Gå til innhold

Er det trygt å bruke eggløsningskalender som prevensjon?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hormonprevensjon og spiral er uaktuelt og pga fast forhold vil vi helst ikke trenge kondom. Vi vil ikke bli gravide og jeg har mensen-app som viser eggløsning pluss minus noen dager så ca 5 dager i kalenderen markert som mulig fruktbar. Jeg merker veldig godt på økt kroppstemperatur og eggløsningsslim at min eggløsning samsvarer med de dagene i kalenderen i appen. Er det trygt å bruke kalenderen i appen som prevensjon så lenge vi unngår ubeskyttet sex de 5 dagene? Eller om vi utvider til 7 dager for eksempel? Er det andre mer sikrere måter, apper med mål av kroppstemperatur eller hjemmemåling av hormoner? 

Anonymkode: f86d7...3d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det ikke sånn at sædceller kan overleve ganske lenge i kroppen din? Og om egget er litt tidlig ute eller noe, da... Jeg tror ikke jeg ville brukt en sånn metode med mindre det var ok å bli gravid. Jeg hadde ALDRI gått for dette, har så ustabil syklus at ville aldri gamblet. 

Anonymkode: 39c7b...026

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du regelmessig syklus...sånn fast ? Og hvordan vil du ikke bruke kondom?

Du vil ikke bruke prevensjon eller konferanse..men vil ikke bli gravid. Da tar du sjansen uansett kalenderen eller ikke 

Endret av Sofakona
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva hvis man i tillegg hopper av i svingen hver gang? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (Akkurat nå):

Har du regelmessig syklus...sånn fast 

Ja har det, varierer med en dag eller to iblandt men har ført logg i mensen appen i tre år og har regelmessig syklus. De gangene mensen varierer med en dag eller to og jeg registrerer det i appen så flyttes også dagene for mulig fruktbar (eggløsning) en dag eller to automatisk i appen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det er helt krize å bli gravid eller at abort er helt uaktuelt, så er det nok ikke trygt nok.

Hoppe av i svingen hjelper på men ingen garanti. Og noen er merkelig fertile og blir gravid selv når det er usannsynlig.

Anonymkode: e639b...ba5

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regelmessig syklus er regelmessig helt til den plutselig ikke er det. Så jeg vil ikke si at det er trygt, men kanskje du synes det er godt nok. Det spørs vel litt hvor krise du synes det er og bli gravid og eventuelt ta abort.

Å hoppe av i svingen kan hjelpe - hvis han har god kontroll. Om han har god nok kontroll eller ikke vet du ikke før det eventuelt viser seg at han har dårlig kontroll...

Anonymkode: f19d7...54a

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke trygt. Problemet er at sædceller kan overleve opp til en uke inne i deg mens de venter på egget. Og dagen for eggløsning kan fint variere. Da hjelper det ikke at du i ettertid merker eggløsningen kommer noen dager tidligere enn vanlig, og at det som vanligvis hadde vært et trygt tidspunkt ikke var det likevel denne måneden. 

(Om man måler kroppstemperatur og sånt får man også bekreftet når eggløsning skjedde. Men det kan ikke forutsi mange dager i forveien når eggløsning skal komme denne måneden. Så samme problem.)

Med mindre dere er fornøyd med å ha sex bare uka før mensen eller noe sånt, så ville jeg investert i noen kondomer. 

Anonymkode: decce...7cb

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke veldig.

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hva hvis man i tillegg hopper av i svingen hver gang? 

Det kan komme sædceller ut av penis under samleie selv om han ikke kommer. Pluss det er ikke sikkert han klarer å holde seg.

Anonymkode: 90489...b48

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvis det er helt krize å bli gravid eller at abort er helt uaktuelt, så er det nok ikke trygt nok.

Hoppe av i svingen hjelper på men ingen garanti. Og noen er merkelig fertile og blir gravid selv når det er usannsynlig.

Burde ikke være trygt nok hvis abort er et alternativ heller. Da får man heller bruke kondom 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er ikke i mot abort og hadde tatt abort om jeg ble gravid men jeg vil helst slippe hele frykten for å bli gravid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Teori

• Sikre perioder som prevensjonsmetode bygger på at man bare har samleie i de perioder hvor det ikke finnes noe egg som kan bli befruktet.
  • Mulighetene for å bli gravid er størst de siste fire til fem dager før eggløsning.
  • Man kan også bli gravid i to til tre dager etter eggløsning.
  • Det betyr at man "er sikker" på å unngå graviditet dersom man ikke har samleie i perioden fra fire til fem dager før eggløsning til to til tre dager etter eggløsning.

Når er eggløsningen?

Det finnes flere måter å fastslå eggløsningstidspunkt:

1. Kalendermetoden: Dersom du har regelmessig menstruasjon, vil eggløsning hos de aller fleste forekomme 12-14 dager før neste menstruasjon starter.
  2. Temperaturmåling: Tidspunkt for eggløsning kan bestemmes ved hjelp av å måle kroppstemperatur. Normalt vil temperaturen stige med cirka 0,5 grader ved eggløsning. Må måles før du står opp om morgenen.
  3. Urintesting: Det finnes tester som kan kjøpes på apotek, hvor man kan bestemme tidspunkt for eggløsning ved påvising av hormoner i urin.

Fordeler ved sikre perioder

• Helt uten bivirkninger.
  • Gratis dersom man bestemmer eggløsning ved kalender eller temperatur.

Ulemper

• Metoden er usikker.
  • Man kan aldri være helt sikker på når neste menstruasjon kommer, mange forhold kan virke inn på tidspunkt for eggløsning og menstruasjon.
  • Temperaturmålinger krever stor nøyaktighet og blir upålitelig ved forkjølelser og lignende.
  • Urintestingen er også forbundet med usikkerhet. Dette er også en kostbar metode.

https://nhi.no/familie/seksualitet-og-prevensjon/sikre-perioder/

Anonymkode: 4c2ca...229

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (1 minutt siden):

Burde ikke være trygt nok hvis abort er et alternativ heller. Da får man heller bruke kondom 

Aborter fins av en grunn og det er for uønsket graviditet så jeg syns ikke man skal shame abort som en nødløsning når det er nettopp det formålet det er til for. Det er ikke det denne tråden skal dreie seg om heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Aborter fins av en grunn og det er for uønsket graviditet så jeg syns ikke man skal shame abort som en nødløsning når det er nettopp det formålet det er til for. Det er ikke det denne tråden skal dreie seg om heller. 

Når noen heller vil ta abort enn å bruke kondom, da kommenterer jeg det, definitivt 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Teori

• Sikre perioder som prevensjonsmetode bygger på at man bare har samleie i de perioder hvor det ikke finnes noe egg som kan bli befruktet.
  • Mulighetene for å bli gravid er størst de siste fire til fem dager før eggløsning.
  • Man kan også bli gravid i to til tre dager etter eggløsning.
  • Det betyr at man "er sikker" på å unngå graviditet dersom man ikke har samleie i perioden fra fire til fem dager før eggløsning til to til tre dager etter eggløsning.

Når er eggløsningen?

Det finnes flere måter å fastslå eggløsningstidspunkt:

1. Kalendermetoden: Dersom du har regelmessig menstruasjon, vil eggløsning hos de aller fleste forekomme 12-14 dager før neste menstruasjon starter.
  2. Temperaturmåling: Tidspunkt for eggløsning kan bestemmes ved hjelp av å måle kroppstemperatur. Normalt vil temperaturen stige med cirka 0,5 grader ved eggløsning. Må måles før du står opp om morgenen.
  3. Urintesting: Det finnes tester som kan kjøpes på apotek, hvor man kan bestemme tidspunkt for eggløsning ved påvising av hormoner i urin.

Fordeler ved sikre perioder

• Helt uten bivirkninger.
  • Gratis dersom man bestemmer eggløsning ved kalender eller temperatur.

Ulemper

• Metoden er usikker.
  • Man kan aldri være helt sikker på når neste menstruasjon kommer, mange forhold kan virke inn på tidspunkt for eggløsning og menstruasjon.
  • Temperaturmålinger krever stor nøyaktighet og blir upålitelig ved forkjølelser og lignende.
  • Urintestingen er også forbundet med usikkerhet. Dette er også en kostbar metode.

https://nhi.no/familie/seksualitet-og-prevensjon/sikre-perioder/

Anonymkode: 4c2ca...229

Takk for info! :) Det svarte egentlig på det meste. 

Er det noen her som har klart seg fint med denne metoden? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjører hoppe av svingen og eggløsningskalender som prevensjon nå og det er like skummelt hver gang rundt menstider. Det er jo overhodet ikke en trygg metode. Jeg må holde meg unna alt av hormoner/medisiner, så venter bare på at mannen skal få ordnet sterilisering.

Vi har prøvd kondom men det er så utrolig turn off for begge at da lar vi heller være 😆 Så kondom er jo ihvertfall bra prevensjonsmiddel, men det blir ikke noe sex heller. 🙈

Anonymkode: 4bfdd...247

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg er ikke i mot abort og hadde tatt abort om jeg ble gravid men jeg vil helst slippe hele frykten for å bli gravid. 

Da synes jeg du skal bruke kondom. Du frykter jo p bli gravid.  Da er kondom eller prevensjon veien å gå... ikke hoppe av i svingen og bruke app. Ikke komme til punktet der dere ikke gjorde noe for å forhindre en graviditet..og da heller går å tar abort...hva om dette hadde skjedd flere ganger i året 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

et betyr at man "er sikker" på å unngå graviditet dersom man ikke har samleie i perioden fra fire til fem dager før eggløsning til to til tre dager etter eggløsning.

Dette er delvis feil. Ifølge sex og samfunn kan sædceller leve i egglederne inntil 7 dager, ikke 4-5 https://sexogsamfunn.no/kropp/egglosningogbefruktning/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...