Gå til innhold

Trenger tips til å bli kvitt sopp

Anbefalte innlegg

Skrevet

De siste ukene har jeg vært plaget med sopp i munnen. Jeg har tatt medisin som legen har beordret, men er ikke bra eller bedre. Er det noen kloke hoder her som vet hva jeg kan gjøre for å bli bedre. Jeg er plaget med smerter i munnen og det er en del mat jeg ikke kan spise. Så dette går naturligvis ut over livskvaliteten.

Alle tips og råd tas i mot med stor takk!

Anonymkode: 812d1...cf5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må rett og slett snakke med legen. Mulig de må sjekke nærmere hvilken type sopp du har, og gi deg en annen type medisiner. 

Anonymkode: c359c...b8b

• Liker 1
Skrevet

Puss tennene godt 2-3 ganger om dagen, viktig med god munn hygiene. Jeg bruker i tillegg munnskyll som f.eks corsodyl når det blusser opp hos meg. 

For noen hjelper det med naturell Yoghurt.

Om du tar f.eks astma medisiner, er det viktig å skylle munnen godt etter bruk. Eventuelt andre du tar på samme måte som astma medisiner.

Anonymkode: 39800...07e

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Puss tennene godt 2-3 ganger om dagen, viktig med god munn hygiene. Jeg bruker i tillegg munnskyll som f.eks corsodyl når det blusser opp hos meg. 

For noen hjelper det med naturell Yoghurt.

Om du tar f.eks astma medisiner, er det viktig å skylle munnen godt etter bruk. Eventuelt andre du tar på samme måte som astma medisiner.

Takk for svar.

Astmamedisiner orker jeg ikke å ta lenger da jeg er redd for å øke problemet. Jeg tror de er skyld i dette, samt en heftig antibiotikakur jeg fikk.

Er flink

til å pusse tenner og har kjøpt corsodyl, men ikke startet med den. Kan den hjelpe når man har fått sopp, eller er det best som et forebyggende tiltak når man merker det kommer sopp? 

Skrevet

Bland oregano olje med noe vann! Det dreper alt av sopp og infekson! Det kurerte infeksjon i tanna og i magen og brystbetennelse, og det fjerner fotsopp på bare to dager! . Man trenger veldig lite og det går vekk med en gang. Ikke noe sopp eller dårlige bakterier kan overleve oregano olje det er skikkelig sterke saker! Annbefaler på det sterkeste! Har reddet meg fra antibiotika så mangen ganger!😄

Anonymkode: a8566...7c4

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Bland oregano olje med noe vann! Det dreper alt av sopp og infekson! Det kurerte infeksjon i tanna og i magen og brystbetennelse, og det fjerner fotsopp på bare to dager! . Man trenger veldig lite og det går vekk med en gang. Ikke noe sopp eller dårlige bakterier kan overleve oregano olje det er skikkelig sterke saker! Annbefaler på det sterkeste! Har reddet meg fra antibiotika så mangen ganger!😄

Kjøp oljen på sunkost og bland 3 dråper i vann og gurgle . Og kjøp noe oregano olje i kapsel også å svelg med vann og noe mat sånn det kan virke i hele systemet også sopp i munnen kan spre seg ned i spiserøret og magen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg tror de er skyld i dette, samt en heftig antibiotikakur jeg fikk.

Antibiotikaen har slått ut normalfloraen (beskyttende lag med harmløse bakterier). God munnhygiene vil holde soppnivået på et minimum til normalfloraen har dannet seg på nytt og vil hindre at ny sopp danner seg. Siden du sikkert ikke tar mer antibiotika vil dette problemet bare være midlertidig, siden du også har vært hos legen. 

Skrevet

Ikke bruk corsodyl mer enn i 14 dager i strekk. Lengre tids bruk kan gi sopp. Medisinen du har fått av legen må tas etter mat og drikke. Må holdes i munnen lengst mulig før du svelger hvis det er mycostatin eller tilsvarende du har fått. Brukes 4 ganger daglig

Anonymkode: db28d...77c

Skrevet

Corsodyl brukes ved sår i munnen feks etter tanntrekking

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Takk for svar.

Astmamedisiner orker jeg ikke å ta lenger da jeg er redd for å øke problemet. Jeg tror de er skyld i dette, samt en heftig antibiotikakur jeg fikk.

Er flink

til å pusse tenner og har kjøpt corsodyl, men ikke startet med den. Kan den hjelpe når man har fått sopp, eller er det best som et forebyggende tiltak når man merker det kommer sopp? 

Hos meg er det blant annet astma medisinen, å problemer med surt oppstøt som gjør det. Har det også i spiserøret. Får da en tablett kur om det blir veldig plagsomt. 

Bruker kun Corsodyl alt fra kun en gang til et par dager, alt etter hvordan det er. 

Skrevet
Knoot skrev (5 minutter siden):

Antibiotikaen har slått ut normalfloraen (beskyttende lag med harmløse bakterier). God munnhygiene vil holde soppnivået på et minimum til normalfloraen har dannet seg på nytt og vil hindre at ny sopp danner seg. Siden du sikkert ikke tar mer antibiotika vil dette problemet bare være midlertidig, siden du også har vært hos legen. 

Betyr dette at smertene i munnen nå er mer sår fra soppens herjinger (som er på retur)? Og feks en salve mot munnsår kanskje kunne hjulpet? 

Skrevet

Prøver så langt det går å ikke behandle det, la det gå over av seg selv. 

Har legen sendt inn til dyrking for å se hvilken type du eventuelt har. Er det allergisk, trenger du annen type behandling.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ikke bruk corsodyl mer enn i 14 dager i strekk. Lengre tids bruk kan gi sopp. Medisinen du har fått av legen må tas etter mat og drikke. Må holdes i munnen lengst mulig før du svelger hvis det er mycostatin eller tilsvarende du har fått. Brukes 4 ganger daglig

Jeg fikk engangsdose diflucan, men føler ikke at den funket da det fremdeles klør og særlig svir i munnen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Betyr dette at smertene i munnen nå er mer sår fra soppens herjinger (som er på retur)? Og feks en salve mot munnsår kanskje kunne hjulpet? 

Du burde rådføre deg med apoteket om hva du kan bruke og oppgi at du har vært på en antibiotikakur. Mest sannsynlig vil de kanskje gi deg en salve som bare lindrer sår inntil immunforsvaret ditt har bygd seg opp igjen. 

Skrevet

Jeg måtte ha Diflucan-tabletter på resept. Gikk på det in21 dager, fikk resept på 6 dager av gangen.

Anonymkode: 9029c...098

• Liker 1
Skrevet

Det normale er at immunforsvaret hindrer sopp i å trenge inn og infisere huden og slimhinnene. 

Ved svikt i immunforsvaret(sekundær eller ervervet immunsvikt) , greier mikrobene å etablere seg. 

Løsningen er ganske enkelt å korrigere immunsvikten og få immunforsvaret til å oppføre seg normalt igjen.

Anonymkode: fb3e4...0f9

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det normale er at immunforsvaret hindrer sopp i å trenge inn og infisere huden og slimhinnene. 

Ved svikt i immunforsvaret(sekundær eller ervervet immunsvikt) , greier mikrobene å etablere seg. 

Løsningen er ganske enkelt å korrigere immunsvikten og få immunforsvaret til å oppføre seg normalt igjen.

Anonymkode: fb3e4...0f9

Men hvordan gjør man det? 

Skrevet

Legen må skrive ut en mikstur man bruker mot sopp i munnen

Skrevet

Ta det med legen din om mycostatin ikke virker. Jeg hadde god effekt av Corsodyl mot sopp i munnen.

Diflucan brukes mot dette, men du kan trenge mer enn en tablett som selges reseptfritt. Så hør med legen din.

Anonymkode: 0290a...f7f

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg tror de er skyld i dette, samt en heftig antibiotikakur jeg fikk.

Der har du det, antibiotika. Gå på helsekosten og ta en skikkelig probitiokakur i noen måneder, for å få gjennopprettet bakteriebalansen i tarmen. Brude vært obligatorisk at leger anbefaler dette etter antibiotika. 

Anonymkode: 919e4...417

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...