Gå til innhold

Er det farlig for katten å spise litt servelat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Katten smakte på en liten bit av servelat i dag og likte den veldig godt , så jeg ga han noen små biter til. Men så stoppet jeg fordi jeg kom på at kanskje det er løk i den og det var jo det. 

Leser hvor farlig det er for katter å få i seg løk og blir bekymret. Han fikk i seg kanskje ca 1/4 av en servelatskive. 

Noen som har gitt katten sin servelat? 

Anonymkode: cadd5...270

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det vil nok helst gå bra ♥️

Anonymkode: 16906...4e4

Skrevet

Meh. En liten bit inneholder så minimalt med løk at det hadde jeg ikke ofret en tanke 

Anonymkode: 668fa...41f

Skrevet

Har gjort det et par ganger ja. Katta lever fremdeles. 

Ga ca like mye som deg hver gang.

Anonymkode: 18bbf...7a3

Gjest Ramona1970
Skrevet

Det er ikke farlig med så lite, men det er mye salt i det, det er et større problem over tid enn den lille løken som finnes. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Har gjort det et par ganger ja. Katta lever fremdeles. 

Ga ca like mye som deg hver gang.

Anonymkode: 18bbf...7a3

Ok :) Så bra ! Men det blir ikke mer servelat på han her ;)

Skrevet
Ramona1970 skrev (4 timer siden):

Det er ikke farlig med så lite, men det er mye salt i det, det er et større problem over tid enn den lille løken som finnes. 

Ut ifra hva jeg har lest overalt kan tom en veldig liten mengde løk ( også pulverløk)  føre til forgiftning og reaksjonen kan komme alt fra 1-5 dager etterpå,  for løken ødelegger kattens røde blodceller😳 Salt er absolutt ikke bra, nei. Men ikke mer servelat her 🤭

Skrevet

Servelat har vel melk i seg også, som regel. Bedre å gi kokt skinke, hvis man vil bruke kjøttpålegg som godbit. Viktigste er vel mengden, mange glemmer at det ikke skal mye til før en gjennomsnittlig 4-kilos katt har fått godbiter som tilsvarer et supersize-måltid for en voksen mann. 

Anonymkode: 69360...685

• Liker 1
Skrevet

Da jeg var liten ga jeg ofte katten en skive servelat når jeg lagde nistepakken min.. Han likte å hoppe etter den :ler:  Den katten ble 18 år gammel, så han tok tydeligvis ikke skade av det :P 

Skrevet

Bra du fikk tenkt deg om! :)

Det er veldig fristende å stikke litt godt til de kjære dyrene våre, men de er jo ikke laget for menneskemat. De faller sjelden død om rett etter de har spist noe de ikke bør, men f.eks. for mye salt kan gi nyreproblemer hos katt over tid. Jeg hadde ikke klart å tilgi meg selv om jeg måtte avlive bestevennen min tidlig fordi den var syk, og kanskje hadde bidratt til problemet selv 😪

Og sånne "jeg har hatt katter og gjort slik i alle år, og de måtte aldri til dyrlegen og levde lenge"-historier må man ikke høre på. Det finnes knapt et kjæledyr som blir behandlet så feil og har det så kjipt som katter. De fleste setter seg ikke inn i riktig kattehold, og stoler heller på gamle myter, selv idag hvor kunnskapen er så lett tilgjengelig. 

Anonymkode: 0546b...6f9

Skrevet

Katten må spise mellom 300 og 600g servelat pr kg kroppsvekt for å komme opp i en farlig konsentrasjon av løk. 

Anonymkode: 64283...708

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...