Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Ung gutt med verge.

Det viser seg at tidligere verge ikke har gjort jobben sin. De har ikke betalt regningene  og han står nå i stor gjeld. En gjeld han ikke klarer å betale. Hvilke rettigheter har man, hvor man man starte? 

Endret av Toyah
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen rettigheter mtp gjelden.

Håpet er evt å saksøke vergen for å få hn til stå ansvarlig for deler av gjelden men da er det snakk om rettsak.

Dere må bare begynne å ringe rundt og få oversikt og ta det derifra.

Anonymkode: 3b2ac...e7d

• Liker 1
Skrevet

Man kan klage, start med å snakke med stasforvalteren for å høre hva de kan hjelpe til med å rydde opp.

NAV har også gjeldrådgivere som kan samarbeide med ny verge. Du kan ringe NAVS gjeldsrådgivningstelefon på 55 55 33 39.

https://www.vergemal.no/klage-paa-verge.447488.no.html

Anonymkode: ecb39...2ae

• Liker 2
Skrevet
Toyah skrev (4 minutter siden):

Ung gutt med verge.

Det viser seg at tidligere verge ikke har gjort jobben sin. De har ikke betalt regningene  og han står nå i stor gjeld. En gjeld han ikke klarer å betale. Hvilke rettigheter har man, hvor man man starte? 

Snakk med advokat om erstatningssøksmål. 

Anonymkode: 8e70d...9c1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Snakk med advokat om erstatningssøksmål. 

Anonymkode: 8e70d...9c1

Jeg vil tro statsforvalter også vil vurdere rettslige skritt, verge har tross alt plikter overfor statsforvalter også, ikke bare den/de han/hun er verge for.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Har gutten samarbeidet med vergen, eller har han tilbakeholdt informasjon?

Anonymkode: a65ea...99e

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har gutten samarbeidet med vergen, eller har han tilbakeholdt informasjon?

Anonymkode: a65ea...99e

Det er heller motsatt. Vergen har ikke informert gutten. 

Gutten har ikke innsikt i egen økonomi overhode. Vergen har inngått telefonabonnement/internettavtaler/skaffet bolig, uten å betale disse utgiftene. Nå har han over 100.000 i gjeld. 

Anonymkode: 7f6f7...e52

Skrevet

Gutten har ikke innsikt i egen økonomi overhode. Vergen har inngått telefonabonnement/internettavtaler/skaffet bolig, uten å betale disse utgiftene. Nå har han over 100.000 i gjeld. 

Dette høres svært alvorlig ut! Vergen har stiftet gjeld i hans navn uten hans viten, høres ut som mange problemer her. 

Anonymkode: 4c533...b9f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er mye penger!  Statsforvalterne fører tilsyn med verger i de mest alvorlige/straffbare tilfellene de blir tipset om. Dette høres ut som en sak de absolutt vil følge opp.

Skrevet
45 minutter siden, Toyah said:

Ung gutt med verge.

Hvor har det blitt av pengene da?

Anonymkode: 0fbcb...a19

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvor har det blitt av pengene da?

Anonymkode: 0fbcb...a19

ut i fra hva jeg kan se, er det betalt ut til "livsopphold" litt etter litt. 

Hadde ikke kommunen ringt meg, hadde jeg aldri funnet det ut. 

Når har jeg tatt over som verge, klaget inn til statsforvalteren noe vi aldri fikk tilbakemelding på og så viser det seg at det er enda mer gjeld fra den tiden 

Skrevet

ut i fra hva jeg kan se, er det betalt ut til "livsopphold" litt etter litt. 

Hadde ikke kommunen ringt meg, hadde jeg aldri funnet det ut. 

Når har jeg tatt over som verge, klaget inn til statsforvalteren noe vi aldri fikk tilbakemelding på og så viser det seg at det er enda mer gjeld fra den tiden 

Kontakt statsforvalteren igjen! Skaff deg en oversikt over så mye du kan, og legg det frem for statsforvalter. 

Om det ikke var nok penger til å betale det som burde vært betalt - spesielt husleie og strøm - burde vergen ha kontaktet NAV for vurdering av sosialstønad.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...