganger. Mange som liker å være sykepleiere og det finnes mange gode arbeidsplasser. Så det er ikke min intensjon å skremme noen vekk. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg skulle akkurat til å skrive noe om dette. Har følt på mye skyldfølelse og har prøvd og prøvd. Når jeg var student så mistrivdes jeg veldig og snakket med flere lærere om det, jeg var helt klar på å slutte men ble overtalt til å fortsette. Hun ene snakket meg helt rundt. Mulig fordi høyskolene tjener penger på at studenter fullfører! Så lærere ved utdanningsinstitusjoner får også ta sitt ansvar når de skal rådgi unge mennesker. Nå er jeg snart 40, så har jobbet i helse i mange år. Så utdannelsen er brukt, til en viss grad.

Jeg tenker faktisk at dersom folk måtte betalt for sitt studie hadde nok flere tenkt seg om både en og to ganger med hva de holdt på med. Og hva de egentlig hadde lyst til å bruke penger på. Nå som alt er gratis så er det jo bare å prøve.

Det skal du ikke føle, uansett hva slags annet yrke du velger så vil du dra mye nytte av sykepleirutdannelsen din og du vil få et bredere syn på ditt nye yrke en det læreplanen til det yrket sier. 

• Liker 1
Skrevet
Apis skrev (32 minutter siden):

Det skal du ikke føle, uansett hva slags annet yrke du velger så vil du dra mye nytte av sykepleirutdannelsen din og du vil få et bredere syn på ditt nye yrke en det læreplanen til det yrket sier. 

Takk❤️

Skrevet

Skjønner deg. Var på et tidspunkt drittlei av å springe ræven av meg på sykehuset. Så jeg tok pedagogikk og begynte å undervise på videregående på helsefag. Tok ikke lang tid før jeg skjønte at det virkelig ikke var noe for meg. Følte jobben slukte meg helt og jeg aldri hadde fri. Alltid noe å forberede, alltid en haug med innleveringer å rette, elever og foreldre som tok kontakt til alle døgnets tider for ting som ikke engang var fag og skolerelatert. Det var overhodet ikke sånn jeg hadde forestilt meg det skulle bli. Så tok jeg videreutdanning til psykiatrisk sykepleier og jobbet mange år i psykiatrien. Hadde mange fine år der, men så ble jeg lei av det og. Pasientene var så syke og intense og kollegaene var ofte ufaglærte menn som hadde jobbet der i alle år og ikke var interessert i å endre praksis. Mye unødvendig maktbruk, og de fikk bare dure på, ledelsen gjorde ingenting med avviksmeldinger på uforsvarlig praksis. Så nå jobber jeg med langvarig rusbehandling for en gruppe motiverte pasienter og har verdens beste jobb. Det jeg liker med å være sykepleier er at det er så variert hva man kan jobbe med. Glad jeg har prøvd mye forskjellig og funnet et sted jeg virkelig liker å jobbe. Jeg tror du kan finne et sted du vil trives som sykepleier, men du må kanskje prøve litt flere arbeidsfelt. Viss ikke, så må du ha lykke til med din plan B. 

Anonymkode: 19c5f...7cb

• Liker 1
Skrevet

Rekk opp hånda den sykepleieren som aldri har gjort noe feil i sitt liv. De sykepleierne som mener de er helt perfekte er de verste etter min mening. Jeg skjønner at man som sykepleier er redd for å gjøre feil og at feil kan potensielt få store konsekvenser. Hovedproblemet er som sagt bemanning. Selv jeg som pleieassistent på et sykehus har gjort feil. Senest i går hvor jeg helt glemte å servere en pasient middag fordi jeg trodde pårørende som var hos vedkommende sørget for det. De fiksa jo en del mat for vedkommende. Så da de skulle gå ble det plutselig oppdaga. La meg langflat og vartet opp  rikelig med kveldsmat. Det er ikke en kritisk feil å hoppe over et måltid nødvendigvis, men det er jo fort noe man kan klage på. Hadde selvsagt en sykepleier bak meg som hadde alt av medisinsk ansvar, som vel kanskje gav meg litt mye ansvar for pasientene  og også krevende pasienter som jeg ikke har veldig mye erfaring med. 

Anonymkode: 9a946...9f0

• Hjerte 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...