AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #101 Skrevet 2. november 2022 Rose___ skrev (18 timer siden): Hvor sparer dere? På sparekonto , betaler ned huslån eller i fond/aksjer? Jeg overfører til globale indeksfond. Et globalt som er USA tungt, og fremvoksende markeder som retter seg mer mot Asia. Samt et-par snevrere fond med større risiko. I tillegg overfører jeg ved behov til høyrentekonto. Om pengene er planlagt brukt innen3 år, for eksempel når vi planlegger ny bil. Eller om jeg vet jeg skal betale en dyr ferie neste måned lar jeg bare pengene stå på lønnskonto frem til det. Betaler selvfølgelig også ned huslånet, men da vi har relativt lavt lån, samt at rentene har vært rekordlave, legger jeg ikke inn mer her enn faste avdrag. Anonymkode: 73b16...79b
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #102 Skrevet 2. november 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: I tillegg overfører jeg ved behov til høyrentekonto. Om pengene er planlagt brukt innen3 år, for eksempel når vi planlegger ny bil. Betaler selvfølgelig også ned huslånet, men da vi har relativt lavt lån, samt at rentene har vært rekordlave, legger jeg ikke inn mer her enn faste avdrag. Anonymkode: 73b16...79b Har dere vurdert å spørre banken om boligkreditt? Om boliglånsrenta er høyere enn høyrentekontorenta, så vil det lønne seg å bruke banklånet som buffer i stedet for å spare på egen høyrentekonto. Anonymkode: 91cb2...eca
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #103 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Har dere vurdert å spørre banken om boligkreditt? Om boliglånsrenta er høyere enn høyrentekontorenta, så vil det lønne seg å bruke banklånet som buffer i stedet for å spare på egen høyrentekonto. Anonymkode: 91cb2...eca Har laveste renta gjennom akademikerne, de tilbyr ikke tilpasninger, og alternativer blir dyrere samlet sett gitt beløpene vi snakker om her. Anonymkode: 73b16...79b
kri.star Skrevet 2. november 2022 #104 Skrevet 2. november 2022 Spørs litt hva du ser på som sparing, men vår oversikt er som følger: Pensjonssparing - 5000,- Husbuffer (fremtidig vedlikehold som skifte av tak etc.) - 4000,- Elektronikkbuffer (nye telefoner, pc, hvitevarer etc.) - 1500,- Feriesparing (denne brukes det av hvert år) - 4000,- Sparing til EK datter - 5000,- Generell fondsparing - 10.000,- Totalt: 29.500,- som er 30% av netto lønn i mnd.
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #105 Skrevet 2. november 2022 Ikke en krone. Jobber i barnehage og er alene med to barn. Nå er det barnehagestreik i i barnehagen til sønnen min, så har nok med å prøve å få til julegaver. Anonymkode: df9d2...00b
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #106 Skrevet 2. november 2022 Jeg sparte myyye da jeg gikk fra lærlinglønn til vanlig lønn uten at utgiftene endret seg. Da kunne jeg fort spare 10-20k i måneden uten anstrengelse. Det har gradvis endret seg de siste 10 årene siden da. Lenge sparte jeg 500 til pensjonsfond fast og alt fra 0-5000 i tillegg når jeg kunne. Nå kan jeg ikke spare en eneste krone, får bare håpe jeg har råd til mat egentlig. Men jeg har 150k i back-up, heldigvis. Mange som sparer mye her, det er veldig fornuftig. Har man mulighet, så er det bare å spare. En dag kan man virkelig få bruk for det. Anonymkode: 78a0d...fbf
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #107 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (På 1.11.2022 den 17.57): Dere har da virkelig ikke et stort boliglån. Anonymkode: 4792c...dc6 Kanskje ikke, men det føles sånn for engstelige meg Vi gikk fra 1 million i boliglån til 3,6 millioner i boliglån, det var litt av en overgang. Og sparekontoen gikk fra 800 000kr til 10 000kr etter at megler og flyttefirma hadde fått sitt. Føler at vi har mye mindre å rutte med nå enn før, det store huset vi bor i nå koster mer enn det smaker Savner leilighet og romslig økonomi, men nå sporer jeg av… Anonymkode: a0b7b...e87
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #108 Skrevet 2. november 2022 Får utbetalt ca 50K. Sparer ca 40K. Har nedbetalt huslånet. Anonymkode: 78a61...120
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #110 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Får utbetalt ca 50K. Sparer ca 40K. Har nedbetalt huslånet. Anonymkode: 78a61...120 10000 som dekker forsikringer, mat, kommunale avgifter, strøm, transport, mobil, internett, ferie og øvrig forbruk? Er det egentlig mulig? Anonymkode: 7cf8e...17c
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #111 Skrevet 3. november 2022 1000 kr i måneden til sparekonto, 500 kr måneden til aksjefond. Anonymkode: 12b3c...1af
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #112 Skrevet 3. november 2022 Ikke en dritt... Har ikke noe til overs. Anonymkode: 11936...229
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #113 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Får utbetalt ca 50K. Sparer ca 40K. Har nedbetalt huslånet. Anonymkode: 78a61...120 Singel uten barn? Spiser du ikke? Anonymkode: 11936...229
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #114 Skrevet 3. november 2022 Jeg får utbetalt 20 000 kr i måneden. Har et barn som jeg bruker en del penger på, itillegg til meg selv. Sparer derfor 0 kr. Anonymkode: ad5db...fc6
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #115 Skrevet 3. november 2022 7000 kr før alt ble svindyrt. 0 kr nå. Alene med tre barn Anonymkode: f5735...1c1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #116 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): 10000 som dekker forsikringer, mat, kommunale avgifter, strøm, transport, mobil, internett, ferie og øvrig forbruk? Er det egentlig mulig? Anonymkode: 7cf8e...17c Mobil, laptop, internett, reiseforsikring og helseforsikring betaler jobben. Har egen brønn og egen septikktank. Kommunale avgifter er 557 kr/måned. Bryr meg ikke så mye om bil, så jeg har en bil fra 2007 og kommer til å kjøre denne til den dør eller blir for dyr å fikse. Så forsikringen er ikke så dyr på denne heller. Forsikringer totalt er 1538 kr/måned. Har 3 km til jobb, så jeg sykler de fleste dager. Bor på landet, så det blir veldig lite kollektivtrafikk. Taxi hjem fra "byen" er heller ikke til å stole på (sist jeg prøvde fikk jeg beskjed om at de var to timer unna), så jeg sover over hos venner heller. Bruker ikke bilen så sinnsykt mye heller, så det har blitt ca 500 kr/måned. Strøm har ikke vært så forferdelig (og jeg bor i sør) fordi jeg har varmepumpe, vedovner (og gratis ved), ganske nyoppusset hus med god isolering og nye vinduer. Bankappen min sier ca 1600 kr/måned Jeg spiser ganske billig fordi jeg spiser dyrebasert. Hovedsaklig kjøtt, fisk, egg, innmat og litt meieriprodukter. Ingen snacks, godteri eller brus. Kaster null mat. Bor på bygda så jeg spiser sjeldent ute. Og når jeg er ute på "byen" så er det som regel hjemmefest, så alkoholen er billigere fordi det er medbrakt. Kjøper lite ting fordi jeg har kjøpt så mye tidligere... Klesskapet er fullt, alle skuffer og skap er egentlig fulle... Øverste loftet har en del lagret unna også... Jeg bryr meg lite om mote og går i klær jeg liker. Jeg er heller ikke en person som skifter mening hver gang jeg snur meg, så jeg bytter ikke ut klær, møbler og sånt som er like fine. Jeg bruker heller litt tid på å finne ting jeg virkelig liker. Har heller ingen helseproblemer nå etter kostholdsomlegging, så bruker ingenting på medisiner og behandlinger lenger. Trening er 0 kr fordi jeg bruker naturen, og vekter har jeg hjemme. Røyker ikke. Snuser ikke. Ferie har det vært lite av de to siste årene. Ganske nøyaktig null utenlandsreiser. Vanligvis bruker jeg mer, ja. Har nok brukt ca 30-50 K i året på reiser ellers. Men på 24 måneder nå har jeg spart ganske nøyaktig 1 million. Anonymkode: 78a61...120
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #117 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Singel uten barn? Spiser du ikke? Anonymkode: 11936...229 Singel uten barn, ja. Spiser god og næringsrik mat og kaster ingenting mat. Anonymkode: 78a61...120
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #118 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Mobil, laptop, internett, reiseforsikring og helseforsikring betaler jobben. Har egen brønn og egen septikktank. Kommunale avgifter er 557 kr/måned. Bryr meg ikke så mye om bil, så jeg har en bil fra 2007 og kommer til å kjøre denne til den dør eller blir for dyr å fikse. Så forsikringen er ikke så dyr på denne heller. Forsikringer totalt er 1538 kr/måned. Har 3 km til jobb, så jeg sykler de fleste dager. Bor på landet, så det blir veldig lite kollektivtrafikk. Taxi hjem fra "byen" er heller ikke til å stole på (sist jeg prøvde fikk jeg beskjed om at de var to timer unna), så jeg sover over hos venner heller. Bruker ikke bilen så sinnsykt mye heller, så det har blitt ca 500 kr/måned. Strøm har ikke vært så forferdelig (og jeg bor i sør) fordi jeg har varmepumpe, vedovner (og gratis ved), ganske nyoppusset hus med god isolering og nye vinduer. Bankappen min sier ca 1600 kr/måned Jeg spiser ganske billig fordi jeg spiser dyrebasert. Hovedsaklig kjøtt, fisk, egg, innmat og litt meieriprodukter. Ingen snacks, godteri eller brus. Kaster null mat. Bor på bygda så jeg spiser sjeldent ute. Og når jeg er ute på "byen" så er det som regel hjemmefest, så alkoholen er billigere fordi det er medbrakt. Kjøper lite ting fordi jeg har kjøpt så mye tidligere... Klesskapet er fullt, alle skuffer og skap er egentlig fulle... Øverste loftet har en del lagret unna også... Jeg bryr meg lite om mote og går i klær jeg liker. Jeg er heller ikke en person som skifter mening hver gang jeg snur meg, så jeg bytter ikke ut klær, møbler og sånt som er like fine. Jeg bruker heller litt tid på å finne ting jeg virkelig liker. Har heller ingen helseproblemer nå etter kostholdsomlegging, så bruker ingenting på medisiner og behandlinger lenger. Trening er 0 kr fordi jeg bruker naturen, og vekter har jeg hjemme. Røyker ikke. Snuser ikke. Ferie har det vært lite av de to siste årene. Ganske nøyaktig null utenlandsreiser. Vanligvis bruker jeg mer, ja. Har nok brukt ca 30-50 K i året på reiser ellers. Men på 24 måneder nå har jeg spart ganske nøyaktig 1 million. Anonymkode: 78a61...120 Planlegger du for tidenes dyreste begravelse? 😅 Anonymkode: 73b16...79b 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #119 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (På 27.10.2022 den 22.11): ? Anonymkode: 5689f...e5c til meg selv : ca 10 000 hver mnd til barnet : ca 15 000. da er det barnetrygd, barnebidrag, jeg betaler 1000 til hn hver mnd og samme med besteforeldrene og ene oldefaren Anonymkode: 9f4cf...768
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå