AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #1 Skrevet 28. oktober 2022 Jeg synes folk som deltar i diskusjoner på nett veldig ofte har en slik holdning. Det blir litt sånn "min sannhet er ikke din sannhet" og alle skal bli respektert for den meningen de har. Selv om de tar klokkeklart feil. Bare for å ta et absurd eksempel, noen folk argumenterer for at jorda er flat. De nekter å gi seg, uansett hva slags motargumenter de blir møtt med. Man kan alltids si at dette er uskyldig, og at om de vil gå rundt og ta feil så får de bare gjøre det. Ytringsfrihet og alt det der. Men, om dette er karismatiske folk som faktisk klarer å overbevise andre om det samme? Og hva om synspunktene ikke er så håpløst, innlysende feil (men like fullt feil)? Ville det ikke vært litt dumt om skolen gikk over til å undervise elevene i at jorda er flat? Jeg gir bevisst ingen flere konkrete eksempler nå, for jeg orker ikke at tråden skal gå over i en meningsløs debatt om hva som er riktig i et eller annet spørsmål. Jeg tenker på prinsippet her. Har storsamfunnet et ansvar for å slå ned på feilinformasjon? Hvordan kan vi best møte argumenter som ikke stemmer? Hvordan møter vi folk som nekter å endre standpunkt? Anonymkode: f77db...f91
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå