AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #1 Skrevet 28. oktober 2022 I sommer var jeg veldig mye syk, var syk ved 4 forskjellige anledninger, feber og oppkast ene gangen, diaré en annen gang, tung forkjølelse og feber to ganger... Nå denne uken fikk jeg feber og forkjølelsessymptomer igjen. Jeg tror det er noe smitte som går nå, så akkurat denne gangen kan det være det som er årsaken? Men etter i sommer så er jeg usikker... Vært mye greier psykisk da pga. dødsfall i familien og kjærlighetssorg, kanskje litt jobbstress oppå det hele, men er det sannsynlig at det er det som gjør det? Er slank og i god fysisk form, spiser også sunt og sover godt (tipper 7t i snitt hver natt). Bor alene og har ikke voldsomt stort sosialt nettverk, så kan være at de gangene jeg først er ute blant folk/på fest så er kroppen ekstra mottagelig for sykdom? Jeg aner ikke... Noen som har erfaringer med å være mye syk i perioder? Anonymkode: 8b1af...dad 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #2 Skrevet 28. oktober 2022 Hvis du vasker hendene og samtidig er litt mere sosial vil du være borti mere bakterier og virus. Det vil gi mere sykdom, men på sikt gi deg bedre immunforsvar. Anonymkode: 01f54...d1f
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #3 Skrevet 28. oktober 2022 Som personen over sier, du har muligens levd et sterilt liv, så når du da først kommer i kontakt med bakterier og virus så slår det ut på deg. Bare å kaste seg i det, som et barn. Start med å sleike gelenderet på alle trapper du går i 🤪 Anonymkode: 03e01...5a6
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #4 Skrevet 28. oktober 2022 Jeg har sett hos meg selv flere eksempler på at immunforsvaret blir dårligere i perioder med mye stress og mye bekymringer. Noe av det kan nok forklares med at søvnen er dårligere i slike perioder, men det er ikke til å komme fra at stress sluker mye av kreftene jeg trenger ellers. Anonymkode: 200ac...e49 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #5 Skrevet 28. oktober 2022 Nå skal det sies at jeg er ikke super asosial. Jeg er jevnlig på helgetur med folk, er på kontoret 2-3-4 dager i uken, er på treningssenter 2-3 ganger i uken og kanskje møter venner en kveld eller to. Men, jeg bor alene, og dater heller ikke. Føles egentlig litt som at jeg ofte blir syk etter dates hvor det har vært kyssing, eller etter byen. Føler ikke jeg er superrenslig men kanskje jeg er mer nøye enn snittet i befolkningen? Er dårlig på det at jeg ofte tar meg i ansiktet/gnir meg i øyne og lignende da, det skal jeg prøve å slutte med. Anonymkode: 8b1af...dad
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #6 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har sett hos meg selv flere eksempler på at immunforsvaret blir dårligere i perioder med mye stress og mye bekymringer. Noe av det kan nok forklares med at søvnen er dårligere i slike perioder, men det er ikke til å komme fra at stress sluker mye av kreftene jeg trenger ellers. Anonymkode: 200ac...e49 Samme her. Det verste med det for min del, er at jeg blir gående og hangle i flere uker. "Aldri" helt frisk, men heller "aldri" syk nok til å forsvare egenmelding eller få sykmelding. Og angående det med å være ute blant folk; jeg tror definitivt det er noe i hvor mange folk som er samlet og hvor tett på man er. De årene jeg satt i kassa på matbutikken, syns jeg at jeg var småsyk det meste av vinterhalvåret, også da jeg bodde alene. Gikk og hanglet et par uker, var bedre en uke eller to, ble dårlig igjen, og så videre. Så fikk jeg vaskejobb rett før pandemien, og har vært mindre småsyk disse to vintrene. Jeg har fortsatt blitt syk av og til, men syns ikke det var like ofte og langvarig som da jeg jobbet i matbutikk. Anonymkode: 086e2...cad
AnonymBruker 42 Skrevet 28. oktober 2022 #7 Skrevet 28. oktober 2022 Ofte "syk" (dvs. kjenner at jeg holder på å bli "syk") når jeg er i kontakt med barn, ja ... Da går det rett og slett ikke an å være "hygienisk" da... Om du er stressa så har det selvsagt mye å si også, og selv om du sover lenge - så er det hvor god søvn du har som avgjør om immunforsvaret er toppet.
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #8 Skrevet 28. oktober 2022 Kosthold (mye prosessert og "hvit" mat), for lave verdier av d vitamin (som er veldig vanlig å mangle i Norge), er også noe å se på. Anonymkode: a93d4...9ef 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #9 Skrevet 28. oktober 2022 Fordi du er vaksinert kanskje? Anonymkode: d721e...2e6
Gjest Warrior Skrevet 28. oktober 2022 #10 Skrevet 28. oktober 2022 Kan det være du har lite d vitamin? For noen år siden hadde jeg litt for lite d vitamin og da ble jeg oftere syk. Så begynte jeg å ta tran hver dag og da ble jeg sjeldnere syk. D vitamin har mye å si og her i Norge er det vanlig at folk har litt lite d vitamin. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvis du vasker hendene og samtidig er litt mere sosial vil du være borti mere bakterier og virus. Det vil gi mere sykdom, men på sikt gi deg bedre immunforsvar. Anonymkode: 01f54...d1f Folk må jo vaske hendene.
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #11 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): I sommer var jeg veldig mye syk, var syk ved 4 forskjellige anledninger, feber og oppkast ene gangen, diaré en annen gang, tung forkjølelse og feber to ganger... Nå denne uken fikk jeg feber og forkjølelsessymptomer igjen. Jeg tror det er noe smitte som går nå, så akkurat denne gangen kan det være det som er årsaken? Men etter i sommer så er jeg usikker... Vært mye greier psykisk da pga. dødsfall i familien og kjærlighetssorg, kanskje litt jobbstress oppå det hele, men er det sannsynlig at det er det som gjør det? Er slank og i god fysisk form, spiser også sunt og sover godt (tipper 7t i snitt hver natt). Bor alene og har ikke voldsomt stort sosialt nettverk, så kan være at de gangene jeg først er ute blant folk/på fest så er kroppen ekstra mottagelig for sykdom? Jeg aner ikke... Noen som har erfaringer med å være mye syk i perioder? Anonymkode: 8b1af...dad Hvis immunforsvaret skal virke, trenger Immuncellene drivstoff. Google immunforsvar drivstoff, så kan du lese om det. Anonymkode: a93fb...dd1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #12 Skrevet 29. oktober 2022 Warrior skrev (7 timer siden): Kan det være du har lite d vitamin? For noen år siden hadde jeg litt for lite d vitamin og da ble jeg oftere syk. Så begynte jeg å ta tran hver dag og da ble jeg sjeldnere syk. D vitamin har mye å si og her i Norge er det vanlig at folk har litt lite d vitamin. Folk må jo vaske hendene. Nå kan du ha D-vitaminmangel, selv om du spiser mye D-vitamintilskudd. Kroppen er avhengig av magnesium for å ta opp D-vitamin fra fordøyelsen. Og selv om du har høyt D-vitaminnivå, er det ikke sikkert at cellene i kroppen får til å bruke D-vitamin. For å omdanne D-vitamin til hormon, må cellene ha tilgang til sink for å danne enzymer. Å ta D-vitamintilskudd uten å ta sink og magnesium samtidig, kan være litt bortkastet. At immunforsvaret hangler er et tegn på at minst en av de tre mangler. Problemet med mineraler er at det er så å si umulig å måle om kroppen har mangel. Kroppen har lager med både sink (2,5 g), magnesium (25 g) og kalsium (1,2 kg). Mineralnivået i blodet blir overvåket og regulert av hormoner, slik at nivået der skal være stabilt. Det siste stedet i kroppen som vil mangle mineraler er nettoop blodet. Både cellene og beinmassen i kroppen kan ha stor mineralmangel selv om nivået i blodet er ok. Ikke overse mineralene. Kroppen må ha dem for å kunne produsere signalstoff (enzymer og hormoner) som starter og stopper biokjemiske prosesser. Anonymkode: a93fb...dd1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå