AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #21 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ville du giddet det? Jeg ønsker jo ikke å drive med noe krangling og heavy saker Anonymkode: deac5...4ba Hvis alternativet er å ikke få pengene, så må (og bør) man jo nesten det. Det beste er så klart å få pengene frivillig, men det er ganske mange useriøse arbeidsgivere rundt omkring. En kan i alle tilfeller gjøre arbeidsgiver oppmerksom på at det er en mulighet, dersom arbeidsgiver ikke betaler ut pengene. Anonymkode: 42bb9...a3e 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #22 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): De fleste venter vel til neste år, for at det skal være skattefritt. Også greit å få det til juli da, siden du blir trukket 5 uker i lønn da på ditt nye arbeidssted.. Anonymkode: 9014c...f50 Feriepenger er aldri skattefritt. Man betaler skatt på det som all annen lønn. Det er trekkfritt hvis du får utbetalt det året etter det er opptjent. Skattefritt og trekkfritt er to helt forskjellige ting. Anonymkode: 2007a...191 3 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #23 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Feriepenger skal utbetales sammen med siste ordinære lønning ihht. ferieloven. Du kan be arbeidsgiver vente til neste år, men det er ikke noe arbeidsgiver kan bestemme på egen hånd. Ta dette skriftlig med det samme. Skyldig beløp skal stå på siste lønnsslipp. Anonymkode: b2b57...a03 Dette praktiseres ikke på sykehus. Der betales de ut måneden etter siste lønning. Så det må jo være unntak i loven. Anonymkode: 84004...622
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 28. oktober 2022 #24 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette praktiseres ikke på sykehus. Der betales de ut måneden etter siste lønning. Så det må jo være unntak i loven. Anonymkode: 84004...622 Det er unntak i ferieloven § 11.Utbetaling av feriepenger: " (3) (Utbetaling ved opphør av arbeidsforhold) Opphører arbeidsforholdet, skal alle opptjente feriepenger utbetales siste vanlige lønningsdag før fratreden. Den del av feriepengene som ikke lar seg beregne innen dette tidspunkt, kan utbetales i forbindelse med det avsluttende lønnsoppgjør."
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #25 Skrevet 28. oktober 2022 Anonym Brukar0 skrev (2 minutter siden): Det er unntak i ferieloven § 11.Utbetaling av feriepenger: " (3) (Utbetaling ved opphør av arbeidsforhold) Opphører arbeidsforholdet, skal alle opptjente feriepenger utbetales siste vanlige lønningsdag før fratreden. Den del av feriepengene som ikke lar seg beregne innen dette tidspunkt, kan utbetales i forbindelse med det avsluttende lønnsoppgjør." Jo, så da lurer jeg virkelig på hvorfor sjefen mener hun ikke skal betale ut feriepengene Anonymkode: deac5...4ba
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 28. oktober 2022 #26 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jo, så da lurer jeg virkelig på hvorfor sjefen mener hun ikke skal betale ut feriepengene Anonymkode: deac5...4ba Har du spurt hvorfor?
Snublefot62 Skrevet 28. oktober 2022 #27 Skrevet 28. oktober 2022 Punkt en er å ta kontakt med tidligere sjef og spørre om hvorfor pengene ikke er utbetalt, og at du forventer at dette er løst innen neste lønnskjøring. Hvorfor har du ikke gjort dette enda lurer jeg på? Siden det er feriepenger fra 2021 (noe du kunne opplyst om i HI) så ville det normale vært å få disse i juni/juli i år. Det er nå fire måneder siden. Hvorfor tar du tak i dette først nå? Det fremstår rimelig tafatt. 4
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #28 Skrevet 28. oktober 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Dette praktiseres ikke på sykehus. Der betales de ut måneden etter siste lønning. Så det må jo være unntak i loven. Anonymkode: 84004...622 Du skal ha utbetalt feriepengene som er opptjent fram til den siste arbeidsdagen din, og utbetalingen skal skje siste lønningsdag før du slutter. I noen tilfeller kan ikke arbeidsgiver beregne hele feriepengegrunnlaget innen du slutter. I så fall kan dette beløpet utbetales i forbindelse med det avsluttende lønnsoppgjøret. Tariffavtale kan åpne for annet utbetalingstidspunkt. Anonymkode: 78085...a3a
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #29 Skrevet 28. oktober 2022 Typisk damesjefer, de er så sure og dumme, jeg er dame selv, men noen kvinner(og menn) KAN bare ikke vær sjef, for bitchy og hevngjerrig mas eller krev det av fagforbund/annet/arbeidstilsyn da er det ekstra pinlig men de kan ha holdt det igjen for å få DINE renter på pengene Anonymkode: af8da...e83
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #30 Skrevet 28. oktober 2022 Har aldri fått feriepenger utbetalt på siste lønning men måneden etter. Jeg jobber privat. Mannen min jobber I staten nå og får også feriepengene utbetalt måneden etter siste lønning. Grunnen er at det er et sluttrengjør og de etter siste utbetaling vil avslutte ansettelsesforholdet. Hvis du da vanligvis får lønn den 15 men ender opp med å jobbe overtid eller har krav på ekstra tillegg mellom den 15 og den 30/31 så vil de jo fortsatt måtte betale deg penger. Det heter sluttoppgjør av en grunn, det skal være en siste avregning og den kommer måneden etter siste lønning når alt er avgjort og klarert. Anonymkode: 0c1ac...0a8
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #31 Skrevet 28. oktober 2022 Sluttrengjør = sluttoppgjør ** autocorrect AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har aldri fått feriepenger utbetalt på siste lønning men måneden etter. Jeg jobber privat. Mannen min jobber I staten nå og får også feriepengene utbetalt måneden etter siste lønning. Grunnen er at det er et sluttrengjør og de etter siste utbetaling vil avslutte ansettelsesforholdet. Hvis du da vanligvis får lønn den 15 men ender opp med å jobbe overtid eller har krav på ekstra tillegg mellom den 15 og den 30/31 så vil de jo fortsatt måtte betale deg penger. Det heter sluttoppgjør av en grunn, det skal være en siste avregning og den kommer måneden etter siste lønning når alt er avgjort og klarert. Anonymkode: 0c1ac...0a8 Anonymkode: 0c1ac...0a8
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #32 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jo, så da lurer jeg virkelig på hvorfor sjefen mener hun ikke skal betale ut feriepengene Anonymkode: deac5...4ba Det får du spørre henne om. Anonymkode: 662cf...e1e
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #33 Skrevet 28. oktober 2022 Snublefot62 skrev (55 minutter siden): Punkt en er å ta kontakt med tidligere sjef og spørre om hvorfor pengene ikke er utbetalt, og at du forventer at dette er løst innen neste lønnskjøring. Hvorfor har du ikke gjort dette enda lurer jeg på? Siden det er feriepenger fra 2021 (noe du kunne opplyst om i HI) så ville det normale vært å få disse i juni/juli i år. Det er nå fire måneder siden. Hvorfor tar du tak i dette først nå? Det fremstår rimelig tafatt. Fordi jeg sa opp jobben nå Anonymkode: deac5...4ba
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #34 Skrevet 28. oktober 2022 Informasjonen du har gitt gjennom tråden er litt forvirrende. Jobbet du hos denne arbeidsgiveren i 2021? Fikk du noen form for utbetaling fra denne arbeidsgiveren i juni og juli i år? Har sjefen sagt til deg at det ikke vil bli utbetalt feriepenger for 2021? Anonymkode: 1f226...a2b 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #35 Skrevet 28. oktober 2022 Har du tatt ut ferie i år da, ts? Ikke alle som velger å ta ut ferie på sommeren, selv om man har krav på det. I såfall kan jo arbeidsgiver vente med å betale ut dette til ferien tas ut. Men du har helt klart krav på ferie penger. Spm nå er jo om arbeidsgiver nekter å betale det ut, eller rett og slett har litt dårlig økonomistyring på dette. Men pass på å krev pengene nå, for selv om man har krav på disse, så er dessverre feriepengene noe av det første dårlige arbeidsgivere "stjeler" når de er på randen til konkurs, og man har frister å forholde seg til. Om arbeidsgiver ikke vil betale så må du begjære konkurs og kan få penger fra lønnsgarantifondet: https://www.nav.no/lonnsgaranti Anonymkode: 49d62...af1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #36 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Informasjonen du har gitt gjennom tråden er litt forvirrende. Jobbet du hos denne arbeidsgiveren i 2021? Fikk du noen form for utbetaling fra denne arbeidsgiveren i juni og juli i år? Har sjefen sagt til deg at det ikke vil bli utbetalt feriepenger for 2021? Anonymkode: 1f226...a2b Jeg jobbet der hele 2021. Fikk ingenting i juni/juli i år. Hun har ikke sagt noe. Tvert imot. Feriepenger skulle jeg få sammen med siste lønn. Lønna fikk jeg, men ikke feriepengene. Anonymkode: deac5...4ba
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #37 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Har du tatt ut ferie i år da, ts? Ikke alle som velger å ta ut ferie på sommeren, selv om man har krav på det. I såfall kan jo arbeidsgiver vente med å betale ut dette til ferien tas ut. Men du har helt klart krav på ferie penger. Spm nå er jo om arbeidsgiver nekter å betale det ut, eller rett og slett har litt dårlig økonomistyring på dette. Men pass på å krev pengene nå, for selv om man har krav på disse, så er dessverre feriepengene noe av det første dårlige arbeidsgivere "stjeler" når de er på randen til konkurs, og man har frister å forholde seg til. Om arbeidsgiver ikke vil betale så må du begjære konkurs og kan få penger fra lønnsgarantifondet: https://www.nav.no/lonnsgaranti Anonymkode: 49d62...af1 Det er en stor bedrift med god økonomi, så penger har de! Anonymkode: deac5...4ba
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #38 Skrevet 28. oktober 2022 59 minutter siden, AnonymBruker said: Fordi jeg sa opp jobben nå Anonymkode: deac5...4ba 5 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg jobbet der hele 2021. Fikk ingenting i juni/juli i år. Hun har ikke sagt noe. Tvert imot. Feriepenger skulle jeg få sammen med siste lønn. Lønna fikk jeg, men ikke feriepengene. Anonymkode: deac5...4ba Har du ikke oppsigelsestid? Anonymkode: fbecc...7ff
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #39 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har du ikke oppsigelsestid? Anonymkode: fbecc...7ff Jo, den er ferdig Anonymkode: deac5...4ba
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 28. oktober 2022 #40 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg jobbet der hele 2021. Fikk ingenting i juni/juli i år. Hun har ikke sagt noe. Tvert imot. Feriepenger skulle jeg få sammen med siste lønn. Lønna fikk jeg, men ikke feriepengene. Anonymkode: deac5...4ba Når sa du opp og når sluttet du?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå