Gjest Fantus Skrevet 3. desember 2005 #1 Skrevet 3. desember 2005 Nå til jul baker jeg noen kaker som man bare trenger eggehvitter i. Er det noen som har tips til hva man kan bruke 6 eggeplommer til? De fleste oppskifter jeg ser skal ha hele egg i... Forresten, jeg vet at man kan bruke eggeplommer i linser, men det liker jeg ikke så godt.
Arkana Skrevet 3. desember 2005 #4 Skrevet 3. desember 2005 Hjemmelaget iskrem: Varm 6 dl kremfløte. Pisk eggeplommene med 125 g sukker. Visp gradvis inn den varme fløten. Hell alt tilbake i kasserollen og varm opp under omrøring til blandingen tykner (skal ikke koke). Du kan evt smelte sjokolade i blandingen, kaffepulver, splittet vaniljestang, honning eller noe annet godt. Frys, evt i iskremmaskin. Når iskremen er halvfrossen kan du tilsette evt smakstilsetning, f.eks. hakket sjokolade (gjerne daim, snickers, japp eller annen god sjokolade), hakkede nøtter, bær/frukt, hakkede kjeks eller kake (brownies er veldig godt). Evt denne kaken. Gullkake 150 g smør 150 g sukker 6 eggeplommer 2 dl kremfløte 225 g hvetemel 1 ½ ts bakepulver Rør smør og halvparten av sukkeret hvitt. Visp resten av sukkeret med eggeplommene. Pisk fløten nesten stiv. Bland smørkremen vekselvis med eggedosis og mel med bakepulver. Rør inn fløten. Hell i smurt formkake-form og stek ved 175 grader i ca 45 minutter.
Shea Skrevet 3. desember 2005 #5 Skrevet 3. desember 2005 Eller så kan du lage eggekrem til hjemelagede skoleboller. Nydelig. Du kan finne oppskrift på egg.no eller tine.no
Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2005 #6 Skrevet 3. desember 2005 Nå til jul baker jeg noen kaker som man bare trenger eggehvitter i. Er det noen som har tips til hva man kan bruke 6 eggeplommer til? De fleste oppskifter jeg ser skal ha hele egg i... Forresten, jeg vet at man kan bruke eggeplommer i linser, men det liker jeg ikke så godt. ← eggedosis
Gjest Fantus Skrevet 4. desember 2005 #7 Skrevet 4. desember 2005 Takk for tips. Tror jammen jeg skal prøve den kaka, Arkana, den så god ut
Gjest Carmensita Skrevet 4. desember 2005 #8 Skrevet 4. desember 2005 Eggelikør Lefser Og veldig godt å slenge i noen ekstra plommer i sukkerbrød, eplekake m.m.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå