AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #1 Skrevet 28. oktober 2022 Noen med tanker her? Sliter med sorg atm, og når jeg våkner kommer alle de vonde tankene frem og jeg vil bare gråte og ikke ut av senga. Utpå dagen er det relativt mye bedre. Anonymkode: 3b593...e32
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #2 Skrevet 28. oktober 2022 Kanskje fordi man kan være litt fortumlet når man våkner, og følelsene/tankene slipper lettere inn Anonymkode: fd883...26f 1
Purple_Pixiedust Skrevet 28. oktober 2022 #3 Skrevet 28. oktober 2022 Det er vanlig å føle seg tyngre på morgenen ved depresjon. Bortsett fra ved bipolar lidelse. Der blir man gjerne gradvis tyngre i løpet av dagen. Jeg har det best på morgenen når jeg er deprimert så blir det bare verre. Dette gjelder ikke alle, men det er ganske vanlig. 1
enkefru Skrevet 28. oktober 2022 #4 Skrevet 28. oktober 2022 En til som har samme problem... så kanskje ikke så uvanlig?
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #5 Skrevet 28. oktober 2022 Purple_Pixiedust skrev (15 minutter siden): Det er vanlig å føle seg tyngre på morgenen ved depresjon. Bortsett fra ved bipolar lidelse. Der blir man gjerne gradvis tyngre i løpet av dagen. Jeg har det best på morgenen når jeg er deprimert så blir det bare verre. Dette gjelder ikke alle, men det er ganske vanlig. Er det noe medisinsk grunn? Serotinnicået? Kortisol? Anonymkode: 3b593...e32
Purple_Pixiedust Skrevet 28. oktober 2022 #6 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Er det noe medisinsk grunn? Serotinnicået? Kortisol? Anonymkode: 3b593...e32 Vet ikke akkurat hvorfor det er sånn. Bare vet at det er mange som opplever det slik.
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #7 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Noen med tanker her? Sliter med sorg atm, og når jeg våkner kommer alle de vonde tankene frem og jeg vil bare gråte og ikke ut av senga. Utpå dagen er det relativt mye bedre. Anonymkode: 3b593...e32 Hvordan er det med din psykiske helse eller uhelse ellers ? Anonymkode: 8c5c9...af2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #8 Skrevet 28. oktober 2022 Purple_Pixiedust skrev (4 timer siden): Det er vanlig å føle seg tyngre på morgenen ved depresjon. Bortsett fra ved bipolar lidelse. Der blir man gjerne gradvis tyngre i løpet av dagen. Jeg har det best på morgenen når jeg er deprimert så blir det bare verre. Dette gjelder ikke alle, men det er ganske vanlig. Kan godt hende du fungerer best om morgenen, men det er ikke et kjennetegn ved bipolar lidelse. Tvert imot, så karakteriseres de bipolare depresjonene av elendige morgener og bedre fungering på kvelden. Anonymkode: a2b7a...718
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #9 Skrevet 28. oktober 2022 Er ikke deprimert. Har det ok, men har ut av det blå begynt å våkne med angst eller hva jeg skal kalle det. Er redd og utrygg. Så går det bare over ila dagen. Hvis du har en "lett" depresjon, så kan vel dagens gjøremål avlede noe fra negativitet og tungsinn. Man er rett og slett opptatt. Det er liksom en depresjon som ikke har fått ordentlig tak på deg ennå, og helst ikke skal det forhåpentligvis. Du mestrer fortsatt livet og det i seg selv er vel en opptur hver dag. Anonymkode: 2d7c3...6b1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #10 Skrevet 28. oktober 2022 Jeg har hatt det sånn selv i mange år. Det jeg tror, er at på natten når vi sover og får litt fri fra tankene, så kommer nedturen når vi våkner og hjernen skrur seg på igjen. Som deg ts så sørger jeg også over noe, tankene rundt sorgen kverner i hodet mitt bevisst og ubevisst hele dagen gjennom. Det er kun om natten jeg får fred og blir bedøvet fra det. Jeg har det også med å drømme om fortiden, når ting var bra og personene jeg var så glad i fremdeles fantes. Ofte når jeg våkner på morningen henger drømmen så igjen at det tar litt tid før jeg forstår at det bare var en drøm, og da blir jeg så lei meg. Det preger meg i timesvis før det etterhvert begynner å slippe litt mot kvelden. Anonymkode: d1c1c...8bf 2
Purple_Pixiedust Skrevet 29. oktober 2022 #11 Skrevet 29. oktober 2022 (endret) AnonymBruker skrev (13 timer siden): Kan godt hende du fungerer best om morgenen, men det er ikke et kjennetegn ved bipolar lidelse. Tvert imot, så karakteriseres de bipolare depresjonene av elendige morgener og bedre fungering på kvelden. Anonymkode: a2b7a...718 Jeg har lært motsatt, og hørt mange si det samme. Men jeg er fortsatt tung på morgenen, jeg bare har det verre på kveldene. Endret 29. oktober 2022 av Purple_Pixiedust
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #12 Skrevet 29. oktober 2022 Purple_Pixiedust skrev (18 timer siden): Det er vanlig å føle seg tyngre på morgenen ved depresjon. Bortsett fra ved bipolar lidelse. Der blir man gjerne gradvis tyngre i løpet av dagen. Jeg har det best på morgenen når jeg er deprimert så blir det bare verre. Dette gjelder ikke alle, men det er ganske vanlig. Dette er ikke helt riktig. Ved bipolar lidelse kan man ofte ha en tydeligere døgnvariasjon enn ved unipolar depresjon, men denne døgnvariasjonen går vanligvis ut på at man føler seg verst om morgenen og bedre utover kvelden. Å føle seg verre i løpet av dagen er ikke typisk for bipolar lidelse, men det forekommer selvfølgelig. Å fungere bedre på kvelden er typisk for bipolar depresjon. Generelt er det vanlig å føle seg verre om morgenen når man er deprimert. Søvn har en depressiv virkning. Det er noen studier som har funnet at søvndeprivasjon har god antidepressiv effekt, men etter en god natts søvn kommer depresjonen tilbake. Tror noen har brukt søvnfaseforskyvning for å unngå tilbakefall. Men dette er en lite brukt metode. Anonymkode: 28a5c...9fc
Purple_Pixiedust Skrevet 29. oktober 2022 #13 Skrevet 29. oktober 2022 (endret) AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Dette er ikke helt riktig. Ved bipolar lidelse kan man ofte ha en tydeligere døgnvariasjon enn ved unipolar depresjon, men denne døgnvariasjonen går vanligvis ut på at man føler seg verst om morgenen og bedre utover kvelden. Å føle seg verre i løpet av dagen er ikke typisk for bipolar lidelse, men det forekommer selvfølgelig. Å fungere bedre på kvelden er typisk for bipolar depresjon. Generelt er det vanlig å føle seg verre om morgenen når man er deprimert. Søvn har en depressiv virkning. Det er noen studier som har funnet at søvndeprivasjon har god antidepressiv effekt, men etter en god natts søvn kommer depresjonen tilbake. Tror noen har brukt søvnfaseforskyvning for å unngå tilbakefall. Men dette er en lite brukt metode. Anonymkode: 28a5c...9fc Jeg sliter alltid med å stå opp i depressive faser, og føler meg tung da, men når jeg først har kommet meg opp så fungerer jeg bedre enn jeg gjør sent på kvelden når jeg har hatt en hel dag med ensomhet. Jeg har merket at hvis jeg har fått lite søvn en natt så kan jeg føle meg lettere. Endret 29. oktober 2022 av Purple_Pixiedust
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #14 Skrevet 29. oktober 2022 Purple_Pixiedust skrev (31 minutter siden): Jeg sliter alltid med å stå opp i depressive faser, og føler meg tung da, men når jeg først har kommet meg opp så fungerer jeg bedre enn jeg gjør sent på kvelden når jeg har hatt en hel dag med ensomhet. Jeg har merket at hvis jeg har fått lite søvn en natt så kan jeg føle meg lettere. Ja, det er jo ulikt fra person til person. Siden du kjenner mye på ensomhet så gir det mening at du blir verre når du har fått hele dagen til å tenke på det. Jeg er vanligvis dårligst om morgenen, og føler meg ofte bedre utover dagen. Men ikke alltid umiddelbart det øyeblikket jeg våkner, av og til tar det kanskje 20 minutter eller mer. Når jeg våkner av alarmen så er jeg ofte så i ørska at jeg ikke føler eller tenker noe som helst. Det blir ofte verre etter at jeg har stått opp. Jeg kan holde på med å kle på meg eller fikse meg og så sier det bare stopp. Jeg merker også at jeg av og til kan føler meg lettere hvis jeg sover lite, men over tid så blir jeg ofte dårligere av det. En natt uten søvn hjelper der og da, men noen få timer per natt over tid gjør det verre. Manier og blandede episoder er alltid verst om ettermiddagen og kvelden da. Eller i blandede episoder er jeg mer deprimert om morgenen og mer manisk på ettermiddagen og kvelden. Anonymkode: 28a5c...9fc
Purple_Pixiedust Skrevet 29. oktober 2022 #15 Skrevet 29. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, det er jo ulikt fra person til person. Siden du kjenner mye på ensomhet så gir det mening at du blir verre når du har fått hele dagen til å tenke på det. Jeg er vanligvis dårligst om morgenen, og føler meg ofte bedre utover dagen. Men ikke alltid umiddelbart det øyeblikket jeg våkner, av og til tar det kanskje 20 minutter eller mer. Når jeg våkner av alarmen så er jeg ofte så i ørska at jeg ikke føler eller tenker noe som helst. Det blir ofte verre etter at jeg har stått opp. Jeg kan holde på med å kle på meg eller fikse meg og så sier det bare stopp. Jeg merker også at jeg av og til kan føler meg lettere hvis jeg sover lite, men over tid så blir jeg ofte dårligere av det. En natt uten søvn hjelper der og da, men noen få timer per natt over tid gjør det verre. Manier og blandede episoder er alltid verst om ettermiddagen og kvelden da. Eller i blandede episoder er jeg mer deprimert om morgenen og mer manisk på ettermiddagen og kvelden. Anonymkode: 28a5c...9fc Ja, det kan nok ha med det at jeg er ensom å gjøre at det blir verre utpå ettermiddagen og kvelden. Jeg har borderline også så å være mye alene er vanskelig for meg. Og jeg er mye alene. Jeg har bare hatt blandet episode én gang og den varte ikke så lenge så jeg husker ikke hvordan det var. Jeg er også noe roligere med hypomanien når jeg står opp, men så står jeg jo opp sånn type 04 da. Så blir jeg mer og mer gira fram til hodet mitt er kaputt på kvelden. Da blir jeg helt grøtete i hodet samtidig som tankene går altfor fort. Tar truxal da også legger jeg meg. Men så våknet jeg tidlig igjen også er det nytt hardkjør. 😃
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #16 Skrevet 29. oktober 2022 er kjempedeprimert på morgen. Klarer ikke stå opp. fungerer mye bedre på kvelden. Anonymkode: c0fd1...558
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #17 Skrevet 29. oktober 2022 Kan jo være alt fra negative tanker før du legger deg, til at du mangler viktige vitaminer og mineraler. Magnesium, d vitamin, noen b vitaminer, etc. Kosthold er viktig for mental helse. Anonymkode: b0466...15f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå