Gå til innhold

Hva kan jeg si/gjøre for å få sønn 10 til å åpne seg mer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han har alltid vært god til å snakke, men helst om hva han ser på tv, hva han ønsker seg, eller hva andre gjorde på skolen. 

Jeg spør og prøver mange måter for å få han til å snakke om hva han har gjort på skolen, hvilke fag, hva de gjorde der, hvem han lekte med, hva de lekte. Men om jeg ikke spør, snakker han aldri selv.

Han kommer selvfølgelig å forteller om han har det vondt, om noen har sagt noe stygt osv. 

Men skulle ønske vi kunne hatt en bedre dialog gjennom dagen, litt nå og da gjennom uken. 

Tips? Hva gjør dere med deres barn eller hvordan er din 10 åring?

Anonymkode: cb452...dc3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke en 10åring selv. Men hørte fra noen at det er et tips å bare være der. Ikke snakke så mye nødvendigvis, eller spørre, men være sammen. Invitere han med på å bake, gå på butikken sammen, være i samme rom og pusle med hver sine saker, eller gjøre et eller annet. Være tilgjengelig. 

Anonymkode: b8f4a...1d0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Har ikke en 10åring selv. Men hørte fra noen at det er et tips å bare være der. Ikke snakke så mye nødvendigvis, eller spørre, men være sammen. Invitere han med på å bake, gå på butikken sammen, være i samme rom og pusle med hver sine saker, eller gjøre et eller annet. Være tilgjengelig. 

Anonymkode: b8f4a...1d0

Forstår poenget ditt, og føler ikke jeg kan gjøre så mye annaledes. Jobber som nattevakt, sender barna til skolen og sover på formiddagen. Er hjemme hele ettermiddagen/kvelden med barna. 

Han er med på fritidsaktiviteter to dager i uken, foretrekker helst tid på gaming og skjerm. Vi har bestemt skjermbruk, men han prøver å se så mye tv utenom som han kan. Med mindre jeg spør om hjelp til matlaging, husarbeid, så er han ikke med frivillig. Sjeldent han vil pusle med noe i samme rom. Jeg inviterer oftere til spill, lesing og se film/serier sammen, men det ønsker han ikke bruke tid på så ofte.

ts

Skrevet

Vi kjører bil. Beste måten å få ungene til å åpne seg. 

Eller gjør ting sammen. 

Guttene mine har hatt litt vanskelig for å sette ord på hverdagene sine. Mange impulser og de har gjerne "levd" i øyeblikket. Når jeg kommer for å hente, er skoledagen glemt. 

• Liker 1
Skrevet

Vi snakker om dagene våre rundt middagsbordet. I starten var svaret ofte "Husker ikke", men brukte da timeplanen og ukeplanen som utgangspunkt for mer konkrete spørsmål. Nå går det helt av seg selv, både om det faglige og det sosiale. 

Anonymkode: b17ed...eab

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Han har alltid vært god til å snakke, men helst om hva han ser på tv, hva han ønsker seg, eller hva andre gjorde på skolen. 

Jeg spør og prøver mange måter for å få han til å snakke om hva han har gjort på skolen, hvilke fag, hva de gjorde der, hvem han lekte med, hva de lekte. Men om jeg ikke spør, snakker han aldri selv.

Han kommer selvfølgelig å forteller om han har det vondt, om noen har sagt noe stygt osv. 

Men skulle ønske vi kunne hatt en bedre dialog gjennom dagen, litt nå og da gjennom uken. 

Tips? Hva gjør dere med deres barn eller hvordan er din 10 åring?

dette kommer, vil ikke barnet prate, så ikke press, han kommer når han er klar.

min er veldig åpen og alltid vert det, kanskje litt for mye

Anonymkode: a7663...51d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...