AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #41 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg jobbet der hele 2021. Fikk ingenting i juni/juli i år. Hun har ikke sagt noe. Tvert imot. Feriepenger skulle jeg få sammen med siste lønn. Lønna fikk jeg, men ikke feriepengene. Anonymkode: deac5...4ba Da må du ta det opp med arbeidsgiveren. Spør om når feriepengene kommer. Det kan være så enkelt som at de har glemt det, eller at de har rutiner hvor man får feriepengene utbetalt litt senere enn siste lønn, selv om det er det sjefen har sagt. Anonymkode: 1f226...a2b
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #42 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Da må du ta det opp med arbeidsgiveren. Spør om når feriepengene kommer. Det kan være så enkelt som at de har glemt det, eller at de har rutiner hvor man får feriepengene utbetalt litt senere enn siste lønn, selv om det er det sjefen har sagt. Anonymkode: 1f226...a2b Det må jeg nesten gjøre. Ringte til fagforeningen istad og de sa "vent et par dager og hvis du ikke får pengene, sender du en e-post til sjefen og spør". Jeg er bare redd for at hun blir sur 😕 Hun er ikke grei. Derfor sluttet jeg egentlig. Anonymkode: deac5...4ba
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #43 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ville du ventet i et par dager, evt. 1 uke, etter siste ordinær lønning, før du sender en slik mail? Finnes det noen grunner å ikke betale ut feriepenger? Anonymkode: deac5...4ba Jeg hadde tatt det med en gang. Det er ikke sånn at du skal være nødt til å be pent om dette, loven er soleklar. Men ta det skriftlig. Anonymkode: b2b57...a03
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #44 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hun vet jo at hun må betale ut feriepenger. Hun vet jo at jeg har krav på det og venter på det. Skjønner ikke at noen arbeidsgivere kan likevel velge å ikke betale ut feriepenger eller "glemme" det. Pleier man ikke å få feriepenger sammen med siste lønn? Anonymkode: deac5...4ba Nei, ikke alle gjør det. For gjør man det, må det trekkes skatt av feriepengene, når de utbetales det året de er opptjent. Skatt trekkes ikke av feriepengeutbetalingen om du venter til januar neste år med å få dem utbetalt. Anonymkode: a6a30...d41
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #45 Skrevet 28. oktober 2022 Just now, AnonymBruker said: Det må jeg nesten gjøre. Ringte til fagforeningen istad og de sa "vent et par dager og hvis du ikke får pengene, sender du en e-post til sjefen og spør". Jeg er bare redd for at hun blir sur 😕 Hun er ikke grei. Derfor sluttet jeg egentlig. Anonymkode: deac5...4ba Det er ikke farlig om hun blir sur. Hun burde være flau! Så ikke bry deg noe om det. Anonymkode: 71403...af7 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #46 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det må jeg nesten gjøre. Ringte til fagforeningen istad og de sa "vent et par dager og hvis du ikke får pengene, sender du en e-post til sjefen og spør". Jeg er bare redd for at hun blir sur 😕 Hun er ikke grei. Derfor sluttet jeg egentlig. Anonymkode: deac5...4ba Kjempebra at du har vært i kontakt med fagforening - da har du dem i rygge, også om det skulle vise seg å bli problemer. Vet du, hun får bare bli så sur som hun vil! Det er dine penger, som du har rett til å få utbetalt - så får hun heller sitte der og være sur i sitt eget selskap. Anonymkode: 1f226...a2b 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #47 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg hadde tatt det med en gang. Det er ikke sånn at du skal være nødt til å be pent om dette, loven er soleklar. Men ta det skriftlig. Anonymkode: b2b57...a03 Derfor spør jeg jo om hvorfor sjefen gjør det når hun vet at loven er soleklar! Ønsker hun å få problemer med arbeidstilsynet? Anonymkode: deac5...4ba
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #48 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Nei, ikke alle gjør det. For gjør man det, må det trekkes skatt av feriepengene, når de utbetales det året de er opptjent. Skatt trekkes ikke av feriepengeutbetalingen om du venter til januar neste år med å få dem utbetalt. Anonymkode: a6a30...d41 Du snakker om feriepenger 2022, jeg snakker om 2021. Anonymkode: deac5...4ba
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 28. oktober 2022 #49 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du snakker om feriepenger 2022, jeg snakker om 2021. Anonymkode: deac5...4ba Jeg skjønner ikke hvorfor du ikke etterlyste feriepengene for 2021 i juni/juli. Hvis du akkurat har sluttet hadde du vel ikke sagt opp da?
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #50 Skrevet 28. oktober 2022 39 minutter siden, AnonymBruker said: Jo, den er ferdig Anonymkode: deac5...4ba Men da kan du vel ikke ha sagt opp nå? Anonymkode: fbecc...7ff
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #51 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Derfor spør jeg jo om hvorfor sjefen gjør det når hun vet at loven er soleklar! Ønsker hun å få problemer med arbeidstilsynet? Anonymkode: deac5...4ba Det spiller ingen rolle hvorfor hun gjør dette. Kanskje hun ikke har peiling. Feriepenger er noe av det folk roter mest med, selv de som burde vite bedre. (Jeg er regnskapsfører) Skriv en epost til henne og si at du ser at feriepengene ikke ble utbetalt på siste lønn og si at du vil ha dem. Du skal ikke en gang spørre, men bare informere om hvordan du vil ha det. Anonymkode: b2b57...a03 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #52 Skrevet 28. oktober 2022 Er du helt sikker på at du ikke fikk feriepenger i juni? Anonymkode: fbecc...7ff 1
Snublefot62 Skrevet 28. oktober 2022 #53 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Fordi jeg sa opp jobben nå Anonymkode: deac5...4ba Enda en viktig opplysning. Så hvorfor purret du ikke i juni/juli når dere pleier å få utbetalt feriepenger? Om du ikke har fått feriepenger så fikk du vel heller ikke lønn? Merket du ikke det? Og hvorfor har du ikke spurt rett person enda??? 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #54 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er du helt sikker på at du ikke fikk feriepenger i juni? Anonymkode: fbecc...7ff Ja Anonymkode: deac5...4ba
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #55 Skrevet 28. oktober 2022 Snublefot62 skrev (2 timer siden): Enda en viktig opplysning. Så hvorfor purret du ikke i juni/juli når dere pleier å få utbetalt feriepenger? Om du ikke har fått feriepenger så fikk du vel heller ikke lønn? Merket du ikke det? Og hvorfor har du ikke spurt rett person enda??? Feriepenger skulle komme med siste lønn, altså nå Anonymkode: deac5...4ba
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #56 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Feriepenger skulle komme med siste lønn, altså nå Anonymkode: deac5...4ba Men i juni var det jo ingen som visste at din siste lønn skulle være i år. Hvorfor spurte du ikke etter feriepengene da de ikke kom i juni? Anonymkode: 2f8fe...a0c
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #57 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Men i juni var det jo ingen som visste at din siste lønn skulle være i år. Hvorfor spurte du ikke etter feriepengene da de ikke kom i juni? Anonymkode: 2f8fe...a0c Jo, hun visste det allerede da Anonymkode: deac5...4ba
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #58 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jo, hun visste det allerede da Anonymkode: deac5...4ba Hvorfor spurte du ikke etter feriepengene da de ikke kom i juni? Anonymkode: 2f8fe...a0c
Snublefot62 Skrevet 29. oktober 2022 #59 Skrevet 29. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Feriepenger skulle komme med siste lønn, altså nå Anonymkode: deac5...4ba Nei. Feriepengene for 2021 skulle vært utbetalt i juni eller juli når de andre på arbeidsplassen fikk feriepenger. Feriepengene for 2022 kan du enten få på siste lønning etter at du slutter (men da trekkes det skatt fra de ved utbetaling) eller til normal tid neste år (og da er de trekkfrie). Så hva du roter med her forstår jeg ikke.
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #60 Skrevet 29. oktober 2022 Snublefot62 skrev (6 timer siden): Nei. Feriepengene for 2021 skulle vært utbetalt i juni eller juli når de andre på arbeidsplassen fikk feriepenger. Feriepengene for 2022 kan du enten få på siste lønning etter at du slutter (men da trekkes det skatt fra de ved utbetaling) eller til normal tid neste år (og da er de trekkfrie). Så hva du roter med her forstår jeg ikke. Uansett, pengene har jeg ikke fått, og det er jo sjefens ansvar! Anonymkode: deac5...4ba
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå