Gå til innhold

Etterisolering av lite hus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal etterisolere og skifte kledning på et veldig lite rekkehus. Det er i midten, så lite vegg, lengde er ca 7 meter og høyde ca 2,5 meter. Noen som vet hva det vil koste, ca?

Anonymkode: 2d8eb...587

Skrevet

Skal du, som eneste i rekka, bytte kledning og isolere utvendig? Blir ikke det seende veldig rart ut? 

• Liker 2
Skrevet
newman01 skrev (3 timer siden):

Skal du, som eneste i rekka, bytte kledning og isolere utvendig? Blir ikke det seende veldig rart ut? 

Aner ikke, har aldri bodd i rekkehus før. Hvorfor vil det se rart ut? Hvis jeg må gjøre det samtidig med naboene blir det ikke gjort. Husene på begge sider av meg er leieboliger og ganske shabby. 

Er jeg virkelig avhengig av dem for å fikse huset mitt? :( 

Skrevet

Kommer an på hva du skal gjøre. Om ytterkledning skal av og du vil ha ny kan du regne ut, sjekk obs bygg eller lignende. Skal du ha mer isolasjon eller bytte ut den som er? Forskjell på å bytte fra leire til glava men beholde tykkelse på veggen, og å gå fra 10 til 20cm glava (sistnevnte må du ha en del materiell til, og vindu/dører vil da også sitte dypere i veggen som er litt pirk). Priser på glava finner du også lett på nett.

Vindsperre får du kjøpt på rull. Med ny kledning skal du kanskje ha nye vannbrett og beslag til vinduer/dører? 

Musebånd er billig, mener det var 40kr for 3 meter.

Anonymkode: 86b44...2af

Skrevet
On 10/28/2022 at 5:44 PM, AnonymBruker said:

Aner ikke, har aldri bodd i rekkehus før. Hvorfor vil det se rart ut? Hvis jeg må gjøre det samtidig med naboene blir det ikke gjort. Husene på begge sider av meg er leieboliger og ganske shabby. 

Er jeg virkelig avhengig av dem for å fikse huset mitt? :( 

Hvis du etterisolerer ditt hus vil jo ditt hus være 10cm større enn naboens hus... Veldig mange rekkehus ligger på rekke, og og da vil det se rart ut. 

Men om de ligger litt forskjøvet eller andre ting som bryter fasaden kan det se bra ut 

Skrevet

Dere må vel bo i et form for sameie eller borettslag siden du bor i rekkehus? Der kan man sjelden sette i gang med endring i fasade uten at de andre er med på dette. Å lekte ut 10 cm for å etterisolere vil jo potensielt føre til en vesentlig endring. Da vi bodde i sameie, så hadde sameiet ansvar for fasader, og når det f.eks. skulle males så betalte vi gjennom felleskostnadene for dette. Forhør deg i alle fall der først.

Selv om de to ved siden av deg leier ut, så er de jo fortsatt noen som eier de boligene, og kan være interessert i å gjøre det samme. Om flere går sammen så blir det ofte mye billigere!

Men jeg har sett rekkehus hvor det er lite samkjørt også altså, ser helt jævlig ut med blanding av ny/gammel kledning og alle ulike grader av ny til fullstendig avflasset maling. 

Aner ikke på pris, men du burde ha befaringer om du ikke tenker å gjøre dette selv. Det kan være veldig ulike priser fra firma til firma. 

Anonymkode: 36efb...b49

Skrevet
newman01 skrev (17 timer siden):

Hvis du etterisolerer ditt hus vil jo ditt hus være 10cm større enn naboens hus... Veldig mange rekkehus ligger på rekke, og og da vil det se rart ut. 

Men om de ligger litt forskjøvet eller andre ting som bryter fasaden kan det se bra ut 

Vi ligger på rekke, men litt på skrå. Det ene huset har bygget om inngangspartiet så det er en helt annen vinkel og går ca en meter utenfor de andre. 

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Dere må vel bo i et form for sameie eller borettslag siden du bor i rekkehus? Der kan man sjelden sette i gang med endring i fasade uten at de andre er med på dette. Å lekte ut 10 cm for å etterisolere vil jo potensielt føre til en vesentlig endring. Da vi bodde i sameie, så hadde sameiet ansvar for fasader, og når det f.eks. skulle males så betalte vi gjennom felleskostnadene for dette. Forhør deg i alle fall der først.

Selv om de to ved siden av deg leier ut, så er de jo fortsatt noen som eier de boligene, og kan være interessert i å gjøre det samme. Om flere går sammen så blir det ofte mye billigere!

Men jeg har sett rekkehus hvor det er lite samkjørt også altså, ser helt jævlig ut med blanding av ny/gammel kledning og alle ulike grader av ny til fullstendig avflasset maling. 

Aner ikke på pris, men du burde ha befaringer om du ikke tenker å gjøre dette selv. Det kan være veldig ulike priser fra firma til firma. 

Anonymkode: 36efb...b49

Nei, det er selveier. Ingen styre/sameie. Ingen felleskostnader. Jeg kan jo spørre de som eier husene, men jeg har snakket med dem om andre ting før (gjerder og snøfangere) og de er ikke interessert. De skal bare tjene penger, slik de fleste utleiere er (mitt inntrykk!)

Disse boligene har maling som flasser og ser generelt shabby ut, men det kan jeg ikke gjøre noe med. 

Det kan være jeg selger og flytter isteden. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...