Gå til innhold

Overgrep mot barn og bevis

Anbefalte innlegg

Skrevet

(Før folk kommenterer: hold dere til saken uten personangrep. Ta gjerne eksempler med, men bruk kilder.)

Inspirert av en annen tråd.

Hvordan skal et barn kunne bevise at overgrep skjer, når det ikke finnes bevis. Det har vært saker i media der folk ikke blir dømt. Der barnet blir trodd, og overgriperen har historikk. 

Hvor er barnekonvensjonen oppi dette? Hva kan vi gjøre i disse sakene for å fremme barns stemme? 

Anonymkode: 1552d...775

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er dessverre ofte ord mot ord i slike saker med mindre det finnes tekniske bevis. Foreligger det tekniske bevis - er sjansen betraktelig høyere for å idømme fengselsstraff. Jeg har blitt utsatt for overgrep flere ganger som mindreårig - av og til ble jeg trodd, av og til ikke, men felles for de gangene jeg ble trodd var at det forelå tekniske bevis.

Endret av Embla Othea
  • Hjerte 1
Skrevet
Embla Othea skrev (1 minutt siden):

Det er dessverre ofte ord mot ord i slike saker med mindre det finnes tekniske bevis. Foreligger det tekniske bevis - er sjansen betraktelig høyere for å idømme femgselsstraff. Jeg har blitt utsatt for overgrep flere ganger som mindreårig - av og til ble jeg trodd, av og til ikke, men felles for de gangene jeg ble trodd var at det forelå tekniske bevis.

Utrolig trist å høre. Det er mye som kan tilgis, men akkurat dette er noe jeg tenker det verste et menneske kan oppleve. Var du veldig ung når deg skjedde? (Trenger ikke svare på det, altså). Bare tenker at små barn ikke har samme formidlingsevne som eldre barn ☹️ Og en «voksenperson» har stor makt når det gjelder ord mot ord. 
Barn skulle vært beskyttet mot disse bevisene. 

Hvordan går det med deg i dag? Klemmer til deg💖

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Utrolig trist å høre. Det er mye som kan tilgis, men akkurat dette er noe jeg tenker det verste et menneske kan oppleve. Var du veldig ung når deg skjedde? (Trenger ikke svare på det, altså). Bare tenker at små barn ikke har samme formidlingsevne som eldre barn ☹️ Og en «voksenperson» har stor makt når det gjelder ord mot ord. 
Barn skulle vært beskyttet mot disse bevisene. 

Hvordan går det med deg i dag? Klemmer til deg💖

Jeg var 14 og 15 år da det skjedde.

Jeg er helt enig med deg. Barn er så sårbare ❤️

Jeg er naturlig nok preget av det, men det går bra med meg🧡

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

(Før folk kommenterer: hold dere til saken uten personangrep. Ta gjerne eksempler med, men bruk kilder.)

Hvordan skal et barn kunne bevise at overgrep skjer, når det ikke finnes bevis. Det har vært saker i media der folk ikke blir dømt. Der barnet blir trodd, og overgriperen har historikk. 

Hvor er barnekonvensjonen oppi dette? Hva kan vi gjøre i disse sakene for å fremme barns stemme? 

Er det jevnlige overgrep så kan man sette kameraer rundt. Inni bamser og bilder på rommet feks. 

Anonymkode: ae5b5...7cc

Skrevet

Jeg ble ikke direkte utsatt for overgrep når jeg var liten, men det ble visst frem bilder av meg naken mens jeg dusjet som denne personen hadde tatt visst rundt til kompisene hans. Jeg var 9-10 år. Politiet og andre instanser gjorde ingenting med det, selv om både jeg fortalte det og kompisene til denne personen gjorde det. 

Anonymkode: 7c08e...7b0

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Når et menneske overgriper seg mot barn, er det sjeldent et isolert tilfelle. Et barn som forteller kan være inngangsporten for etterforskning. Elektroniske bevis foreligger ikke sjelden da de som har en hang til barn ofte har en datamaskin med innhold som bekrefter dette. 

Derfor er det så viktig å ikke tulle bort barns ord om overgrep som livlig fantasi. Ingen barn har en slik fantasi og ord om overgrep om ikke det har skjedd.

• Liker 1
Skrevet

Desverre blir jo de fleste slike saker henlagt. Nettopp fordi det blir ord mot ord. 

Jeg hadde masse bevis på de seksuelle overgrepene jeg ble utsatt for i mange år som barn. Blant annet fikk jeg en tilståelse av han på melding. Men politiet tok meg ikke seriøst og samlet ikke inn bevis. De gjorde en megafeil. Jeg tror moren min slettet og fjernet alle bevis etter hun fikk vite at jeg hadde anmeldt det. For bevisene var borte. Og hun sa hele tiden at jeg måtte trekke anmeldelsen. Sider hadde blitt revet ut, meldinger på tlf hadde blitt slettet, brev var borte mm.

Første avhør så sa politiet til meg at saken ble mest sannsynlig henlagt da det ble ord mot ord. Overgriperen endret forklaring hele tiden etter han ble tatt. Til slutt innrømte han det meste og ble dømt etter mange år med rettsaker. 

Anyway, barn som har blitt seksuelt misbrukt har ofte atferdsmessige kjennetegn. De kan muligens beskrive kjønnsorganet til overgriperen f.eks. Avhør av ofreret og overgriper kan avdekke sannsynlighet for overgrep. Mange insidier som kan tyde på at overgrepene skjedde. 

Anonymkode: 3791b...aa7

• Liker 1
  • Hjerte 5
Skrevet

Burde fått et nytt system der barn blir hørt! Hvis hvis historien til overgriperen stemmer. Og barnet blir trodd på så burde man straffes. .

Anonymkode: 04b6a...ca0

Skrevet
Embla Othea skrev (23 minutter siden):

Det er dessverre ofte ord mot ord i slike saker med mindre det finnes tekniske bevis. Foreligger det tekniske bevis - er sjansen betraktelig høyere for å idømme fengselsstraff. Jeg har blitt utsatt for overgrep flere ganger som mindreårig - av og til ble jeg trodd, av og til ikke, men felles for de gangene jeg ble trodd var at det forelå tekniske bevis.

Min overgriper ble dømt kun basert på avhør og rettsak hvor jury dømte, flere år senere. Men, vi var flere med samme historie. Og blant annet jeg hadde fortalt det til helsepersonell flere år før nr 2 kom med samme historie så det anså de som gode bevis og det hadde vi vitner på. Han fikk nesten 5 år.

Anonymkode: 217f4...040

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Min overgriper ble dømt kun basert på avhør og rettsak hvor jury dømte, flere år senere. Men, vi var flere med samme historie. Og blant annet jeg hadde fortalt det til helsepersonell flere år før nr 2 kom med samme historie så det anså de som gode bevis og det hadde vi vitner på. Han fikk nesten 5 år.

Anonymkode: 217f4...040

Utrolig godt å høre selv om dommen er latterlig. Håper du fikk erstatning. Sterkt at mannen ble dømt selv om det ikke fantes tekniske bevis. Samfunnet trenger flere slike saker. 

• Liker 3
Skrevet

Eksempel: (Låner link fra en annen tråd)

obs!! Denne saken handler IKKE om Baneheia.

Viggo Kristiansen ble dømt for overgrep av ei jente på 7 år da han var 15-17 år. Han ble også siktet for overgrep mot broren hennes som da var 5 år gammel. I jentas dom ble det sagt at Kristiansen brukte tvang blant annet og at dette foregikk i 3 år. Broren ble derimot trodd i retten og fikk 50k i voldsoffererstatning, men mannen ble ikke dømt grunnet manglende bevis. Mannen har historikk med vold, overgrep mot denne jenta, kikking, utsagn som at han skal voldta barn og at han synes barn er lett å lure. 

Poenget i denne saken er slik det fremkommer i HI og handler om at selv om det er sterke indisier på hva mannen har gjort, og sett i lys at en 5-åring ikke kan ha en agenda om å finne på slikt, så ble ikke mannen dømt. 

Saken:

https://www.fvn.no/nyheter/lokalt/i/PE15b/den-lille-gutten-ble-trodd

• Liker 1
Skrevet
Kaisada skrev (51 minutter siden):

Når et menneske overgriper seg mot barn, er det sjeldent et isolert tilfelle. Et barn som forteller kan være inngangsporten for etterforskning. Elektroniske bevis foreligger ikke sjelden da de som har en hang til barn ofte har en datamaskin med innhold som bekrefter dette. 

Derfor er det så viktig å ikke tulle bort barns ord om overgrep som livlig fantasi. Ingen barn har en slik fantasi og ord om overgrep om ikke det har skjedd.

Problemet dukker jo opp som eksemplet nevnt i tråden. Der systemet beskytter overgriperen og ikke offeret. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Problemet dukker jo opp som eksemplet nevnt i tråden. Der systemet beskytter overgriperen og ikke offeret. 

Ja og det er horribelt. Det er mange krefter i sving for å endre dette.

• Liker 1
Skrevet
Kaisada skrev (1 minutt siden):

Ja og det er horribelt. Det er mange krefter i sving for å endre dette.

Hvilke krefter? Vi trenger å få statuert et eksempel. Jeg håper denne saken kommer opp igjen i lys av alt det andre. Den uretten denne gutten led bør straffes. Enda hardere nå enn tidligere. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvilke krefter? Vi trenger å få statuert et eksempel. Jeg håper denne saken kommer opp igjen i lys av alt det andre. Den uretten denne gutten led bør straffes. Enda hardere nå enn tidligere. 

Jeg kommenterer ikke saken, men på generelt grunnlag mener jeg det er mange krefter i samfunnet som jobber for barns rettigheter. Være seg Stine Sofie Stiftelsen/senteret, Rvts-ene, andre private organisasjoner, samt generasjonsskifte og holdningsendringer i lovinstanser, politi  mm. 

Skrevet
Kaisada skrev (1 time siden):

Det kan du faktisk ikke si «at ingen barn har». Slike utsagn provoserer meg.
Barn får undervisning om overgrep og de kan ha snappet opp ting som eldre barn sier. Har du sett den danske filmen «jakten»? (Basert på Bjugn-saken). 

Man skal selvsagt ta barn på alvor, men man skal også være forsiktig!! 

Anonymkode: 72801...1b7

• Nyttig 1
Skrevet
Kaisada skrev (1 time siden):

Jeg kommenterer ikke saken, men på generelt grunnlag mener jeg det er mange krefter i samfunnet som jobber for barns rettigheter. Være seg Stine Sofie Stiftelsen/senteret, Rvts-ene, andre private organisasjoner, samt generasjonsskifte og holdningsendringer i lovinstanser, politi  mm. 

Ja, og det er jeg veldig glad for at noen vier sitt liv til dette. Samtidig ser jeg at spesielt førstenevnte blir svært svertet her inne på forumet. Tenke seg hva denne stakkars moren har opplevd og hvilken forskjell de kan utgjøre. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ja, og det er jeg veldig glad for at noen vier sitt liv til dette. Samtidig ser jeg at spesielt førstenevnte blir svært svertet her inne på forumet. Tenke seg hva denne stakkars moren har opplevd og hvilken forskjell de kan utgjøre. 

Er jo flere som ikke har fått skikkelig hjelp av "førstenevnte" når de da er ærlige om sine erfaringer så er ikke det svartmaling.

Anonymkode: 9b1a9...deb

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er jo flere som ikke har fått skikkelig hjelp av "førstenevnte" når de da er ærlige om sine erfaringer så er ikke det svartmaling.

Anonymkode: 9b1a9...deb

Usikker hva du mener her. Kan du forklare?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...