Gå til innhold

Er det fortsatt vanlig å snoke på andres inntekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter at man nå kan se hvem som har vært inne å sett. Er det vanlig å fortsatt snoke i skattelistene? Få andre til å snoke for seg? Har du opplevd at noen har snoket hos deg? Og hvor dukker egentlig oversikt over snokerne opp når man selv logger inn?

Anonymkode: 22dab...8bd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Far i klassen til tenåringen - noen er mer nysgjerrig på alenemødre enn andre…

Anonymkode: 506ba...5ff

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her kan se hvordan du ser hvem som har søkt på deg.

https://www.skatteetaten.no/skjema/sok-i-skattelistene/

Tror ikke det er så vanlig lenger. Flaut når det blir logget.

Anonymkode: 29858...d73

Hvor lenge logges det tro? Er vel ikke mange som går inn for å sjekke om noen har søkt på seg? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Far i klassen til tenåringen - noen er mer nysgjerrig på alenemødre enn andre…

Anonymkode: 506ba...5ff

Bruker han slike data for å velge kjærestemateriale?

Gjest theTitanic
Skrevet

Det er ikke så mye vits. Etter skattefradrag, noe som er svært ulikt,  så blir inntektsopplysningen temmelig misvisende. 

Skrevet
I Grosny skrev (52 minutter siden):

Bruker han slike data for å velge kjærestemateriale?

Kanskje han er av den enkle typen og synes vedkommende bor «for fint» til å være alenemor?

Anonymkode: 77e70...360

• Liker 2
Skrevet

Er nok litt mindre vanlig enn før, og kanskje flere begynner å forstå at opplysningene sier veldig lite. Totalt ubrukelig til å finne ut hva kollegaen tjener blant annet, siden han kan ha kapitalinntekter ved siden av. Og nettoformuen sier egentlig enda mindre. 

Anonymkode: dc2c3...7fb

Skrevet

Det er synd det ikke er åpent som det egentlig skal være . 

Anonymkode: fb338...ec0

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er synd det ikke er åpent som det egentlig skal være . 

Anonymkode: fb338...ec0

Det burde stenges helt, som i de fleste andre land. Folks økonomi er en privatsak. Tilhengerne av snoking argumenterer som regel med at de må sjekke om rikinger betaler nok skatt, men det ser de jo ikke ut av skattelistene. De fleste bruker det til å snoke på naboer og kolleger. Og avisene grafser i hvilke reality-kjendiser som tjener mest. På tide å forby sirkuset.

Anonymkode: dc2c3...7fb

• Liker 2
Skrevet
nebbete fugl skrev (2 timer siden):

Mulig å søke anonymt hvis man betaler for det.

Men pleier mange å gjøre det? Jeg vil sjekke en jeg kjenner men redd for at vedkommende skal skjønne at det er meg hvis det kun er en (meg) som har sjekket. Står datoen for snokingen også?

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Men pleier mange å gjøre det? Jeg vil sjekke en jeg kjenner men redd for at vedkommende skal skjønne at det er meg hvis det kun er en (meg) som har sjekket. Står datoen for snokingen også?

Han skjønner jo at det er deg uansett. Fornavnet og etternavnet ditt står der jo liksom. 

Anonymkode: 3d74b...1c0

• Liker 2
Skrevet

Ingen som sjekker meg 🤣 

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

få noen som han ikke kjenner til å sjekke for deg , og skjul vennelistene dine på some 😬

Anonymkode: 87869...3cd

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ingen som sjekker meg 🤣 

få noen som han ikke kjenner til å sjekke for deg , og skjul vennelistene dine på some 😬

Anonymkode: 87869...3cd

Ikke så lurt det heller. Det kommer an på hvordan den personen dere søker vil reagere. En på vennelista mi som ble søkt opp på denne måten, begynte å tagge denne vennen på SoMe overalt om hvorfor hun søkte henne opp på skattelisten. Da først etter å ha ringt henne på hennes tlfn og hun la på og blokkerte. Den personen som ble søkt ble tagget på forskjellige firmaer eller kommentarfelt på fb med samme spm. Også på lokalavisen der hun var fra. Da var det noen som hang seg på om at hun må svare og ble stemplet som snoker. 

Når man googler navnet hennes så dukker taggene opp selv om hun har blokkert brukeren.

Selv ble jeg søkt opp av en i nabolaget som jeg ikke kjente til men lagret navnet i bakhodet i noen år. Plutselig hadde vi samme barn i samme avdeling og hun presenterte seg. Da husket jeg navnet og sa rett ut at det navnet dukket opp på listen over de som søkte meg på skattelistene det året og spurte henne hvorfor. 

Anonymkode: dae48...156

• Liker 2
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Han skjønner jo at det er deg uansett. Fornavnet og etternavnet ditt står der jo liksom. 

Anonymkode: 3d74b...1c0

Nei, ikke hvis du betaler for anonymt søk.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg kan ikke svare på hvor vanlig det er for andre mennesker, men jeg TROR ikke det er vanlig lenger pga det loggføres og alle kan se hvem som har vært inne og sjekket på en. Har sjekket meg selv en gang eller to for å se om noen hadde vært på meg, men nei.

Personlig har jeg aldri sjekket noen som helst, selv ikke den gangen det var anonymt og ingen ville merket det. Synes det var så sinnsykt flaut å tenke på å skulle snoke, så jeg gjorde det aldri.

Endret av Million
Skrevet

Jeg har snoket "anonymt", det finnes tjenester hvor du vel i bunn og grunn betaler for at en annen person skal gå inn og sjekke for deg.

Før da det var åpent så kunne jeg sitte og søke på gud og hvermannsen i ren kjedsomhet. 

De siste årene har jeg snoket på folk i tilsvarende stillinger for meg eller i stillinger jeg har søkt på for og få et begrep om lønnsnivået. 

Jeg har også snokt på en jeg datet 😅 Bare nysgjerrigheten som tok meg. 

Anonymt søk der også, og han er nok for det første ikke typen som gidder å sjekke hvem som har søkt på han, og for det garantert flere som har søkt, han er et kjent navn.

Anonymkode: 61c0a...caa

• Liker 2
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet

Tallene i skattelistene sier veldig lite.

Hva får du ut av å vite alminnelig inntekt, skattbar formue og skattebeløp?

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har snoket "anonymt", det finnes tjenester hvor du vel i bunn og grunn betaler for at en annen person skal gå inn og sjekke for deg.

Før da det var åpent så kunne jeg sitte og søke på gud og hvermannsen i ren kjedsomhet. 

De siste årene har jeg snoket på folk i tilsvarende stillinger for meg eller i stillinger jeg har søkt på for og få et begrep om lønnsnivået. 

Jeg har også snokt på en jeg datet 😅 Bare nysgjerrigheten som tok meg. 

Anonymt søk der også, og han er nok for det første ikke typen som gidder å sjekke hvem som har søkt på han, og for det garantert flere som har søkt, han er et kjent navn.

Anonymkode: 61c0a...caa

Man kan jo skjønne at det var daten som søkte om man ikke dater andre og har et ukjent navn som har søkt på en og vet noen har betalt for det..

Anonymkode: 1ec5c...175

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...