AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #1 Skrevet 28. oktober 2022 Noen som har gått over fra T4 til T3, eller T4 og T3? Hjalp det på symptomer? Hvilke symptomer ble bedre eller verre? Hvor lang tid tok det før ting endret seg? Hvilken dose går du på nå? Vurderer prøve T3 selv, da T4 ikke hjelper på alle symptomer Anonymkode: daf52...c8a
L.F Skrevet 28. oktober 2022 #2 Skrevet 28. oktober 2022 Jeg går på levaxin. Er det t3 eller t4? 🙈 Det er vel standardbehandlingen, som funker for de fleste. Men man må gjerne prøve seg frem en stund for å finne rett dose, også justere underveis.
L.F Skrevet 28. oktober 2022 #3 Skrevet 28. oktober 2022 Google sa at levaxin er syntetisk t4. 😅 Tenker du å teste den som er lagd av svin? 🙈 Armour? https://relis.no/sporsmal_og_svar/3-2292?source=relisdb Mange mener at de har fått et bedre liv av den, men da var de gjerne ikke riktig dosert i utgangspunktet. Personlig så tror jeg at jeg holder meg til syntetisk medisin, og heller ta oftere blodprøver og justere dosen ved behov. En kjenner jo gjerne selv når dosen må justeres.
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #4 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Noen som har gått over fra T4 til T3, eller T4 og T3? Hjalp det på symptomer? Hvilke symptomer ble bedre eller verre? Hvor lang tid tok det før ting endret seg? Hvilken dose går du på nå? Vurderer prøve T3 selv, da T4 ikke hjelper på alle symptomer Anonymkode: daf52...c8a Da må man se på blodprøvene for å se om konverteringen mellom t4 og t3 fungerer eller ikke. Man skal ikke begynne på t3 med mindre det er behov. Hva andre bruker av dose er også irrelevant da det er veldig ulikt fra person til person. I tillegg spiller kosthold en veldig stor rolle for de fleste med LS. Mange blir veldig mye bedre når de har endret kostholdet. Anonymkode: 8b338...094
Ulven Skrevet 28. oktober 2022 #5 Skrevet 28. oktober 2022 (endret) Jeg går på monoT3 behandling. Før har jeg prøvd monoT4, kombinasjonsbehandling T4 og T3, samt til slutt thyreoid. Det som fungerte aller best før jeg gikk over på monoT3, var thyreoid, men prisen var jo ellevill med de dosene jeg tar. Så nå er lommeboka mye mer fornøyd, og jeg sover bedre enn jeg har gjort på mange år. Minuset er at jeg MÅ ta medisinene fast tre ganger om dagen siden T3 har så kort halveringstid. Men det går helt fint. Jeg har alltid vært riktig dosert, men har allikevel ikke fungert bra, noe som mistenkes å være dårlig konvertering mellom T4 og T3. Så problemet behøver absolutt ikke å bestå i feil dosering som L.F over skriver. Edit: Skrivefeil Endret 28. oktober 2022 av Ulven
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #6 Skrevet 28. oktober 2022 L.F skrev (12 minutter siden): Google sa at levaxin er syntetisk t4. 😅 Tenker du å teste den som er lagd av svin? 🙈 Armour? https://relis.no/sporsmal_og_svar/3-2292?source=relisdb Mange mener at de har fått et bedre liv av den, men da var de gjerne ikke riktig dosert i utgangspunktet. Personlig så tror jeg at jeg holder meg til syntetisk medisin, og heller ta oftere blodprøver og justere dosen ved behov. En kjenner jo gjerne selv når dosen må justeres. Handler nødvendigvis ikke om riktig dose t4 eller ikke. Blant annet armour og erfa thyroid inneholder også t3. Noen må ha t3 i tillegg til t4. T4 konverteres til t3, men i flere tilfeller så fungerer ikke denne konverteringen godt nok. Hormonet t3 er vi avhengig av da dette er det aktive hormonet som gir energi til cellene i kroppen. Da hjelper det lite å pøse på med t4. Anonymkode: 8b338...094
L.F Skrevet 28. oktober 2022 #7 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Handler nødvendigvis ikke om riktig dose t4 eller ikke. Blant annet armour og erfa thyroid inneholder også t3. Noen må ha t3 i tillegg til t4. T4 konverteres til t3, men i flere tilfeller så fungerer ikke denne konverteringen godt nok. Hormonet t3 er vi avhengig av da dette er det aktive hormonet som gir energi til cellene i kroppen. Da hjelper det lite å pøse på med t4. Anonymkode: 8b338...094 Det er kompliserte saker det der ja! 🤔 Skal være oppmerksom på dette selv. Må innrømme at jeg er dårlig på å kjenne etter symptomer fordi jeg har så travle dager og mye stress ellers. Gikk faktisk veldig lenge på feil dosering pga jeg glemte å følge opp med blodprøver i et par-tre år. 🤦♀️ Merket fort bedring når jeg kom opp i høyere dose, og ikke lengre følte meg som en zombie på autopilot. 🙈 Hender seg at jeg glemmer å ta medisin og, noe som absolutt ikke er bra. Hva slags symptomer har du nå som ikke blir bedre av med t4? Er det dårlig form generelt eller spesifikke plagsomme symptomer?
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #8 Skrevet 28. oktober 2022 L.F skrev (14 minutter siden): Det er kompliserte saker det der ja! 🤔 Skal være oppmerksom på dette selv. Må innrømme at jeg er dårlig på å kjenne etter symptomer fordi jeg har så travle dager og mye stress ellers. Gikk faktisk veldig lenge på feil dosering pga jeg glemte å følge opp med blodprøver i et par-tre år. 🤦♀️ Merket fort bedring når jeg kom opp i høyere dose, og ikke lengre følte meg som en zombie på autopilot. 🙈 Hender seg at jeg glemmer å ta medisin og, noe som absolutt ikke er bra. Hva slags symptomer har du nå som ikke blir bedre av med t4? Er det dårlig form generelt eller spesifikke plagsomme symptomer? Ja, kompliserte greier. Og tror ikke vi er helt i mål ang kunnskapen om ls enda. Jeg ble dårligere når jeg kun gikk på t4. Hadde de typiske symptomene om hårtap, ekstremt søvnbehov, hoven i ansikter og kroppen, smerter i muskler og skjelettet, utslitt, tåkehode, klarte ikke å fullføre setninger, humørsvingninger i en annen dimensjon 🤣 og masse mer. Blodprøvene mine viste at konverteringen fra t4 til t3 var dårlig. Begynte med erfa thyroid og bittelitt levaxin. Samt endret kostholdet. Ble så og si helt fin på kort tid. Anonymkode: 8b338...094
L.F Skrevet 28. oktober 2022 #9 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Ja, kompliserte greier. Og tror ikke vi er helt i mål ang kunnskapen om ls enda. Jeg ble dårligere når jeg kun gikk på t4. Hadde de typiske symptomene om hårtap, ekstremt søvnbehov, hoven i ansikter og kroppen, smerter i muskler og skjelettet, utslitt, tåkehode, klarte ikke å fullføre setninger, humørsvingninger i en annen dimensjon 🤣 og masse mer. Blodprøvene mine viste at konverteringen fra t4 til t3 var dårlig. Begynte med erfa thyroid og bittelitt levaxin. Samt endret kostholdet. Ble så og si helt fin på kort tid. Anonymkode: 8b338...094 Jeg også har veldig ofte vondt/ubehag i kroppen, i ledd og muskler. Og hovne ledd av og til. Men har alltid tenkt at jeg bare "er sånn". 🤔 Men er jo ikke gøy å ha vondt. Har vært sånn i perioder siden jeg gikk på barneskolen. 😅 Fikk påvist lavt stoffskifte som barn/ungdom, men har periodevis gått uten medisin. Er det spesifikke ting du har kuttet ut av mat, evt ting du spiser mer av?
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #10 Skrevet 28. oktober 2022 L.F skrev (1 time siden): Jeg også har veldig ofte vondt/ubehag i kroppen, i ledd og muskler. Og hovne ledd av og til. Men har alltid tenkt at jeg bare "er sånn". 🤔 Men er jo ikke gøy å ha vondt. Har vært sånn i perioder siden jeg gikk på barneskolen. 😅 Fikk påvist lavt stoffskifte som barn/ungdom, men har periodevis gått uten medisin. Er det spesifikke ting du har kuttet ut av mat, evt ting du spiser mer av? Spiser ikke meieriprodukter, sukker, mel eller prossesert mat. Spiser grønnsaker, frukt, nøtter, enkelte oljer, fisk, hvitt kjøtt etc. Men selvfølgelig kan jeg skeie litt ut en gang i blant. Har også hørt at mange merker bedring med fermentert mat. Også tar jeg en del vitaminer og tar ofte blodprøver. Anonymkode: 8b338...094
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #11 Skrevet 28. oktober 2022 Jeg går på kombinasjon av T4 og T3, Levaxin og Liothyronin. Jeg fjernet skjoldbruskkjertelen på grunn av sykdom og startet på T4. Mine TSH-verdier var for høye hver eneste gang jeg tok blodprøver, selv om doseringen ble økt trinnvis. Jeg var ukonsentrert, sterkt plaget av fatigue og var på full veg inn i en depresjon. For meg er vurdering av fysiske og psykiske symptomer komplisert, da jeg har annen underliggende fysisk sykdom som kan gi samme symptomer. Etter at jeg gikk over på kombinasjonsbehandling har jeg definitivt blitt mer opplagt og mindre nedstemt. Jeg mener også at konsentrasjonen er bedre. I løpet av de første 6 månedene på kombinasjonsbehandling reduserte jeg (i samråd med lege etter blodprøver) gradvis T4-dosen med nærmere 35%, og jeg har stått på nåværende dose i flere år, med stabile og fine resultat. Jeg har et temmelig normalt og gjennonsnittlig kosthold. Følger ingen dietter, spiser både ren og noe prosessert mat, raffinert sukker og melkeprodukter, men det er mye ren fisk, grønnsaker og grove kornprodukter i kostholdet mitt. Når det gjelder kosthold tror jeg man må prøve seg fram og finne hva som fungerer best for en selv. For mange forbud funker ikke for meg. Anonymkode: dcbff...d02 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #12 Skrevet 28. oktober 2022 8 hours ago, L.F said: Google sa at levaxin er syntetisk t4. 😅 Tenker du å teste den som er lagd av svin? 🙈 Armour? https://relis.no/sporsmal_og_svar/3-2292?source=relisdb Mange mener at de har fått et bedre liv av den, men da var de gjerne ikke riktig dosert i utgangspunktet. Personlig så tror jeg at jeg holder meg til syntetisk medisin, og heller ta oftere blodprøver og justere dosen ved behov. En kjenner jo gjerne selv når dosen må justeres. Det finnes syntetisk T3. Anonymkode: daf52...c8a
AprilLudgate Skrevet 28. oktober 2022 #13 Skrevet 28. oktober 2022 L.F skrev (10 timer siden): Jeg går på levaxin. Er det t3 eller t4? 🙈 Det er vel standardbehandlingen, som funker for de fleste. Men man må gjerne prøve seg frem en stund for å finne rett dose, også justere underveis. Nei, det er T4. Noen har effekt av Liothyronin (t3) i tillegg, noen få monobehandling T3. Jeg har prøvd T3 i 3 ulike omganger, men det blir bare rot for meg. Eventuelt så gjør jeg kombinasjonen feil 😅🤷♀️ AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ja, kompliserte greier. Og tror ikke vi er helt i mål ang kunnskapen om ls enda. Jeg ble dårligere når jeg kun gikk på t4. Hadde de typiske symptomene om hårtap, ekstremt søvnbehov, hoven i ansikter og kroppen, smerter i muskler og skjelettet, utslitt, tåkehode, klarte ikke å fullføre setninger, humørsvingninger i en annen dimensjon 🤣 og masse mer. Blodprøvene mine viste at konverteringen fra t4 til t3 var dårlig. Begynte med erfa thyroid og bittelitt levaxin. Samt endret kostholdet. Ble så og si helt fin på kort tid. Anonymkode: 8b338...094 Kan jeg spørre hvilke blodprøver dette var? Er interessert i å se på det selv
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #14 Skrevet 28. oktober 2022 DundreMilfin skrev (49 minutter siden): Nei, det er T4. Noen har effekt av Liothyronin (t3) i tillegg, noen få monobehandling T3. Jeg har prøvd T3 i 3 ulike omganger, men det blir bare rot for meg. Eventuelt så gjør jeg kombinasjonen feil 😅🤷♀️ Kan jeg spørre hvilke blodprøver dette var? Er interessert i å se på det selv Mener det var t4, t3, ths, ft4 og ft3. Var legen som så på blodprøvene og forholdet mellom de ulike resultatene over litt tid/flere blodprøver. Var rimelig surrete i hodet når hun forklarte 😅 Anonymkode: 8b338...094
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå