Herremann40 Skrevet 28. oktober 2022 #1 Skrevet 28. oktober 2022 Nå er vel dette en klassiker blant folk antar jeg. Men jeg spør likevel da dette begynner å bli en stor utfordring i heimen her. Har en gutt på 13 år vi har en avtale om leggetid kl 21 dette vet han og er enig om Likevel .. Hver eneste kveld er det en evig krangel Må ofte gå inn og si ifra 4-5 ganger at han må avslutte, blir nødt med sinne og drittkasting fra han sin side. Har også blitt tatt flere ganger at han sitter og spiller etter leggetid. Hans respons ? Nei jeg sitter ikke å spiller ( selv om han sitter på stolen foran pc med headsett på ) Vi har prøvd alt si ofra 30 min før han må avslutte la han prøve selv og avslutte til avtalt tid ( funker aldri ) han har til dags dato ikke villet bruke klokke på arm har prøvd alarm på tlf som ringer når han må avslutte ( ender bare med at den blir slått av og han fortsetter ) har fjernet pc etter gjentagende trøbbel med dette, da forandre han seg og blir mer «lydhør» frem til pc er tilbake igjen Nå har alle disse «tiltakende» blitt gjort i samråd med han. Vi har pratet om hvorfor vi må ha det slik og sånn osv osv OG han for utrykk for forståelse frem til situasjon oppstår. Da er tonen en helt annen 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #2 Skrevet 28. oktober 2022 Ta sikringen til hans rom kl 21. Mye løser seg med det og så får han diskutere nye regler med deg etter en uke uten spilling. Anonymkode: 7d915...71c 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #3 Skrevet 28. oktober 2022 Herremann40 skrev (12 minutter siden): Nå er vel dette en klassiker blant folk antar jeg. Men jeg spør likevel da dette begynner å bli en stor utfordring i heimen her. Har en gutt på 13 år vi har en avtale om leggetid kl 21 dette vet han og er enig om Likevel .. Hver eneste kveld er det en evig krangel Må ofte gå inn og si ifra 4-5 ganger at han må avslutte, blir nødt med sinne og drittkasting fra han sin side. Har også blitt tatt flere ganger at han sitter og spiller etter leggetid. Hans respons ? Nei jeg sitter ikke å spiller ( selv om han sitter på stolen foran pc med headsett på ) Vi har prøvd alt si ofra 30 min før han må avslutte la han prøve selv og avslutte til avtalt tid ( funker aldri ) han har til dags dato ikke villet bruke klokke på arm har prøvd alarm på tlf som ringer når han må avslutte ( ender bare med at den blir slått av og han fortsetter ) har fjernet pc etter gjentagende trøbbel med dette, da forandre han seg og blir mer «lydhør» frem til pc er tilbake igjen Nå har alle disse «tiltakende» blitt gjort i samråd med han. Vi har pratet om hvorfor vi må ha det slik og sånn osv osv OG han for utrykk for forståelse frem til situasjon oppstår. Da er tonen en helt annen Regel : Pc ut av rommet kl.21. Eller av med nettet til han kl 21 Anonymkode: 0b398...7cc
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #4 Skrevet 28. oktober 2022 13-åring i seng kl 21? Det var tidlig. det blir nok sånn fordi kompiser får være lenger oppe å spille. Anonymkode: d0475...3d0 5
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #5 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): 13-åring i seng kl 21? Det var tidlig. det blir nok sånn fordi kompiser får være lenger oppe å spille. Anonymkode: d0475...3d0 Hun sa jo at han var enig, og det er ikke så tidlig om han må tidlig opp eller trenger mye søvn. Anonymkode: 60c57...3b3
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #6 Skrevet 28. oktober 2022 2130/22 er bedre leggetid. Mulig han trenger mer søvn? Men skjerm av 21 er bra. Anonymkode: 0b398...7cc 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #7 Skrevet 28. oktober 2022 Jeg tror nok jeg hadde prøvd at spilling er slutt kl 20 hvis han ikke klarer å slutte selv. (Og da med å fjerne en nødvendig del som f.eks. tastatur) Hvis han klarer å slutte selv, kan han holde på lengre, og da alarm. Brudd på dette fører til karantene. Ekstra søknad kan sendes inn om han skal spille sammen med noen. Anonymkode: 60c57...3b3 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #8 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): 2130/22 er bedre leggetid. Mulig han trenger mer søvn? Men skjerm av 21 er bra. Anonymkode: 0b398...7cc Gjelder det uavhengig om de må opp kl. 6 eller 7? Anonymkode: 60c57...3b3
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #9 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Gjelder det uavhengig om de må opp kl. 6 eller 7? Anonymkode: 60c57...3b3 Nei, må styre klokken etter når de må opp. Og hvor mye søvn de trenger. Noen trenger mer søvn enn andre og noen mindre. Anonymkode: 0b398...7cc 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #10 Skrevet 28. oktober 2022 Tror mange kjenner seg igjen 😁 Vår sønn sliter også med å avslutte å spille, jeg sier tidlig ifra, slik at han skal få lov til å avslutte runden. Prøver å få han med på en avtale, og han er alltid enig 😁 Likevel oppstår det sure miner,sinne og styr når han må avslutte. Han er mange år yngre enn din, så det har nok mye å si. Jeg vil helst ha ett opplegg der jeg slipper å ta sikringen, ta kontrollene ifra han og gjemme dem etc. Anonymkode: 8a63c...1d6
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #11 Skrevet 28. oktober 2022 Jeg tror jeg ville latt ham være oppe litt lenger. Som en over sier, det er sikkert mange av kompisene hans som spiller etter at han må legge seg. Hva med å inngå et kompromiss? Snakk med ham om at det er veldig slitsomt når han ikke gjør som dere har avtalt. La ham være oppe litt lenger, det er kanskje en stund siden dere avtalte leggetid kl 21? Og si at med dette fører ansvaret at han MÅ skru av PC på det tidspunktet. Dette er premissene for at han får være oppe en halv time/time ekstra. Og hvis problemet forskyver seg og blir det samme som nå, så må dere gå tilbake til det opprinnelige tidspunktet? Anonymkode: a9a6b...e4b
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #12 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hun sa jo at han var enig, og det er ikke så tidlig om han må tidlig opp eller trenger mye søvn. Anonymkode: 60c57...3b3 Jo det er tidlig Anonymkode: d0475...3d0
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #13 Skrevet 28. oktober 2022 Konsekvenser kjære deg... KONSEKVENSER. Men synes kl 21 var tidlig leggetid. Og jeg er opptatt av om de spiller online spill, så må det være lov til å bli ferdig med runden før man avslutter. Men det skal ikke ta mer enn 15-20 min. Hvorfor får han ha PC på soverommet om man ikke faktisk avslutter når han skal avslutte. Ta internetten, strømkabel etc fra PCen om han ikke hører etter. Jeg hatet det når min mor gjorde sånt i mine tenåringsår, men er det en avtale om natta, så er det natta. Anonymkode: acbe2...9ac 1
Gjest Some guy Skrevet 28. oktober 2022 #14 Skrevet 28. oktober 2022 3 hours ago, Herremann40 said: Nå er vel dette en klassiker blant folk antar jeg. Men jeg spør likevel da dette begynner å bli en stor utfordring i heimen her. Har en gutt på 13 år vi har en avtale om leggetid kl 21 dette vet han og er enig om Likevel .. Hver eneste kveld er det en evig krangel Må ofte gå inn og si ifra 4-5 ganger at han må avslutte, blir nødt med sinne og drittkasting fra han sin side. Har også blitt tatt flere ganger at han sitter og spiller etter leggetid. Hans respons ? Nei jeg sitter ikke å spiller ( selv om han sitter på stolen foran pc med headsett på ) Vi har prøvd alt si ofra 30 min før han må avslutte la han prøve selv og avslutte til avtalt tid ( funker aldri ) han har til dags dato ikke villet bruke klokke på arm har prøvd alarm på tlf som ringer når han må avslutte ( ender bare med at den blir slått av og han fortsetter ) har fjernet pc etter gjentagende trøbbel med dette, da forandre han seg og blir mer «lydhør» frem til pc er tilbake igjen Nå har alle disse «tiltakende» blitt gjort i samråd med han. Vi har pratet om hvorfor vi må ha det slik og sånn osv osv OG han for utrykk for forståelse frem til situasjon oppstår. Da er tonen en helt annen Spille pc/playstation skal være i stua. Barnerommet er for lekser, soving, leseing og annet lek.
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #15 Skrevet 28. oktober 2022 Vi har en gutt på 12 (og en på 25, han hadde samme regel) Han må skru av kl 21, da spiser vi kveldsmat mens vi ser en episode av en serie alle sammen liker. Går på badet ca 21.30. Sovner som regel til kl 22 og opp 7.30…Et par dager i uka dropper han gaming på kvelden til fordel for fotball/basket sammen med far/kompiser ute i hagen. Samme regel da også, kveldsmat kl 21 osv. Tror det er viktig at man gjør en koselig ting sammen på kvelden, det skaper samhold, man slipper krangel, og får samtidig «landet» fra spillingen før man skal sove. Anonymkode: ff726...ea6 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #16 Skrevet 28. oktober 2022 Har du prøvd med belønning i stedet for negative konsekvenser? F.eks hvis han klarer å skru av kl 21 uten krangel hver dag i en uke, så vil han få lov til å spille to timer mer i helgen. Evt hvis han klarer å skru av kl 21 hver dag i fire dager, så får han sitte opp til kl 22 og spille på fredagen. Anonymkode: 52012...022 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #17 Skrevet 28. oktober 2022 Vi gjorde sånn at nettet automatisk skrudde seg av 2130 på hverdager. Ingen sure miner etter dette. Ble mye mer forutsigbart for han. Kan ikke krangle og vinne over en innstilling på Internett for å få 5 min til, eller gjøre ferdig gamet for ikke å bli bannet. Etter et par dager skjønte han fort at det ikke var lurt å starte et game for nærme kl 2130. Anonymkode: 4f6b9...6b1 1 1
solsolsol Skrevet 28. oktober 2022 #18 Skrevet 28. oktober 2022 Vi har det sånn at de store barna får hjelp til å sette sine egne regler (er det vanskelig å stå opp i tide? Hva kan gjøres med det? Vil du få gode karakterer/bli bedre på gitar/fotball? Hva skal man da prioritere tid på?). I begynnelsen må vi gjerne minne dem på ting, spørre om de husker på legge seg feks, eller, de som takler dårlig å ha skjerm på kvelden, kanskje vi spør tidligere på dagen om det var sånn at de ville spille i dag? Hvis de ikke klarer å avslutte til riktig tid må de få mulighet til å selv tenke gjennom hva det er som skjer og hva de kan endre på. Den ene ungen min har feks på alarm en halvtime før, da rekker han å avslutte det han holder på med i spillet. Mine har vært for store til å oppdra med trusler og belønning på den alderen. Man må stole på at de klarer å få til ting selv Også har ingen pc eller tv på rommene, det er kanskje lettere da. Ingen kan spille på TV-en etter halv ti, fordi da vil vi voksne ha den 🙃
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #19 Skrevet 28. oktober 2022 Synes leggetid kl 21 var tidlig, da er min 13-åring ikke engang hjemme fra trening. Her har vi alarm en halvtime før slutt på spilletid og så går nettet av 21.45 for 13-åringen og 22.30 for 15-åringen. Ipader og telefoner får ikke være på rommet om natta. Ungene står opp kl 07.00 hver morgen. 13-åringen våkner av vekkerklokke/seg selv, 15 åringen må få lyset skrudd av og dyna dratt av for å våkne. Våkner ikke av vekkerklokker eller brannalarmer (sistnevnte har gått av flere ganger når vi har bodd på hotell i utlandet og null reaksjon) Anonymkode: 087ec...4b5
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #20 Skrevet 29. oktober 2022 Herremann40 skrev (På 28.10.2022 den 7.25): Nå er vel dette en klassiker blant folk antar jeg. Men jeg spør likevel da dette begynner å bli en stor utfordring i heimen her. Har en gutt på 13 år vi har en avtale om leggetid kl 21 dette vet han og er enig om Likevel .. Hver eneste kveld er det en evig krangel Må ofte gå inn og si ifra 4-5 ganger at han må avslutte, blir nødt med sinne og drittkasting fra han sin side. Har også blitt tatt flere ganger at han sitter og spiller etter leggetid. Hans respons ? Nei jeg sitter ikke å spiller ( selv om han sitter på stolen foran pc med headsett på ) Vi har prøvd alt si ofra 30 min før han må avslutte la han prøve selv og avslutte til avtalt tid ( funker aldri ) han har til dags dato ikke villet bruke klokke på arm har prøvd alarm på tlf som ringer når han må avslutte ( ender bare med at den blir slått av og han fortsetter ) har fjernet pc etter gjentagende trøbbel med dette, da forandre han seg og blir mer «lydhør» frem til pc er tilbake igjen Nå har alle disse «tiltakende» blitt gjort i samråd med han. Vi har pratet om hvorfor vi må ha det slik og sånn osv osv OG han for utrykk for forståelse frem til situasjon oppstår. Da er tonen en helt annen kanskje ikke så rart, han legger seg veldig tidlig, tidligere enn min i 5 klasse. hva med 22-2230, det er det vanlige her for 8 klassinger Anonymkode: c8054...5b7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå