Gå til innhold

Pusse opp et slitt bad/gulv med veldig lavt budsjett

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Badet i kjelleren vår ser helt forferdelig ut. Det har nok aldri vært pusset opp siden huset var nytt på 70 tallet. Total renovering av badet har vi ikke råd til. Vi bruker nesten ikke dette badet fordi det er slitt og utrivelig. Tror ikke tidligere eiere brukte det særlig heller. 
Vi har bare lyst nå å gjøre det penere. Hvor mye vi vil/kan bruke på det er jeg ikke sikker på, men kanskje rundt 5-6000,-. Veldig lite bad. 
Gulvet blir nok største utfordringen her å få til på lavt budsjett. Må sikkert øke budsjettet for å få det til.

Ser for meg at vi kan kjøpe nytt enkelt og lite servantskap med vask. Nytt blandebatteri. Nytt speil og belysning. Jeg ser at megaflis har noen rimelig alternativ på disse tingene. Det er et beige badekar der som er litt slitt, men som jeg bruker en del pga revmatisme. Får jeg tak i et rimelig hvitt badekar (gjerne brukt) så bytter jeg det ut. Den lys beige fargen vil heller ikke passe særlig inn med evt hvitt servantskap (som er det rimeligste) og det hvite toalettet osv. Burde hengt opp dusjforheng her og selv om det kanskje ikke er så moderne.

Så er det gulv, tak og vegger. De gamle platene på veggene kan sikkert vaskes godt, grunnes og males med våtromsmaling. Taket males hvitt. Men den største utfordringen er nok å fornye gulvet til lav pris. Det er i dag et gammelt rødt våtromsbelegg. Rommet er vel ca 1,7m bredt og ca 2 m langt. Kanskje noe over.

Noen som har noen råd til å pusse opp badet til lav pris og da særlig dette med gulvet? Hva kunne vi gjort med gulvet tenker dere uten å rive det opp?

Anonymkode: 518b1...d1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TS her igjen. Får ikke endret innlegget, men jeg skjønner at budsjettet er for lavt. Er bare ute etter tips til å fikse opp til lavest mulig pris. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro det aller enkleste er å vaske godt og lime et nytt belegg oppå. 

Anonymkode: a327f...03c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan male gulvbelegg også. Det blir ikke veldig slitesterkt, og ikke så mye tettere, men det ser ihvertfall fint ut i noen år. Alternativt er nytt gulvbelegg billigere enn fliser.

Anonymkode: b0795...6ca

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du kan male gulvbelegg også. Det blir ikke veldig slitesterkt, og ikke så mye tettere, men det ser ihvertfall fint ut i noen år. Alternativt er nytt gulvbelegg billigere enn fliser.

Anonymkode: b0795...6ca

Det kan sikkert males ja. Har vært innom tanken på slik kontaktplast for gulv fra feks Lindas dekor. Litt usikker på om de er egnet for våtrom, men tror det. Det jeg er litt usikker på med belegg er om det kan komme fuktighet ved spesielt dusjing i mellom kantene som går litt opp på veggen. Da badet i sin tid ble bygget så er nok gulvbelegget lagt slik at det går litt opp på vegg. Noen cm. Så er våtromspanel lagt over. Det får ikke vi helt til siden platene ikke tas ned. Men kanskje vi kan legge det helt oppunder platen og så bruke silikon eller noe slikt for at det skal bli tett. Og rundt toalettet. 
Når badekaret tas ut når vi starter på dette, så kan vi nok sikkert møte på utfordringer. Fuktskader eller slikt. Krysser fingrene. Vi har ikke fått sjekket slikt under der. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både våtromsplater på vegg og gulvbelegget kan males! Vi gjorde dette i den gamle leiligheten vår som også hadde bad fra sent 60- eller tidlig 70-tall, og badet ble veldig mye triveligere. Vi leide, så gadd ikke legge for mye penger i det, men så lenge du ikke har fuktskader så kan det hjelpe mye med litt maling og evt nye baderomsmøbler til en billig penge, og så kan dere spare opp til å ta en skikkelig renovering senere. Faren er jo at hvis man først begynner så kan det fort balle på seg og hvem vet hva dere finner i et så gammelt bad 😅

Anonymkode: 74499...70a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trestjerner gulvmaling fungerer veldig fint på gulvbelegg 😊 særlig om det ikke er så mye brukt, og det er jo litt begrenset hvor mye man tråkker rundt på et bad. Vi har malt på det ene badet her, gjestebad/toalett på natt, og det holder seg fint. 

Anonymkode: 1af14...33c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan male ja. Du kan også male fliser på vegger, og sette inn dusj, feks. 

Du kan jo også kjøpe servant på finn om du vil ha det ekstra billig, eller kjøpe på 70 % salg feks. 5000 er nok det du må ut med for installasjonen, men ikke om dere greier å installere sånt selv.

Anonymkode: 4364f...54e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mal veggene og sjekk om det går an å legge fliser på gulvet. Evt mal gulvet også. Siden det er et bad som ikke brukes så ofte holder det nok i mange år. 

Anonymkode: a9965...761

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre sier, mal. Og så er det ikke helt uvanlig at relativt nytt baderomsmøblement selges veldig rimelig på Finn. Noen har bestilt feil størrelse, får ikke byttet og har ikke plass til å oppbevare det lenge. Vi gjorde en god deal der for badet på hytta😊

Anonymkode: 53c2e...37f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke vanskelig å bytte servant og badekar selv.  (Bare husk å stoppe vannet først🤪). 

Gulvbelegg og vegger kan fint males. Mtp på fukt så synes jeg det er bedre å male enn å legge ny oppå -da hadde jeg vært konstant redd for fukt mellom lagene. 

Maling av taket vil også ha stor betydning! 

Anonymkode: 7e2b0...4a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode råd her! Høres ut som vi skal gå for maling av gulvet. 👍 Vi skal gjøre alt selv. Trenger ingen til å installere noe. Badet blir som nevnt lite brukt, men ungdommen i huset skal få nytt rom som er i kjelleren, så bruk av badet vil øke da og så vil det bli triveligere å gå ned der om det er piffet opp hvis det andre oppe er opptatt. Nå er det kun i nød 😂😂 Eller hvis jeg har vondt i leddene og vil ha et varmt bad. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for rådene. Emaljemaling av badekar har jeg hørt av profesjonelle ikke er særlig holdbart. Mener å huske at det var mye arbeid også. Men det er mulig de tar feil selvsagt. Får sikkert tak i et brukt badekar. Det er vel mange som kvitter seg med dem fordi de kun vil ha dusj eller evt boblebad. Har inntrykk av at vanlige enkle badekar ikke er så populært. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såpen er akalisk og etterlater hvite eller grå flekker og render. PÅ bad må en bruke vaskemiddel med lav Ph, det vil si surt middel.  Citrus vaskemiddel er bra , men for svakt der det har blitt for mye kalkavleiring.  Eddik,35 % virker bra men lukter felt.  For fremtiden bruk citrus vaskemiddel i det daglege rengjøring, da slipper du letter unna i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LiseTV skrev (Akkurat nå):

Såpen er akalisk og etterlater hvite eller grå flekker og render. PÅ bad må en bruke vaskemiddel med lav Ph, det vil si surt middel.  Citrus vaskemiddel er bra , men for svakt der det har blitt for mye kalkavleiring.  Eddik,35 % virker bra men lukter felt.  For fremtiden bruk citrus vaskemiddel i det daglege rengjøring, da slipper du letter unna i fremtiden.

??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husk å vaske veldig godt før du maler. Såperester får malingen til å boble. Vi malte med trestjerners på vaskerommet men måtte fjerne malingen igjen. Etter det vasket vi på nytt og så brukte vi rødsprit dagen etter. Nå har vi tokomponent maling på gulvet og det ble veldig fint og slitesterkt. Samme type maling brukes på verksteder og i industri. Veggene bør du male med våtromsmaling.

Anonymkode: fb5da...24b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Husk å vaske veldig godt før du maler. Såperester får malingen til å boble. Vi malte med trestjerners på vaskerommet men måtte fjerne malingen igjen. Etter det vasket vi på nytt og så brukte vi rødsprit dagen etter. Nå har vi tokomponent maling på gulvet og det ble veldig fint og slitesterkt. Samme type maling brukes på verksteder og i industri. Veggene bør du male med våtromsmaling.

Anonymkode: fb5da...24b

Det skal vi gjøre. Tenkte at salmiakk er et godt vaskemiddel til dette. Det er fettløselig. Men bak ved badekaret spesielt er det nok ikke vasket på laaang tid. Så vaskemiddelet må nok virke litt før det skrubbes godt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

TS her igjen. Får ikke endret innlegget, men jeg skjønner at budsjettet er for lavt. Er bare ute etter tips til å fikse opp til lavest mulig pris. 

Ja, du må nok legge på en null i det budsjettet 

Anonymkode: af051...606

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge gulvbelegget er helt og ikke porøst så kan du bare vaske det å lime fliser direkte på det. Belegget fungerer da som membran. Trenger ikke koste mye å dette kan du fint gjøre selv

Anonymkode: 258e6...906

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...