Gå til innhold

Hodepine (migrene) og «hoven» blodåre i tinningen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er mye plaget med migrene, og for et par uker siden, så hadde jeg smerter ved tinning/øyet (som jeg har flere ganger i uka), men denne gangen «hovnet» en blodåre opp i tinningen. Både hodepinen og den forstørrede blodåren varte ca 3 dager. Da hodepinen gikk over, forsvant også blodåren. (Har også hatt noen svimmelhetsanfall i noen dager etterpå (først og fremst når jeg ligger og snur meg i sengen), men dette har også avtatt). Noen som har opplevd lignende ved migrene?

567FE134-B241-430A-BA33-28109FBEB183.jpeg

Anonymkode: ca140...367

Skrevet

Høyt blodtrykk? Har aldri fått utstikkende blodåre, men føler trykk i hodet og migrene og svimmelhet hvertfall når jeg beveger på hodet, om jeg får høyt blodtrykk av en eller annen grunn 

Anonymkode: e5676...2e8

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Høyt blodtrykk? Har aldri fått utstikkende blodåre, men føler trykk i hodet og migrene og svimmelhet hvertfall når jeg beveger på hodet, om jeg får høyt blodtrykk av en eller annen grunn 

Anonymkode: e5676...2e8

Hmm, ja, kanskje jeg burde få sjekket blodtrykket🤷🏼‍♀️(Har ofte en plagsom trykkende følelse i hele hodet.)

Skrevet

«Hovne» blodårer er ikke et tegn på noe annet enn stor transport av blod til området. Som når du trener - da får du «større» blodårer både mens du trener og i etterkant. Det er ikke usannsynlig at kroppen transporterer økte mengder blod til en kroppsdel under stress (som hodet under migrene). Å bli svimmel av sykdom er heller ikke uvanlig.

Du bør absolutt ta en tur til legen og få sjekket ut ting, og for å få en fungerende plan for håndtering av migrenen din, men du bør også tenke gjennom om du har stiv nakke, som er en veldig vanlig årsak til både hodepine og svimmelhet. I så fall bør du iverksette øvelser som funker for slikt. 

Anonymkode: 2e530...487

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Har hatt migrene i snart 40 år, hovner alltid opp i tinningen. Mange har lettere migrene og opplever aldri dette. Jeg har flere dager i året med migrene enn uten. Men snakk med legen.  Jeg går på blodtrykklavdose i tillegg til ubegrensede medisiner mot anfall selv. 

Anonymkode: 999ce...672

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har hatt migrene i snart 40 år, hovner alltid opp i tinningen. Mange har lettere migrene og opplever aldri dette. Jeg har flere dager i året med migrene enn uten. Men snakk med legen.  Jeg går på blodtrykklavdose i tillegg til ubegrensede medisiner mot anfall selv. 

Anonymkode: 999ce...672

Jeg har testet blodtrykksmedisin uten hell, og også noe annen forebyggende medisin uten effekt. Har 10-15 dager pr mnd med hodepine/migrene, og kjenner jo at det påvirker livskvaliteten i stor grad. Er i full jobb og har ikke én fraværsdag pga hodet på de 15 årene jeg har vært plaget med migrene, men er sengeliggende nesten hver ettermiddag hele uka😔 Har forsøkt ulik migrenemedisin, alt hjelper, men bare noen timer, så er det på’n igjen. Et anfall holder gjerne på i opp til 5 døgn.

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Om dette ikke er symptomer du har hatt tidligere, kan det være lurt å stikke en tur innom legen

https://nhi.no/sykdommer/muskelskjelett/giktsykdommer/temporalisarteritt/

6B62FE47-1CC6-45C4-8EF8-48ED6874C9A3.jpeg

Anonymkode: da467...bf8

Googlet meg til denne beskrivelsen jeg også, men jeg er 41 år, folk under 50 får vist ikke dette… Har ingen av de andre symptomene som var nevnt der heller, så slo fra meg at dette kunne være årsaken. 

ts

Skrevet

Grunnen til man får migrene er pga blodåre som utvider seg å det å være dårlig flere dager etter er helt vanlig. Har migrene selv så sett mye på forskningen rundt migrene. Mindre anfall etter jeg fant ut at kunsti søtning gjør meg dårlig så spiser ikke godis og reagere også på appelsin 

Anonymkode: 75329...e87

• Nyttig 1
Skrevet

Ville tatt meg en tur til legen.

Anonymkode: 5524a...492

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

«Hovne» blodårer er ikke et tegn på noe annet enn stor transport av blod til området. Som når du trener - da får du «større» blodårer både mens du trener og i etterkant. Det er ikke usannsynlig at kroppen transporterer økte mengder blod til en kroppsdel under stress (som hodet under migrene). Å bli svimmel av sykdom er heller ikke uvanlig.

Du bør absolutt ta en tur til legen og få sjekket ut ting, og for å få en fungerende plan for håndtering av migrenen din, men du bør også tenke gjennom om du har stiv nakke, som er en veldig vanlig årsak til både hodepine og svimmelhet. I så fall bør du iverksette øvelser som funker for slikt. 

Anonymkode: 2e530...487

Bør sikkert ta en tur til legen… igjen… Har forsøkt ulike medisiner og forebyggende preparater, har ikke hatt noe effekt, så har gitt opp litt. Er flere år siden jeg var hos legen sist🙈

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Grunnen til man får migrene er pga blodåre som utvider seg å det å være dårlig flere dager etter er helt vanlig. Har migrene selv så sett mye på forskningen rundt migrene. Mindre anfall etter jeg fant ut at kunsti søtning gjør meg dårlig så spiser ikke godis og reagere også på appelsin 

Anonymkode: 75329...e87

Har hatt migrene i 15 år, og vet jo «løpet» i det på sett og vis. Men denne blodåren var ny for meg, så lurte litt på om dette også var noe typisk «migrene-greie». Jeg unngår også søtt i stor grad, men egentlig ikke merket noe bedring🤷🏼‍♀️

ts

• 5 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Fant du ut av det? Har selv hatt kraftig smerter i venstre tinning med hoven blodåre i 4 dager nå. Var innom lege og legen utelukket høyt blodtrykk men visste ikke hva det var. Tok blodprøver og får svar om 10 dager. Har nå lest litt om temporalisarteritt og mistenker at jeg kan ha det, selv om jeg er tidlig i 30 årene

Anonymkode: 73ca0...d9a

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Fant du ut av det? Har selv hatt kraftig smerter i venstre tinning med hoven blodåre i 4 dager nå. Var innom lege og legen utelukket høyt blodtrykk men visste ikke hva det var. Tok blodprøver og får svar om 10 dager. Har nå lest litt om temporalisarteritt og mistenker at jeg kan ha det, selv om jeg er tidlig i 30 årene

Anonymkode: 73ca0...d9a

Hei. Har ikke funnet ut av det nei. Var hos lege (men 2 mnd etter dette skjedde), så legen visste ikke. Han tok senkning i fht temporalisarteritt, men ingen resultat der. Går nå på blodtrykksmedisin mot migrene som har hjulpet. Men blodåren i tinningen har hovnet opp flere ganger (sist det skjedde, ble den mye større enn tidligere), men jeg har da ikke hatt migrene når dette har skjedd. Kun «stikking» i tinningen som går til bakhodet, som kommer og går litt… Ikke store plager. 

ts

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...