Gå til innhold

Spise for å leve eller leve for å spise?

Metalbitch

Anbefalte innlegg

Jeg hører definitivt til kategorien "jeg spiser for å leve". Lite kresen, spiser alt. Spiser ikke middag hver dag, kan fint leve på brødskiver. Liker jo å spise mat, men kan droppe et måltid fordi jeg ikke gidder å lage. Er flink å lage mat fra bunnen av, men er ingen lidenskap.

Hvilken kategori tilhører du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lever for å spise. Jeg virkelig elsker mat, og middag er høydepunktet i dagen min! Har vi ikke middag er det noe som mangler.. skulle nok ønske jeg tilhørte den andre kategorien da jeg må jobbe med hodet til en hver tid for ikke å forspise meg. Tenker på mat hele tiden 🤓 

Anonymkode: a2c07...ba6

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lever for å spise, lett! ELSKER mat, og gleder meg til hvert måltid. Middag er dagens høydepunkt og jeg mener livet er for kort til å ikke kunne kose seg med maten. Lager bare derfor ting jeg virkelig synes er skikkelig godt. Jeg sliter faktisk med nattesøvnen fordi jeg tenker så mye på mat😬

Har aldri skjønt meg på de som spiser bare fordi de «må».

Anonymkode: 361a2...503

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser når jeg er sulten. Noen ganger en gang om dagen andre ganger to og tre.

Anonymkode: 441cf...4df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lever for å spise. (I tillegg til andre ting jeg lever for selvsagt.) Men god mat er en stor lidenskap i livet mitt. 

Elsker å utforske nye smaker. Smake forskjellig mat som tilhører andre kulturer. Utforske oppskrifter i eget kjøkken. Prøve nye restauranter. 

Anonymkode: 999e5...df5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spiser fordi jeg blir hangry, svimmel, kvalm osv hvis jeg ikke spiser, men jeg kjenner ikke sult så jeg må passe klokka for å få i meg mat uten å bli dårlig, for da vil jeg ikke ha mat - å slik går den runddansen så jeg vil påstå jeg spiser for å leve..  

Anonymkode: 060e9...073

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tilhører kategorien som planlegger feriene mine rundt mattilbudet. La oss si det slik at det aldri blir norgesferie (ei heller under pandemien). Jeg begynner på torsdag med å planlegge hva jeg vil spise på lørdag, og glede meg til å spise det.

Lever jeg for å spise? Nei. Da ville jeg jo emigrert til et land med en ok matkultur og et respektabelt utvalg kvalitet i kafeer, restauranter og butikker (får man håpe!). 

Er jeg glad i mat? Ja. Men jeg lever altså ikke for å spise. 

Jeg noterer meg fra media at de fleste nordmenn ikke engang spiser for å leve. For da ville de jo vært ekstremt kresne på hva de puttet inn. Er mat bare livsoppholdenes bør man holde seg til organiske varer og rent kjøtt. Folk flest spiser øyensynlig for å dø tidligere enn nødvendig. Det er i alle fall slik de faktisk spiser.

Anonymkode: a6318...c2d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske jeg kom dit at mat var kun drivstoff,  ferdig. Det hadde gjort livet mitt så utrolig mye lettere.

Anonymkode: 6e8ec...2d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge deler. Jeg er opptatt av god mat, og har de beste sosiale opplevelsene rundt det å spise god mat sammen med andre. Jeg liker også å lage mat, og eksperimentere med nye oppskrifter og råvarer. 

Men å viljeløst stappe i seg prosessert junk for å "kose seg" er ikke en del av dette. Jeg har respekt for maten jeg spiser og hvordan den påvirker kroppen min. 

Anonymkode: 57ce9...4c2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er midt i mellom. Liker god mat, men det styrer ikke livet mitt.

Anonymkode: ec709...1cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det slik at dere som lever for å spise ofte mangler annet innhold i livet? Tenker det er kjipt hvis mat er høydepunktet hver dag og på hver ferie. Det er noe annet med matbevisste og kvalitetsbevisste folk som går på gourmet-restauranter, men slike folk som bare har mat som høydepunkt i livet, det synes jeg høres så stusselig ut og ofte er de overvektige også, sier de gjerne vil gå ned i vekt, men klarer ikke. Da tenker jeg at det er noe som mangler i livet hvis de ikke driver med ting som er gøyere og mer interessant enn å spise?

Anonymkode: 8266f...550

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Begge deler. Spiser sunn mat for å leve og i ny å ne lever for å spise og kose meg.  Enten eller er ikke bra eller sunt.

Anonymkode: c696c...38b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En blanding.

Jeg blir lykkelig av god mat, elsker å prøve nye restauranter og nye retter. 

Men jeg spiser jo også bare "vomfyll" iblant, har dager hvor jeg er lat matmessig. 

Anonymkode: 2b620...7ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser for å leve, helt klart. Bortsett fra godteri, der lever jeg litt for å spise. Har stort sett aldri lyst på mat, spiser fordi jeg må -tenker aldri på mat. Men tenker OFTE på godteri! 🤣

Endret av Snabeltann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spiser for å leve, men kan kose meg med et godt måltid innimellom. 

Anonymkode: a35aa...beb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men er det slik at dere som lever for å spise ofte mangler annet innhold i livet? Tenker det er kjipt hvis mat er høydepunktet hver dag og på hver ferie. Det er noe annet med matbevisste og kvalitetsbevisste folk som går på gourmet-restauranter, men slike folk som bare har mat som høydepunkt i livet, det synes jeg høres så stusselig ut og ofte er de overvektige også, sier de gjerne vil gå ned i vekt, men klarer ikke. Da tenker jeg at det er noe som mangler i livet hvis de ikke driver med ting som er gøyere og mer interessant enn å spise?

Har dårlig psyke, tror jeg. Har mann og barn og burde være fornøyd med livet, men det er nesten bare mat som demper vanskelige følelser.

Anonymkode: 6e8ec...2d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.10.2022 den 18.20):

Jeg har en BMI på 19.5, så er langt ifra overvektig. Men jeg bare elsker mat! Synes det er så godt. Skulle gjerne spist på restaurant hver dag, det hadde vært drømmen. Trening(har vel rundt 11-12 treningstimer i uka, pluss skogs- og fjellturer) og mat er vel hobbyene mine kan man vel si. Er introvert så er lite sosial, det som får meg til å være sosial er restaurantbesøk med folk, det er liksom det som får meg ut døra på sosialfronten, det må liksom inkludere mat.

Har vel generelt lite bekymringer i livet og arbeidslivet, kanskje derfor jeg har «tid» til å tenke så mye på mat🙈

Anonymkode: 361a2...503

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...