Gå til innhold

Tidligere arbeidsgiver "glemte" å sende feriepenger. Hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun vet jo at hun må betale ut feriepenger. Hun vet jo at jeg har krav på det og venter på det. Skjønner ikke at noen arbeidsgivere kan likevel velge å ikke betale ut feriepenger eller "glemme" det. 

Pleier man ikke å få feriepenger sammen med siste lønn? 

Anonymkode: deac5...4ba

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De fleste venter vel til neste år. Jeg ba om å få utbetalt, det gikk helt fint men var ikke vanlig. 

Anonymkode: 0c6b4...31b

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hun vet jo at hun må betale ut feriepenger. Hun vet jo at jeg har krav på det og venter på det. Skjønner ikke at noen arbeidsgivere kan likevel velge å ikke betale ut feriepenger eller "glemme" det. 

Jeg har alltid fått det året etter. 

• Liker 4
Skrevet

De fleste venter vel til neste år, for at det skal være skattefritt. 

Også greit å få det til juli da, siden du blir trukket 5 uker i lønn da på ditt nye arbeidssted.. 

Anonymkode: 9014c...f50

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De fleste venter vel til neste år. Jeg ba om å få utbetalt, det gikk helt fint men var ikke vanlig. 

Anonymkode: 0c6b4...31b

Feriepenger for 2021 

Skrevet

Enten får du det ved sluttoppgjør, dvs enten siste lønning, eller måneden etter. Eller så blir det utbetalt neste år. 

Du vet det sikkert, men det er lurt å tenke på at du ikke vil få særlig med  feriepener fra ny arbeidsiver neste år om du har sluttet så sent som nå i en jobb

Anonymkode: 6f9d6...ec2

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du må vel be om å få dem hvis du vil ha dem straks, ellers kommer de vel neste år. 

Anonymkode: b33b6...423

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Feriepenger for 2021 

Det var det jo ingenting i innlegget ditt i starten som hentydet at det var snakk om. De fleste fikk jo feriepenger for 2021 i juni/juni 2022, du fikk de ikke da?

• Liker 8
Skrevet

Feriepenger fra 2021 skulle du fått senest i sommer. 

Ring. Mas. 

Det der er ikke greit. 

Anonymkode: bbb3d...018

• Liker 3
Skrevet

Hvis du er sikker på t du ikke fikk de sammen med siste lønnsutbetaling i fjor, så ringer du arbeidsgiver og ber om å få det utbetalt. Skjer det ikke så kontakter du lønnsgarantifondet, tror jeg det heter. Men ikke sitt og vent! Vær aktiv! 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Enten får du det ved sluttoppgjør, dvs enten siste lønning, eller måneden etter. Eller så blir det utbetalt neste år. 

Du vet det sikkert, men det er lurt å tenke på at du ikke vil få særlig med  feriepener fra ny arbeidsiver neste år om du har sluttet så sent som nå i en jobb

Hvorfor måneden etter og ikke sammen med siste lønn? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Feriepenger fra 2021 skulle du fått senest i sommer. 

Ring. Mas. 

Det der er ikke greit. 

Anonymkode: bbb3d...018

Jeg vet det. Jeg lurer bare på hva hun sjefen selv tenker. Som om hun ikke vet at det ikke er greit...

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor måneden etter og ikke sammen med siste lønn? 

Der jeg fikk et handlet det om at vi fikk fastlønn, men overtid ble utbetalt måneden etter. Så da jeg sluttet i april hadde jeg fått fastlønn for april, men ikke for overtidstimene, de kom i mai, sammen med feriepenger siden de skulle regnes med i grunnlaget for feriepengene :)

• Liker 2
Skrevet

Der jeg fikk et handlet det om at vi fikk fastlønn, men overtid ble utbetalt måneden etter. Så da jeg sluttet i april hadde jeg fått fastlønn for april, men ikke for overtidstimene, de kom i mai, sammen med feriepenger siden de skulle regnes med i grunnlaget for feriepengene :)

Foreslår du at jeg venter i en måned? 

Skrevet

Feriepenger skal utbetales sammen med siste ordinære lønning ihht. ferieloven. Du kan be arbeidsgiver vente til neste år, men det er ikke noe arbeidsgiver kan bestemme på egen hånd.

Ta dette skriftlig med det samme. Skyldig beløp skal stå på siste lønnsslipp.

Anonymkode: b2b57...a03

Skrevet

Tror feriepengene kommer i juni/juli

Skrevet

Feriepenger skal utbetales sammen med siste ordinære lønning ihht. ferieloven. Du kan be arbeidsgiver vente til neste år, men det er ikke noe arbeidsgiver kan bestemme på egen hånd.

Ta dette skriftlig med det samme. Skyldig beløp skal stå på siste lønnsslipp.

Anonymkode: b2b57...a03

Ville du ventet i et par dager, evt. 1 uke, etter siste ordinær lønning, før du sender en slik mail? 

Finnes det noen grunner å ikke betale ut feriepenger? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Foreslår du at jeg venter i en måned? 

Du skal forhøre deg med tidligere sjef ov max vente til neste lønnskjøring. Om de protesterer mot å betale deg ut, og det er usakelige grunner (alt annet enn at «du alt har fått pengene og her er beviset» er usakelig!) så må du taset videre umiddelbart! 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...