vannm75 Skrevet 28. oktober 2022 #1 Skrevet 28. oktober 2022 (endret) Har en bekjent som påstår han har fått kreft, men pga historikk og måten han forteller det på, mistenker eg at han snakker usant. Hvorfor lyve om sånt? Hva vil personen oppnå? Personen stresser veldig på at eg ikke må si set til noen!! Prøver å forstå,; Hva får en person til å lyve på seg en så alvorlig sykdom som kreft?? Sympati? Oppmerksomhet? Diagnose? Har andre opplevd noe lignende? Hvor normalt/ unormalt er det? Ville du ha konfrontert personen med mistanken om løgn,? Eller er det bare å jatte med? (Noe eg har valgt å gjøre). Endret 28. oktober 2022 av vannm75 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #2 Skrevet 28. oktober 2022 Sympati og oppmerksomhet. Har en tidligere venn som er slik og lyver på seg en by diagnose noen ganger i året. Lurer på om det er en egen diagnose for dette… Anonymkode: be19d...8e5 6
tøydokka Skrevet 28. oktober 2022 #3 Skrevet 28. oktober 2022 Det er en diagnose, og den heter munchhausen. Det er gjerne mennesker som har opplevd sykdom og funnet en form for tilfredsstillelse ved å være syk. De får omsorg, oppmerksomhet og selskap. Disse menneskene er så syke at de kan påføre seg selv skader eller symptomer på sykdom feks ved å med hensikt innta skadelige stoffer som gir symptomer på sykdom. Vet ikke om dette gjelder din bekjente. Kan jo være han har kreft. 6 6
vannm75 Skrevet 28. oktober 2022 Forfatter #4 Skrevet 28. oktober 2022 tøydokka skrev (4 minutter siden): Det er en diagnose, og den heter munchhausen. Det er gjerne mennesker som har opplevd sykdom og funnet en form for tilfredsstillelse ved å være syk. De får omsorg, oppmerksomhet og selskap. Disse menneskene er så syke at de kan påføre seg selv skader eller symptomer på sykdom feks ved å med hensikt innta skadelige stoffer som gir symptomer på sykdom. Vet ikke om dette gjelder din bekjente. Kan jo være han har kreft. Takk, usikker, men eg har ei søster som fikk påvist kreft, og måten ho mottok Budskaper på, var totalt annerledes for å si d sånn. Kan si at alt denne personen forteller om, tar eg med ti klyper salt, eller trekker fra 40- 50 % (hvor mye han har tjent på en jobb, hvor lang / kort tid han bruker på noe, vært på steder som er lite sannsynlig for er praktisk mulig), men eg har ingen mulighet til å etterprøve påstandene, men gud kor irriterende sånt er… 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #5 Skrevet 28. oktober 2022 Ja. Jeg har opplevd dette to ganger. Den første løy om hvorfor han var på sykehuset. Og når jeg oppsøkte ham der, så viste det seg at han lå på en helt annen avdeling enn det han hadde sagt, og han hadde ikke kreft slik som han hadde ytret. En sykepleier forsnakket seg også og bekreftet dette. Den andre løy om at han hadde kreft og var opperert for det. Men hadde ingen arr, slik det normalt ville blitt utifra de inngrepene han beskrev. Denne fikk påvist aggresiv kreft 10 år etterpå, ble opperert da, og døde ca ett år etter det igjen. At han hadde kreft og ble opperert da var fakta. Jeg var med å besøkte han på sykehuset. Jeg har ingen gode råd å komme med, men kan bekrefte at dette har flere opplevd å bli løyet til om. Anonymkode: e1781...ec4 3 2
vannm75 Skrevet 28. oktober 2022 Forfatter #6 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Sympati og oppmerksomhet. Har en tidligere venn som er slik og lyver på seg en by diagnose noen ganger i året. Lurer på om det er en egen diagnose for dette… Anonymkode: be19d.. ja, det aner meg, første som slår meg og, men så tenker eg st det kan jo ikke være normalt. Har liksom ingen skrupler, sperrer. Moralsk kompass. Det Er utrolig irriterende og så lite respektfullt… med historisken. mener eg at alt han forteller tar eg med ti klyper salt, trekker fra 40-50% når han forteller om ulike bragder eller kor mye han jobber/ har tjent, (personen er ufør). Hvor han har reist (han har ikke lappen . Eg har aldri tatt han på fersken i løgn, men prøver å liksom realitetsorientere han. Eg vil ikke stille for kritiske spørsmål heller, i tilfelle han faktisk har kreft.. 1
vannm75 Skrevet 28. oktober 2022 Forfatter #7 Skrevet 28. oktober 2022 Såpass ja,, heftige greier. Ja, er mye som skurrer her også. Han har Hatt det i ett år. Vært på undersøkelse i Oslo, så Bergen, dette iløpet av siste uka (har ikke lappen og bor avsidesliggende ei bygd til på Vestlandet), har snakka med han i tlf flere ganger i løpet av den perioden, og har han aldri nevnt at han har vært der ( det hører eg på han også). Så påstår han at han har hatt d i et års tid!! Han tar cellegift i form av piller !! Det har eg aldri hørt om.. påstår han har type ryggmargskreft, og det han sier der, stemmer da, men det kan han ha lest seg opp på. (Google) Snakka m en Felles venn. Ho også er skeptisk til hele historia da.. 1
tøydokka Skrevet 28. oktober 2022 #8 Skrevet 28. oktober 2022 vannm75 skrev (20 minutter siden): Takk, usikker, men eg har ei søster som fikk påvist kreft, og måten ho mottok Budskaper på, var totalt annerledes for å si d sånn. Kan si at alt denne personen forteller om, tar eg med ti klyper salt, eller trekker fra 40- 50 % (hvor mye han har tjent på en jobb, hvor lang / kort tid han bruker på noe, vært på steder som er lite sannsynlig for er praktisk mulig), men eg har ingen mulighet til å etterprøve påstandene, men gud kor irriterende sånt er… Skjønner godt. Når noen sier de har kreft, så er det ikke noen måte å etterprøve sannheten i påstanden. Helsepersonell har taushetsplikt. Du har tatt han i løgner tidligere, men om dette er løgn så er det ekstremt vanskelig å ta han for løgn. Om du står han veldig nært kan du tilby å besøke han på sykehuset og se hvordan han reagerer på det. Enten han har kreft eller ei, så er vedkommende åpenbart syk. Ingen friske, normale mennesker lyger på seg en kreftdiagnose. 3 1
tøydokka Skrevet 28. oktober 2022 #9 Skrevet 28. oktober 2022 vannm75 skrev (1 minutt siden): Såpass ja,, heftige greier. Ja, er mye som skurrer her også. Han har Hatt det i ett år. Vært på undersøkelse i Oslo, så Bergen, dette iløpet av siste uka (har ikke lappen og bor avsidesliggende ei bygd til på Vestlandet), har snakka med han i tlf flere ganger i løpet av den perioden, og har han aldri nevnt at han har vært der ( det hører eg på han også). Så påstår han at han har hatt d i et års tid!! Han tar cellegift i form av piller !! Det har eg aldri hørt om.. påstår han har type ryggmargskreft, og det han sier der, stemmer da, men det kan han ha lest seg opp på. (Google) Snakka m en Felles venn. Ho også er skeptisk til hele historia da.. Det går an å ta cellegift i pilleform. 3 4
vannm75 Skrevet 28. oktober 2022 Forfatter #11 Skrevet 28. oktober 2022 Etter å ha gått ett år!! med sykdommen har Han visst fått påvist en mild form for kreft, og kan leve og fungere tilnærmet som vanlig. Blir fort sliten da sier han, og d tror eg nok han blir. Den er viss ondarta. Men kan visst fint leve i 15-20 år til. Men han kom ikke til å dø av alderdom, som han sa.. hehe, han er singel og.bor alene. Er ikke så veldig nær, og har ikke villet slippe han for nærme innpå meg nettopp fordi eg synes han er vanskelig å forholde seg til. Vet ikke om og når han snakker sant. han krever mer energi, enn hva jeg får tilbake 🙂 er ingen likevekt / balanse der..:-) 1
Hulderen Skrevet 28. oktober 2022 #12 Skrevet 28. oktober 2022 «Cellegift kan gis direkte inn i blodet (intravenøst), som er det vanligste i form av tabletter og kapsler ved at man setter en tynn plastslange med cellegift inn til der svulsten er» https://kreftforeningen.no/om-kreft/behandling/cellegift/ 1 2
totti_1 Skrevet 28. oktober 2022 #13 Skrevet 28. oktober 2022 vannm75 skrev (1 time siden): Har en bekjent som påstår han har fått kreft, men pga historikk og måten han forteller det på, mistenker eg at han snakker usant. Hvorfor lyve om sånt? Hva vil personen oppnå? Personen stresser veldig på at eg ikke må si set til noen!! Prøver å forstå,; Hva får en person til å lyve på seg en så alvorlig sykdom som kreft?? Sympati? Oppmerksomhet? Diagnose? Har andre opplevd noe lignende? Hvor normalt/ unormalt er det? Ville du ha konfrontert personen med mistanken om løgn,? Eller er det bare å jatte med? (Noe eg har valgt å gjøre). Stakkars fyr. Bare å jatte med og konfrontere alt ettersom du føler for det. Han er emosjonelt skada og stjeler han ikke fra noen ville jeg gitt faen 3
totti_1 Skrevet 28. oktober 2022 #14 Skrevet 28. oktober 2022 vannm75 skrev (9 minutter siden): Etter å ha gått ett år!! med sykdommen har Han visst fått påvist en mild form for kreft, og kan leve og fungere tilnærmet som vanlig. Blir fort sliten da sier han, og d tror eg nok han blir. Den er viss ondarta. Men kan visst fint leve i 15-20 år til. Men han kom ikke til å dø av alderdom, som han sa.. hehe, han er singel og.bor alene. Er ikke så veldig nær, og har ikke villet slippe han for nærme innpå meg nettopp fordi eg synes han er vanskelig å forholde seg til. Vet ikke om og når han snakker sant. han krever mer energi, enn hva jeg får tilbake 🙂 er ingen likevekt / balanse der..:-) Bare fas han ut NÅ, før du angrer på all tiden som gikk "tapt" 4
Hulderen Skrevet 28. oktober 2022 #15 Skrevet 28. oktober 2022 vannm75 skrev (7 minutter siden): Etter å ha gått ett år!! med sykdommen har Han visst fått påvist en mild form for kreft, og kan leve og fungere tilnærmet som vanlig. Blir fort sliten da sier han, og d tror eg nok han blir. Den er viss ondarta. Men kan visst fint leve i 15-20 år til. Men han kom ikke til å dø av alderdom, som han sa.. hehe, han er singel og.bor alene. Er ikke så veldig nær, og har ikke villet slippe han for nærme innpå meg nettopp fordi eg synes han er vanskelig å forholde seg til. Vet ikke om og når han snakker sant. han krever mer energi, enn hva jeg får tilbake 🙂 er ingen likevekt / balanse der..:-) Hvilken kreft er det? Prostatakreft som ikke er aggressiv kan man leve med i mange år. Onkelen min fikk påvist prostatakreft som 60-åring, og døde først da han var 85. Da var det spredningen av kreften som tok ham. 4
vannm75 Skrevet 28. oktober 2022 Forfatter #16 Skrevet 28. oktober 2022 Hulderen skrev (43 minutter siden): Hvilken kreft er det? Prostatakreft som ikke er aggressiv kan man leve med i mange år. Onkelen min fikk påvist prostatakreft som 60-åring, og døde først da han var 85. Da var det spredningen av kreften som tok ham. Syns han nevnte ryggmargskreft eller ryggbrokks kreft, litt usikker der.. men noe med ryggen iallefall 🙂 eg sjekka litt opp, og den kan han visstnok leve fint med i fleire år.. 1
Bacteria Skrevet 28. oktober 2022 #17 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Sympati og oppmerksomhet. Har en tidligere venn som er slik og lyver på seg en by diagnose noen ganger i året. Lurer på om det er en egen diagnose for dette… Anonymkode: be19d...8e5 Det er det. Munchausen. 2 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #18 Skrevet 28. oktober 2022 vannm75 skrev (2 timer siden): Etter å ha gått ett år!! med sykdommen har Han visst fått påvist en mild form for kreft, og kan leve og fungere tilnærmet som vanlig. Blir fort sliten da sier han, og d tror eg nok han blir. Den er viss ondarta. Men kan visst fint leve i 15-20 år til. Men han kom ikke til å dø av alderdom, som han sa.. hehe, han er singel og.bor alene. Er ikke så veldig nær, og har ikke villet slippe han for nærme innpå meg nettopp fordi eg synes han er vanskelig å forholde seg til. Vet ikke om og når han snakker sant. han krever mer energi, enn hva jeg får tilbake 🙂 er ingen likevekt / balanse der..:-) Nå er der mange kreft typer da. Bestemor hadde leukemi, en av de verste å få. Men hennes var så sent utviklende at hun kom ikke til å dø av den. Og ikke ble den behandlet. Så hun var på sykehus en gang i året for testing . Noen ganger fikk hun litt behandling for å holde det i sjakk, andre ganger trengte hun ikke. Hun ville heller ikke snakke om kreften, pga reaksjonene hun fikk ved å høre leukemi, og lite forståelse for at hun hadde en ekstremt mild variant Kreft kommer i mange former og varianter Anonymkode: 5ed7a...118 1 3
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #19 Skrevet 28. oktober 2022 4 hours ago, AnonymBruker said: Ja. Jeg har opplevd dette to ganger. Den første løy om hvorfor han var på sykehuset. Og når jeg oppsøkte ham der, så viste det seg at han lå på en helt annen avdeling enn det han hadde sagt, og han hadde ikke kreft slik som han hadde ytret. En sykepleier forsnakket seg også og bekreftet dette. Den andre løy om at han hadde kreft og var opperert for det. Men hadde ingen arr, slik det normalt ville blitt utifra de inngrepene han beskrev. Denne fikk påvist aggresiv kreft 10 år etterpå, ble opperert da, og døde ca ett år etter det igjen. At han hadde kreft og ble opperert da var fakta. Jeg var med å besøkte han på sykehuset. Jeg har ingen gode råd å komme med, men kan bekrefte at dette har flere opplevd å bli løyet til om. Anonymkode: e1781...ec4 Men, konstantert du at vedkommende løy fordi han ikke hadde arr etter operasjon? Det er ikke kun operasjon som er behandling for kreft. Også cellegift og stråling. Evt kikhullsoperasjon (det gir jo bittesmå arr da), og immunterapi. Ar han fikk hissig kreft ti år etter kan jo tale for. Da man ikke følges opp med kontroller, og hissig kreft ofte er spredning fra første eller tidligere kreft som er kommet tilbake. Anonymkode: 8312c...38c 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #20 Skrevet 28. oktober 2022 vannm75 skrev (6 timer siden): Syns han nevnte ryggmargskreft eller ryggbrokks kreft, litt usikker der.. men noe med ryggen iallefall 🙂 eg sjekka litt opp, og den kan han visstnok leve fint med i fleire år.. Benmargskreft mener du? 🙈 Det kan man leve med lenge ja. De fleste dør av naturlige årsaker, vet om folk som har levd med det der "halve livet". Anonymkode: 292b4...79f 1 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå