Gå til innhold

Hvor mye sparer dere hver måned?

Anbefalte innlegg

Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker said:

Jepp. Noen sparer mer enn andre har i total inntekt.

Likevel så er det noen som påstår at ulikhet ikke er et problem i Norge.

Anonymkode: 1641a...ea0

Selvfølgelig. Det skal lønne seg å ta en utdannelse og tenke smart. Intet er likt fordelt mellom oss, hvorfor skal penger være det? 

Anonymkode: 2705d...d71

• Liker 6
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ca 35000. 

Anonymkode: 1227d...401

Skrevet

5.000-20.000 kr

• Nyttig 1
Skrevet

Sparer det vi klarer. Setter av penger i banken til å betale ned på boliglånet senere, så er det å spare så mye en kan utenom. Blir ikke så veldig mye til sparing nå som alt stiger slik i pris. Nå er vi familie på 5 så det merkes jo på bare matbudsjettet også en god del sammenlignet med tidligere.

Ca 5-6 tusen pr mnd i sparing.

Anonymkode: 0d5d2...814

Skrevet

Folk sparer mer i mnd enn vi har utbetalt til sammen… her er det ikke mye sparing, er heldig om det er igjen penger til neste lønning. 

Anonymkode: 0d651...1cd

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet

Vi sparer minst 50 000 i måneden pluss 3000 til ungene. Har som mål å spare over 600 000 i år til pensjon etc. 

Anonymkode: 3027c...9dd

• Nyttig 1
Skrevet

I tillegg til å betale avdragene på huslånet, sparer jeg alt i fra 1000-3000,- i måneden. Det varierer etter hvor store utgiftene er den måneden. Ved utbetaling av feriepenger, bonuser (som nesten aldri skjer) etc. så blir det spart mer. Har et relativt lavtlønnet yrke.

Kunne spare litt mer før, men nå som alt har økt så mye i pris blir det vanskelig. Men jeg er heldig som i det hele tatt har mulighet til å spare, eie hus og har mat på bordet - så jeg klager ikke. Det er mange som har det skikkelig tøft økonomisk nå.

Anonymkode: 6fc18...54a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Syke summee mange sparer.

Anonymkode: ab790...77a

Hvem vet om det stemmer? De har det ikke bedre enn oss småsparere og får ikke med seg pengene i grava uansett. 

Anonymkode: 9d39f...ade

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi sparer minst 50 000 i måneden pluss 3000 til ungene. Har som mål å spare over 600 000 i år til pensjon etc. 

Hva har du igjen for det om du ikke lever til du blir pensjonist? 

• Liker 2
Skrevet

Vi betaler hardt på huslånet og det er vår sparing, ca 20.000 i avdrag. Jeg vet at det mest sannsynligvis ikke er den beste investeringen men for oss er trygghet avgjørende, og jeg sover bedre om natta når jeg vet at boligen min eies mest av oss og ikke banken. For vår del kan rente stige til over 10% uten at vi må justere noe, da blir det i så fall bare mindre avdrag.

Vi har noen kroner i fond som nødbuffer men den er jo blodrød for tiden så den får ligge i fred. Med aksjer og fond må man ha is i magen.

Den som skriver om ulikheter i samfunnet, vi lever tross alt i kapitalisme, ønsker du kommunisme der alle er like (på papiret, den fungerer aldri) må du gjerne reise til Kina eller Nord-Korea. Folk trenger en gulrot for å yte og mer penger er for mange nettopp det.

Anonymkode: d289b...79d

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi betaler hardt på huslånet og det er vår sparing, ca 20.000 i avdrag. Jeg vet at det mest sannsynligvis ikke er den beste investeringen men for oss er trygghet avgjørende, og jeg sover bedre om natta når jeg vet at boligen min eies mest av oss og ikke banken. For vår del kan rente stige til over 10% uten at vi må justere noe, da blir det i så fall bare mindre avdrag.

Vi har noen kroner i fond som nødbuffer men den er jo blodrød for tiden så den får ligge i fred. Med aksjer og fond må man ha is i magen.

Den som skriver om ulikheter i samfunnet, vi lever tross alt i kapitalisme, ønsker du kommunisme der alle er like (på papiret, den fungerer aldri) må du gjerne reise til Kina eller Nord-Korea. Folk trenger en gulrot for å yte og mer penger er for mange nettopp det.

Anonymkode: d289b...79d

Jeg ønsker kommunisme men vil bo i Norge. Jeg er hellig overbevist om at det er bedre hvis ulikhetene er mindre. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hadde jeg hatt pengene så hadde det ikke vært så dumt. Går en bort før den tid så vet en jo at det går til ungen(e). Regner jo med at en har litt i inntekt når en sparer den summen.

Anonymkode: 0d5d2...814

Skrevet

Helt ville lønninger på folk her😅

Anonymkode: 4d354...d32

• Liker 1
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker said:

Mest sannsynlig lever en av oss til den tiden uansett og gjennomsnittlig levealder er 80 her i landet. Planlegger å gå av tidlig. Har 3 barn som vi også ønsker å hjelpe inn på boligmarkedet. Har ingen lån og en nettoinntekt på 100k i måneden og får veldig mye ekstra når vi får feriepenger og bonus. Har ikke noe annet å bruke de 50.000 i måneden på, for er ikke interessert i ny bil, hytte, nye klær og ting og forbruk generelt. Kjøper gjerne brukt. Men bruker mye på ferie og opplevelser. Mange lever for mindre enn oss i måneden og ser ikke hvorfor forbruket skal øke kun fordi lønna er høy. Vi tjener mye fordi vi har høy og ettertraktet utdannelse og har jobbet oss oppover.

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Syke summee mange sparer.

Anonymkode: ab790...77a

Det spørs hvordan du ser på det :)

Jeg kan si at jeg sparer 15 000 kr mnd, men sannheten er at bare 2 000 kr av disse går til langsiktig sparing uten øremerking, resterende 13 000 kr er kortsiktig sparing (kall det gjerne buffer), og øremerket utgifter jeg vet vil komme i løpet av de neste 5 årene.

For å sette det på spissen: jeg kjøpte en ny kjøkkenmaskin til 10 000 kr for 13 år siden, og da visste jeg at jeg mest sannsynlig måtte bytte den i løpet av de neste 15 årene, og at prisen på en tilsvarende maskin vil være minst 10 000 kr.
Jeg visste også at jeg ikke ville ha 10 000 kr tilgjengelig den dagen kjøkkenmaskinen ryker, og valgte å spare 50 kr mnd øremerket kjøkkenmaskin de neste 15 årene for å spare opp til ny.

Og den samme tankegangen har jeg når det kommer til bursdager, julefeiring, maling og vedlikehold av bolig, kontroll og vedlikehold av bil, utbytting av elektronikk, klær og sko, annet kjøkkenutstyr osv. 
Buffersparing til strøm har også kommet inn som en egen sparepost det siste året, slik at jeg vet at jeg har penger til en høy strømregning dersom den skal komme.

Anonymkode: 7c882...55f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi sparer ca 6000kr i mnd tilsaman. 

Anonymkode: 3fa7d...2cc

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det spørs hvordan du ser på det :)

Jeg kan si at jeg sparer 15 000 kr mnd, men sannheten er at bare 2 000 kr av disse går til langsiktig sparing uten øremerking, resterende 13 000 kr er kortsiktig sparing (kall det gjerne buffer), og øremerket utgifter jeg vet vil komme i løpet av de neste 5 årene.

For å sette det på spissen: jeg kjøpte en ny kjøkkenmaskin til 10 000 kr for 13 år siden, og da visste jeg at jeg mest sannsynlig måtte bytte den i løpet av de neste 15 årene, og at prisen på en tilsvarende maskin vil være minst 10 000 kr.
Jeg visste også at jeg ikke ville ha 10 000 kr tilgjengelig den dagen kjøkkenmaskinen ryker, og valgte å spare 50 kr mnd øremerket kjøkkenmaskin de neste 15 årene for å spare opp til ny.

Og den samme tankegangen har jeg når det kommer til bursdager, julefeiring, maling og vedlikehold av bolig, kontroll og vedlikehold av bil, utbytting av elektronikk, klær og sko, annet kjøkkenutstyr osv. 
Buffersparing til strøm har også kommet inn som en egen sparepost det siste året, slik at jeg vet at jeg har penger til en høy strømregning dersom den skal komme.

Anonymkode: 7c882...55f

Dette er en veldig fin måte å tenke på for det jeg kaller hverdagssparing :)

Vi sparer også på den måten. Vet at til jul bruker vi ca X kroner på julegaver. I januar deler jeg den summen på 10 og sparer frem til oktober, da er det også penger stående om noe vi vet en av ungene ønsker seg plutselig kommer på salg i løpet av året feks. Liker å dele opp sparing på denne måter og sparer i Dreams selv, det bli jo litt som å spare på ulike kontoer. 

Ellers varierer det veldig hvor mye vi sparer. Vi har mye lån som må ned før vi kan kjøpe bolig, så det går jo mest til nedbetalig. 

Vi sparer fast 100,- pr pr barn pr mnd, det er sikker småpenger for andre, men det er det jeg vet vi kan gjøre fast 

Betaler ned mye på forbrukslån og nærmer oss ferdig. Når det er nedbetalt har vi ca 10.000 som går til egenkapital , forhåpentligis er også da partner i fast jo, frem til nå har hun vært i deltidsjob med varierende inntekt. 

Anonymkode: c0540...d2c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Minst 5000 kr til sparing i måneden, ofte litt mer. Har utbetalt 27 000, og rundt 17 000 i faste utgifter (inkludert boliglån). Av de siste 10 000 blir minst halvparten satt av til sparing, noe kortsiktig og noe på bufferkonto. Har prioritert å bygge opp en buffer med litt mer tilgjengelige penger i det siste og har derfor ikke hatt fast trekk til fond på en stund, men vurderer å sette av litt der igjen nå som det er billig å kjøpe.

Anonymkode: 88ea8...f14

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jepp. Noen sparer mer enn andre har i total inntekt.

Likevel så er det noen som påstår at ulikhet ikke er et problem i Norge.

Anonymkode: 1641a...ea0

Når man med iherdig innsats i flere tiår jobber seg opp fra å ha så dårlig råd at man må lete tomflasker/bokser langs veien for å få råd til litt mat på slutten av måneden så er det utrolig deilig å kunne sette av x antall tusen til sparing slik at man slipper bekymre seg for pensjonsalderen i det minste. Og da føles det ikke så godt med kommentarer på at man liksom er "priviligert" og at det er urettferdig at noen har råd til å spare.

Anonymkode: 4792c...dc6

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Sparer litt mindre nå pga prisøkninger her og der, men ca 30000/mnd fordelt på fond, aksjer og oppussing. På bufferkonto har vi pdd ca 500 000kr og prøver å holde den der.

Betaler ikke ekstra på boliglånet. Den blir uansett betalt ned innen vi pensjonerer oss. Om vi blir ufør har vi livsforsikringer som dekker boliglånet. 

Anonymkode: 168fb...959

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...