AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #1 Skrevet 28. oktober 2022 Jeg har fått på ppiller i 15 år. Prøvd Loette, Migrogynon, yasminelle, p stav og de siste årene har jeg gått på cerazette. Jeg fikk enten kraftige humørsvigninger eller migrene på de andre enn cerazette. Nå har jeg begynt å blø mye, få migrene, pms og alt mulig på cerazette også. Var hos legen og ble anbefalt å forsøke antidepressiva mot pms i perioden før mensen (har komt inn i en syklus på cerazette på ca 10 dager mensen, 40 dager fri) Men det siste året har blødningene blitt lengre og lengre, griner i to dager, får mensen i 10 dager, føler meg fin i en uke, griner igjen, får mensen i 5 dager til og sånn går det. Jeg blir gal. Har fått forespurt spiral men jeg tør ikke sette inn fordi 1) er redd for det skal gjøre vondt 2) vil bli gravid innen 2 år 3) er redd for mer blødninger. Vurderer å bare kaste ppillene og ta en god pause og se hvem jeg er uten. Noen som har erfaringer? Anonymkode: 0e122...731 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #3 Skrevet 28. oktober 2022 Man skal ikke bruke p-piller når man har diagnosen migrene! Kun minipiller og lignende. Helt hårreisende at du blir tilbudt antidepressiva for å få bukt med bivirkninger av hormonprevensjon. 😳 Slutt med dritten er mitt råd! Fikk et helt nytt liv etter at jeg sluttet med hormonprevensjon. Først da finner du ut hvor ille bivirkningene egentlig er. Hodepine, migrene, lav sexlyst, depresjon og generell følelse av at alt er kjipt? Vel, prøv uten noe som helst så skal du se at alt blir mye bedre! Anonymkode: d7dd1...d56 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #4 Skrevet 28. oktober 2022 Jeg sluttet på p-piller for 4 år siden og har etter det aldri følt meg bedre. Vet på dagen når mensen kommer. Kjenner kroppen min mye bedre og er mye mindre plaget med pms og alt det der. Ingen blødninger utenom mensen. Anonymkode: 50db1...859
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #5 Skrevet 28. oktober 2022 Hvordan tar du pillene (hvor mange dager på/av), siden du blør lenger enn før? Men ja, helt ærlig så tenker jeg at om du har veldig sterke bivirkninger, og du vil bli gravid innen 2 år, så hadde jeg nok sluttet. Kan jo heller begynne igjen etter 6 måneder eller noe, om ting blir verre uten dem enn med Anonymkode: 4f350...7ee
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #6 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Man skal ikke bruke p-piller når man har diagnosen migrene! Kun minipiller og lignende. Helt hårreisende at du blir tilbudt antidepressiva for å få bukt med bivirkninger av hormonprevensjon. 😳 Slutt med dritten er mitt råd! Fikk et helt nytt liv etter at jeg sluttet med hormonprevensjon. Først da finner du ut hvor ille bivirkningene egentlig er. Hodepine, migrene, lav sexlyst, depresjon og generell følelse av at alt er kjipt? Vel, prøv uten noe som helst så skal du se at alt blir mye bedre! Anonymkode: d7dd1...d56 Tror at om man bare har migrene så går det bra, men om man har migrene med aura så er det mer farlig. Fra hva jeg husker, men gidder ikke søke det opp akkurat nå Anonymkode: 4f350...7ee 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #7 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Tror at om man bare har migrene så går det bra, men om man har migrene med aura så er det mer farlig. Fra hva jeg husker, men gidder ikke søke det opp akkurat nå Anonymkode: 4f350...7ee Ja, det stemmer visst. Men jeg hadde ikke tatt sjansen uansett. Anonymkode: d7dd1...d56 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #8 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, det stemmer visst. Men jeg hadde ikke tatt sjansen uansett. Anonymkode: d7dd1...d56 Hmm nei.. jeg får også migrene av ppiller (microgynon), uten aura, men faktisk jeg stoppet nesten helt å få det etter at jeg begynte å ta 300mg magnesium om dagen Dog jeg hadde sikkert stoppet med dem om jeg fikk andre bivirkninger også, men jeg blør mye mindre nå og er mye mer mentalt stabil, så for meg er det verst det, men man må bare veie fordelene opp mot ulempene Anonymkode: 4f350...7ee
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #9 Skrevet 28. oktober 2022 Hei! Ts her. Takk for svar. Jeg har ikke migrene til vanlig, men fikk migrene da jeg gikk på Yasminelle. Har ikke hatt migrene siden jeg byttet til Cerazette for 5 år siden før nå. Fikk migrene igjen nå. Tror det er pga den hormonelle ubalansen jeg har hatt i det siste med blødninger av og på. Jeg har tatt celleprøve og sjekket vitaminene mine. Alt ok. Tar ppillen hver dag mellom 7-8. Tror jeg skal gi det et forsøk med et par måneder uten. Jeg føler meg helt dritt og jeg har ingen grunn til det sånn egentlig. Anonymkode: 0e122...731
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 28. oktober 2022 #10 Skrevet 28. oktober 2022 Det er ikke lurt å slutte på p-piller dersom man har tenkt å begynne igjen! Faren for blodpropp og andre bivirkninger er mye høyere i begynnelsen, og går ned når man har brukt dem en stund. Så det er IKKE lurt eller sunt å ta pauser, det har ingen helsemessige fordeler. https://forskning.no/sex-svangerskap-spor-en-forsker/spor-en-forsker-bor-jeg-ta-en-pause-fra-p-pillene/472478 Har du derimot tenkt å slutte-slutte, er det jo bare å gjøre det. Anbefaler hormonspiral, færre bivirkninger, høyere sikkerhet, beskytter mot mange krefttyper.
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #11 Skrevet 28. oktober 2022 Jeg har tenkt å slutte slutte men vil begynne på ppillene igjen hvis det bare blir verre. Jeg går på cerazette og de har vel lavest sjangse for blodpropp? Jeg har gått sammenhengende på ppiller i snart 15 år. Ønsker ikke hormonspiral da vi tenker å forsøke å bli gravid innen 2 års tid. Anonymkode: 0e122...731 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #12 Skrevet 28. oktober 2022 Eneste erfaringen jeg har er da jeg sluttet i 1 år eller 2 for å hoppe over på kobberspiral. Gikk fra minipiller til p-stav og til kobberspiral. Psyken var helt nydelig den perioden uten hormoner! Sexlyst hadde jeg også! Alt var bare nydelig oppe i hodet. Fikk dog store plager med smerter i livmor ved mens og eggløsning så tok ut kobberspiralen og starta på pillere igjen. Starta på cerazette da jeg var 13-14 år på grunn av ekstreme menssmerter så usikker på om det var kobberspiralen eller om jeg bare gikk tilbake til vanlige smerter som jeg hadde før hormoner. Har planer om å slutte igjen nå uten spiral for å se om ting er bedre da. Anonymkode: 99822...763
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #13 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg har tenkt å slutte slutte men vil begynne på ppillene igjen hvis det bare blir verre. Jeg går på cerazette og de har vel lavest sjangse for blodpropp? Jeg har gått sammenhengende på ppiller i snart 15 år. Ønsker ikke hormonspiral da vi tenker å forsøke å bli gravid innen 2 års tid. Anonymkode: 0e122...731 Ja, det går helt fint. Advarslene mot å slutte og å begynne igjen er mest sånn at folk ikke skal hele tiden gå av gå på gå av gå på, om du skjønner. Tror det er noe med at enten den første tiden uten eller den første tiden med ppiller så har du større sjanse for blodpropp, men det er ikke noe man burde bekymre seg unødig over, hvertfall hvis det bare er snakk om å slutte og så kanskje begynne igjen en gang til Anonymkode: 4f350...7ee
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #14 Skrevet 28. oktober 2022 Dere som har sluttet på hormonprevensjon, hvordan forhindrer dere graviditet? Jeg skulle gjerne testet helt hormonfri periode for å se om noen psykiske plager ville lettet, men det er helt fullstendig uaktuelt å få barn og jeg nyter å ikke ha noe særlig til menstruasjon på spiral, så jeg klarer liksom ikke å ta det steget. Anonymkode: db3fa...4ba
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #15 Skrevet 28. oktober 2022 Jeg har ingen erfaring med migrene, men gikk på p-piller i mange år. Hadde alle de vanlige bivirkningene, vektøkning, mistet sexlysten osv. Etter første ungen fikk jeg spiral, og fy søren for en forskjell! Kroppen føles fin på alle måter, sluttet helt å blø. Etter å ha lest om fordelene ved å ikke bruke hormonpreparater, prøvde jeg nylig et halvår uten spiral (måtte uansett bytte). Fikk tilbake heftige blødninger, og pms av en annen verden. Humørsvingninger og smerter i flere dager før hver mens, mye ubehag ved mensen. Nå er jeg tilbake på hormonspiral, og livet leker. Anonymkode: 751aa...9cd
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #16 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Dere som har sluttet på hormonprevensjon, hvordan forhindrer dere graviditet? Jeg skulle gjerne testet helt hormonfri periode for å se om noen psykiske plager ville lettet, men det er helt fullstendig uaktuelt å få barn og jeg nyter å ikke ha noe særlig til menstruasjon på spiral, så jeg klarer liksom ikke å ta det steget. Anonymkode: db3fa...4ba Du kan jo prøve, men du vil få mensen.det https://nhi.no/familie/seksualitet-og-prevensjon/pessar/ Anonymkode: 4f2ec...52d
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #17 Skrevet 28. oktober 2022 Jeg ble gradvis bedre etter jeg sluttet med hormonell prevensjon, tok flere sykluser før ting begynte å rette seg opp. Begynte på lav dose antidepressive og vanndrivende for kraftig PMS, for meg har det reddet hverdagen min helt. Aldri mere prevensjon med hormoner for min del 🙌🏻 Anonymkode: 0a24e...d59
Ulla Ullsokk Skrevet 28. oktober 2022 #18 Skrevet 28. oktober 2022 Ville sluttet og kommet meg til en som kan behandle hormonelle plager uten medisiner, en god akupunktør eller nevrorefleksolog. Ville vurdert kobberspiral, det går så fort å sette inn, og å ta den ut etter to år kjenner du ikke en gang, kiler litt bare. Bestill time etter lunsj og ta deg et par glass vin før du setter den inn😘Du takler litt kniping i tre sek!
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #19 Skrevet 30. oktober 2022 I går tok jeg kanskje min siste ppille. Jeg gir det ut året og ser om det blir bedre. Er spent på bivirkningene av å slutte men jeg kan oppdatere her! Anonymkode: 0e122...731
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #20 Skrevet 30. oktober 2022 Jeg sluttet på Cerazette fordi jeg fikk helt syke humørsvingninger. Ble så sint at jeg ikke greide å kontrollere hva jeg sa og gjorde. Anonymkode: d988a...864
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå