Cyndaquil Skrevet 28. oktober 2022 #1 Skrevet 28. oktober 2022 Hva skjer med fosterbarn når de blir 18-19 år? Må de flytte hjemmefra og ikke ha noe særlig kontakt med fosterfamilien sin? Eller blir fosterfamilien som hvilken som helst familie? ser luksusfellen nå der en deltager flytter til fosterhjem som 5 åring. Som 18 åring måtte han flytte ut. I 13 år var fe familien hans. Og blir ikke knyttet nok til å ville ha han videre i livet sitt? Så hjerteskjærende . er dette normal praksis? Fosterbarn som bir fra fe er små hos samme fosterforeldre bare må klare seg selv så snart de er myndig ? 2 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #2 Skrevet 28. oktober 2022 De har rett på ettervern, men ingen rett til å forbli i fosterhjemmet. Anonymkode: b841e...ebd 6
Cyndaquil Skrevet 28. oktober 2022 Forfatter #3 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): De har rett på ettervern, men ingen rett til å forbli i fosterhjemmet. Anonymkode: b841e...ebd Jeg syns det er rart at ikke fosterfamilien blir knyttet til barna på 10-13 år. Hadde jeg hatt et barn boende hos meg så lenge ville jeg sett på barnet som mitt eget og ville ha like mye med den å gjøre som bio barn 6 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #5 Skrevet 28. oktober 2022 I noen fosterfamilier forblir «barnet» en del av familien, og blir hverken tvunget til å flytte eller miste kontakten, de feirer jul, bursdag osv sammen som en hvilken som helst annen familie. Hos andre blir de omtrent hivd ut på dagen (ei jeg kjenner fikk brått beskjed om å flytte siden de ikke lenger hadde ansvar for henne). Anonymkode: 3b60a...d5f 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #6 Skrevet 28. oktober 2022 Ett av mine søsken har fosterbarn. Barnet ble boende hos dem til den fikk jobb og selv var klar for å flytte ut på lik linje med biologiske barn. Fosterbarnet er fortsatt "deres" barn slik de ser det, jeg anser også barnet som mitt tantebarn. Anonymkode: f9572...872 3 2 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #7 Skrevet 28. oktober 2022 De har rett på ettervern, og de kan velge det bort. Mange fosterbarn er knyttet til fosterfamilien sin, og blir boende hjemme til de er klare til å stå på egne ben. Mine hjemmeboende fosterbarn er over 20 år. De blir nok boende hjemme en god stund til. Og de er både våre, og noen andres, barn. Anonymkode: ddd3f...5a4 2 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #8 Skrevet 28. oktober 2022 Ja de jeg kjenner som har hatt fosterbarn har de blitt en del av familien resten av livet og bra er det. Syns det hørtes hjerteskjærende ut å skulle kaste en foster unge på dør så fort de blir 18..da er det nok pengene som teller hos foster familien og syns det virker kynisk. Anonymkode: b9a3f...fa9 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #9 Skrevet 28. oktober 2022 Å, så trist. Hjerteskjærende. Min stesøs har fortsatt kontakt med sine fosterforeldres barn, men sporadisk. Hun måtte flytte ut, og føler at det kun var penger/bidraget som gjorde at de tok imot henne. Stebror har kontakt med fosterfam sin også, men enda tettere. De behandler ham som sin familie og ses fortsatt ukentlig. De ble splittet og havnet i hvert sitt hjem. Dette er 30 år siden ca. Anonymkode: 511d1...6c7
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #10 Skrevet 28. oktober 2022 Cyndaquil skrev (27 minutter siden): Hva skjer med fosterbarn når de blir 18-19 år? Må de flytte hjemmefra og ikke ha noe særlig kontakt med fosterfamilien sin? Eller blir fosterfamilien som hvilken som helst familie? ser luksusfellen nå der en deltager flytter til fosterhjem som 5 åring. Som 18 åring måtte han flytte ut. I 13 år var fe familien hans. Og blir ikke knyttet nok til å ville ha han videre i livet sitt? Så hjerteskjærende . er dette normal praksis? Fosterbarn som bir fra fe er små hos samme fosterforeldre bare må klare seg selv så snart de er myndig ? Mange fosterbarn regnes som en av familien, i noen tilfeller har fosterbarn vært så grusom at man ikke kan ha kontakt videre Anonymkode: 1f355...405 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #11 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Ja de jeg kjenner som har hatt fosterbarn har de blitt en del av familien resten av livet og bra er det. Syns det hørtes hjerteskjærende ut å skulle kaste en foster unge på dør så fort de blir 18..da er det nok pengene som teller hos foster familien og syns det virker kynisk. Anonymkode: b9a3f...fa9 Nope det er virkelig ikke sånn altså Anonymkode: 1f355...405
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #12 Skrevet 28. oktober 2022 Jeg bodde i fosterhjem i ungdomstiden, og flyttet straks jeg var ferdig på videregående. Jeg fikk et sett med søpplebøtte og såpedispenser til badet i utflyttningsgave, og hørte aldri noe mer fra dem... Kjenner 5 andre som har bodd i fosterhjem, og ingen oppfølging eller kontakt etter at de ble 18 år der heller. Det er overhodet ikke som å være en del av familien, man bare bor der midlertidig. Anonymkode: b05b0...6b8 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #13 Skrevet 28. oktober 2022 Det kommer helt an på fosterfamilien og ungdommen selv. De kan selvsagt ha så mye kontakt de vil, men noen fosterforeldre vil ikke ha noe mer med ungdommen å gjøre når pengene tar slutt, dessverre. Ellers har ungdommen rett på etterhvert, om ønskelig. Anonymkode: 2a4e7...675
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #14 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg bodde i fosterhjem i ungdomstiden, og flyttet straks jeg var ferdig på videregående. Jeg fikk et sett med søpplebøtte og såpedispenser til badet i utflyttningsgave, og hørte aldri noe mer fra dem... Kjenner 5 andre som har bodd i fosterhjem, og ingen oppfølging eller kontakt etter at de ble 18 år der heller. Det er overhodet ikke som å være en del av familien, man bare bor der midlertidig. Anonymkode: b05b0...6b8 For noe tull! At det er din erfaring betyr ikke at det er sånn Anonymkode: 1f355...405 3
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #15 Skrevet 28. oktober 2022 Cyndaquil skrev (51 minutter siden): Jeg syns det er rart at ikke fosterfamilien blir knyttet til barna på 10-13 år. Hadde jeg hatt et barn boende hos meg så lenge ville jeg sett på barnet som mitt eget og ville ha like mye med den å gjøre som bio barn Joda. Men det at du er normalt fungerende betyr jo ikke at alle som velger å ha fosterbarn er det. Særlig om de deltar på luksusfellen. Anonymkode: 82947...1fd
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #16 Skrevet 28. oktober 2022 det er vel ikke akkurat "overflod" med familier som ønsker å være fosterhjem i Norge heller. så barn / ungdommer blir vel boende i beredskapshjem eller what ever frem til man er ferdig med videregående. Men da er det over og ut. Anonymkode: 764c1...704
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #17 Skrevet 28. oktober 2022 Noen fosterfamilier burde ikke vært det. Noen fosterbarn er sterk knyttet til sine egne, og knytter ikke bånd til fosterfamilien. Noen er svært skadet, og fosterhjem fungerer ikke for dem. Det er mange årsaker, på samme måte som det er mange årsaker til at andre typer familier ikke fungerer som ønsket. Det betyr at det finnes gode, og mindre gode, familier uansett form. Anonymkode: ddd3f...5a4 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #18 Skrevet 28. oktober 2022 Cyndaquil skrev (1 time siden): Jeg syns det er rart at ikke fosterfamilien blir knyttet til barna på 10-13 år. Hadde jeg hatt et barn boende hos meg så lenge ville jeg sett på barnet som mitt eget og ville ha like mye med den å gjøre som bio barn De fleste fosterforeldre gjør det i bunn og grunn for pengene. Sånn er det bare. Anonymkode: 551ce...043
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #19 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): De fleste fosterforeldre gjør det i bunn og grunn for pengene. Sånn er det bare. Anonymkode: 551ce...043 Dette stemmer ikke. Da skulle det vært mye mer betalt Anonymkode: 1f355...405 4
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #20 Skrevet 28. oktober 2022 Om barnet kommer under ettervern når de har blitt 18 og vil fortsette og bo hos fosterfamilie. Får fosterfamilien fortsatt betaling fra barnevernet da? Anonymkode: 13ab5...a49
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå