Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i ny jobb og føler meg overveldet, opplæring var intens og kort. i tillegg føler jeg at jeg bare ble etterlatt til meg selv. Jeg skulle gjerne hatt lenger opplæring, men kanskje jeg bare er lite selvstendig og dårlig til å kaste meg ut i ting og ta ansvar selv? 

hvor lang opplæring pleier man å ha? Og når blir man «overlatt til seg selv»?

Anonymkode: 8c8e2...914

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det varierer veldig ut fra arbeidsplass og arbeidstype. I jobben jeg har nå så har alle nyansatte en fast opplæringsprogram hvor man må ha et visst antall opplæringstimer på ulike oppgaver før man får lov til å utføre dem selvstendig. Mens andre jobber jeg har hatt har det vært mere sånn "her er plassen din, spør hvis du lurer på noe"

Det bør uansett være en samtale med din nærmeste leder når du er nyansatt og har jobbet en liten stund for å sjekke ut hvordan du har det i ny jobb. Du kan etterspørre en samtale hvis det ikke er satt opp og da si det du mener om opplæringen. Du gjør jo ingen god jobb hvis du er usikker, så det er i sjefens interesse at du har nok opplæring til at du føler deg trygg. Du kan jo også spørre noen av de som du jobber sammen med hva slags opplæring de fikk, så har du et inntrykk av om opplæring du har fått er på nivå med det som er vanlig i din bedrift.

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er i ny jobb og føler meg overveldet, opplæring var intens og kort. i tillegg føler jeg at jeg bare ble etterlatt til meg selv. Jeg skulle gjerne hatt lenger opplæring, men kanskje jeg bare er lite selvstendig og dårlig til å kaste meg ut i ting og ta ansvar selv? 

Det kommer jo helt an på hva du jobber med... En jagerpilot får gjerne mer opplæring enn en oppvaskhjelp.

• Liker 2
Skrevet

Som arbeidsleder er man avhengig av å få beskjed dersom ansatt føler behov for ytterligere opplæring. Selv forsøker jeg å tilrettelegge det opp til hver enkelt ansatt, men faren for at de sier de ikke behøver mer i troen om at jeg skal tenke de tar det på strak arm og er flinke tror jeg er veldig reell. 

I bedriften jeg jobber i så er vi alene på jobb, foruten under opplæring. Dvs. at tjenestemottaker og ansatt sin tilbakemelding er avgjørende for meg som leder ifbm. å sette opp ytterligere med opplæring eller ei. Om noen da «pynter på det» så er det jo ødeleggende for alle parter. 

Som leder så, bør en, sette pris på om de ansatte sier ifra om de behøver ytterligere med opplæring - så gi beskjed så får du helt sikkert mer! 

Anonymkode: 3ae11...d2c

Skrevet

Sykepleier her, nyansatte får normalt 3 opplæringsvakter. Deretter jobber man selvstendig, men lav terskel for å spørre om ting underveis 

Anonymkode: 80afb...dee

Skrevet

Som lege hadde jeg litt ekstra oppfølging første vakta, ellers er det læring «as you go». Man må lære seg å slå opp, spørre etc. 

Anonymkode: bf9c5...762

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Du må bare si klart fra at du behøver mer opplæring. 

Som oftest bruker man bare si «der er din arbeidsplass, og dette er en liste over dine oppgaver. Sånn gjør man dem. Jeg/hen som kan hjelpe deg sitter der borte - spør om det er noe. Velkommen på laget!» 

Så 5-10 minutter er ok lengde på opplæringen? Der jeg jobber nå var opplæringen på 0 minutter. Det er noe under snittet på de jobbene jeg har hatt, men ikke mye.

Anonymkode: be5d9...3e1

Skrevet

Dette varierer nok veldig mye fra arbeidsplass til arbeidsplass. Også kommer det jo an på hvor mye erfaring du har fra samme type arbeid fra tidligere. Internrutiner må jo uansett gis. Der jeg jobber nå fikk jeg en halv dag opplæring, hovedsak fokus på internrutiner. Men jeg hadde jobbet med samme type arbeid tidligere. Hadde jeg ikke hatt erfaringen måtte jeg nok hatt flere opplæringsvakter. Nødvendig informasjon bør uansett stå i permer eller annet elektronisk system - og bør være LAV terskel til å spørre kollegaer.

Anonymkode: 663ce...f8e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...