Gå til innhold

B12 mangel erfaring

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har fått påvist lavt b12 og d vitamin 

Psyken min er helt å kjøre for tiden, kan det ha noen sammenheng? Vil gjerne høre andre sine erfaringer 

Anonymkode: 47ad0...699

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, jeg hadde det for en stund siden. Trodde jeg var utbrent. Sliten, sint, trøtt, vondter i kroppen, deprimert. Slik jeg har forstått det finnes det utallige symptomer på b12-mangel, men at ikke alle har de samme symptomene. Håper du føler deg bedre snart. 

Anonymkode: 4ead6...ce5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :) Har alle symptomene du har beskrevet. 
Tok det lang tid før du følte deg normal igjen? 
Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fått d-vit og b-12 vit skrevet ut på resept? 

Jeg hadde også de samme symptomene, og fikk en kjempedose av dette av legen. Helt fin nå 😅

Anonymkode: 62461...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg skal ta sprøyte hver uke i ca 2 mnd. 
Gleder meg til å føle meg normal igjen! Det er helt fantastisk hvis påfyll av vitaminer kan hjelpe mot f.eks depresjon 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også slitt med det, i tillegg til depresjon og legen min sa man lettere blir deprimert ved vitaminmangel og jernmangel (har det og).

Anonymkode: 01417...038

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk påvist B12-mangel. Jeg merket det hovedsaklig med ekstrem fysisk utmattelse. Ble mye bedre etter to-tre måneder på sterke reseptbelagte tilskudd. 

Men merket ikke noe særlig på psyken. Når det skal sies, så har jeg slitt med depresjon i åresvis, da, så er jevnt over litt psykisk nede. 

Anonymkode: ed1af...b64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.10.2022 den 22.27):

Ja, jeg skal ta sprøyte hver uke i ca 2 mnd. 
Gleder meg til å føle meg normal igjen! Det er helt fantastisk hvis påfyll av vitaminer kan hjelpe mot f.eks depresjon 

det er ikke depresjon du har hvis det hjelper med påfyll, det er et symptom på en vitaminmangel. To helt ulike diagnoser. 

Anonymkode: cb8f5...e73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

det er ikke depresjon du har hvis det hjelper med påfyll, det er et symptom på en vitaminmangel. To helt ulike diagnoser. 

Anonymkode: cb8f5...e73

Det der høres litt søkt ut.

Depresjon kan f.eks. utløses av mangel på serotonin i hjernen.

Hormonet som produseres av D-vitamin utløser produksjon av serotonin fra tryptofan (kilde). 

D-vitaminmangel hemmer derfor produksjon av serotonin i hjernen. Det kan utløse depresjon. 

Ved å øke produksjonen eller inntaket av D-vitamin, kan serotoninnivået i hjernen stabiliseres. Da kan depresjonen forsvinne. 

Vitaminmangel og depresjon er to forskjellige diagnoser, men den ene kan utløse den andre.

Anonymkode: e72db...4f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.10.2022 den 21.41):

Takk :) Har alle symptomene du har beskrevet. 
Tok det lang tid før du følte deg normal igjen? 
Ts

5-6 uker før jeg plutselig hadde normal energi. Hadde glemt hvordan der var. Har tatt B-kompleks, b12 og multivitamin. For meg fungerte det med tabletter. Noen må ha sprøyter, men legen vet vel hva som er best for deg. 

Anonymkode: 4ead6...ce5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mange som sliter med opptak av B12 gjennom tarmene.
Jeg gikk på sprøyter hver andre mnd i mange år, nå funker det med tabletter heldigvis, de heter Behepan, sånn om du skulle ha problemer videre så du kan slippe å ta sprøyter hele tiden.
Men ja, de symptomene du snakker om er ganske normale.
Nå tar jeg Behepan og trantabletter hver dag, da slipper jeg unna mangler og symptomer.

Anonymkode: 3c57d...d8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...