Gå til innhold

Folk som lyver på seg en kreftdiagnose.

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.10.2022 den 22.37):

Finnes det noe navn på folk som beskylder andre for å lyve om sykdom? Hvis ikke så burde det finnes. Veldig spesielt å mene noe om dette på så tynt grunnlag som TS og attpåtil starte tråd om det. Når den (eventuelt) syke ba TS om å holde tett om det, var det neppe ment som "men start gjerne en tråd på kg for å diskutere min tilstand". 

Anonymkode: 22c20...31a

lystløgner?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Umiddelbart så tenkte jeg at ingen lyver om å ha kreft! Og du må selvfølgelig tro på han du kjenner som sier at han har det. Men så googlet jeg, og det er dessverre ikke uvanlig...

Feks denne dama som ikke bare løy om det, men tjente på det: https://www.dontdiewondering.com/belle-gibson-the-influencer-who-faked-cancer-and-fooled-the-internet/

Anonymkode: 1e59d...9c2

• Liker 2
Skrevet
vannm75 skrev (På 28.10.2022 den 4.56):

Såpass ja,, heftige greier. Ja, er mye som skurrer her også. Han har Hatt det i ett år. Vært på undersøkelse i Oslo, så Bergen, dette iløpet av siste uka (har ikke lappen og bor avsidesliggende ei bygd til på Vestlandet), har snakka med han i tlf flere ganger i løpet av den perioden, og har han aldri nevnt at han har vært der ( det hører eg på han også). Så påstår han at han har hatt d i et års tid!! Han tar cellegift i form av piller !! Det har eg aldri hørt om.. påstår han har type ryggmargskreft, og det han sier der, stemmer da, men det kan han ha lest seg opp på. (Google) Snakka m en Felles venn. Ho også er skeptisk til hele historia da..

Det finnes cellegiftspiller. 

Skrevet

Min eks løy og sa han hadde kreft når jeg ville gjøre det slutt, han var og utro og skyldte på st han var redd han skulle dø og at det var grunnen

Anonymkode: 3c5d9...888

• Liker 1
Skrevet
vannm75 skrev (På 28.10.2022 den 3.51):

Har en bekjent som påstår han har fått kreft, men pga historikk og måten han forteller det på, mistenker eg at han snakker usant. Hvorfor lyve om sånt? Hva vil personen oppnå? Personen stresser veldig på at eg ikke må si set til noen!! Prøver å forstå,; Hva får en person til å lyve på seg en så alvorlig sykdom som kreft?? Sympati? Oppmerksomhet? Diagnose? Har andre opplevd noe lignende?  Hvor normalt/ unormalt er det? Ville du ha konfrontert personen med mistanken om løgn,? Eller er det bare å jatte med? (Noe eg har valgt å gjøre).

Har opplevd det samme. Dvs han fikk visst påvist en svulst de skulle sjekke nærmere for om det kanskje kunne være kreft. Han fikk umiddelbar respons for det i form av mange som tok kontakt og sendte varme tanker og hjerter. ‘Tenker på deg’. Dermed fortsatte han å spinne på dette noe vanvittig og historien eskalerte til at han nå hadde fått påvist kreft med spredning og hadde kort tid igjen. Han drakk og festet døgnet som om han snart skulle dø og fikk masse omsorg og sympati. Også fra damer. Det fikk han aldri ellers.

Jeg tror han startet med å fortelle historien vagt og forsiktig. For så å kjenne på den enorme responsen, oppmerksomhetenog omsorgen han fikk. Kjærligheten. En kjærlighet han sikkert hadde kjent et stort savn etter, som 40+ og singel hele sitt voksne liv. 

Historien endte da likevel med at det viste seg å ikke være kreft likevel. Uten så mye mer snakk om det. Oppmerksomheten rundt ham dempet seg dermed ganske umiddelbart og folk tenkte sitt. Det er likevel ‘glemt’ i dag og han har fortsatt venner.

Har ingen annen forklaring enn at det er et desperat forsøk på å bli sett, få kjærlighet og omsorg. Egentlig bare trist. Og selvfølgelig ikke helt friskt.

Anonymkode: 7ac44...956

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Har opplevd det samme. Dvs han fikk visst påvist en svulst de skulle sjekke nærmere for om det kanskje kunne være kreft. Han fikk umiddelbar respons for det i form av mange som tok kontakt og sendte varme tanker og hjerter. ‘Tenker på deg’. Dermed fortsatte han å spinne på dette noe vanvittig og historien eskalerte til at han nå hadde fått påvist kreft med spredning og hadde kort tid igjen. Han drakk og festet døgnet som om han snart skulle dø og fikk masse omsorg og sympati. Også fra damer. Det fikk han aldri ellers.

Jeg tror han startet med å fortelle historien vagt og forsiktig. For så å kjenne på den enorme responsen, oppmerksomhetenog omsorgen han fikk. Kjærligheten. En kjærlighet han sikkert hadde kjent et stort savn etter, som 40+ og singel hele sitt voksne liv. 

Historien endte da likevel med at det viste seg å ikke være kreft likevel. Uten så mye mer snakk om det. Oppmerksomheten rundt ham dempet seg dermed ganske umiddelbart og folk tenkte sitt. Det er likevel ‘glemt’ i dag og han har fortsatt venner.

Har ingen annen forklaring enn at det er et desperat forsøk på å bli sett, få kjærlighet og omsorg. Egentlig bare trist. Og selvfølgelig ikke helt friskt.

Anonymkode: 7ac44...956

Høres velsig kjent ut ja… forskjellen er at  han her vil ikke snakke om det., han vil ikke at eg skal fortelle det videre liksom.. .  tror du har et godt poeng.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Min eks løy og sa han hadde kreft når jeg ville gjøre det slutt, han var og utro og skyldte på st han var redd han skulle dø og at det var grunnen

Anonymkode: 3c5d9...888

Ikke bra. Ja sjalusi kan Få frem de dårligste sidene av  folk. 

Skrevet

Men hva hvis det er sant?

• Hjerte 1
Skrevet

Kjenner også ei som løy om en slik diagnose. Høres ut som det er sjokkerende mange av oss som kjenner til en slik person, så kanskje det er vanligere enn vi tror å lyve på seg en diagnose?

Hun jeg kjenner var utrolig hyggelig og godt likt, men ikke den som skilte seg ut med sprudlende personlighet som laga liv og fikk masse oppmerksomhet. Hun var ei rolig og trygg jente som vi venninner satte stor pris på. Jeg har lurt på i ettertid om hun løy på seg kreft i flere år fordi det var så lite drama rundt henne som ga henne oppmerksomhet at hun laget sitt eget drama. Veldig synd, for en av de tingene som gjorde henne så fin var jo at hun var så lite drama. Bare jordnær og fin og behagelig. 

Anonymkode: 4578c...543

• Liker 1
Skrevet

Ja, det finnes folk som lyver om at de har kreft eller andre alvorlige sykdommer, men det er jo mer unntaket enn regelen. De fleste som forteller at de har kreft snakker faktisk sant. "Alle" har "hørt om" noen som har løyet om kreft, men husk da på flere ting:

1. Overskrift og hovedinnlegg er laget slik at det trolig tiltrekker seg mange som kjenner til slike tilfeller. 
2. Verden er liten og de tilfellene "alle" kjenner til, kan gjerne være samme tilfelle for flere av oss. 
3. Det står jo om svindlere av denne typen i media innimellom, og dette er tilfeller veldig mange dermed kjenner til
Antall reelle tilfeller trenger derfor ikke være så høyt. 

Lystløgnere og psykopater som bruker sykdom som pressmiddel for å oppnå noe er nok den vanligste varianten. I dette tilfellet, selv om kompisen til TS tydeligvis liker å overdrive og bløffe, synes jeg faktisk folk skal holde seg for gode til å sette alvorlige psykiatriske diagnoser på personen det gjelder. Det virker jo ikke som om oppmerksomhetsbehovet er enormt, og heller ikke som om han krever så mye annet. 

Som kreftpasient selv, vil jeg på det sterkeste fraråde TS og andre fra å tro at det finnes en slags fasit når det gjelder hvordan man skal reagere når man får en alvorlig sykdom. 

At TS dessuten ikke vet at cellegift kan gis på flere måter viser jo hvor mye spekulasjoner som ligger bak dette. En del innlegg her likner mer enn noe annet på bygdesladder!

Anonymkode: b63f6...481

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er flere historier her i tråden om noen som har løyet, men slik jeg leser disse så må de jo ikke nødt til å ha løyet?

De kan ha misforstått eller feiltolket beskjeder de har fått av legen (ikke uvanlig når folk blir redde og stresset). Ikke alle leser journaler og hvis de gjør det er det ikke sikkert de skjønner hva de leser. De kan ha fått feil informasjon eller feil diagnose av en eller annen grunn. Det kan ha vist seg å være noe annet enn det den første legen mistenkte. De kan fått en dårlig prognose, men så blitt frisk mye raskere enn det var forventet.

Er det en velkjent løgnhals det er snakk om, ja vel, da er troverdigheten lav fra før. Men jeg synes man bør tenke seg litt om før man konkluderer med at det er løgn med onde hensikter.

Anonymkode: 84e65...067

• Liker 2
Skrevet

Tror nok ingen har lyst å lyve på seg en slik diagnose. 
Problemet at kreft er en sykdom som kan være veldig vag, vanskelig å diagnosere og kommer i mange varianter. 
Når vedkommende har kjent symptomer i lengere tid og ikke blir tatt seriøst i helsevesnet eller at undersøkelsene ikke finner noe, så velger mange å tro på magefølelsen om at de har kreft. Dette kan faktisk i noen tilfeller være en god ide, for mange presser på undersøkelser som ofte finner kreft etter lang tid, men slår også tilbake på venner og blir stemplet som hypokonder.

Anonymkode: 1ad5a...8a9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...