AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #61 Skrevet 29. oktober 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Det spiller ingen rolle hvorfor hun gjør dette. Kanskje hun ikke har peiling. Feriepenger er noe av det folk roter mest med, selv de som burde vite bedre. (Jeg er regnskapsfører) Skriv en epost til henne og si at du ser at feriepengene ikke ble utbetalt på siste lønn og si at du vil ha dem. Du skal ikke en gang spørre, men bare informere om hvordan du vil ha det. Anonymkode: b2b57...a03 Hvordan bør jeg formulere dette? Anonymkode: deac5...4ba
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #62 Skrevet 29. oktober 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Derfor spør jeg jo om hvorfor sjefen gjør det når hun vet at loven er soleklar! Ønsker hun å få problemer med arbeidstilsynet? Anonymkode: deac5...4ba Nå bryr ikke Arbeidstilsynet seg om saker som dette. Feil skjer. Mulig TS ikke har forstått at hun fikk feriepenger i juni men ble trukket for 25 feriedager. Mulig sluttoppgjør kommer måneden etter siste lønn (det gjør det hos oss). TS ser ut til å tro at sjefen er ond og har gjort dette med vilje. Det tror jeg er lite sannsynlig. Hvis dette er « en stor bedrift med god økonomi», har de vel en lønnsansvarlig TS kan kontakte på mandag og spørre? Fatter ikke hvorfor ting skal bli så konfliktfylt. Anonymkode: 75a36...194
Tone83 Skrevet 29. oktober 2022 #63 Skrevet 29. oktober 2022 17 hours ago, AnonymBruker said: Dette praktiseres ikke på sykehus. Der betales de ut måneden etter siste lønning. Så det må jo være unntak i loven. Anonymkode: 84004...622 Eller brudd på loven:)
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #64 Skrevet 29. oktober 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Uansett, pengene har jeg ikke fått, og det er jo sjefens ansvar! Anonymkode: deac5...4ba Nei, det er bedriftens ansvar. Anonymkode: 75a36...194
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #65 Skrevet 29. oktober 2022 18 hours ago, AnonymBruker said: Hun vet jo at hun må betale ut feriepenger. Hun vet jo at jeg har krav på det og venter på det. Skjønner ikke at noen arbeidsgivere kan likevel velge å ikke betale ut feriepenger eller "glemme" det. Pleier man ikke å få feriepenger sammen med siste lønn? Anonymkode: deac5...4ba Jeg fikk utbetalt måneden etter jeg slutta. Anonymkode: 0c299...ef8
Tone83 Skrevet 29. oktober 2022 #66 Skrevet 29. oktober 2022 9 minutter siden, AnonymBruker said: Hvordan bør jeg formulere dette? Anonymkode: deac5...4ba Si at at du ønsker sluttoppgjør feriepenger snarest mulig.
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #67 Skrevet 29. oktober 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Nå bryr ikke Arbeidstilsynet seg om saker som dette. Feil skjer. Mulig TS ikke har forstått at hun fikk feriepenger i juni men ble trukket for 25 feriedager. Mulig sluttoppgjør kommer måneden etter siste lønn (det gjør det hos oss). TS ser ut til å tro at sjefen er ond og har gjort dette med vilje. Det tror jeg er lite sannsynlig. Hvis dette er « en stor bedrift med god økonomi», har de vel en lønnsansvarlig TS kan kontakte på mandag og spørre? Fatter ikke hvorfor ting skal bli så konfliktfylt. Anonymkode: 75a36...194 Jeg er ts og jeg kjenner sjefen min. Det er absolutt med vilje. Anonymkode: deac5...4ba
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #68 Skrevet 29. oktober 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Nei, det er bedriftens ansvar. Anonymkode: 75a36...194 Og de gjør ikke jobben sin. De glemmer forsinkelsesrenter Anonymkode: deac5...4ba
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #69 Skrevet 29. oktober 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jeg fikk utbetalt måneden etter jeg slutta. Anonymkode: 0c299...ef8 Sammen med siste lønn eller bare feriepenger? Anonymkode: deac5...4ba
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #70 Skrevet 29. oktober 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg er ts og jeg kjenner sjefen min. Det er absolutt med vilje. Anonymkode: deac5...4ba Sikker på at det var sjefen som var problemet og ikke du? 😇 Anonymkode: 75a36...194 1
Hareena Skrevet 29. oktober 2022 #71 Skrevet 29. oktober 2022 AnonymBruker skrev (18 timer siden): De fleste venter vel til neste år, for at det skal være skattefritt. Også greit å få det til juli da, siden du blir trukket 5 uker i lønn da på ditt nye arbeidssted.. Anonymkode: 9014c...f50 Detter ingen lønn eller feriepenger som er «skattefrie». All inntekt i løpet av et år blir lagt sammen og beskattet etter størrelse på beløpet. Det er vanlig å utbetale feriepenger sammen med siste lønn /sluttvederlag. De som ikke er i stand til å ta vare på egne penger og må har forrige arbeidsgiver til å passe på dem for seg, kan jo be om utsettelse på utbetalingen hvis det er en arbeidsgiver som tilbyr det. Det finnes jo folk som bruker opp sluttvederlaget og feriepengene og ikke skjønner at disse skulle dekke neste års ferie, men velger å tro det er de færreste.
Snublefot62 Skrevet 29. oktober 2022 #72 Skrevet 29. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Uansett, pengene har jeg ikke fått, og det er jo sjefens ansvar! Anonymkode: deac5...4ba Så spør sjefen! AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Jeg er ts og jeg kjenner sjefen min. Det er absolutt med vilje. Anonymkode: deac5...4ba Hvordan vet du det om du ikke har snakket med sjefen? AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Og de gjør ikke jobben sin. De glemmer forsinkelsesrenter Anonymkode: deac5...4ba Hvordan vet du det?
Snublefot62 Skrevet 29. oktober 2022 #73 Skrevet 29. oktober 2022 Tone83 skrev (1 time siden): Si at at du ønsker sluttoppgjør feriepenger snarest mulig. Sluttoppgjør gjelder feriepengene for 2022. Feriepengene for 2021 skulle TS ha fått i sommer lenge før hun faktisk sluttet.
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #74 Skrevet 29. oktober 2022 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Sikker på at det var sjefen som var problemet og ikke du? 😇 Anonymkode: 75a36...194 Sikker. Hva har det med feriepenger å gjøre? Anonymkode: deac5...4ba
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #75 Skrevet 29. oktober 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Sikker. Hva har det med feriepenger å gjøre? Anonymkode: deac5...4ba Du virker helt ekstrem. Hvis ikke ferie pengene for 2021 kom i mellom mai og juli 2022, burde du som arbeidstaker allerede der ringt lønnsansvarlig/øk.avd i bedriften og etterlyst de. Feriepengene for 2022 kommer enten mnd etter siste ordinære lønnskjøring eller mellom mai-juli 2023, i alle år jeg har jobbet har 15+ år har jeg måtte gitt beskjed om jeg har villet hatt de utbetalt i inntjeningsåret. Men igjen en kjapp tlf/epost til lønn/øk.avd avklarer jo dette. Slik du forteller det med at dette er en "stor bedrift med god økonomi" så har etter all sannsynlighet ikke din nærmeste leder noen råderett eller myndighet over utbetalinger til deg og har da ingen makt over det. Dette går gjennom øk.avd/lønnsansvarlig. Anonymkode: 1ac21...1f7 1
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 29. oktober 2022 #76 Skrevet 29. oktober 2022 Jeg skjønner ikke at det er mulig å være så tafatt. Hvis jeg ikke hadde fått feriepengene for 2021 i juni/juli hadde jeg etterlyst dem med en gang ved å ta kontakt med lønnsansvarlig.
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #77 Skrevet 29. oktober 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Ja Anonymkode: deac5...4ba Så du fikk ingenting utbetalt i juni? Anonymkode: 42d86...2d3
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #78 Skrevet 29. oktober 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Så du fikk ingenting utbetalt i juni? Anonymkode: 42d86...2d3 Ingenting. Anonymkode: deac5...4ba
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #79 Skrevet 29. oktober 2022 Anonym Brukar0 skrev (16 minutter siden): Jeg skjønner ikke at det er mulig å være så tafatt. Hvis jeg ikke hadde fått feriepengene for 2021 i juni/juli hadde jeg etterlyst dem med en gang ved å ta kontakt med lønnsansvarlig. Folk ønsker ikke å lese det jeg skriver. Vi har laget en avtale på at jeg får feriepenger sammen med siste lønn, ikke i juni eller i juli. Siste lønn kom (i september), men ikke feriepengene. Anonymkode: deac5...4ba
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 29. oktober 2022 #80 Skrevet 29. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Folk ønsker ikke å lese det jeg skriver. Vi har laget en avtale på at jeg får feriepenger sammen med siste lønn, ikke i juni eller i juli. Siste lønn kom (i september), men ikke feriepengene. Anonymkode: deac5...4ba Det har du ikke skrevet. Du kommer med litt og litt informasjon gjennom hele tråden i kort setninger. Men uansett er du tafatt som må spørre på KG hva du skal gjøre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå