AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #1 Skrevet 28. oktober 2022 Og hvor mye de plutselig har spart. Anonymkode: 0cc12...0d2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #2 Skrevet 28. oktober 2022 37 minutter siden, AnonymBruker said: Og hvor mye de plutselig har spart. Anonymkode: 0cc12...0d2 Hva skal vi med det? Skal de folkevalgte og kongen sitte uten strøm? Anonymkode: be49a...b6c 5
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #3 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva skal vi med det? Skal de folkevalgte og kongen sitte uten strøm? Anonymkode: be49a...b6c De folkevalgte fortjener det. Ungene, som har sittet inne i to år pga covidnedstenginger er nå tvunget til å spille fotball i mørket fordi det ikke er penger til å ha på lyset om kvelden. I tillegg blir ishaller lagt brakk fordi det ikke er penger til å holde anlegget i gang. Politikken de fører og valgene de tar burde i aller høyeste grad ramme dem også. Anonymkode: c720f...27a 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #4 Skrevet 28. oktober 2022 Blir nok ikke ført så mye politikk uten strøm nå til dags. Anonymkode: be49a...b6c
Gjest ti10 Skrevet 28. oktober 2022 #5 Skrevet 28. oktober 2022 Er vel ikke usannsynlig: https://www.nrk.no/nyheter/stromsjokk-for-slottet-_-tar-sparegrep-1.16137517 Den typen informasjon pleier uansett å være tilgjengelig. Eller mente du de skulle stenge både slottet og Stortinget for å spare strøm?
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #6 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): De folkevalgte fortjener det. Ungene, som har sittet inne i to år pga covidnedstenginger er nå tvunget til å spille fotball i mørket fordi det ikke er penger til å ha på lyset om kvelden. I tillegg blir ishaller lagt brakk fordi det ikke er penger til å holde anlegget i gang. Politikken de fører og valgene de tar burde i aller høyeste grad ramme dem også. Anonymkode: c720f...27a Uten å uttale meg om strømforbruket til Slottet og Stortinget: Vi er nå i en situasjon hvor den geopolitiske situasjonen, herunder krigen i Ukraina, og uheldig vær både i Europa og Norge det siste halvåret har gjort at vi har mindre energi/kraft enn vi egentlig vil ha. Det er altså en knapphet på en ressurs, og uansett hvor lite vi liker det, er det et faktum vi må forholde oss til. Å lyse opp fotballbaner er relativt sett lite strømkrevende, særlig om man begrenser det til organiserte kamper og treninger. Å varme opp svære innedørshaller hvor det er 15 m under taket og kjøle ned ishaller, krever ganske mye mer. Når vi da er i en knapphetssituasjon, så må det da være fornuftig å droppe slik strømbruk. Man kan komme med masse tomme, følelsesladde argumenter om stakkars barn og unge, men de lider da ikke stor nød over at innendørshaller må stenge ned én eller to vintre - de kan fremdeles møtes, spille fotball utendørs til snøen kommer, stå på skøyter ute i vinter etc. Jeg tenker det er langt mer fornuftig å ofte slike nice to have-tilbud, fremfor at ansatte på sykehus og elever på skolen skal fryse. Da jeg var barn var det helt vanlig at fotball var en vår-, sommer- og høstaktivitet - på vinteren akte vi og stod på ski etc., og ingen som forventet at det skulle være dyre og oppvarmede innendørslokaler tilgjengelig året rundt. Det bør man heller ikke forvente nå som prisene for å drifte slikt er mangedoblet pga. energisituasjonen. Anonymkode: 2cdaa...94a 4
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #7 Skrevet 28. oktober 2022 De får vel strømstøtte som alle andre, og de har nok ikkje problemer med å betale strømregningen, men må spare som alle andre . Anonymkode: 018cf...502
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #8 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Uten å uttale meg om strømforbruket til Slottet og Stortinget: Vi er nå i en situasjon hvor den geopolitiske situasjonen, herunder krigen i Ukraina, og uheldig vær både i Europa og Norge det siste halvåret har gjort at vi har mindre energi/kraft enn vi egentlig vil ha. Det er altså en knapphet på en ressurs, og uansett hvor lite vi liker det, er det et faktum vi må forholde oss til. Å lyse opp fotballbaner er relativt sett lite strømkrevende, særlig om man begrenser det til organiserte kamper og treninger. Å varme opp svære innedørshaller hvor det er 15 m under taket og kjøle ned ishaller, krever ganske mye mer. Når vi da er i en knapphetssituasjon, så må det da være fornuftig å droppe slik strømbruk. Man kan komme med masse tomme, følelsesladde argumenter om stakkars barn og unge, men de lider da ikke stor nød over at innendørshaller må stenge ned én eller to vintre - de kan fremdeles møtes, spille fotball utendørs til snøen kommer, stå på skøyter ute i vinter etc. Jeg tenker det er langt mer fornuftig å ofte slike nice to have-tilbud, fremfor at ansatte på sykehus og elever på skolen skal fryse. Da jeg var barn var det helt vanlig at fotball var en vår-, sommer- og høstaktivitet - på vinteren akte vi og stod på ski etc., og ingen som forventet at det skulle være dyre og oppvarmede innendørslokaler tilgjengelig året rundt. Det bør man heller ikke forvente nå som prisene for å drifte slikt er mangedoblet pga. energisituasjonen. Anonymkode: 2cdaa...94a Fotball foregår ikke i ishaller. Der spilles det ishockey og lengdeløp og kunstløp benytter seg også av disse. I tillegg foregår det toppidrett, skoleundervisning og internasjonale mesterskap. Ikke i alle ishaller selvfølgelig, men i noen. Å legge ned fritidsaktivitetene til barn fordi strømregningen blir for høy er uhørt! Men hey. Gi unga alkohol før idretten tar dem! Eller hva? Anonymkode: c720f...27a
Gjest Maatte_ha_konto Skrevet 28. oktober 2022 #9 Skrevet 28. oktober 2022 Slottet hadde 7 mill til nå for noen uker siden. De skulle sparke noen ansatte for å kunne fortsette med dette. Ref et eller annet neida.
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #10 Skrevet 28. oktober 2022 Er du klar over at på Slottet, og også på Stortinget, er det mye kunst og kulturskatter som ikke tåler store temperatursvingninger? Man kan ikke bare skru av varmen. Anonymkode: 6a2f7...ed4 3
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #11 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Fotball foregår ikke i ishaller. Der spilles det ishockey og lengdeløp og kunstløp benytter seg også av disse. I tillegg foregår det toppidrett, skoleundervisning og internasjonale mesterskap. Ikke i alle ishaller selvfølgelig, men i noen. Å legge ned fritidsaktivitetene til barn fordi strømregningen blir for høy er uhørt! Men hey. Gi unga alkohol før idretten tar dem! Eller hva? Anonymkode: c720f...27a Jepp - jeg som stiller spørsmål ved om det er fornuftig å prioritere oppvarming av idrettshaller i vintermånedene akkurat nå som det er knapphet på kraft, mener selvsagt at barn har bedre av alkohol enn idrett. Eventuelt er du uredelig i argumentasjonsmåten din. Jeg har heller ikke sagt noe om haller/steder som brukes i undervisnings-/profesjonell sammenheng - de må selvsagt gjerne holde åpent som de vil, hvis de vil prioritere å ta kostnaden ved det selv. Har for øvrig ikke påstått at det spilles fotball i ishaller heller. Tror egentlig poenget mitt var ganske klart: Alle gode formål kan ikke prioriteres for enhver pris alltid, og selv om barn har godt av idrett på mange måter, finnes det alternativer for dem som ikke innebærer ekstreme kostnader i en periode med energiknapphet. Anonymkode: 2cdaa...94a 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #12 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jepp - jeg som stiller spørsmål ved om det er fornuftig å prioritere oppvarming av idrettshaller i vintermånedene akkurat nå som det er knapphet på kraft, mener selvsagt at barn har bedre av alkohol enn idrett. Eventuelt er du uredelig i argumentasjonsmåten din. Jeg har heller ikke sagt noe om haller/steder som brukes i undervisnings-/profesjonell sammenheng - de må selvsagt gjerne holde åpent som de vil, hvis de vil prioritere å ta kostnaden ved det selv. Har for øvrig ikke påstått at det spilles fotball i ishaller heller. Tror egentlig poenget mitt var ganske klart: Alle gode formål kan ikke prioriteres for enhver pris alltid, og selv om barn har godt av idrett på mange måter, finnes det alternativer for dem som ikke innebærer ekstreme kostnader i en periode med energiknapphet. Anonymkode: 2cdaa...94a Ikke egentlig. Man kan ikke bare sette alle hockey- og kunstløpbarna over på fotball. Det går både på kapasitet og interesse. Knapphet på energi for øyeblikket er selvforskyldt i Norge. Hadde man holdt tilbake på eksport tidligere i år så hadde vi ikke vært i denne situasjonen. Hadde vi ikke vært tilknyttet Europa så hadde vi ikke vært i denne situasjonen. Det kan uansett være det samme. Politikerne kan ved enkle grep sikre idretten, frivilligheten og bedriftene, men de gidder ikke. Anonymkode: c720f...27a
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #13 Skrevet 28. oktober 2022 ti10 skrev (2 timer siden): Er vel ikke usannsynlig: https://www.nrk.no/nyheter/stromsjokk-for-slottet-_-tar-sparegrep-1.16137517 Den typen informasjon pleier uansett å være tilgjengelig. Eller mente du de skulle stenge både slottet og Stortinget for å spare strøm? Ingen skjult agemda lurte på det jeg spurte om. Anonymkode: 0cc12...0d2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #14 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ikke egentlig. Man kan ikke bare sette alle hockey- og kunstløpbarna over på fotball. Det går både på kapasitet og interesse. Knapphet på energi for øyeblikket er selvforskyldt i Norge. Hadde man holdt tilbake på eksport tidligere i år så hadde vi ikke vært i denne situasjonen. Hadde vi ikke vært tilknyttet Europa så hadde vi ikke vært i denne situasjonen. Det kan uansett være det samme. Politikerne kan ved enkle grep sikre idretten, frivilligheten og bedriftene, men de gidder ikke. Anonymkode: c720f...27a Jeg har ikke sagt at vi bare kan overføre skøytebarn til fotball, så fint om du holder opp med stråmannsargumentasjonen din hvor du vrir på alt jeg skriver for å angripe det på feilaktige premisser. Årsaken til at vi har energiknapphet endrer heller ikke på at vi faktisk har det akkurat her og nå. Det er heller ikke enkelt å sikre idretten, frivilligheten og bedriftene. Prisene er høye fordi det ikke er nok strøm å fordele i forhold til hva vi vil ha, og det kan ikke bare fikses på 5 minutter. I lys av at staten - det vil si samfunnet som fellesskap - ikke har ubegrenset med ressurser, må vi prioritere. Det betyr ikke bare å velge hvem som skal få, men også hvem som ikke skal få. For min del virker det fornuftig å ikke prioritere oppvarming av enkelte idrettsanlegg et par måneder i vinterkulda, eller å subsidiere næringsdrivende. Anonymkode: 2cdaa...94a
Mezzosoprena Skrevet 28. oktober 2022 #15 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Og hvor mye de plutselig har spart. Anonymkode: 0cc12...0d2 Jeg skjønner ikke hva du egentlig er ute etter med dette, både slottet og stortinget må bruke strøm, og jeg regner med at de gjør det beste ut av situasjonen de som alle andre. Og hva tenker du på "får vi greie på"? Skulle de forsøke å skjule det på noen måte, tenker du? I så fall kan jeg opplyse deg om at regnskapet til både slottet og stortinget er offentlig og åpen informasjon, så hvis du vil vite hvor mye de bruker i strøm så har du mulighet til å funne ut av det. 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #16 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg har ikke sagt at vi bare kan overføre skøytebarn til fotball, så fint om du holder opp med stråmannsargumentasjonen din hvor du vrir på alt jeg skriver for å angripe det på feilaktige premisser. Årsaken til at vi har energiknapphet endrer heller ikke på at vi faktisk har det akkurat her og nå. Det er heller ikke enkelt å sikre idretten, frivilligheten og bedriftene. Prisene er høye fordi det ikke er nok strøm å fordele i forhold til hva vi vil ha, og det kan ikke bare fikses på 5 minutter. I lys av at staten - det vil si samfunnet som fellesskap - ikke har ubegrenset med ressurser, må vi prioritere. Det betyr ikke bare å velge hvem som skal få, men også hvem som ikke skal få. For min del virker det fornuftig å ikke prioritere oppvarming av enkelte idrettsanlegg et par måneder i vinterkulda, eller å subsidiere næringsdrivende. Anonymkode: 2cdaa...94a Nei, det finnes ikke ubegrensede midler, men det finnes et stort overskudd som kommer av nettopp de høye strømprisene. Det blir som strømstøtten til private husholdninger. Man gir tilbake litt av overbetalingen for en vare som tross alt koster 12 øre å produsere. Det ser ikke jeg på som subsidiering, men å gi like konkurransevilkår for bedrifter innad i samme land. Bevaring av arbeidsplasser, tradisjonshåndverk og å holde liv i små lokalsamfunn ved å sikre videre drift av butikker og andre tilbud. Anonymkode: c720f...27a
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #17 Skrevet 28. oktober 2022 Det er da enkelt å finne ut av om en har interesse av det. Anonymkode: 5e0c8...1cf 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #18 Skrevet 28. oktober 2022 Jamen meg får kongen pepper for å spøke med strømkrisen. Personlig syntes jeg talen var en innertier, kongen vår har god humor. Anonymkode: be49a...b6c 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #19 Skrevet 28. oktober 2022 7 hours ago, ti10 said: Er vel ikke usannsynlig: https://www.nrk.no/nyheter/stromsjokk-for-slottet-_-tar-sparegrep-1.16137517 Den typen informasjon pleier uansett å være tilgjengelig. Eller mente du de skulle stenge både slottet og Stortinget for å spare strøm? Stortinget kunne sette med varmen til 18 grader slik mange skoler ser seg nødt til. Anonymkode: c7a62...1e2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #20 Skrevet 28. oktober 2022 41 minutter siden, AnonymBruker said: Jamen meg får kongen pepper for å spøke med strømkrisen. Personlig syntes jeg talen var en innertier, kongen vår har god humor. Anonymkode: be49a...b6c Kongen er helt konge. La de krenkede krenkes i fred. Anonymkode: c7a62...1e2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå