AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #1 Del Skrevet 28. oktober 2022 Leste på nrk, hvor temaet var innvandrere som bor trangt, store familier i små leiligheter. At det var risiko for at ungdom var mye ute (og havnet i feil miljø) fordi det var så lite plass inne. Interessant tema! Men eksemplene var jo typ 10mennesker på to soverom. MEN så sto det at man ble regnet som trangbodd dersom det var mindre enn 25kvm per person i hjemmet. Bor selv med mann og barn på 100kvm. Barna har hvert sitt soverom og føler vi har nok plass. Syns det var litt rart, da vil jo de fleste som bor i byen regnes som trangbodd og i risikosonen for dette. Anonymkode: 06277...2f4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 28. oktober 2022 #2 Del Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Leste på nrk, hvor temaet var innvandrere som bor trangt, store familier i små leiligheter. At det var risiko for at ungdom var mye ute (og havnet i feil miljø) fordi det var så lite plass inne. Interessant tema! Men eksemplene var jo typ 10mennesker på to soverom. MEN så sto det at man ble regnet som trangbodd dersom det var mindre enn 25kvm per person i hjemmet. Bor selv med mann og barn på 100kvm. Barna har hvert sitt soverom og føler vi har nok plass. Syns det var litt rart, da vil jo de fleste som bor i byen regnes som trangbodd og i risikosonen for dette. Anonymkode: 06277...2f4 Mja, den er noe unyansert. For å oppfylle risikovilkårene så skal det flere faktorer til - som vedvarende lavinntekt/lav utdanning osv. Boligkvalitet er sentralt. Mange i byer er trangbodde (vi også i Oslo), men for oss som har høy utdannelse og grei inntekt så er jo fritiden til barn/ungdom langt mer organisert og fulgt opp fra foreldrenes side. Man har råd til å benytte fritidstilbud (kino, svømmehall, idrett, kultur, cafe osv). Man er avogtil på en ferie/utflukt. Boligkvaliteten er også veldig viktig. Dere bor trolig ikke med fyll/narkosalg i boligen deres, det er trolig lite tung psykiatri hos flere naboer. Dette bor ungene med i kommunale boliger selv om deres familie ellers har det sosialt OK. Og så har dere trolig ikke en bolig av dårlig kvalitet som går utover helsa. Det er disse gruppene man henviser til når man snakker om negative risikoer ved trangboddhet. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #3 Del Skrevet 28. oktober 2022 Jeg har selv sett hvordan folk setter i gang med å få seg ektefelle og deretter barn, på en hybelleilighet beregnet på ett menneske. Da er det ikke rart om de blir trangbodde; og jeg lurer på hvor vanlig dette er. Anonymkode: cba78...827 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #4 Del Skrevet 28. oktober 2022 Men dere har kanskje råd til at barna kan ha hobbyer og fritidsaktiviteter, besøk av venner eller dra på hjemmebesøk til andre? Det har ikke mange av de store innvandrerfamiliene og da faller barna fort utenfor i samfunnet når de må henge gatelangs for å være med venner og ikke får delta i normale aktivitet og sporter som mer økonomisk privilegerte barnefamilier har råd til. Anonymkode: efa21...504 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #5 Del Skrevet 28. oktober 2022 Hehe ja vi bor i rekkehus på 3 etasjer med 2 bad og loftstue hvor alle har eget soverom og får da 24,6 kvm per person, så vi bor trangbodd isåfall. Det er riktig nok ikke veldig store rom osv men god planløsning og jeg vil si at etasjene hjelper på slik at det er lett å få litt avstand. Det føles veldig greit for oss ihvertfall 😊 Anonymkode: 26e09...ed6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 29. oktober 2022 #6 Del Skrevet 29. oktober 2022 Kjenner noen som bor trangt men de løper ikke rundt og skyter knivstikker voldtar osv osv dette er mennesker som sier unnskyld for at jeg er til Selv falt jeg delvis ut av samfunnet for 14 år siden men jeg oppfører meg som folk kjenner ikke ett menneske på hjemstedet 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #7 Del Skrevet 29. oktober 2022 Bra jeg er alene med mine 2 barn da, så da har vi god plass. Tenker vel at har man soverom til hvert av barna, så bor man ikke så trangt. Og i store byer, er det mer normalt å bo trangere. Jeg er oppvokst i Oslo, og 90% bodde i blokk, men 90% hadde og eget soverom, så det var ingen av oss, som savnet mer plass. Anonymkode: 57a32...7c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Portia Catonis Skrevet 29. oktober 2022 #8 Del Skrevet 29. oktober 2022 Det er klart det blir trangere og trangere når man fortsetter å produsere barn... Det er jo enkel matte. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #9 Del Skrevet 29. oktober 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hehe ja vi bor i rekkehus på 3 etasjer med 2 bad og loftstue hvor alle har eget soverom og får da 24,6 kvm per person, så vi bor trangbodd isåfall. Det er riktig nok ikke veldig store rom osv men god planløsning og jeg vil si at etasjene hjelper på slik at det er lett å få litt avstand. Det føles veldig greit for oss ihvertfall 😊 Anonymkode: 26e09...ed6 Ja var litt samme følelsen jeg satt med. Har ikke tenkt på at vi har såå dårlig plass. Bor i tomannsbolig nord i Oslo. Nrk skrev veldig tydelig at 25kvm eller mindre per person regnes som trangbodd. I en artikkel som handlet om personer som sikkert hadde under 5kvm per person.. Litt respektløst overfor dem føltes det som.. Anonymkode: 06277...2f4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #10 Del Skrevet 29. oktober 2022 Portia Catonis skrev (9 timer siden): Det er klart det blir trangere og trangere når man fortsetter å produsere barn... Det er jo enkel matte. Mange av disse kvinnene utsettes daglig for overgrep og får ikke ta abort eller bruke prevensjon Anonymkode: efa21...504 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #11 Del Skrevet 29. oktober 2022 Min leilighet er på 66 kvadrat og jeg bor alene med to barn. Vi har heldigvis tre soverom (mitt er veldig lite da), og god planløsning pluss egen hageparsell. Føler ikke at vi bor så trangt. Er stolt av leiligheten min, at jeg har klart å kjøpe den alene. Har lagt litt penger i møblersnekker da, sånn at plass er best mulig utnyttet. Anonymkode: 6a303...d4a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå