Gå til innhold

dumper egg/ betaler bønder for stoppe produksjon, slik at de kan øke pris til forbruker

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvem skal spise disse eggene som har gått ut på dato? Problemet er jo at det produseres for mye egg i forhold til forbruk, og da er en løsning å produsere mindre. 

• Liker 1
Skrevet
Apis skrev (2 minutter siden):

Hvem skal spise disse eggene som har gått ut på dato? Problemet er jo at det produseres for mye egg i forhold til forbruk, og da er en løsning å produsere mindre. 

tror du ikke eggene blir solgt raskere om de kommer ut i butikken til en rimeligere pris?
vet ikke hvordan det er der, men jeg kjøper alltid first Price er fordi det er billigere. og de eggene er alltid utsolgt i butikkene her, mens eggene som koster 2 og 3 ganger så mye ligger igjen i hylla.

jeg skulle gjerne ha spist mye mer egg enn det jeg gjør i dag. elsker egg. men jeg har ikke råd til det når jeg ikek får tak i first price eggene.

Anonymkode: acdcc...c7b

• Hjerte 1
Skrevet

Fordi  nordmenn skal spise det norsk landbruk produserer. Tollmurer og avgifter skal forhindre andre utenifra.

De har monopol på norske forbrukere. Dette er kommunistisk plan økonomi. Det er et uttrykk jeg meget sjelden bruker. Men her stemmer det. 

Som alt annet når man logikken krasjer med fornuften så blir det sånn.

Systemet er så fragmentert at alle aktører lett kan dytte skylden på problemet rundt i sirkler. Bonden, bondesamvirke, leverandører, departementet, butikken. Alle peker på hverandre og INGENTING kommer til å skje.

Det har vært samme problemet med ribbe, smør, lam og det kommer til å fortsette.

Salget går ned, prisene går opp, bønder for penger for å ikke produsere. Så går no dagan.

Anonymkode: a63da...63a

• Nyttig 1
Skrevet
Apis skrev (5 minutter siden):

Eller senke prisene slik at forbruket stiger?

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

tror du ikke eggene blir solgt raskere om de kommer ut i butikken til en rimeligere pris?
vet ikke hvordan det er der, men jeg kjøper alltid first Price er fordi det er billigere. og de eggene er alltid utsolgt i butikkene her, mens eggene som koster 2 og 3 ganger så mye ligger igjen i hylla.

jeg skulle gjerne ha spist mye mer egg enn det jeg gjør i dag. elsker egg. men jeg har ikke råd til det når jeg ikek får tak i first price eggene.

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Forbruket ville sikkert steget noe, men ei høne koster både i innkjøp og drift og vis inntektene blir mindre en utgiftene så produseres det med tap. 

Kanskje tidligere landbruksminister Lars Sponheim hadde løsningen : hver mann, sin høne.

Endret av Apis
Skrevet

Det er jo overproduksjon. Det er dessuten målpris på egg. Det er ikke lønnsomhet i bransjen til å overprodusere og dermed presse ned prisene - da går produsentene konkurs, og da er man like langt. Da må man importere egg fra utlandet. 

Anonymkode: 582b5...288

• Liker 1
Skrevet

Nordmenn spiser masse egg. Det burde ikke være noe problem å leve av å produsere dette. Det er norsk politikk som er problemet. Norsk snillisme som støtter alle som ønsker å produsere egg. Vi kan ikke synes synd på alle de som produserer uten tanke på at det skal selges. 

Anonymkode: a3c06...5fe

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Da må man importere egg fra utlandet. 

Dersom vi må det, så gjør vi det. Vi må snart innse at vi kan ikke gjøre alt i dette landet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det er jo overproduksjon. Det er dessuten målpris på egg. Det er ikke lønnsomhet i bransjen til å overprodusere og dermed presse ned prisene - da går produsentene konkurs, og da er man like langt. Da må man importere egg fra utlandet. 

ikke lønnsomhet i bransjen?

tror nok fint prisene kunne kuttes for forbruker- og matbaronene sopet inn litt mindre på egg uten at de hadde sultet av den grunn.

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Dersom vi må det, så gjør vi det. Vi må snart innse at vi kan ikke gjøre alt i dette landet.

Hvis du har lyst på Salmonella-egg, så… Da blir det slutt på bløtkokte egg og å smake på kakedeigen.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

ikke lønnsomhet i bransjen?

tror nok fint prisene kunne kuttes for forbruker- og matbaronene sopet inn litt mindre på egg uten at de hadde sultet av den grunn.

Det er ikke lønnsomhet blant eggprodusentene, nei.  Det er arbeidskrevende å ha frittgående høns, det krever store investeringer, fôret er dyrt, og oppdrett av hønene er dyrt. At grossistene jobber inn er en kjent sak, men det gjelder ikke akkurat bare egg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er ikke lønnsomhet blant eggprodusentene, nei.  Det er arbeidskrevende å ha frittgående høns, det krever store investeringer, fôret er dyrt, og oppdrett av hønene er dyrt. At grossistene jobber inn er en kjent sak, men det gjelder ikke akkurat bare egg. 

jeg har hatt høns selv, så det er jeg klar over.

men alternativet fremfor å dumpe egg/ betale bønder for ikke å produsere slik at forbrukerne må betale mer- er jo å gi bønder mer av overskuddet fremfor at matbaronene skal sope inn alt. istedet for å øko prisen for forbruker kan de jo heller minske sin egen fortjeneste.

det er jo akkurat slik som dette som fører til inflasjon.

det er jo ikke slik at de som driver matkjedene må sitte igjen med 100 kr i gevinst for hvert produkt de selger.

samme skjer jo med grønnsaker og kjøtt også. nortura fyller opp fyselagre slik at de kan presse opp prisene på mat. elelr de selger det billig til utlandet, vr det ikke det som skjedde sist med lager på lager med sau?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Full med salmonella, nei takk.

Anonymkode: 30abb...d29

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

jeg har hatt høns selv, så det er jeg klar over.

men alternativet fremfor å dumpe egg/ betale bønder for ikke å produsere slik at forbrukerne må betale mer- er jo å gi bønder mer av overskuddet fremfor at matbaronene skal sope inn alt. istedet for å øko prisen for forbruker kan de jo heller minske sin egen fortjeneste.

det er jo akkurat slik som dette som fører til inflasjon.

det er jo ikke slik at de som driver matkjedene må sitte igjen med 100 kr i gevinst for hvert produkt de selger.

samme skjer jo med grønnsaker og kjøtt også. nortura fyller opp fyselagre slik at de kan presse opp prisene på mat. elelr de selger det billig til utlandet, vr det ikke det som skjedde sist med lager på lager med sau?

Nortura har mottaksplikt, så de må motta de eggene (og det kjøttet, minus kyllingkjøtt) som blir produsert. Dette er (blant annet) for å beskytte bøndene, slik at man ikke risikerer at de bøndene som bor i nærheten av slakteriet/eggpakkeriet får solgt det de produserer. 
Jeg skjønner ikke hvordan du trekker linjer mellom høyere eggproduksjon OG å betale bøndene mer (men kjedene mindre), det er helt ulogisk. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nortura har mottaksplikt, så de må motta de eggene (og det kjøttet, minus kyllingkjøtt) som blir produsert. Dette er (blant annet) for å beskytte bøndene, slik at man ikke risikerer at de bøndene som ikke bor i nærheten av slakteriet/eggpakkeriet ikke får solgt det de produserer. 
Jeg skjønner ikke hvordan du trekker linjer mellom høyere eggproduksjon OG å betale bøndene mer (men kjedene mindre), det er helt ulogisk. 

Her manglet det to ikke i innlegget over, se i bold.

Skrevet

Har ikke lest artikkelen, men eggene må jo koste så så mye for at det skal lønne seg å produsere. Er det overproduksjon og bøndene må gi bort egg så tjener dem jo ikke noe. At noe mat blir dumpet istedenfor å bli gitt bort er veldig trist, men kanskje ikke helt unormalt i slike situasjoner. Uansett så er det bra at matbransjen får en grundig sjekk. Vi har verdens dyreste mat, og det er ikke pga. avgfiter.

• Liker 1
Skrevet
Apis skrev (10 timer siden):

Egg er jo holdbar i en liten evighet. 

Sett ned prisen, så øker salget. 

Anonymkode: 3aa1d...3aa

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Eller øke prisene slik at forbruket og etterhvert produksjonen går ned

Anonymkode: 6530e...bfb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Egg er jo holdbar i en liten evighet. 

Sett ned prisen, så øker salget. 

Anonymkode: 3aa1d...3aa

Settes prisene for mye ned, så koster det mer å produsere eggene en prisen de blir solgt for, altså at de blir solgt med tap. Da får ikke bonden dekt sine utgifter, banken får ikke dekt sine lån, mølla får ikke betalt for sitt kraftfôr, de som selger strømmen får ikke betalt, elektriker får ikke betalt for å utføre service på det elektriske anlegget, dyrlegen får ikke betalt etc.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...