AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #1 Skrevet 27. oktober 2022 Da tenker jeg på de som er ufrivillig alene. Har du noen tanker om hva årsakene kan være? Anonymkode: ff134...a80 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #2 Skrevet 27. oktober 2022 Jeg tror egentlig det alltid har vært ganske mye ensomhet, bare at det har vært mer fokus på det de senere årene. Anonymkode: 64c41...60b 7 3
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #3 Skrevet 27. oktober 2022 Internett. Folk blir vande med å ikke snakke med hverandre person til person. Så blir vanlige interaksjoner vanskelige. Og man søker seg mer tilbake til internett. Men man blir ikke mindre ensom av å skrive på forum og messenger. Anonymkode: eb74d...a47 4 1
mo1234 Skrevet 27. oktober 2022 #4 Skrevet 27. oktober 2022 Sykdom, arbeidsledighet, ulike former for utenforskap 3 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #5 Skrevet 27. oktober 2022 Folk bor ofte alene i dag, før bodde man mange i samme hus. Ofte flere genersjoner. Veldig mange på trygd / pensjon i dag som ikke har noe å drive med. Sitter bare hjemme uten å se folk. Kjønnsmarkedet har blitt mye vanskeligere, det skal mye mer til for å ha sjans på damer. Flere single Anonymkode: a4e6b...94d 4 1
Maskinfører Skrevet 27. oktober 2022 #6 Skrevet 27. oktober 2022 I en Tyrkisk familie jeg vet om bor alle barna hjemme døtrene er 22 år og 25 år sønnen deres er 31 år 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #7 Skrevet 27. oktober 2022 Jeg tror: Vi lever i et land med enormt mange normer og uskrevne regler, blant annet Janteloven 😬🙄Dette gjør mye med oss, redsel for å gjøre noe galt eller ikke passe inn. I tillegg er det mer tydelig når vi har some. Some gir et uriktig bilde på livene til folk som igjen kan bidra til at man føler seg mislykket og tar avstand fra andre. Nordmenn er generelt kalde mennesker. Norge er et fysisk kaldt land. Vi bruker mye tid inne, og ikke ute blant andre. Materialisme.........vi fokuserer mer på penger og ting, enn hva som virkelig betyr noe og det mellommenneskelige. Some fyller opp "behovet" for det sosiale, slik at man har mindre behov for å sosialiseres ansikt til ansikt. Problemet er jo om jeg sitter å diskuterer her på nettet, så vil jeg med liten sannsynlighet få et dypt og godt forhold med folk her inne. Så går jeg på fb, ser alle lykkelige menneskene som har det gøy med andre, og vipps føler man seg ensom. Etc etc Anonymkode: cfb7e...b71 6 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #8 Skrevet 27. oktober 2022 Uavhengighet. Vi kan kjøpe alle tjenester og kvinner trenger ikke menn. Før gjorde man mer tjenester for hverandre, lånte egg av naboen på en søndag og kvinner måtte ha en mann for å forsørge seg. Anonymkode: e5f96...3d9
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #9 Skrevet 27. oktober 2022 Ingen ekte familiebånd, ingen religion og ingen bryr seg. Anonymkode: 4155b...d27 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #10 Skrevet 27. oktober 2022 Vi er for lite inkluderende i Norge. Alle må være i den samme klikken fra vugge til grav og hvis du ikke har en klikk så er du fordømt for resten av livet til å være ensom. Ikke så bra land egentlig. Anonymkode: 04344...c34 2
Helene Skrevet 27. oktober 2022 #11 Skrevet 27. oktober 2022 Skaff deg en hobby. Er singel og alene. Har en hobby. Er ikke ensom. 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #12 Skrevet 27. oktober 2022 Helene skrev (2 minutter siden): Skaff deg en hobby. Er singel og alene. Har en hobby. Er ikke ensom. Nå var ikke det akkurat trådens tema. Anonymkode: ff134...a80 4 2
Gjest AprilRyan Skrevet 27. oktober 2022 #13 Skrevet 27. oktober 2022 Jeg tror at sosiale medier og at mye foregår digitalt og over nett har bidratt til at mange ikke ser mennesker like ofte som før. Før måtte man ut og treffe andre mennesker bare man skulle i banken, på posten osv. Nå kan man i stor grad velge å gjøre alt hjemmefra. Man fikk kanskje ikke venner av kun de tingene, men det å aldri se folk kan bidra til at man føler seg ensom og alene. Selv om det også kan bidra til at man føler seg utenfor også. I tillegg virket det som det var mer vanlig å ha mer kontakt med andre, men det var ensomhet da også. Jeg er usikker på om folk var så mye mer inkluderende da sånn egentlig. Det kom nok an på hvor man bodde osv, men folk har nok blitt mer skeptisk til andre nå etter hvert som man har erfart at ting ikke alltid er like trygt. Men jeg tror ikke at det å gå baklengs og inn i fortiden skal løse alle problemer. Ting var ikke alltid like bra da heller og alt er jo ikke galt med hvordan ting er nå heller.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #14 Skrevet 27. oktober 2022 Jeg er ensom og mye av grunnen til at jeg er det har jeg skyld i selv. Er trygda og synes det blir vanskeligere og vanskeligere å omgås mennesker. Sørger over at livet jeg hadde er forbi. Orker ikke snakke med hvermansen fordi samtaleemne idag lett havner på temaene verdensbildet, strømpriser, konkurser osv. Blir nervøs og redd siden jeg kun har min lille uførepensjon. Jeg vet ikke hva jeg skal snakke om med folk, i livet mitt skjer det ingenting så jeg er nok ansett som en kjedelig person som har lite å komme med, blir dermed heller ikke bedt med på ting noe jeg har full forståelse for. Er også livredd for å møte på familie, gamle naboer, barndomsvenner og sånt. Det er vitkelig marerittet for meg, å bli overfalt på den måten av gamle kjente som lurer på hva som er nytt siden sist, hvordan går det på jobb, er du singel, har du fått barn. Og det eneste jeg kunne svart er at jeg er trygda og at livet står stille. Å få hjelp i dag er heller ikke lett. Avslag på avslag. Man nå være bestemt og mase for å få hjelp, problemet er at mange av oss som sliter faktisk ikke makter det. Derfor er det bedre å tryggere å være hjemme. Der har jeg kontroll og er trygg. Anonymkode: 9aac8...4a4 3 5
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #15 Skrevet 27. oktober 2022 32 minutter siden, AnonymBruker said: Ingen ekte familiebånd, ingen religion og ingen bryr seg. Anonymkode: 4155b...d27 Vi trenger ikke bry oss. Kommunen tar seg av det Anonymkode: e5f96...3d9
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #16 Skrevet 27. oktober 2022 Tror internettet er mye av grunnen. Har sett tråder her inne der folk reagerer negativt om noen kommer uanmeldt på besøk, eller ringer uten at det er avtalt på sms først. Det er vanskeligere å ha kontakt med folk nå i dag, for veldig mange vil kun ha kontakt via sosiale medier Anonymkode: 3ef58...36e 2 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #17 Skrevet 27. oktober 2022 Ensomhet i befolkningen er faktisk blitt eit av helsevesenet sin største utfordringer idag. Stadig flere både eldre, og yngre har ikkje lenger eit nettverket rundt seg som mange hadde før. Familie, og slektsbåndene har smuldret bort, og det kan virke som de fleste har mer en nok med sitt. Til tross for at dei fleste har fått kortere arbeidstid en tidligere så klager mange over tidsklemme. Arbeidstidene har endret seg, og det meste av arbeidslivet er blitt omorgansiert i forhold til tidligere da dei fleste jobbet fra kl. 07.30- 16 eller 17. Kravmentalitet har økt, og begge foreldre må idag vera yrkesaktive for at det skal gå rundt økonomisk. Tidligere besøkte ein familie /venner i ferien, men idag reiser de til syden, eller Legoland, Dyreparken saman med barna, og barn som kommer tilbake til skolen etter ferien utan å ha hatt en ferieopplevelse blir uglsett. Julehandelen er begynt for de fleste, og kredittkortene sitter løst, og etter nyttår kommer det en "blåmandag" når innkassokravene renner inn. Kanskje er det på tide å ta noen steg bakover igjenn, og begynne å leve Anonymkode: 3c416...7d9 1 1 1
Rosakatt Skrevet 27. oktober 2022 #18 Skrevet 27. oktober 2022 AprilRyan skrev (20 minutter siden): Jeg tror at sosiale medier og at mye foregår digitalt og over nett har bidratt til at mange ikke ser mennesker like ofte som før. Før måtte man ut og treffe andre mennesker bare man skulle i banken, på posten osv. Nå kan man i stor grad velge å gjøre alt hjemmefra. Man fikk kanskje ikke venner av kun de tingene, men det å aldri se folk kan bidra til at man føler seg ensom og alene. Selv om det også kan bidra til at man føler seg utenfor også. I tillegg virket det som det var mer vanlig å ha mer kontakt med andre, men det var ensomhet da også. Jeg er usikker på om folk var så mye mer inkluderende da sånn egentlig. Det kom nok an på hvor man bodde osv, men folk har nok blitt mer skeptisk til andre nå etter hvert som man har erfart at ting ikke alltid er like trygt. Men jeg tror ikke at det å gå baklengs og inn i fortiden skal løse alle problemer. Ting var ikke alltid like bra da heller og alt er jo ikke galt med hvordan ting er nå heller. Oi det er et godt poeng, har ikke tenkt over det. Det med posten og banken i tillegg til alt det andre. Kan handle mat på nett å, kanskje ikke alle steder men. Å klær, sminke, nesten alt kan fikses hjemme. Å den raske kassen man ikke trenger å møte ansatte i, i matbutikken. Trenger ikke si hei til en sjel, om man ikke vil 🤔 Syns du er en veldig reflektert person, creepy å si, unnskyld 😅 1
Gjest AprilRyan Skrevet 27. oktober 2022 #19 Skrevet 27. oktober 2022 Rosakatt skrev (20 minutter siden): Oi det er et godt poeng, har ikke tenkt over det. Det med posten og banken i tillegg til alt det andre. Kan handle mat på nett å, kanskje ikke alle steder men. Å klær, sminke, nesten alt kan fikses hjemme. Å den raske kassen man ikke trenger å møte ansatte i, i matbutikken. Trenger ikke si hei til en sjel, om man ikke vil 🤔 Syns du er en veldig reflektert person, creepy å si, unnskyld 😅 Nei, det er nettopp det. Man kan egentlig gjøre det meste uten å ha kontakt med en eneste person. Takk, og synes ikke at det er creepy 😊
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #20 Skrevet 28. oktober 2022 Min erfaring ; folk er kalde og redde for å involvere seg i ukjente mennesker. Folk er så forbanna ego at de kun skal sitte på sin lille tue og ta vare på bare de nærmeste . Folk gidder ikke utnytte tida de har til overs for å være der for andre og ta initiavtiv og spørre folk om de vil bli med på noe. Jeg er alene om alt og må mase på folk for å få de med på noe , har masse bekjente men kun et par stk som en sjelden gang tar kontakt på eget initiativ. De blir glade når jeg spør, men ting må gå begge veier. Og så det at ingen tør være spontane mer, alt skal planlegges til døde. Det er her og nå at ensomhetsfølelsen kommer og her og nå man trenger noen. Og så passer de ikke for noen.. Anonymkode: 7b926...689 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå