Gå til innhold

Godteri i barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det feires halloween i barnehagen, og i den anledning får barna godteri. Ikke mengder, men likevel, jeg lurer på hva i all verden godteri har i en barnehage å gjøre? 

Anonymkode: 07287...d0b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hadde mest lyst til å bare 🤦🏻‍♀️🤦🏻‍♀️🤦🏻‍♀️

Hvorfor tror du de får godteri når det er spesielle ting som skjer? For litt ekstra stas og kos tenker nå jeg…

Barna dine får kanskje heller ikke julestrømpe og påskeegg? Spør for en venn..

Anonymkode: 5f43f...69f

• Liker 29
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Skrevet

Åh, ennå en sånn tråd... 

Det er HELT VANLIG å spise godteri dann og vann. Helt dønn vanlig! Og da også i bhg. 

Det finnes vel noen få som gir ungene absolutt null sukker, men det er ikke akkurat det som er innenfor anbefalingen (med unntak av spebarn.. ikke tre-fire-åringer). 

De dør ikke av bitte litt godteri. 

Om du synes dette er ille, vent til desember, når det er nissefest og lusciaboller og kakemenn og pepperkaker hele måneden... 

Anonymkode: 16963...15d

• Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Lykke til i livet om du sliter med dette. 

Anonymkode: f7acf...b51

• Liker 13
  • Nyttig 2
Skrevet

Nei hjelpes. 

Anonymkode: 51882...883

Skrevet

Jeg jobber i barnehage hvor de får kake på bursdag, godteri på hallovenn , is på sommeren når er det 25 varmegrader og vi holder på å renne bort, har til og med gitt eplejuice til frokosten et par ganger og en pepperkake før lunsj midt i desember 😏

Samtidig får de havregrøt til frokost, varmmat til lunsj , mye frukt og grønt, vann som tørstedrikk… De tar mer skade av strikt kosthold, hvor de ikke får lov å kose seg, ikke får se på et kakestykke eller lukte på en pepperkakedeig. Det er da helt normalt at vi spiser kake i bursdagsselskap og et par biter godteri ved spesielle anledninger (jul, påske, hallovenn) når vi er i selskap? 

Anonymkode: 7fcd4...d4e

• Liker 25
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det feires halloween i barnehagen, og i den anledning får barna godteri. Ikke mengder, men likevel, jeg lurer på hva i all verden godteri har i en barnehage å gjøre? 

Hva med å unne barnet sitt en hyggelig feiring og kunne kose seg litt ekstra? Er jo stas å slå istykker pinjata og få spise et par biter karameller. Hvilken skade mener du barnet tar av det? Jeg regner med at de spiser både frokost og lunsj selvom de serverer litt godteri den ene dagen i oktober. Skal du holde ungen hjemme fra barnehagen når de har julebakingen og nissefest ? Kan jo risikere at ungen får i seg både pepperkaker, kakemenn og gløgg. Pleier visst å få litt godt av julenissen også 😆 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg jobber i barnehage hvor de får kake på bursdag, godteri på hallovenn , is på sommeren når er det 25 varmegrader og vi holder på å renne bort, har til og med gitt eplejuice til frokosten et par ganger og en pepperkake før lunsj midt i desember 😏

Samtidig får de havregrøt til frokost, varmmat til lunsj , mye frukt og grønt, vann som tørstedrikk… De tar mer skade av strikt kosthold, hvor de ikke får lov å kose seg, ikke får se på et kakestykke eller lukte på en pepperkakedeig. Det er da helt normalt at vi spiser kake i bursdagsselskap og et par biter godteri ved spesielle anledninger (jul, påske, hallovenn) når vi er i selskap? 

Sånn er det hos de fleste normale folk. Forskning viser også at veldige restriksjoner på godteri virker mot sin hensikt, og de som har et normalt forhold til det blir langt mindre opphengt i godteri og søtsaker enn de som har lært at det er noe Forbudt og Ekstraspesielt. 

I vår bhg har de måttet kutte ut kake på bursdagen, da det rett og slett ble i overkant (19 stk på avdelingen, var kake et par ganger i mnd.. i tillegg til da ekstrating som is på varme dager, pepperkaker og luciaboller og solfestboller og halloween og karneval og 17-mai osv). 

Men altså, det er forskjell på moderate mengder og fri flyt og nulltoleranse.... 

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvorfor tror du de får godteri når det er spesielle ting som skjer? For litt ekstra stas og kos tenker nå jeg…

Spør for en venn🤣

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg håper da inderlig ikke de får julestrømpe og påskeegg i barnehagen, nei, det er riktig. 

• Liker 4
Skrevet

Åh, ennå en sånn tråd... 

Det er HELT VANLIG å spise godteri dann og vann. Helt dønn vanlig! Og da også i bhg. 

Det finnes vel noen få som gir ungene absolutt null sukker, men det er ikke akkurat det som er innenfor anbefalingen (med unntak av spebarn.. ikke tre-fire-åringer). 

De dør ikke av bitte litt godteri. 

Om du synes dette er ille, vent til desember, når det er nissefest og lusciaboller og kakemenn og pepperkaker hele måneden... 

Og i morgen er det lørdag, på mandag er det Halloween. "En gang i blandt" 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sånn er det hos de fleste normale folk. Forskning viser også at veldige restriksjoner på godteri virker mot sin hensikt, og de som har et normalt forhold til det blir langt mindre opphengt i godteri og søtsaker enn de som har lært at det er noe Forbudt og Ekstraspesielt. 

I vår bhg har de måttet kutte ut kake på bursdagen, da det rett og slett ble i overkant (19 stk på avdelingen, var kake et par ganger i mnd.. i tillegg til da ekstrating som is på varme dager, pepperkaker og luciaboller og solfestboller og halloween og karneval og 17-mai osv). 

Men altså, det er forskjell på moderate mengder og fri flyt og nulltoleranse.... 

Hvor har du denne forskningen? 

• Liker 3
Skrevet

Hvordan får dere det til at jeg ønsker godteri forbudt eller at vi har ekstreme restriksjoner generelt? Barnehagen er ikke en arena hvor sukker skal florere. Det betyr ikke at jeg lever sukkerfritt og at barna mine ikke får lukte på sjokolade en gang. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jepp: en gang iblant. HVor mange ganger er det halloween i året...? 

Skal ungene KUN få godterier om lørdagen? Det er svært få voksne som ikke spiser søtsaker opptil flere ganger i året i tillegg til bare lørdagsgodtet. Det er ikke snakk om at de propper i ungene en svær sjokoladepose; hos oss er det snakk om en sånn pakke mini-smarties, eller et par seigemenner, eller en liten pepperkake. Det tar de ikke skade av en gang iblant. I tillegg til lørdagsgodtet. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja. Vet noen barnehager har bursdagsfeiring 1 gang i mnd f eks med kake og feiring av alle barna som har bursdag den mnd. 

Det er heller ikke sånn at en kakebit eller is er ensbetydende med USUNT og SKADELIG. Jeg har f.eks laget smoothie is av frukt og bær, eller kake med banan som søtning😊 Men ser at mange foreldre som ikke gir barna sukker bruker f eks sukkerfri saft som inneholder søtningsstoffer , og det skal faktisk ikke barn ha🙁 Da er det bedre å gi et glass sukkerholdig saft av og til. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Fruktspyd, fruktfigurer epler smoothie er jo mye bedre alternativ enn is/kake.

Jeg er ikke helt strikt på dette med godteri og kaker, men om barna skal ha hver gang noen har bursdag i barnehagen i tillegg til alle andre bursdager utenom barnehagen, lørdagsgodteri og ekstra anledninger så blir det jo fryktelig mye.

Eller ta feks Halloween. Det er en annerledes dag i barnehagen, man kler seg ut, det er kanskje litt annet opplegg enn en vanlig dag. Det pleier å holde i massevis å gjøre litt annet ut av det, man må ikke ha noe godteri hver gang. 

Anonymkode: 154b6...7b7

• Liker 6
Skrevet

Ja, det er jo Halloween hver uke hele året 🤓

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvor har du denne forskningen? 

Google and you shall find ;) Jeg sitter ikke og lagrer all forskningen jeg noen sinne leser, så du kan like fint google det som jeg kan. 

Skrevet

Ja, det er jo Halloween hver uke hele året 🤓

Det er jo ingen andre anledninger løpet av året man bruker for å gi godteri, nei. Riktig det. :ironi:

• Liker 1
Skrevet
Akuline skrev (12 minutter siden):

Google and you shall find ;) Jeg sitter ikke og lagrer all forskningen jeg noen sinne leser, så du kan like fint google det som jeg kan. 

Det er jo litt rart å gå inn i en debatt med en påstand, uten å kunne bakke denne opp. 

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...