Gå til innhold

Blir hele tia stoppa for spyttprøve

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blei tatt for hasj på hjemstedet mitt i studietia. Det må vel være borti ti år sia om ikke ennå mer og jeg slutta tvert etter jeg blei bøsta. Har bodd et anna sted sia , men flytta hjem til jul i fjor for jeg arva barndomshjemmet. Tok med familien og vi liker oss godt bortsett fra en ting. Problemet er at jeg føler meg trakkasert av politiet. Det er et par sivile politibiler som står på lommer eller småveier som plutselig fyrer opp blålys og stopper meg for å ta spyttprøve. Det har skjedd fem-seks ganger på mindre enn ett år nå. Sist denne uka og jeg begynner og bli dritt lei. Flaut er det å for det er en liten by og jeg har en spessiell bil som er lett å kjenne igjen. Når jeg spør politiet hvorfor dem stoppa meg er det rare grunner som høy musikk eller rutene er mørke og at dem rutinemessig må ta spyttprøve. Alle prøvene har selvfølgelig vært reine. Hvor ofte har dem lov til å stoppe noen som kjører trygt og lovlig?

Anonymkode: 21b81...42f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er pga hendelsen i fortida. Har de ikke bedre å gjøre? 

Anonymkode: cae7c...638

Skrevet

"Takk for jobben dere gjør, det er godt å vite at dere passer på at ingen kjører med rus. Ha en fin dag"

De går nok lei om alle prøvene er reine.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er dessverre noen få i politiet som liker å vise at de har makt og kan trakassere dem de vil. Ikke ukjent fenomen her i byen heller. 

Det finnes råtne epler i alle yrker, dessverre.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.10.2022 den 18.44):

Det er pga hendelsen i fortida. Har de ikke bedre å gjøre? 

Ja det er jo åpenbart det 😔 Er bare så utrolig lei nå. Føler meg direkte trakkasert. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg syns du bør ta kontakt med en advokat eller lignende og sende inn en klage/anmeldelse. Det er trakassering og en grov krenkelse av deg. Jeg har til sammenligning aldri blitt stoppet - og kjenner ingen som har det. Og aldri på grunn av grunnene du oppgir. 

Anonymkode: bc906...572

• Liker 3
Skrevet
MollyJones skrev (På 28.10.2022 den 18.54):

"Takk for jobben dere gjør, det er godt å vite at dere passer på at ingen kjører med rus. Ha en fin dag"

De går nok lei om alle prøvene er reine.

Alle prøvene har vært reine, men jeg blir jo stoppa likevell. Det tærer jo på når politiet plutselig legger seg bak med blålys for jeg kvepper jo. Det er innmari ubehagelig. Skal man ikke få hente unga i barnehagen en gang uten å bli stoppa. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Frida skrev (På 28.10.2022 den 19.55):

Det er dessverre noen få i politiet som liker å vise at de har makt og kan trakassere dem de vil. Ikke ukjent fenomen her i byen heller. 

Det finnes råtne epler i alle yrker, dessverre.

Det har vært litt forskjellige politifolk de gangene. Åssen veit dem at jeg har rulleblad? Har dem bilde og navn hengende på lunsjrommet på den lokale politistasjonen?

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg syns du bør ta kontakt med en advokat eller lignende og sende inn en klage/anmeldelse. Det er trakassering og en grov krenkelse av deg. Jeg har til sammenligning aldri blitt stoppet - og kjenner ingen som har det. Og aldri på grunn av grunnene du oppgir. 

Anonymkode: bc906...572

Ja jeg vurderer det. Så det er ikke vanlig å bli stoppa så ofte? Har vært redd for at jeg ikke har noen sak. Jeg kjører pent og holder alltid fartsgrensa så synes det har vært så rart. Ikke må jeg blåse i alkometeret heller dem vil ha spyttprøve hver gang. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg kjenner ingen som har blitt stoppa for spyttprøve. Aldri! Jeg kjenner mange og er aktiv i bilmiljø, og transport- og anleggsbransjen.

Tenker også at de fortsatt har en mistanke til deg. Veldig uprofesjonelt av politiet.

K49

Anonymkode: 6fc12...83a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ja det er jo åpenbart det 😔 Er bare så utrolig lei nå. Føler meg direkte trakkasert. 

Opplevd det samme. Pga var samboer med en som holdt på med sånt bak min rygg så jeg var totalt uvitende.  Likevel ble jeg behandlet som en kriminell; Fikk _aldri_ gå i fred på flyplassene og tatt ut i kontroll på hver eneste flyreise på flyplassen. Aldri på andre flyplasser. De gikk lei etter tolv år… Jeg er ordentlig, utdannet, avholds. Likevel trakasserte de. Det var skikkelig lavmålte metoder. Har ikke tillit til Politiet etter det der. De burde kunne lese mennesker bedre enn som så. 

• Liker 2
Skrevet

Omregistrer bilen din så den står på et familiemedlem, evt kjæreste. Hver gang scanneren i en politibil ser skiltet på bilen din får politifolka opp på skjermen at eier av den bilen er tatt for ruskjøring tidligere. 

• Liker 2
Skrevet

Høres både belastende og irriterende ut! 

+ ikke minst trakkaserende, skulle tro de ville gi seg etter et par reine tester 🤔

Trodde forøvrig ikke vanlig politipatrulje hadde spyttester, tenkte det kun var UP e.l.

Har aldri hørt om noen som har blitt stoppet og blitt avkrevd sånne prøver, kun promilletest. Vet ikke hvor du bor men tror ikke det er så vanlig her i nord.

Anonymkode: 6ac29...42b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.10.2022 den 18.41):

Blei tatt for hasj på hjemstedet mitt i studietia. Det må vel være borti ti år sia om ikke ennå mer og jeg slutta tvert etter jeg blei bøsta. Har bodd et anna sted sia , men flytta hjem til jul i fjor for jeg arva barndomshjemmet. Tok med familien og vi liker oss godt bortsett fra en ting. Problemet er at jeg føler meg trakkasert av politiet. Det er et par sivile politibiler som står på lommer eller småveier som plutselig fyrer opp blålys og stopper meg for å ta spyttprøve. Det har skjedd fem-seks ganger på mindre enn ett år nå. Sist denne uka og jeg begynner og bli dritt lei. Flaut er det å for det er en liten by og jeg har en spessiell bil som er lett å kjenne igjen. Når jeg spør politiet hvorfor dem stoppa meg er det rare grunner som høy musikk eller rutene er mørke og at dem rutinemessig må ta spyttprøve. Alle prøvene har selvfølgelig vært reine. Hvor ofte har dem lov til å stoppe noen som kjører trygt og lovlig?

De politibilene har nok et ANPR-kamera (automatic number plate recognition) i bilen sin som er koblet opp mot databasen til politiet. Da de ser at du er eier av kjøretøyet, så slår det ut i systemene deres.

Vegtrafikkloven gir politiet lovlig adgang til å stanse og kontrollere førere av alle biler, når de vil.

Anonymkode: 7168f...15b

• Liker 2
Skrevet

Jeg jobber som politi. Mange tror at politiet må ha en grunn til å stoppe biler, som feks vinglekjøring eller at du har kjørt for fort.
Som en over her sier: vegtrafikkloven gir adgang til å stoppe alle biler som er ute og kjører for kontroll. Dette for å sjekke om du har førerkort eller er ruset på noen måte, samt sjekke om kjøretøyet er i orden. Det er ikke et tak på hvor mange ganger du kan bli stoppet. Oppsummert: kjører du bil på veien, må du finne deg i å bli stoppet av politiet.
Dette er en av måtene politiet luker ut ruskjørere i trafikken, og vi pleier å treffe ganske godt. Noen ganger bommer vi, og det er nok det som har skjedd med deg. Skjønner at det er kjedelig, men som en over her sier: det vil etter hvert bli ganske uinteressant å stoppe deg. Bare si at du har blitt stoppet x-antall ganger tidligere og spyttesten har vært negativ. 

Du kan gjerne kontakte advokat, men det vil bare koste deg masse penger, og det er ikke noe han/hun kan gjøre for at du skal bli unntatt vegtrafikkloven.

Anonymkode: 64470...5f9

• Liker 3
Skrevet

Vel, når man stopper en bil gang på gang og påstår at det egentlig var en annen bil man så etter, så holder ikke argumentene over. Kan ikke politiet å lese skilt? 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Frida said:

Vel, når man stopper en bil gang på gang og påstår at det egentlig var en annen bil man så etter, så holder ikke argumentene over. Kan ikke politiet å lese skilt? 

Politiet ser ofte etter biler av diverse grunner. Noen ganger har man kun en beskrivelse uten regnr. Noen ganger stopper man feil bil..

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Politiet ser ofte etter biler av diverse grunner. Noen ganger har man kun en beskrivelse uten regnr. Noen ganger stopper man feil bil..

Ja, og tydeligvis gjør man samme "feil" gang på gang. 

Skrevet
7 minutter siden, Frida said:

Ja, og tydeligvis gjør man samme "feil" gang på gang. 

Men hvorfor skulle de lyve om det? Politiet kan stoppe hvem som helst, når som helst... 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men hvorfor skulle de lyve om det? Politiet kan stoppe hvem som helst, når som helst... 

Ja, hvorfor skulle de det...

Det er vel nettopp det som er saken. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...