AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #1 Skrevet 28. oktober 2022 Jeg og kjæresten skal flytte sammen for første gang, vi skal leie. Våre matrutiner er ganske ulike, han er svensk og i Sverige spiser de middag til lunsj (pasta bolognese, kjøttboller, kylling og ris osv..). Jeg spiser knekkebrød eller brød med pålegg + kanskje en frukt eller litt yogurt til lunsj. Middag spiser vi sammen. Generellt spiser han jo ganske mye mer mat enn meg (når jeg steker meg et egg steker han seg 3 typ), men det at han egentlig spiser to middager hver dag gjør forskjellen på våre matkostnader ganske store. Jeg vil ikke være gjerrig, men det føles litt rart om jeg skal betale for så mye mat som jeg ikke spiser, eller? Hvordan hadde dere delt kostnadene for maten? Helt likt eller på en annen måte? Anonymkode: 4db1b...5ea 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #2 Skrevet 28. oktober 2022 Ville nok holdt det separat, når dere er så ulike. Diskusjonen bør dere ta før dere flytter sammen. Anonymkode: 57258...3d9 9
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #3 Skrevet 28. oktober 2022 Du kan jo bare si at du ikke har råd til å kjøpe så dyr lunch hver dag? Galne de svenskene. Anonymkode: d61a6...7ec
RC Skrevet 28. oktober 2022 #4 Skrevet 28. oktober 2022 Dere kan jo kjøpe middag felles, og resten hver for dere? Eventuelt dele opp de totale kostnadene 40/60 eller 30/70? Vil jo tro han synes det er greit når det er så stor forskjell på mengdene dere spiser. Men den samtalen må dere selvfølgelig ta sammen.
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #5 Skrevet 28. oktober 2022 Dele 50/50. Det blir veldig slitsomt om du skal holde på sånn som du tenker. Hva med andre dagligvarer, som shampo, såper, etc? Kanskje bruker du mye mer såpe enn ham? En dyrere shampo? Dyrere deo? Hva med strømutgifter - hva om han ville hatt det 1-2 grader kaldere hjemme, og det at DU vil ha det 21 grader i stedet for 19 fører til økte strømutgifter for ham også? Hva med størrelse på boligen? Hva om han ahdde vært fornøyd med en 60 kvm bolig, men du absolutt vil ha 70 kvm? Osv osv Det er dønn klin umulig å få det til å bli 100% rettferdig når man er to stk som bor sammen. Men om man er to stk som bor sammen fordi man elsker hverandre, så bør man ikke være så smålig at man står og teller brødskiver... Anonymkode: 8b581...84d 22 2 3
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #6 Skrevet 28. oktober 2022 Han kjøper sitt og du kjøper ditt. Uten at det nødvendigvis blir helt nazi på hver minste lille ting men hoveddelen av det dere spiser bør betales hver for seg Anonymkode: 02362...d80 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #7 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Du kan jo bare si at du ikke har råd til å kjøpe så dyr lunch hver dag? Galne de svenskene. Anonymkode: d61a6...7ec Fordi de spiser ordentlig mat? Anonymkode: 919f0...c2d 4 1 4
tangent Skrevet 28. oktober 2022 #8 Skrevet 28. oktober 2022 Snakk med ham om det. Mulig han syns det er helt ok å betale litt mer til fellesen når han har slike vaner. Flere jeg kjenner har gjort det slik at mannen betaler inn 1000 kr mer eller noe annet man blir enige om til felleskonto. 1
PM75 Skrevet 28. oktober 2022 #9 Skrevet 28. oktober 2022 Jeg tenker at slike ting går opp i opp når man bor sammen. Og det er ikke nødvendigvis slikt at et ekstra varmt måltid må koste så mye mer en det koster med et næringsrikt brødmåltid. 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #10 Skrevet 28. oktober 2022 PM75 skrev (2 minutter siden): Jeg tenker at slike ting går opp i opp når man bor sammen. Og det er ikke nødvendigvis slikt at et ekstra varmt måltid må koste så mye mer en det koster med et næringsrikt brødmåltid. Enig. Her spiser også mannen mer, men middagsrester er jo strålende lunch. Blir selvsagt dyrere om man lager helt egne retter til lunch, men litt økt mengde av middagen man lager uansett, er jo ofte ikke store utgiften? Selv om jeg spiser mindre mat, har jeg dyrere shampo, liker litt eksklusive te-sorter osv. Jeg dusjer lengre. Totalen er nok ganske rettferdig fordelt. Anonymkode: f2dd8...a1c 3
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #11 Skrevet 28. oktober 2022 Spisere dere separat rett så betalere der selv, Spisere dere sammen splitter dere. Anonymkode: 686ee...b2a 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #12 Skrevet 28. oktober 2022 Kan dere ikke ta utgangspunkt i hvilke matutgifter/utgifter til husholdningsartikler dere har i dag, også diskutere hvordan der blir utifra det? Kommer jo ganske tydelig frem på kontoutskrifter. Anonymkode: a33d1...f9c 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #13 Skrevet 28. oktober 2022 PM75 skrev (13 minutter siden): Jeg tenker at slike ting går opp i opp når man bor sammen. Og det er ikke nødvendigvis slikt at et ekstra varmt måltid må koste så mye mer en det koster med et næringsrikt brødmåltid. Sånt går ikke opp i opp nei Anonymkode: 02362...d80
Pia 51 år Skrevet 28. oktober 2022 #14 Skrevet 28. oktober 2022 Hei Forstår deg veldig godt. Han er nok helt sikkert dyrere en deg i kost. En god ide kan være at dere bestiller ferdige middags porsjoner fra en matleverandør. Og resten betaler dere hver for dere. Dere må jo også prøve dere frem, feks om dere handler sammen så sjekker dere kvitteringen etterpå for å se forskjellen. Om han er dyrere på mat så kan han feks betale mere på andre ting som feks. tv, husleie, bensin e.l Lykke til. Jeg er som deg, lever på knekkebrød til frokost. Kjøper vin selv og øl har jeg sagt at han får betale selv da han drikker mye, det gidder ikke jeg å betale for!
Eilis Skrevet 28. oktober 2022 #15 Skrevet 28. oktober 2022 Hva med å se på hva han og hva du har brukt på mat de siste mnd, summere beløpene og regne en ca prosent på hva du bruker og hva han bruker? Så har dere felles budsjett men med ulik %innbetaling ? 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #16 Skrevet 28. oktober 2022 Vi deler etter inntekt. Anonymkode: 2c15a...336
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #17 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg og kjæresten skal flytte sammen for første gang, vi skal leie. Våre matrutiner er ganske ulike, han er svensk og i Sverige spiser de middag til lunsj (pasta bolognese, kjøttboller, kylling og ris osv..). Jeg spiser knekkebrød eller brød med pålegg + kanskje en frukt eller litt yogurt til lunsj. Middag spiser vi sammen. Generellt spiser han jo ganske mye mer mat enn meg (når jeg steker meg et egg steker han seg 3 typ), men det at han egentlig spiser to middager hver dag gjør forskjellen på våre matkostnader ganske store. Jeg vil ikke være gjerrig, men det føles litt rart om jeg skal betale for så mye mat som jeg ikke spiser, eller? Hvordan hadde dere delt kostnadene for maten? Helt likt eller på en annen måte? Anonymkode: 4db1b...5ea Deler 50/50. Noe annet anser jeg som unødvendig og dessuten vanskelig å håndheve. Skal dere ha hver sine skuffer? Hver sin melk? Hver sin ost? Dere flytter sammen som kjærester, ikke som venner i et kollektiv. Hvis du er moden nok til å flytte sammen, så er du moden nok til å ikke være så smålige at du sitter og fører regnskap i kroner og øre på uvesentligheter. Hvis dette virkelig er et problem, så ville jeg vurdert om vi skulle flyttet sammen i det hele tatt. Og som en annen bruker over her nevnte - hva med de andre variasjonene hvor damer generelt gjerne forbruker mer av som strøm til oppvarming, lange dusjer, dyrere såper, valg av bolig (damer har ofte høyere krav til standard enn menn) osv. Utgiftene på dagligdagse ting i en husholdning jevner seg som regel ut over tid hvis ikke en av de involverte har helt unormale vaner. Så kan dere heller holde utgiftene hudpleie og personlige pleieartikler separert. Men det vil sannsynligvis ikke gange deg, siden kvinner flest bruker mye mer på hudpleie og sminke enn en mann. Eventuelt kan du høre med han om noe av dette også kan gå på fellesen hvis du er redd for at du blir betalende for mye. Anonymkode: defe2...38d 1
MapleSirup Skrevet 28. oktober 2022 #18 Skrevet 28. oktober 2022 (endret) Jeg hadde ikke-orket å leve sammen med hver vår hylle i kjøleskapet. Min anbefaling er å opprette en felleskontoen for mat og husholdning for øvrig (såpe, støvsugeposer..) og satt inn en fast sum hver måned. Men skjevfordelt det med f.eks 2000 på deg og 2500 på ham e.l Endret 28. oktober 2022 av MapleSirup
Pia 51 år Skrevet 28. oktober 2022 #19 Skrevet 28. oktober 2022 Bare et ekstra tips siden dere skal flytte sammen (husk å skrive samboerkontrakt) selv om dere bare leier! Dere kommer sikkert til å kjøpe noe sammen av elktro, møbler m.m 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #20 Skrevet 28. oktober 2022 Og derfor bør ikke kvinner klage på at bind og tamponger koster. Menn bruker langt mer på mat. Anonymkode: b83da...725
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå