Gå til innhold

Det ringer på døra og leiligheten ser kaotisk ut, hva gjør du?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Åpner aldri døra når folk ringer på. Hater overraskelse besøk. Vi lever i 2022 og har telefoner vi kan bruke for og avtale å treffes. Hvis noen ringer på døra her og det ringer på tlf rett etterpå på så svarer jeg ikke på tlf av ren prinsipp. Netopp fordi jeg da vet at vedkommende som ringer er den som står utenfor døren. Jeg føler uavtalte besøk som svært invaderende og hadde koblet ut ringeklokka om jeg kunne. Ja jeg er sær, men familie og venner vet om det og overrasker meg derfor ikke på denne måten. Sliter litt med familien til samboer for de syntes at slike drop in besøk er så hyggelig at de forstår ikke at alle andre ikke syntes det.

Anonymkode: eea8d...c6a

TS her. Jeg bor i et område med folk i alle slags aldre og har også venner som kan finne på å stå på døra uten å si fra (selv om jeg har sagt jeg hater det) fordi det haster. Sist var det ei som skulle på fest og trengte en kjole jeg hadde lånt av henne. 

Koble ut ringeklokke fungerer dårlig for meg, fordi flere da heller begynner å dundre på døra eller kakke på vinduet i døra noe som bare stresser meg ennå mere

Anonymkode: 097c6...7ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymus Notarius

Åpner alltid døra når det ringer på. Lærte på kvinneguiden at det finnes en masse folk som aldri åpner når det ringer på. Det synes jeg høres veldig rart og uhøflig ut. Og jeg er en innadvendt person som liker meg best alene. Men har faktisk lært folkeskikk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EEØm skrev (12 minutter siden):

Jeg åpner og inviterer dem inn i kaoset. Rotet er sjeldent mer enn en uke gammelt og jeg synes terskelen for hva man ser på som akseptabelt bør senkes. Hvis jeg sier "beklager rotet" svarer de alltid med at det er sånn hos dem også.

Samme her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg åpner ikke om jeg ikke vet hvem det er eller vi har avtalt besøk. Jeg har kronisk sykdom og må fordele energien min for å klare dagene og ukene, og noe uplanlagt har jeg ikke "råd" til. Dessverre.

Om det er rotete har ikke noe å si, kun helsa betyr noe for slike besøk.

Anonymkode: 09c0f...876

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymus Notarius skrev (3 minutter siden):

Åpner alltid døra når det ringer på. Lærte på kvinneguiden at det finnes en masse folk som aldri åpner når det ringer på. Det synes jeg høres veldig rart og uhøflig ut. Og jeg er en innadvendt person som liker meg best alene. Men har faktisk lært folkeskikk...

folkeskikk er å si ifra når man kommer på døren til folk. 

Anonymkode: 45aca...b64

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

folkeskikk er å si ifra når man kommer på døren til folk. 

Anonymkode: 45aca...b64

Ringe/banke på er å si i fra. Å bare gå rett inn oppfattes som uhøflig (med mindre det er noen man kjenner veldig godt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis man ikke kan åpne døra når det ringer på, hvorfor har man da ringeklokke? Hadde vert bedre å skru den ned og henge opp ett skilt men nummer og beskjed om å ringe/melde.

Anonymkode: 1c72d...e2a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rydder som en helt i 40 sekunder, før jeg åpner døra. Vi har kamera på ytterdøra, så ser hvem som kommer ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaotisk er det aldri, må være om jeg ikke har fått satt på plass varer jeg har kjøpt. Selvfølgelig åpner jeg uansett.

Anonymkode: c7ef5...1e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Same 😏 

Anonymkode: 68dc4...9ed

Er det en problemstilling forbeholdt samene?

Anonymkode: 74002...45d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpner ikke. Jeg åpner aldri med mindre det er avtalt besøk. 

Anonymkode: f2757...7b0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ringeklokke med av og på knapp (den var her da jeg flyttet inn). I utgangspunktet står ringeklokken avslått, men venter jeg gjester setter jeg den aktiv. Bor midt i byen og uanmeldt besøk er uønsket. Hvis jeg venter noen har jeg som regel ryddet.

Anonymkode: b92cb...f8b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da mener jeg sånn type kaos at du ikke et bekvem med å ta imot besøk. Åpner du døra og hører hva det gjelder? Lar du være å åpne?

Anonymkode: 097c6...7ea

Dette har skjedd tidligere. Jeg har lært av det, og hjemmet mitt forfaller aldri lengre til dette stadiet.

Altså, hjemmet mitt er et vanlig ganske ryddig og ganske vanlig rent hjem, men ikke ryddet for visning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som skal til meg har en avtale. Åpner ikke døren for fremmede, og "impulsive" mennesker vil jeg ikke ha inn i livet mitt.

Anonymkode: aeeb9...7f2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sjelden det er kaos her for jeg trives ikke med å leve i skit og rot men er ikke sikkert jeg selv føler meg presentabel nok til å åpne.  Håret til værs, usminket, daffer i morgenkåpe, udusjet.   Da åpner jeg ikke enkelt og greit. 

Anonymkode: 6038e...68d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis man ikke kan åpne døra når det ringer på, hvorfor har man da ringeklokke? Hadde vert bedre å skru den ned og henge opp ett skilt men nummer og beskjed om å ringe/melde.

Anonymkode: 1c72d...e2a

Hadde ikke ringeklokke i mange år. Hushaiene mine syntes ikke det var viktig for leietakere, som så mange andre grunnleggende ting. 

Anonymkode: aeeb9...7f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer ofte folk innom, så har det aldri værre enn at det er greit nok.

Anonymkode: 64e1c...203

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar at jeg er en som rotete folk hater, har det alltid ryddig, så null problem. Det trenger ikke dere ha heller. Har du brukt noe og er ferdig med det, legg det på plass. Da er det lettere for deg å finne det senere også, når alt har sin plass. Jeg tåler at ting som er i bruk er fremme altså. Men er man ferdig, legg det bort. Det er så veldig enkelt ;)❤️

Anonymkode: 8509b...dd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...