Gå til innhold

Eggeplommer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå til jul baker jeg noen kaker som man bare trenger eggehvitter i. Er det noen som har tips til hva man kan bruke 6 eggeplommer til? De fleste oppskifter jeg ser skal ha hele egg i...

Forresten, jeg vet at man kan bruke eggeplommer i linser, men det liker jeg ikke så godt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hjemmelaget iskrem: Varm 6 dl kremfløte. Pisk eggeplommene med 125 g sukker. Visp gradvis inn den varme fløten. Hell alt tilbake i kasserollen og varm opp under omrøring til blandingen tykner (skal ikke koke). Du kan evt smelte sjokolade i blandingen, kaffepulver, splittet vaniljestang, honning eller noe annet godt. Frys, evt i iskremmaskin. Når iskremen er halvfrossen kan du tilsette evt smakstilsetning, f.eks. hakket sjokolade (gjerne daim, snickers, japp eller annen god sjokolade), hakkede nøtter, bær/frukt, hakkede kjeks eller kake (brownies er veldig godt).

Evt denne kaken.

Gullkake

150 g smør

150 g sukker

6 eggeplommer

2 dl kremfløte

225 g hvetemel

1 ½ ts bakepulver

Rør smør og halvparten av sukkeret hvitt. Visp resten av sukkeret med eggeplommene. Pisk fløten nesten stiv. Bland smørkremen vekselvis med eggedosis og mel med bakepulver. Rør inn fløten. Hell i smurt formkake-form og stek ved 175 grader i ca 45 minutter.

Skrevet

Eller så kan du lage eggekrem til hjemelagede skoleboller.

Nydelig.

Du kan finne oppskrift på egg.no eller tine.no

Skrevet
Nå til jul baker jeg noen kaker som man bare trenger eggehvitter i. Er det noen som har tips til hva man kan bruke 6 eggeplommer til? De fleste oppskifter jeg ser skal ha hele egg i...

Forresten, jeg vet at man kan bruke eggeplommer i linser, men det liker jeg ikke så godt.

eggedosis

Skrevet

Takk for tips. Tror jammen jeg skal prøve den kaka, Arkana, den så god ut :sikle:

Gjest Carmensita
Skrevet

Eggelikør

Lefser

Og veldig godt å slenge i noen ekstra plommer i sukkerbrød, eplekake m.m.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...