Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en baby på 8 uker som er en veldig rolig og fornøyd baby. Sover om natten og er generelt lite krevende, men selvfølgelig gråter innimellom som alle babyer.

Jeg har blitt diagnostisert med fødselsdepresjon og trenger derfor en del hjelp og støtte fra far.

Vi har, etter at jeg ikke blir hørt, vært i samtale hos både lege og familievernkontor hvor det hver gang er enighet om at pappaen skal delta mer i familien.

Han sitter på datarommet sitt hele kvelden og spiller sammen med vennene sine, kommer bare ut og hjelper til når jeg blir sint og går inn å forlanger hjelp. Når han da først kommer bare tar han baby og holder på med slik at jeg skal «få fri» til å gjøre husarbeid. Han sitter da gjerne å skyndter på meg i tillegg og maser om at jeg må bli ferdig og at jeg er alt for treg.

Jeg er så lei av at jeg og baby må kjempe mot disse spillene og alltid tape. Har vurdert å gå, men tør liksom ikke det heller :( 

Hva kan jeg si eller gjøre for å få han til å ønske å være sammen med oss? :( 

Anonymkode: c4443...a25

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi har en baby på 8 uker som er en veldig rolig og fornøyd baby. Sover om natten og er generelt lite krevende, men selvfølgelig gråter innimellom som alle babyer.

Jeg har blitt diagnostisert med fødselsdepresjon og trenger derfor en del hjelp og støtte fra far.

Vi har, etter at jeg ikke blir hørt, vært i samtale hos både lege og familievernkontor hvor det hver gang er enighet om at pappaen skal delta mer i familien.

Han sitter på datarommet sitt hele kvelden og spiller sammen med vennene sine, kommer bare ut og hjelper til når jeg blir sint og går inn å forlanger hjelp. Når han da først kommer bare tar han baby og holder på med slik at jeg skal «få fri» til å gjøre husarbeid. Han sitter da gjerne å skyndter på meg i tillegg og maser om at jeg må bli ferdig og at jeg er alt for treg.

Jeg er så lei av at jeg og baby må kjempe mot disse spillene og alltid tape. Har vurdert å gå, men tør liksom ikke det heller :( 

sukk enda en sånn mann. Alle dere kvinner her inne med slike menn bør starte en egen klubb. Begynner å bli en stor gjeng

Endret av Maleficenta
  • Liker 13
  • Nyttig 8
Skrevet

Du får det garantert bedre om du går. 

Anonymkode: 98781...079

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Har han fått samme oppfølging?

Han har blitt far, og har i tillegg en sint og deprimert samboer som ikke trives i mammarollen.

Kan spillingen være hans måte å komme seg vekk på?

Spilte han i før og i graviditeten, eller startet det nå?

Var du en av de som tenkte han skulle slutte da du ble gravid?

Kan du (dere) få hjelp til husarbeid av din mor, venninne, søster? 

Anonymkode: 57620...5fd

• Liker 1
Skrevet

Bare dra, det var sånn her og. Fødselsdepresjon og pappaen tok over min permisjon, og benyttet den til å sove og spille mer. 

Anonymkode: 79c45...632

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
Maleficenta skrev (1 minutt siden):

sukk enda en sånn mann. Alle dere kvinner her inne med slike menn bør starte en egen klubb. Begynner å bli en stor gjeng

Det er jo fordi det er mange menn som ikke har blitt voksne selv om det kan se sånn ut. Vi har alle enten vært der eller dessverre må adoptere den de til neste godtroende kvinnen. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Han har blitt far, og har i tillegg en sint og deprimert samboer som ikke trives i mammarollen.

Han sier selv at han rømmer inn i spillene, men har lovet 100 ganger at han skal ta seg sammen.

Han har alltid spilt, men hadde faktisk håpet at en mann på 40 kunne være i stand til å redusere. Har aldri krevd at han skal slutte, men at han skal delta i familien.

Å få venner og familie til å vaske her for at han skal få mer spilltid er totalt uaktuelt.

ts

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Min eks var sånn. Og annenhverhelg pappa. 

"Pappa? Pappa? 

(Sukk) Nei, pappa ser ikke meg han,  han bryr seg bare om å spille på mobilen sin".

Du må innse at du faktisk har 2 barn. En voksen og en på 8 mnd. 

Og så ta valgene dine deretter. 

Anonymkode: b0e2f...b7b

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hva skjer om du setter baby inn til far? Og så går og legger deg nedpå? Eller om du gir baby til far og så sier «nå trenger jeg en pause. Jeg går en tur alene og kommer hjem om 2 timer.»

Unnlater han å vise baby tilstrekkelig omsorg? 

Og hvorfor velger du å gjøre husarbeid når far tar baby? Hva tror du skjer om du ikke gjør husarbeid når han tar baby? Eller vet du at han da tyr til psykisk eller fysisk vold? 

Du kan kun velge dine handlinger, ja. Men det betyr at du velger om du skal dekke opp for fars unnlatenhet het eller ikke, så lenge det ikke betyr at baby blir liggende alene og skrike, uten mat, drikke eller bleieskift. Det er dermed du som velger å ikke sette baby inn til far. Du som velger å gjøre husarbeid når far har baby. Du står helt fritt til å velge å ikke gjøre noe husarbeid. Far evner ta alt sammen. Og ingen (baby inkludert) lider om du lar det ligge en måned eller to.

Anonymkode: 0aee6...040

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde sagt at han får vise at han klarer å begrense spillingen til x timer i uka, og at har er med i familien. Satt noen spilleregler for hva du krever av han. Gitt han 1 måned. Om han ikke klarte det hadde jeg tatt babyen og forlatt han. Flyttet inn til en mor, søster vennine til fødselsdepresjonen forsvinner. 

Anonymkode: 261d6...888

• Liker 6
Skrevet

Hadde pakket kofferten og sagt Hade😏 

Anonymkode: e6102...861

• Liker 4
Skrevet (endret)

Akkurat nå får du ikke støtten du trenger og det kan forverre situasjonen og helsen din, samt fremtiden for dere. Jeg er ikke en fan av «forlat han» kommentarer, men i dette tilfellet tenkte jeg umiddelbart: Her kan du bruke tiden og energien din på babyen fremfor å prøve å få denne mannen til å forstå hvorfor han skal bidra. Om han ikke forstår det selv så langt, etter både samtaler med helsepersonell og forsøk fra deg, er det dessverre en tapt sak. Tenk på deg selv og babyen. Flytt til nær familie eller gode venner, og tør å be om hjelp fra andre for avlastningen du har behov for nå. Og ikke se deg tilbake senere, for det er lett å gå tilbake når det harde arbeidet er gjort, og for han å bli engasjert når det ikke krever så mye fra han. Du klarer dette :hjerte:

Endret av HelloMindy
  • Liker 3
Skrevet

Du og barnet ditt fortjener bedre enn dette!

• Liker 1
Skrevet

Du må sette klare grenser for mannen. Han er avhengig. Faste spilltider og fast antall timer i uka, ellers så går du. Få hjelp fra familievernkontoret/fagfolk. 

Anonymkode: 37b4a...f0e

• Liker 2
Skrevet

Er du den samme som postet om dette for noen uker siden ts?

Anonymkode: 397e1...65c

Skrevet

Jeg lurer på hvordan disse mennene var før dere fikk barn? Om han da satt sammen/fant på ting sammen med deg istedenfor å spille dataspill, og tok sin del av husarbeid og matlaging, kan det tenkes at endringen av adferd også er en fødselsdepresjon for hans del. 

Om han var lik før dere fikk barn, altså at han prioriterte dataspill fremfor å være sammen med deg og ellers deltok lite i husarbeid og matlaging, er det jo gjerne ikke slik at han magisk endrer seg når han får barn. 

Angående råd til spørsmålet ditt, kommer det helt an på hvordan far var før barn. 

Anonymkode: 4e7b7...c74

• Liker 2
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Kanskje fars far, bror eller kompiser heller kan komme å hjelpe til med husarbeidet?

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg lurer på hvordan disse mennene var før dere fikk barn? Om han da satt sammen/fant på ting sammen med deg istedenfor å spille dataspill, og tok sin del av husarbeid og matlaging, kan det tenkes at endringen av adferd også er en fødselsdepresjon for hans del. 

Om han var lik før dere fikk barn, altså at han prioriterte dataspill fremfor å være sammen med deg og ellers deltok lite i husarbeid og matlaging, er det jo gjerne ikke slik at han magisk endrer seg når han får barn. 

Angående råd til spørsmålet ditt, kommer det helt an på hvordan far var før barn. 

Anonymkode: 4e7b7...c74

Dette lurer jeg også på! 

Tror en del tror mannen vil endre seg. Av og til virker det som noen bare får barn for å få barn uten å tenke over hva det innebærer (og med hvem). 

Snakker ikke folk sammen før barn planlegges? Om forventninger, egen oppvekst. Hva man vil ta med fra egen oppvekst og hva man vil gjøre annerledes. Hvordan fordele oppgaver. Hva man gjør om babytiden blir slitsom. 

Anonymkode: 99912...3e9

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Du må sette klare grenser for mannen. Han er avhengig. Faste spilltider og fast antall timer i uka, ellers så går du. Få hjelp fra familievernkontoret/fagfolk. 

Anonymkode: 37b4a...f0e

Uansett TS, så taper du. Dømt til å være mor til mannen din. Si takk og farvel. 

• Liker 1
Gjest Automagisk
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ingenting faktisk.Du kan pakke kofferten så skjerper han seg og er sammen med dere en dag og er tilbake i spillet neste dag.

Denne mannen er den han er..du kan ikke endre han bare bestemme hvordan du forholder deg til det..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...