Gå til innhold

Samboer tar ikke flaskekoking og melkelaging seriøst!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er veldig viktig å gjøre ting riktig når man har flaskebarn på morsmelkerstatning, alle oppegående mennesker skjønner jo det. 

Flasker og deler skal koke i 5 minutter, så avkjøle helt og bli tørre. Skal man lage flere flasker av  gangen ferdig med melk så må disse lages og avkjøles raskt til å bli kalde i vannbad, før de settes inn i kjøleskapet og brukes innen 24 timer. Dette har jeg sagt tusen ganger. 

Som regel tar jeg alt siden jeg rett og slett vet han slurver, men noen få ganger så insisterer han.

Han koker delene såvidt ordentlig i 5 minutter, setter flaskene sammen med en gang før de har begynt å tørke en gang og lager melkened en gang. Melken setter han inn lunket i kjøleskapet fordi han ikke gidder vente den tiden det tar til de er helt kalde. 

Da jeg sier at dette kan være farlig for baby på 6 uker, så mener han jeg er hysterisk og gir faen i å høre. 

Er jeg hysterisk her eller? Melkebakterier av morsmelkerstatning kan jo være livsfarlig. 

Anonymkode: 6bf39...3fb

• Liker 2
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke greie på dette, men dersom det du sier er fakta, så står det jo helt sikkert opplyst på en faktaside en eller annen plass. 

Denne informasjonen hadde jeg funnet fram om jeg var deg, også hadde jeg vist den til han. Eventuelt tatt det med lege/sykepleier etc. Deretter hadde jeg sagt at jeg forventer at han gjør det på denne måten heretter, og at han nå har det svart på hvitt fra en annen kilde enn 'hysterisk mor' at det er farlig. 

Anonymkode: f55bf...3af

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har ikke greie på dette, men dersom det du sier er fakta, så står det jo helt sikkert opplyst på en faktaside en eller annen plass. 

Denne informasjonen hadde jeg funnet fram om jeg var deg, også hadde jeg vist den til han. Eventuelt tatt det med lege/sykepleier etc. Deretter hadde jeg sagt at jeg forventer at han gjør det på denne måten heretter, og at han nå har det svart på hvitt fra en annen kilde enn 'hysterisk mor' at det er farlig. 

Anonymkode: f55bf...3af

Jeg har vist han utallige seriøse sider der dette står, men han mener de er hysteriske også 🙄

Anonymkode: 6bf39...3fb

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes du er litt hysterisk, med mindre barnet har sykdommer o.l. du ikke har opplyst om.

Anonymkode: 74196...561

• Liker 14
Skrevet

Men hjelp meg å forstå hvordan springvann 12 grader er bedre til nedkjøling enn 4 grader i kjøleskap? Det at du skal ta det i vannbad for nedkjøling før kjøleskap er av to grunner, slik at kjøleskapet ikke bruker unødvendig strøm for å holde tempen jevn, og for at annen mat/drikke ikke skal bli varm. Så akkurat dét er jo ikke farlig. 

Men dette med koking bør jo overholdes. Du kan evt kjøpe en flaskesterilisator, da må han vente til den er ferdig, og du føler deg tryggere? Kanskje verdt investeringen 

Anonymkode: 2534e...baf

• Liker 20
  • Nyttig 9
Skrevet

I det minste han gjør noe med flaskene. Her har jeg fullpumpet siden dag 4 og babyen er 3 måneder nå. Så pumper, vasker og steriliser flasker i timesvis hver dag alene. I begynnelsen kokte jeg men så kjøpte vi sterilisator (mye enklere).Samboer gjør andre ting da men dette med flaskene er ikke noe han har satt seg inn i. Jeg vet ikke hvordan du avkjøler flaskene. Her tørker jeg de selv, altså de lufttørkes ikke. Men brukes ikke når de er varme liksom. Nå er det vel strengere regler når det gjelder mme pga bakterier.

Anonymkode: 3a56e...935

Skrevet

Det er ofte noe som regnes som "beste praksis", også er det noe annet som er "godt nok". 

Jeg vil mene at det din man gjør er "godt nok" og ikke til fare for barnet deres. Synes du skal ta en prat med helsesøster om dette, slik at du får ett blikk på det utenfra.  

Anonymkode: e6289...55f

• Liker 17
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg syns dere tar en risk bare ved å lage melken ferdig 24t før. Det sier jeg basert på å ha sett hvor fort den morsmelkerstatningen går fra helt fin til grusom på bare noen timer, jeg stolte ikke på denne prosessen med vår nå 1,5 år gamle sønn… 

Skal man gjøre det må man faktisk være nøye på at det kjøles ned fort og at det er rent gjennom hele prosessen. 

Anonymkode: 7d0ea...18e

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Det å koke noe såvidt ordentlig i 5 minutter, vil jeg si er helt strålende. Det å sette melken lunket inn i kjøleskapet er jo bedre enn å avkjøle den saktere et annet sted (bortsett fra for strømregningen). Jeg vil heller ikke tro det er mye bakterier igjen i det kokte vannet som måtte ligge igjen i flaskene, men hvis han heller melk oppi dem med en gang, og da bruker vann oppi der, så bør det i alle fall ikke ha noe å si? Hvis baby er seks uker og frisk, tåler den også litt mer enn det jeg ville utsatt en nyfødt for. Jeg har i alle fall latt mine slikke på både ting og fingre som ikke er helt nyvasket. De rutinene som står skrevet om er jo for å være helt sikker, også for syke og svake barn. Det er nok litt å gå på.

Anonymkode: edcba...2f0

• Liker 13
Skrevet

Kjøp en sterilisator heller!! Du får de som er elektriske med tørkefunksjon (twistshake sin tror jeg) :) Og mange menn liker jo dingser som gjør ting enklere. 
Her bruker jeg MAM sine flasker og de steriliseres i mikro.

Og dette med bakterie i morsmelkerstatningen det mener jeg er litt hysterisk. Rett og slett fordi det var ikke snakk om noe bakterie i pulveret da jeg hadde flaskebarn i 2016. Så enten har de tilsatt noe i MME pulveret slik at det blir farligere (tviler på det altså), eller så er det fordi en unge i USA ble syk etter å ha drukket melk (som også kan være pga dårlig renhold av flaskene).

Før kunne du heller helt kokt avkjølt vann på flaskene, satt de i kjøleskap, varmet så vannet i flaska i mikroen og tilsatt pulveret. Det er MANGE barn som har fått den metoden.

Selv blander jeg pulveret i 1/3 kokt varmt vann, og så tilsetter 2/3 kokt avkjølt vann. 
Renholdet er vi nøye på. Er der det er størst sjanse for bakterievekst om man ikke vasker flaskene skikkelig :) 

• Liker 4
Skrevet

Det finnes en episode på TV2 hjelper deg om MME og hva som skjer når den lages feil. Er en baby som blir veldig syk, men det går heldigvis bra med den :) 

Anonymkode: 6fe96...51c

• Liker 1
Skrevet

Sorry, men ja du høres hysterisk ut, huff!

Anonymkode: 57723...e12

• Liker 2
Skrevet

Jeg syns du høres litt hysterisk ut, han gjør da alt riktig unnatt sette sammen delene før de er helt tørre"? Hvordan vet du det, er du der og tørker dem? Lenge siden jeg hadde flaskebarn, men er det vesentlig etter at de har kokt i fem minutter? Det vannet/fukten som er igjen kan da umulig ha bakterier i seg da? Og hva er greia med "avkjøling i vannbad"?

Uansett, vi lagde aldri flasker og satt i kjøleskapet, verken 24 eller 12 timer før, det er da ferskvare? Hvorfor ha de stående? 

Anonymkode: 0e817...c87

• Liker 4
Skrevet

Du høres faktisk hysterisk ut. 

Hvordan koker man «såvidt ordentlig» flasker i 5 min? Og at det skal lufttørkes, det går jo helt fint at det settes sammen med en gang, flaskene er steriliserte. Varm mme som settes fort i kjøleskap vil kjøles fortere, enn i kaldt vann (kjipt for annen mat og strømregningen). 

Du er hysterisk. 

Anonymkode: 64f60...d07

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg syns dere tar en risk bare ved å lage melken ferdig 24t før. Det sier jeg basert på å ha sett hvor fort den morsmelkerstatningen går fra helt fin til grusom på bare noen timer, jeg stolte ikke på denne prosessen med vår nå 1,5 år gamle sønn… 

Skal man gjøre det må man faktisk være nøye på at det kjøles ned fort og at det er rent gjennom hele prosessen. 

Anonymkode: 7d0ea...18e

Det er slik det er vist på Helsenorge, så jeg tenker det er ingen risiko ved det? 

Anonymkode: 6fe96...51c

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men hjelp meg å forstå hvordan springvann 12 grader er bedre til nedkjøling enn 4 grader i kjøleskap?

Anonymkode: 2534e...baf

Fysikk. Vann leder varme bedre enn luft. 

Anonymkode: 41af0...5aa

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Har hatt to flaskebarn nylig, og jeg syntes mannen din gjør en god jobb. Flaskene er steriliserte før han setter de sammen, flott! Han prøver å kjøle flaskene ned fort ved å sette dem i kjøleskapet, flott! 

Anonymkode: 6218b...fac

• Liker 3
Skrevet

Frustrasjonen til TS ligger vel mer i at samboeren ikke hører på henne og hva hun syns er viktig. 
Hun gjør ting sånn som det er anbefalt å gjøre, det er feil å stemple henne som hysterisk av å følge anbefalingene. Samboeren hennes driter i både anbefalingene og hennes uttrykk for bekymring og kjører sitt eget egoistiske løp, og dere sier at det er HUN det er noe galt med?!? 

Det er jaggu forskjellig målestokker for "god pappa" og "god mamma". En mor som gjør ting etter anbefalingene er hysterisk, og en far som gjør "the bare minimum" får tommel opp 😵💫😫

Anonymkode: b0488...407

• Liker 9
  • Nyttig 5
Skrevet

Henger meg på Kakaoen - kjøp en sterilisator! Mannen min gjør alt av sterilisering, samt laging av MME. Jeg står for brystmelken. 

Han er utrolig flink med dette, men det var ikke tvil om at vi skulle investere i en skikkelig sterilisator, da han ikke alltid ser hvor nøye ting må rengjøres. Men med den sterilisatoren er det lettere for ham å følge alle retningslinjer for bruk av MME. 

Men at dere lager flaskene så lenge på forhånd, hadde jeg aldri turt. Jeg håper i allefall at dere lukter på melken før den brukes. Vi har opplevd at en flaske som ble laget overflødig, var sur da den kom ut av kjøleskapet 8 timer senere. Da fulgte vi rådene til punkt og prikke. Så her følger vi godt med på timeplanen og sulttegn, og lager ny flaske til hvert måltid.

Anonymkode: aa758...3ef

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Frustrasjonen til TS ligger vel mer i at samboeren ikke hører på henne og hva hun syns er viktig. 
Hun gjør ting sånn som det er anbefalt å gjøre, det er feil å stemple henne som hysterisk av å følge anbefalingene. Samboeren hennes driter i både anbefalingene og hennes uttrykk for bekymring og kjører sitt eget egoistiske løp, og dere sier at det er HUN det er noe galt med?!? 

Det er jaggu forskjellig målestokker for "god pappa" og "god mamma". En mor som gjør ting etter anbefalingene er hysterisk, og en far som gjør "the bare minimum" får tommel opp 😵💫😫

Anonymkode: b0488...407

Jeg tror nok du har rett i at kommunikasjon og respekt er hovedproblemet her. Hvis hun er redd, bør han kunne respektere det, men jeg tror også han har gode nok argumenter til at hun burde hørt litt på ham også.

Når det gjelder målestokkene vil jeg si de er helt like. En mor som gjør noe godt nok er like god som en far som gjør noe godt nok. 

Anonymkode: edcba...2f0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...