Gå til innhold

Er det virkelig vanskelig å kjøpe bolig alene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når man har en god utdannelse på masternivå. Inntekt på 700 000,- års. Fast stilling. Kun studielån tilsvarende 500 000,-. Egenkapital på plass.  Jeg bor i Oslo og mange av mine venner sier at det er helt umulig å komme inn på bolig markedet! Men er det virkelig det? Man trenger heller ikke å kjøpe i Oslo man kan kjøpe i områdene rundt og komme lett frem til Oslo med kollektivtransport.  

Anonymkode: b3a00...a05

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, når man har inntekt godt over medianen så er det klart at det ikke er umulig å kjøpe seg bolig et annet sted enn sentrum i Oslo.

Skriv "boliglånskalkulator" inn i google og tast inn tallene, deretter åpner du finn.no og ser på boligpriser.

Merkelig spørsmål.

Anonymkode: f6e9d...0dc

• Liker 3
Skrevet

Med dagens rentenivå, som også kan bli høyere så bør man ikke låne mer enn 4 ganger inntekt. Med 700k i året bør man da ikke låne mer 2,8 mill. Her jeg bor på et helt ok sted i Oslo (ikke helt østkant, ikke vestkant og ikke sentrum) koster det rundt 3,5 mill for en toroms på ca 52 kvm. Man må derfor ha inntekten din pluss 700k i egenkapital for å kunne ha råd. Aller helst bør man ikke ha studiegjeld og  man bør ha ennå litt mer å gå på med tanke på budrunde, anisitet osv. Jeg syntes derfor boligmarkedet i oslo er veldig tøft.

Anonymkode: efb63...42b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Med dagens rentenivå, som også kan bli høyere så bør man ikke låne mer enn 4 ganger inntekt. Med 700k i året bør man da ikke låne mer 2,8 mill. Her jeg bor på et helt ok sted i Oslo (ikke helt østkant, ikke vestkant og ikke sentrum) koster det rundt 3,5 mill for en toroms på ca 52 kvm. Man må derfor ha inntekten din pluss 700k i egenkapital for å kunne ha råd. Aller helst bør man ikke ha studiegjeld og  man bør ha ennå litt mer å gå på med tanke på budrunde, anisitet osv. Jeg syntes derfor boligmarkedet i oslo er veldig tøft.

Hm, men det som forvirrer meg er at i det siste, så har jeg også venner som tjener lavt (rundt 400 000), hadde (grei egenkapital), noen hadde heller ingen wow jobb eller god utdannelse, men de fikk allikevel boliglån i Oslo.   

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Mange jeg kjenner som kjøpte seg fine boliger i fine Oslo områder hadde også høy studiegjeld. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hm, men det som forvirrer meg er at i det siste, så har jeg også venner som tjener lavt (rundt 400 000), hadde (grei egenkapital), noen hadde heller ingen wow jobb eller god utdannelse, men de fikk allikevel boliglån i Oslo.   

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Mange jeg kjenner som kjøpte seg fine boliger i fine Oslo områder hadde også høy studiegjeld. 

Fikk garantert hjelp fra foreldrene sine.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fikk garantert hjelp fra foreldrene sine.

Nei faktisk ikke, det er det som slår meg ut. 😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei faktisk ikke, det er det som slår meg ut. 😅

Tipper du mangler du noe informasjon.

Ellers så er jo begge eksemplene dine fint mulig:

- En med 400 000 kan fint få boliglån i Oslo - men ikke et særlig høyt et.

- En med høyt studielån kan fint få kjøpt seg en fin bolig - om man har høy inntekt, fått arv, gave fra familie, foreldre som stiller som garantist osv.

Du kan leke deg med denne om du vil ha konkrete tall: Boliglånskalkulator | Hvor mye kan jeg låne? | Nordea

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Når man har en god utdannelse på masternivå. Inntekt på 700 000,- års. Fast stilling. Kun studielån tilsvarende 500 000,-. Egenkapital på plass.  Jeg bor i Oslo og mange av mine venner sier at det er helt umulig å komme inn på bolig markedet! Men er det virkelig det? Man trenger heller ikke å kjøpe i Oslo man kan kjøpe i områdene rundt og komme lett frem til Oslo med kollektivtransport.  

Man vil vell røflig få låne rundt 2,7 - 2,8 basert på inntekt å fradag for eksisterende lån slik du forteller det, sett at man har ek i orden på i overkant av 400 000. 

Så er jo spørsmålet om det finnes bolig til den prisen i området du å dine venner er. Jeg bor ikke i Oslo men i annen by med nokså presset og høyt priset boligmarkedet, her skal det godt gjøres å finne 2-3 rom til under 3 mil.

Anonymkode: 75a9b...30e

Skrevet

Mitt råd er å komme deg inn på boligmarkedet før du får barn, bil osv., da disse tingene reduserer lånerammen din. Dersom du klarer å skaffe deg en bitteliten bolig og skaffer deg en partner som også eier bolig så er veien kort til enebolig innen pendleravstand til byen når dere skal etablere dere.

Anonymkode: ccf97...42d

• Liker 1
Skrevet

Ja, det er det. Nå er vel kanskje temperaturen i budrundene gått ned fra da jeg kjøpte for ca ett år siden, men når man er alene er man alene. Ikke sjelden - også for de mindre leilighetene - byr man mot par. De har naturligvis ofte mer å gå på. Da blir det vanskelig.

Anonymkode: 494c9...cb5

Skrevet

Med den inntekten og ellers ingen forhold som trekker ned betjeningsevnen, er det ikke vanskelig å kjøpe alene i Oslo. Det kan selvsagt være vanskelig å kjøpe MIDT i Oslo, eller med mange soverom. 

Jeg kjøpte selv alene på østkanten i 2020, med 620 000 i lønn og 600 000 i egenkapital. Det tok noen år med sparing, men var slett ikke umulig å få til på egen hånd. 

Om jeg er heldig med verdistigning og fortsetter å spare, har jeg kanskje anledning til å kjøpe større eller nærmere sentrum etter hvert. Men foreløpig har jeg ikke noe behov for det.  

Anonymkode: 02b53...f59

• Liker 1
Skrevet

Nei, og de som sier at det er "umulig" er late mennesker med feil prioriteringer. Synes de det er bedre å måtte være to? Å måtte tolerere en annen person, som du egentlig ikke elsker, bare pga boligkjøp? Trist. 

Anonymkode: 18868...a51

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei, og de som sier at det er "umulig" er late mennesker med feil prioriteringer. Synes de det er bedre å måtte være to? Å måtte tolerere en annen person, som du egentlig ikke elsker, bare pga boligkjøp? Trist. 

Du vet det er mange som kjøper bolig med venner, søsken, slekinger osv? 

To inntekter er ikke nødvendigvis snakk om et kjæreste par.

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Du vet det er mange som kjøper bolig med venner, søsken, slekinger osv? 

To inntekter er ikke nødvendigvis snakk om et kjæreste par.

Som regel da. Og uansett, i dag er dere venner og i morgen? Slitsomt å måtte selge pga avsluttet vennskap eller fordi din venninne plutselig ønsker at kjæresten hennes skal flytte inn 

• Liker 1
Skrevet

Ja du må ha minst 3.5-4 mill for en ok bolig i Oslo. Selv de på 15kvm går for 3.5 mill etter budrunde så da hjelper det lite at prisantydning er 2.7mill 

Du står fritt til å kjøpe utenfor Oslo men ikke alle kan det. 

Anonymkode: 64320...b25

Skrevet

Nei det er ikke umulig. Men man bør ikke tro at man får "alt". Det er pt 26 boliger på Finn i Oslo med minst 1 soverom, 30 kvm og totalpris maks 3.300.000 Bolig til salgs i Oslo | FINN Eiendom

Setter man maks 3.000.000 er det 14 boliger. Bolig til salgs i Oslo | FINN Eiendom

Problemet er kanskje at vennene dine har lyst på dyrere boliger enn de har budsjett til. 

Anonymkode: 01b6d...23f

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei det er ikke umulig. Men man bør ikke tro at man får "alt". Det er pt 26 boliger på Finn i Oslo med minst 1 soverom, 30 kvm og totalpris maks 3.300.000 Bolig til salgs i Oslo | FINN Eiendom

Setter man maks 3.000.000 er det 14 boliger. Bolig til salgs i Oslo | FINN Eiendom

Problemet er kanskje at vennene dine har lyst på dyrere boliger enn de har budsjett til. 

Anonymkode: 01b6d...23f

Det er feil du har sett på Finn 🤣

7 av de 26 er allerede solgt 

1 av de er omsorgsbolig forbehold de med spesielle behov

1 av de er seniorleilighet kun for alder 60+

1 av de er forbeholdt funksjonshemmede

4 er renoveringsobjekter som gjør at man må ha minst 2-300.000 til oppussing. 

3 har moderniseringsbehov hvor man hvertfall må ha nytt kjøkken og male litt (ikke fordi jeg er kresen men fordi kjøkken er fra byggeår 60-tallet uten oppvaskmaskin, mulig noen kan leve med dette men det er ikke etter dagens minimumsstandard. 

7 av de gjenværende 8 leilighetene har høye fellesutgifter opp til 7400 kr per måned som også utelukker vanlige kjøpere, de resterende vil det derfor være ekstremt stor interesse på og hard konkurranse og dermed vil de gå langt over prisantydning i budrunde.

Det er mange faktorer du må se på når du tar sånne overfladiske finn søk. 

Jeg har vært på boligjakt i denne prisklassen i over 1,5 år og opplevd at budrundene går opp til en million over prisantydning. Så ja det er nesten umulig for enslige med begrenset budsjett i Oslo. 

Anonymkode: 64320...b25

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...