Gå til innhold

Det ringer på døra og leiligheten ser kaotisk ut, hva gjør du?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Flaut å ikke åpne døra om folk ser du er hjemme. 
Om noen kommer uanmeldt på døra er det nære venner eller familie, som tåler å se litt rot. 
Har det som regel ryddig, men slike ting har aldri plaget meg 

Anonymkode: 6e3a5...6da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sender ungene til døra og ber dem si at mamma ikke er hjemme. Enkleste måten å bli kvitt dørselgere på.

Det er kun de som ringer på uten avtale. De som ikke trenger avtale går bare rett inn, og de tåler rot. Alle andre jeg kjenner sier fra først at de kommer.

Anonymkode: 20344...0cd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymus Notarius skrev (På 28.10.2022 den 13.51):

Åpner alltid døra når det ringer på. Lærte på kvinneguiden at det finnes en masse folk som aldri åpner når det ringer på. Det synes jeg høres veldig rart og uhøflig ut. Og jeg er en innadvendt person som liker meg best alene. Men har faktisk lært folkeskikk...

Enig! Og det at noen ringer på dørs trenger ikke bety at de som ringer på ønsker å komme på besøk. Kanskje er det noen naboer som trenger hjelp eller ønsker å gi beskjed om noe.

Og kommer man med hensikt om uanmeldt på besøk så har man jo også forståelse for at den man ønsker å besøke sier at akkurat nå passer det ikke. Så om man ikke ønsker eller kan ha besøk så bør man fortsatt åpne døra og si at akkurat nå passer det ikke.

Anonymkode: 85f40...976

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpner selvfølgelig. Er ikke så ofte det kommer besøk, så blir jo glad. De som kommer er stort sett gode venner eller familie. Er ikke kongen og dronningen 🙃

Anonymkode: 52adb...398

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/28/2022 at 1:55 PM, AnonymBruker said:

folkeskikk er å si ifra når man kommer på døren til folk. 

Anonymkode: 45aca...b64

Tøys. Folkeskikk er å åpne døra når noen ringer på. Og det er folkeskikk å ikke bare gå inn uten å ha ringt på først. 

Folk ringer i forveien fordi det er praktisk om man har lang reisevei. Men om naboen din ønsker å snakke med deg så har han selvsagt ikke gjort noe galt fordi han ringte på døra for å ta en prat i stedet for å ringe deg i forveien og si at han ønsker å ringe på døren din.... Det siste ville vært mer spesielt. 

Anonymkode: 0d1c3...d9e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 28.10.2022 den 13.20):

Da mener jeg sånn type kaos at du ikke et bekvem med å ta imot besøk. Åpner du døra og hører hva det gjelder? Lar du være å åpne?

Anonymkode: 097c6...7ea

Åpner døren selvfølgelig!

For her er det ikke rotete!

Anonymkode: 76886...727

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpner ALDRI døra, uansett. Hvis noen mot formodning skulle lure på noe så regner jeg med de kan sende en sms.

Anonymkode: d28fc...288

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva hvis det er noen som f.eks har kjørt av veien og trenger hjelp? Har dere som ikke åpner tenkt på det? 

Anonymkode: 77b39...bd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskylder meg og drar frem vaskebøtta. Lager noe kaffe og setter frem noe nødproviant 😉

Anonymkode: dc9e8...1a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hva hvis det er noen som f.eks har kjørt av veien og trenger hjelp? Har dere som ikke åpner tenkt på det? 

Bor i blokk så da har de mange andre muligheter.

Anonymkode: d28fc...288

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke en hoarder, så før jeg fikk barn så aldri boligen min ut som en krigssti. Etter barn så skylder jeg på barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Annonse

EN gang har jeg opplevd at gårdeier måtte inn uten å gi beskjed på forhånd, etter en vannlekkasje i egt over. Og det er det mest stressende jeg har vært med på for da så det ikke ut inne hos meg (stikkord deprimert, utbrent og sliten( 

Etter det har jeg alltid passet på å ha det sånn noen lunde presentabelt. Selv om ikke sånt som det der akkurat skjer hver dag så er det noe med det at man vet jo aldri.

Anonymkode: 097c6...7ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpner døra og lager deg en unnskyldning for hvorfor det ser ut som det gjør.

Anonymkode: 64739...8ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her åpner vi døra, elsker uanmeldt besøk også, skulle ønske flere gjorde det, savner 80-90 tallet der vi ikke måtte ringe på forhånd hele tiden. Ikke har jeg det rotete hjemme heller så trenger ikke finne en unnskyldning heller. 

Anonymkode: b93ad...418

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer an på hvem det er og hva intensjonen er. Er det typ barn som er ute for å samle inn noe eller selge noe så er jo det helt uproblematisk, de trenger ikke å komme inn uansett. Samme om det ikke er noen jeg kjenner. Er det kjente så kommer det an på. De nærmeste, ja åpner å slipper inn eller åpner å sier at det passer ikke (de vet jo hvordan det er noen ganger og forstår det). Andre, nei, har ikke noe behov for at de skal se det eller vite om det .. men nå kommer det jo igrunn ikke uanmeldt besøk så ikke et problem egentlig. Stort sett så går det jo bra da, litt rot får folk tåle, men når man sliter med helsa, har barn osv så hender det selvsagt at det blir litt verre enn bare litt rot. Vi rydder og vasker jo ukentlig her, så det er jo ikke noe farlig, men likevel så hoper det seg fort opp på overflaten i en hektisk hverdag med flere barn innom, skyndte seg hjem å spise før fritidsaktiviteter osv..en dag uten rydding fordi man har for mye annet å prøve å holde kontroll på så ser det jo helt jævlig ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpner ikke døra. De som kjenner meg også vet å bare ikke dukke opp. Så ringer det på, så er jeg helt sikker på at det er noen jeg ikke er nære. Er det rotete så åpner jeg ikke

Anonymkode: ccdaf...7dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som til stadighet er plaget med at det ringer uventet på døren får ha en ryddig gang og en ryddig stue da, det holder til å be folk inn det. Men jeg tviler sterkt på at det skjer så ofte at det er et livsproblem. 

På sommeren kan man sette seg i utemøblementet og løpe inn å koke en kaffekanne . Hvis det kniper så drikker man kaffe ved den enden av bordet det er mest ryddig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpner alltid døra. De eneste som kommer uanmeldt på besøk her, er uansett "bare" moren min eller barnas venner. Og ingen av dem bryr seg om hvorvidt det er rotete her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...