Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Luckiness skrev (1 time siden):

Men hva bruker du de vanlige handleposene til da? Eller bruker du kun gjenbrukbare nett når du handler? Om ikke samles det vel bare opp med handleposer.

Kjøper ikke vanlige plastposer fra butikken, trenger dem ikke.

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det ble ofte sagt for en del år side, men det viste seg at utregningen tok utgangspunkt i at plasten i plastbæreposene ble resirkulert og brukt til nye poser. Det blir den som regel ikke, så da blir det hipp som happ hva som er mest miljøskadelig.

Anonymkode: ba632...352

En plastpose kan en bruke flere ganger (unntaket er Rema sine som er pissa dårlige) før de til slutt ender opp som søppelposer. Papirposer kan en stort sett kun bruke 1-2g.

vi kjører sekk i søppelspannene så hiver vi boss rett i spannet de gangene vi produserer det. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker de til og fra barnehagen. Uteklær, skiftetøy osv 

• Liker 1
Skrevet
Smascha skrev (På 27.10.2022 den 22.12):

Noen som vet hva posene fra Normal er laget av? Altså "bæreposene" som man betaler 3 kroner for når man handler? (De er så sykt upraktiske at jeg vet ikke hva jeg kan bruke dem til, så tenkte å kaste)

De er laget av gjenbruksplast. 

Miljøvenlig pose til hverdagens forbrug i Normal | Customer Cases | Scanlux Packaging (scanlux-packaging.com)

• Nyttig 1
Skrevet

Som brukeren svarer over: Posene fra Normal er resirkulert plast.

Jeg unngår å betale og kjøpe slike. Det er like ille å bruke disse som å kjøpe et plastplagg i en klesbutikk. At noen vasker de i vaskemaskiner helt hinsides og miljøforurensing.

Jeg kjøper hvite poser på rull hos coop extra. De har lysegrønt magebånd. Disse posene har tålt litt av hvert og det er sjelden det går hull i dem av søpla jeg kaster. Med mindre jeg kaster noen visne roser med torner, da kan jeg risikere et hull her og der. 

Anonymkode: 2090f...c7f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.10.2022 den 0.29):

Man får gratis poser av kommunen til søppelposer.  Gjenbruksposer er viktig å bruke fremfor å kjøpe plastposer i butikk, har du ikke fått med deg noe som helst om klima og skadene på dyr og mennesker plastproduksjon gir? 

Anonymkode: a37b4...5f7

Snakk om å ta utgangspunkt i eget liv og tro at alle har det helt likt 🙂 

• Liker 1
Skrevet
On 10/28/2022 at 12:29 AM, AnonymBruker said:

Man får gratis poser av kommunen til søppelposer.  Gjenbruksposer er viktig å bruke fremfor å kjøpe plastposer i butikk, har du ikke fått med deg noe som helst om klima og skadene på dyr og mennesker plastproduksjon gir? 

Hvor bor du? Vi får bare gratis til matavfall og plast

• Liker 3
Gjest Mr Bergen
Skrevet

Xtra avfallsposer på rull har jeg god erfaring med, hvite og lav pris, sjelden det går hull

Skrevet

Mulig i din kommune men ikke her. Her får man en(1) rull med 12 søpplesekker til plastavfall, og en (1) rull med 50(?) bioposer til matavfall. Ønsker vi flere må kommunegodkjente poser kjøpes på kommunehuset. Koster 60kr for rull med bioposer og 100 for rull med plastsekker. Vanlige søppelposer deles ikke ut, og kan heller ikke kjøpes på kommunehuset, det må kjøpes selv på butikken. 

Anonymkode: 2d151...3a0

• Liker 1
Skrevet

Noen som vet hva posene fra Normal er laget av? Altså "bæreposene" som man betaler 3 kroner for når man handler? (De er så sykt upraktiske at jeg vet ikke hva jeg kan bruke dem til, så tenkte å kaste)

Jeg har en del av de nå.. Idioti av meg å glemme handlenett o.l når jeg tilfeldigvis går i byen osv. 

Men jeg bruker noen av disse posene til oppbevaring. Har noe ullundertøy i en, som jeg har i en bag i kjelleren. Så føler jeg har fått brukt det til noe OK. Regner for øvrig med at posene er lagd av polyester/plastikk.

Anonymkode: 09596...d13

• Hjerte 1
Skrevet
ti10 skrev (På 30.10.2022 den 1.13):

Enig i at de er forferdelig stygge. Men jeg skjønner ikke helt greia med disse papirposene mange butikker har begynt å bruke, heller. Ja, jeg skjønner at de unngår å bruke plast, men papirposene er jo så å si umulig å gjenbruke. Dvs. jeg bruker dem til pant, men de holder jo knapt nok til det. Og å handle klær, bøker, eller det meste, egentlig og få utlevert papirpose som man må ut i regnet i med det er jo bare håpløst, det man har oppi, er jo gjennomvått før man kommer seg hjem.

Jeg elsker papirposer, for da får man stappa myyye papp og papir oppi. Og rett i papp-søppelet :) 

• Liker 1
Skrevet

Ehm.. Jeg bor i en firemannsbolig, og her er det kun 1 leilighet som får bioposer. (2 selveid, 2 leietakere).

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.10.2022 den 22.55):

Har ikke noe å bruke de på, bruker bare de vanlige plastposene til søppel, men det er det

Anonymkode: 6eec2...563

Handler du ikke i butikk? Kjøper du seriøst nye poser hver gang du da? Til pass for folk å måtte betale for det, når de er så late at de ikke gidder å ta med seg pose. Bor selv med noen som bare kjøper nye, og jeg bruker de og som søppelposer. 

Skrevet
6 hours ago, Avstand said:

Handler du ikke i butikk? Kjøper du seriøst nye poser hver gang du da? Til pass for folk å måtte betale for det, når de er så late at de ikke gidder å ta med seg pose. Bor selv med noen som bare kjøper nye, og jeg bruker de og som søppelposer. 

Ukke meg du spør Jeg kjøper nye hver gang jeg er på butikken ja. Men stort sett handler jeg via oda

Anonymkode: 7d999...9f7

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (På 30.10.2022 den 7.55):

Papirposene er dårligere for miljøet enn plastposer

Tja, hva som er aller verst miljømessig, vet jeg egentlig ikke, men det kan virke som at butikkjedene mener papir er bedre. Det er vel de siste par årene de har gått over til de håpløse papirposene. Både HM, Cubus og mange parfymerier bruker papirposer.

Skrevet

Hater papirposer, ubrukelige 😡

Anonymkode: 2d052...7fd

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg elsker papirposer, for da får man stappa myyye papp og papir oppi. Og rett i papp-søppelet :) 

Noe kostbar måte å kaste papp & papir på? Selv benytter vi en lett plastkasse til det formålet. Kan ikke se det som en vanskelig løsning.

Hva betaler en for en papirpose?

Anonymkode: efd10...08d

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.10.2022 den 0.48):

Fordi jeg alltid glemmer dem og fordi de tar så stor plass i veska. Og så kan de ikke lukkes. Mange grunner altså!

Anonymkode: bf356...2b2

Vanlige poser kan jo heller ikke lukkes?

Anonymkode: cb708...294

Skrevet
ti10 skrev (42 minutter siden):

Tja, hva som er aller verst miljømessig, vet jeg egentlig ikke, men det kan virke som at butikkjedene mener papir er bedre. Det er vel de siste par årene de har gått over til de håpløse papirposene. Både HM, Cubus og mange parfymerier bruker papirposer.

De gjør det for å fremstå mer miljøvennlig noe det jo så absolutt ikke er

• 5 måneder senere...
Skrevet (endret)

Vi endte opp med å sende Normal en e-post når verken nettsiden deres, eller butikkmedarbeider kunne svare oss. 😅Tilbakemeldingen fra marketing avdelingen deres er at posene er laget av polypropylene, og kan resirkuleres som plastavfall. ♻️😉👍

Endret av Isabel81
  • Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...