Gå til innhold

"Acrylic pouring"-malerier. Noen som har prøvd og har tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

...og hva heter det på norsk?

Jeg ser så mange vakre bilder laget med teknikker som på engelsk kalles "acrylic pouring" på Youtube. Altså å tømme akrylmaling på et lerret, og få til fantastiske design med ulike teknikker. Jeg kunne gjerne tenke meg å prøve selv, men er stokk dum når det gjelder hvilken maling man kan få tak i her til lands - maling som vil fungere for "pouring"-teknikken.

Har noe prøvd? Jeg tar gjerne imot tips!

Video som viser hva jeg snakker om:

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har prøvd det et par ganger, men ikke nok til å kunne kalle meg noen proff på det. 

Det jeg gjorde, var å kjøpe det som kalles pouring medium (jeg kjøpte på nettbutikk fra England, jacksonsart.com, men du kan finne det på Panduro feks), også kjøpte jeg ganske billig akrylmaling fra søstrene grene. Det er også kjekt å ha noen rørepinner, og papp- eller plastkrus, som du helt sikkert har sett i videoene. Jeg kjøpte også en liten putt med silikonolje, for jeg liker veldig godt effekten av det. Kan også fås tak i på panduro eller den nettbutikken jeg nevnte. 

Du blander maling, vann og pouring medium, og hvis du skal ha silikonolje, trenger du bare noen dråper. Rør veldig godt.

Og ellers så har du jo tydeligvis lært mange teknikker ved å se på YouTube, og det er helt ærlig bare å eksperimentere. Det er kjempemoro, ganske sølete (pass på å beskytte bord og gulv!), og en litt dyr hobby, siden man må bruke en del mer maling enn normalt. 

Man KAN bare blande maling med vann og helle på et lerret, men å bruke et pouring medium vil hjelpe fargene til å holde seg adskilt fra hverandre. Hvis du bruker silikonolje, kan du bruke en hårføner for å hjelpe "cellene" å komme frem. 

Og hva det heter på norsk? ANER ikke, for jeg har lært av å se på YouTube selv. 😊

Pouring er veldig moro! Jeg liker å bruke det til å lage bakgrunner, også male feks dyr eller portretter oppå. Men de er også veldig fine for seg selv. Man kan leke masse med fargekombinasjoner. Det ferdige produktet er også kjempefine gaver 😄

• Hjerte 1
Skrevet

Tusen takk for svaret ditt!

Masse god informasjon! Nå ble det enklere å finne ut av hva jeg trenger, og hvor jeg får kjøpt ting - så kanskje får jeg prøvd ut dette om ikke så lenge!

Ja, jeg skjønner at det kan bli dyrt ,men jeg vil nok starte i det små, med små lerreter, for å prøve å få teknikkene på plass. Det ser jo enkelt nok ut i videoene, men det aner meg at det skal litt prøving og feiling til 🙂

Igjen; tusen takk for svaret ditt - det var virkelig nyttig!

...har du lyst til å dele bilder av noe av det du har laget...?

Skrevet

Jeg synes det vanskeligste er å blande riktig, samt at malingen kan sprekke når det tørker 😥 Men jeg er en sånn som må klare det på første forsøk, hvis ikke gir jeg opp. Så det er lagt på hylla foreløpig. Veldig dyrt og veldig, veldig mye styr - både forberedelser og opprydning. Men hvis jeg kunne prøvd igjen så tror jeg nesten jeg ville kjøpt ferdig blandet maling. Det er nok dyrere, men da er du iallefall sikker på at du ikke kaster bort utstyr i prøve-og-feile-fasen.

Anonymkode: ec3ee...7d5

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.10.2022 den 19.25):

Jeg synes det vanskeligste er å blande riktig, samt at malingen kan sprekke når det tørker 😥 Men jeg er en sånn som må klare det på første forsøk, hvis ikke gir jeg opp. Så det er lagt på hylla foreløpig. Veldig dyrt og veldig, veldig mye styr - både forberedelser og opprydning. Men hvis jeg kunne prøvd igjen så tror jeg nesten jeg ville kjøpt ferdig blandet maling. Det er nok dyrere, men da er du iallefall sikker på at du ikke kaster bort utstyr i prøve-og-feile-fasen.

Anonymkode: ec3ee...7d5

Oi, den kan sprekke, ja! Ikke morsomt! 

Vet du hvor man får kjøpt ferdigblandet maling? Høres ut som det kan være greit i starten!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...