Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

Jeg har et problem jeg opplever som så stort at det begynner å ødelegge forholdet mitt med mannen min. 
Mannen min er veldig fin på mange områder men han er så innmari distre. Og det går ikke bare utover han men også meg og barna våre. Det hender stadig vekk at han tar med seg mine nøkler i tillegg til sine egne slik at jeg ikke kommer meg av gårde på jobb. Han glemte å låse døren da vi skulle dra på ferie (jeg dro direkte fra jobb). Han har glemt å sende med barna matpakker flere ganger. Han glemmer telefonen sin ofte hjemme så han er umulig å få tak i i løpet av dagen. Omtrent hver gang han er på butikken glemmer han noe som faktisk står på handlelisten. 

Jeg er så innmari sliten av å måtte dobbeltsjekke alt han skal ta ansvar for hele tiden. Hadde nesten vært enklere å være alene med ungene så hadde jeg i det minste hatt kontroll på hva som var gjort og hva som manglet. 

Vet ikke helt hva jeg kan gjøre med dette. Det blir veldig mange konflikter av dette. Er det noen som har noen tips eller liknende erfaringer der det faktisk løste seg? 

Anonymkode: c5ab6...7a4

• Liker 5
  • Hjerte 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner han problemet når han glemmer ting? Eller blir han hissig og bortforklarer alt? 

Hvis førstenevnte så må dere finne et felles system som fungerer. Felleskalender, handlelister i app, kodelås på ytterdør, matpakker lages dagen før, tusjtavle ved ytterdøren for påminnelser osv.

Hvis han ikke forstår problemet så må du oppfordre til profesjonell hjelp. Å være så distre kan være en del av et større problem, som feks ADHD, depresjon osv.

Anonymkode: ab367...569

• Liker 10
  • Nyttig 4
Skrevet

har han alltid vært sånn, eller har det blitt verre og verre? Det kan jo være en begynnende Alzheimer eller demens (det er vel en forskjell - er ikke sikker på hva den er). 

Anonymkode: 0f9f2...a5f

• Liker 14
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Skjønner han problemet når han glemmer ting? Eller blir han hissig og bortforklarer alt? 

Hvis førstenevnte så må dere finne et felles system som fungerer. Felleskalender, handlelister i app, kodelås på ytterdør, matpakker lages dagen før, tusjtavle ved ytterdøren for påminnelser osv.

Hvis han ikke forstår problemet så må du oppfordre til profesjonell hjelp. Å være så distre kan være en del av et større problem, som feks ADHD, depresjon osv.

Han blir innmari lei seg og flau. Matpakker lages alltid dagen før men han det hender at han da glemmer å legge de i sekkene når de skal dra :( 

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Han blir innmari lei seg og flau. Matpakker lages alltid dagen før men han det hender at han da glemmer å legge de i sekkene når de skal dra :( 

men dette kan vel barna fikse selv også ?  

Anonymkode: eeeb6...8ee

• Liker 13
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

har han alltid vært sånn, eller har det blitt verre og verre? Det kan jo være en begynnende Alzheimer eller demens (det er vel en forskjell - er ikke sikker på hva den er). 

Anonymkode: 0f9f2...a5f

Nja synes det har blitt verre og verre, men det har gjerne sammenheng med at han har andre ting å tenke på + sliten. Han er bare 32 år, så litt tidlig for demens men man begynner jo å lure. Tror han bare er veldig sliten. Han er dårlig på å gå å legge seg til rimelig tid så blir lite søvn. Vil tro det har sammenheng.. 

• Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet

men dette kan vel barna fikse selv også ?  

Anonymkode: eeeb6...8ee

Barna er 3 år og 6 år så litt mye å forvente synes jeg.. men på sikt ja absolutt! 

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg skjønner! Dette handler om forskjeller i iq 

Anonymkode: af718...4a1

Skrevet

Tidlig alzheimers (eller andre tidlige demessykdommer) er en reel greie - men det kan også være andre medisinske grunner for at man er glemsom så jeg ville startet hos legen bare for å utelukke at det er noe dere burde tatt tak i, noe enkelt som en vitaminmangel (typisk B12 for eksempel) 

Anonymkode: b022c...f2a

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Min mann er litt slik, han kunne nok glemt hodet om det ikke satt fast på enkelte ting, mens på andre har han stålkontroll og det er så frustrerende - det er bedre / verre i takt med for eksempel belastning i fht jobb osv men for min egen del løste vi det ved at jeg er den som tar ansvar for ting som MÅ være med, handles, gjøres osv fordi det gir meg ro å vite at jeg har kontroll og så får han ta ansvar for seg og sitt.. Vi har for eksempel reist på tur hvor han har måtte handle noe av det han trenger fordi han glemte pakke det ned osv 😝 hans problem, ikke mitt.. 

• Liker 2
Skrevet
Carrot skrev (17 minutter siden):

Min mann er litt slik, han kunne nok glemt hodet om det ikke satt fast på enkelte ting, mens på andre har han stålkontroll og det er så frustrerende - det er bedre / verre i takt med for eksempel belastning i fht jobb osv men for min egen del løste vi det ved at jeg er den som tar ansvar for ting som MÅ være med, handles, gjøres osv fordi det gir meg ro å vite at jeg har kontroll og så får han ta ansvar for seg og sitt.. Vi har for eksempel reist på tur hvor han har måtte handle noe av det han trenger fordi han glemte pakke det ned osv 😝 hans problem, ikke mitt.. 

Blir jo innmari slitsomt dersom jeg må ta ansvar for alt i hverdagen da 😕  men ser den.. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Blir jo innmari slitsomt dersom jeg må ta ansvar for alt i hverdagen da 😕  men ser den.. 

Ikke alt, bare det som for meg er vesentlig å ha "kontroll på" 😊 Handlelisten legges i et delt dokument på telefonen hvor det som handles krysses ut ettersom det havner i kurven for eksempel -da kan begge handle og man vet hva som mangler mens det med matpakkene betyr at jeg la det i sekken før jeg dro på jobb de dagene jeg ikke skulle levere.. 

Skrevet
Carrot skrev (2 minutter siden):

Ikke alt, bare det som for meg er vesentlig å ha "kontroll på" 😊 Handlelisten legges i et delt dokument på telefonen hvor det som handles krysses ut ettersom det havner i kurven for eksempel -da kan begge handle og man vet hva som mangler mens det med matpakkene betyr at jeg la det i sekken før jeg dro på jobb de dagene jeg ikke skulle levere.. 

Ja lurt! Tror jeg må i hvertfall ta helt ansvar for alt ungene skal ha med seg hver dag til tross for at jeg ikke skal levere.. 

Skrevet

Jeg ville satt hardt mot hardt. Enten skjerper han seg, lager lister, setter alarmer mm eller så får han se barna i helger. Sammen med en annen ansvarlig voksen. 

Anonymkode: 5a30c...26f

• Liker 2
Skrevet

Han glemmer det ikke. Han bare vet at du ordner opp om han ikke gidder, så gi han en lærepenge og slutt å ordne opp om det så må bety at barna er grinete og sultne så må han ta seg av det problemet eller en tyv kommer i boligen deres mens dere er på ferie så må han deale med skammen og konsekvensen av det. Da vil han skjerpe seg fort når han skjønner at han må gjøre litt selv og bruke hodet sitt og ikke bare koble ut fordi han regner med du gjør det 

Anonymkode: 69f40...80f

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tenker det er tøft å ha to småunger, og ei kone som stresser han med at han er glemsk. Det går over. La han være litt i fred. 

Anonymkode: 84588...c5a

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Støtter dette med ADHD; kan fort være noe slikt. Snakker av egen erfaring. Fikk diagnosen som 30-åring; og den trenger ikke å vises som hyperaktiv. Søvn er ofte et problem; man sliter med å finne gode rutiner på søvn. Og søvn er dessverre spesielt viktig for oss med ADHD, for å kunne fungere. Kjenner også en del andre som nylig har fått diagnose (både litt yngre og eldre enn meg).

Anonymkode: ec517...7a6

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er mange mulige praktiske løsninger her.

Dere kan få kodelås og smekklås på døra. 

Dere kan få mat levert på bestilling fra nettet (han lan gjerne plotte inn bestillinga).

Dere kan levere mat til barna ukentlig istedet for hver dag osv. 

Men du lurer kanskje på hvorfor han er så distré ? Er han sånn på jobb også? 

Anonymkode: 41728...338

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei, 

Jeg har et problem jeg opplever som så stort at det begynner å ødelegge forholdet mitt med mannen min. 
Mannen min er veldig fin på mange områder men han er så innmari distre. Og det går ikke bare utover han men også meg og barna våre. Det hender stadig vekk at han tar med seg mine nøkler i tillegg til sine egne slik at jeg ikke kommer meg av gårde på jobb. Han glemte å låse døren da vi skulle dra på ferie (jeg dro direkte fra jobb). Han har glemt å sende med barna matpakker flere ganger. Han glemmer telefonen sin ofte hjemme så han er umulig å få tak i i løpet av dagen. Omtrent hver gang han er på butikken glemmer han noe som faktisk står på handlelisten. 

Jeg er så innmari sliten av å måtte dobbeltsjekke alt han skal ta ansvar for hele tiden. Hadde nesten vært enklere å være alene med ungene så hadde jeg i det minste hatt kontroll på hva som var gjort og hva som manglet. 

Vet ikke helt hva jeg kan gjøre med dette. Det blir veldig mange konflikter av dette. Er det noen som har noen tips eller liknende erfaringer der det faktisk løste seg? 

her burde man jobbe med grunnen til hvorfor han glemmer alt mulig. Er han deprimert, utbrent fra jobb, får han for lite søvn? begynnende kognitiv svikt? Har han alltid vært slik?

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Han kan jo begynne å legge seg om kvelden slik at han får mer søvn. Men ikke så lett å oppdra voksne da... 

Kanskje en alvors og fakta prat kan hjelpe? Hjernen trenger søvn for å "reparere og vaske seg", det er faktisk helt nødvendig for å fungere optimalt. Slitsomt for deg å måtte tenke for dere begge.

Lykke til begge to:)

• Liker 4
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...