Gå til innhold

Etikkprøve og valg av dilemma, hvordan velge riktig alternativ som er dilemma ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etikk-faget og dilemma:

Hvordan vet dere hvilket av tre alternativer er det rette dilemma? Hvordan velge et handlingsalternativ som er et dilemma?

Blir forvirra av det.. velger jeg ikke riktig dilemma i oppgaven så ryker jeg allerede før testen virkelig har startet...! jeg forstår resten av teorien men formuleringene av alternativene gjør det vanskelig å definere hva som er dilemma! 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilket dilemma snakker vi om?

• Liker 2
Skrevet

saken er at jeg skal ta en etikkprøve. jeg vet jo ikke hvordan oppgaven lyder. men jeg kommer til å måtte velge 1 av 3 alternativer, og 1 av de er selve dilemma. hvordan vet jeg hva et dilemma er? 

Eller for å si det på en sinnsykt enkel måte: Hva er et dilemma? Og hvilke eksempler har du på dilemmaer? 

Skrevet

Et dilemma kan være f eks en kreftpasient som har barn, men som ikke vil at barna skal få vite at hun har kreft og kommer til å dø. Da har du et dilemma mellom barnas behov for å bli ivaretatt, ig mors rett til selvbestemmelse, og helsepersonells taushetsplikt. 

F eks

Gjest vilkåret
Skrevet

Jeg tror kanskje du har misforstått oppgaven? Dilemma er bare en problemstilling, enkelt sagt. Du kan ikke velge feil problemstilling. Om det er snakk om etikk kan du vel ikke velge feil svar heller, du må bare ha en god grunn for ditt valg. Og dersom du har lest fagmateriale bra, så burde du ha en viss forståelse for hvilken logikk som er ok å bruke

Dilemma er vel noe ala en problemstilling som får deg til å tenke, som ikke har et enkelt svar. Det er ihvertfall det jeg ville antatt, ikke at jeg fulgte med på skole noe særlig....

Skrevet

Hæ?

Søk opp "dilemma" i ordboka om du ikke vet hva ordet betyr.

Anonymkode: ac984...51e

Skrevet
Topsi skrev (14 timer siden):

Et dilemma kan være f eks en kreftpasient som har barn, men som ikke vil at barna skal få vite at hun har kreft og kommer til å dø. Da har du et dilemma mellom barnas behov for å bli ivaretatt, ig mors rett til selvbestemmelse, og helsepersonells taushetsplikt. 

F eks

Den var bra

Anonymkode: 7b67b...d7b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...