Gå til innhold

Liker du å høre på eldre mennesker fortelle om hvordan ting var før?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg liker veldig godt å høre på eldre mennesker fortelle om gamle dager. Mange ting folk på min egen alder har fortalt meg, har jeg glemt (ikke viktige ting de har betrodd meg , altså) , men det eldre folk har fortalt meg glemmer jeg ikke. Synes det er interessant å høre om hvordan det var når de vokste opp. Det er interessant å lese om det, men det er noe helt annet å høre på de som forteller om det. Synes du det er interessant? Er det noe spesielt som har fascinert deg?  🙂

Anonymkode: 3f6e3...9a3

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest PanteneProVVV
Skrevet

Interessant når de på 80+ forteller. Not so much når de på 60+ gjør det.

Skrevet

Jeg synes også det er interessant og jeg setter pris på at de tør å fortelle det som ikke var bra også. Som sosial urettferdighet. Og ting under krigen som vi helst ikke nevner. Jeg får et mer balansert syn på det på den måten.

• Liker 1
Skrevet

Ja. Faren min er 80+ og historiene han forteller om bygda vi vokste opp i og hvordan tidene har forandret seg er ganske utrolig.

Anonymkode: ca035...5da

• Liker 2
Skrevet

Ja, det giør jeg. Men da må de være såpass gamle at det tidene har forandret seg. Jeg likte veldig godt å høre gamle folk snakke om krigen da jeg var yngre. Dessverre lever ikke denne generasjonen lengre, men jeg syns jeg lærte en god del. 

Anonymkode: f6647...14b

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, det giør jeg. Men da må de være såpass gamle at det tidene har forandret seg. Jeg likte veldig godt å høre gamle folk snakke om krigen da jeg var yngre. Dessverre lever ikke denne generasjonen lengre, men jeg syns jeg lærte en god del. 

Det gjør de vel..... med mindre du tenker 1 verdenskrig?

Skrevet
PanteneProVVV skrev (4 minutter siden):

Interessant når de på 80+ forteller. Not so much når de på 60+ gjør det.

De på 70+ kan også ha mye interessant å fortelle 🙂

Anonymkode: 3f6e3...9a3

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det gjør de vel..... med mindre du tenker 1 verdenskrig?

Nei, det er nok ganske tynt i rekkene blant de som opplevde krigen. De som ble født på den tiden er jo her, men de hadde jo ingen reell opplevelse av krigen. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

er da mye som har endret seg nå fra 50-60 tallet og

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Ja

Anonymkode: c822d...2a9

Skrevet

Nei

Anonymkode: 75ed2...78f

• Liker 1
Skrevet

liker bedre å høre de som er 70- 80 firtelle om gamledager. Andre verdenskrig har jeg hørt mer enn nok om syns jeg. Pisslei den krigen. Vi lærte vel knapt om annet i historietimene på skolen. Ekstremt ensidig. Akkurat som om det aldri hadde vært andre kriger før

• Liker 2
  • Hjerte 1
Gjest Athena Catalina
Skrevet (endret)

Ja, men da må de være 70+. 

Endret av Athena Catalina
Skrevet

Ja, absolutt. Jeg likte spesielt godt å høre fortellinger om hvordan det var for sivilbefolkningen å leve under 2VK. Det er ekstremt lite om dette i skolesammenheng. Mesteparten av det ungdommer lærer på skolen omhandler politikk og økonomi, lite om hvordan det faktisk var å være enkeltmenneske under krigen, som etter mitt syn er det mest interessante. De personlige historiene. Det var de som fenget meg, og de fikk jeg bare av en nå død, men tidligere historiker som var ungdom under 2VK.

• Liker 1
Skrevet
Tvillingsjel skrev (1 minutt siden):

Ja, absolutt. Jeg likte spesielt godt å høre fortellinger om hvordan det var for sivilbefolkningen å leve under 2VK. Det er ekstremt lite om dette i skolesammenheng. Mesteparten av det ungdommer lærer på skolen omhandler politikk og økonomi, lite om hvordan det faktisk var å være enkeltmenneske under krigen, som etter mitt syn er det mest interessante. De personlige historiene. Det var de som fenget meg, og de fikk jeg bare av en nå død, men tidligere historiker som var ungdom under 2VK.

syns vi lærte mye om det og. Vi hadde jo folk som kom frivillig til klassrn for å fortelle hvordan det var å leve under ww2

• Liker 1
Skrevet

Da gamlingene fortsatt husket krigen, ja. Er ikke like moro å høre gamliser fortelle om flower power og free luv.

Anonymkode: 529bd...652

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da gamlingene fortsatt husket krigen, ja. Er ikke like moro å høre gamliser fortelle om flower power og free luv.

Anonymkode: 529bd...652

jeg skulle likt å hørt hippiehistorier. Mine foreldre var jo den generasjonen men de var alt for streite.

• Hjerte 1
Skrevet

Under oppveksten samlet vi ofte samlet rundt (avdøde) bestefar som fortalde om krigen, og kvardagen de hadde under krigsårene. Mange steder var det brutale hendelser som satt spikret  i minne hos folket, og Tyskerne etterlot seg festninger som  forteller om en brutal historie. 

Eit ordtak seier at ein kan ikkje bygge framtida uten å ta med fortida, og trur det ligg mye lærdom i å ta noen steg tilbake. Når ein hører historier om  levekårene genrasjonene før levde under så kan det førr til at folk idag burde vert langt mer takknemlig for at vi bor eit av verdens beste land.  Norge har også engang vert i krig, og det har tatt 70 år å bygge landet oppatt til den velstanden vi har rundt oss idag.  De som idag er iferd med å bli pensjonister, og vert yrkesaktive har selvsagt bidratt til denne verdiskapningen som mange idag ikkje heilt har skjønt. 

Anonymkode: 23337...959

Skrevet

Ja men helst før de begynner å bli demente og bare gjentar seg selv 

Anonymkode: d3410...03d

Skrevet

Neh. Har hørt mest fra boomer-generasjonen og de er ikke verdt tiden min. En kunde på coop sa at det er rabatt på kjøttstykket hun skulle kjøpe. En ansatt går fra kassa for å sjekke rabatten som ikke kom opp under skanning. " Skulle du steike den også??" sa kunden til den ansatte da den ansatte kom tilbake ,smørblid,  med riktig rabatt. "For en boomer ting å si!" sa mannen min til meg. Og jeg  bare "ja, det er som å høre pappa"

Boomer-generasjonen er ubrukelig etter min mening. 

Anonymkode: 91ec6...d5d

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...