AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #41 Skrevet 28. oktober 2022 Jeg er en ufør person som sikkert ødelegger for andre uføre og jeg beklager det. Jeg rakk å få meg samboer, jobb med forsikringer, barn og eiet bolig før jeg ble ung ufør. Jeg ble ufør pga ptsd, kompleks type. Pga at jeg ble utsatt for så mye kontroll som barn/ungdom så greier jeg ikke jobbe fordi det å skulle forholde meg til å MÅTTE være på en jobb trigger meg da det er en form for kontroll. Jeg takler rett og slett ikke å tilpasse meg i situasjoner hvor andre bestemmer over meg (Har prøvd flere ganger). Ja, jeg vet at sånn er livet for alle og det høres ut som jeg lider av vondt i viljen og arbeidsvegring. Men i gitt situasjon så skjer det altså noe i kroppen min og jeg greier bare ikke. Utover dette så er jeg frisk. Så når jeg er i situasjoner som jeg har det komfortabelt i så har jeg det som plommen i egget. Jeg har god økonomi, kan reise, drive med hobbyer og generelt kose meg. Jeg skjønner at folk blir provosert av det og det er alt i orden, jeg godtar det for dere har ikke vært i mine sko uansett. Men, vær så snill og husk at alle uføre er forskjellige og at de fleste uføre overhodet ikke har det som meg, selv om det finnes noen av oss. Hvis dere på død og liv må være aggressive mot uføre, så vær det heller mot staten som innvilger dette. De aller fleste uføre har det vondt mer eller mindre hele tiden og er slettes ikke i nærheten av min situasjon, så vær så snill å vær et godt medmenneske. Anonymkode: 7428f...79e 2 5
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #42 Skrevet 28. oktober 2022 dreamstar skrev (3 minutter siden): Omtrent umulig å leve på det hvis man ikke er samboer / gift 😥 Det er så stor forskjell på barnetilegget også på hhv AAP og ufør, veldig merkelig... Ja, man må kunne trylle for at det skal gå opp i opp.. trist egentlig. Anonymkode: afe80...44a 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #43 Skrevet 28. oktober 2022 Alle sliter nå, og uføre er den siste hesten vi bør satse på. Anonymkode: c7797...080 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #44 Skrevet 28. oktober 2022 dreamstar skrev (17 minutter siden): Uff så mange som sliter, spesielt de på minstesatsen. Bra du ble bra nok igjen til å komme deg ut i jobb ❤️ Skulle ønske jeg også kunne det - min sykdom kan dessverre ikke bedres, bare vedlikeholdsbehandles og håpe på at den ikke forverres 🥺 Tusen takk 🙂 Jeg håper din situasjon kan vedlikeholdes, og at du klarer å holde det i sjakk! 💖 Anonymkode: bb8ca...fa4 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #45 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Alle sliter nå, og uføre er den siste hesten vi bør satse på. Anonymkode: c7797...080 Ja vi på AAP trenger mer!, når skal politikerne innse at vi burde senke uføre trygden å gi mer til de på andre stønader.. Det er ikke fair at uføre skal få så mye mer en oss på AAP.. 😓 Anonymkode: afe80...44a 1 1
Gjest dreamstar Skrevet 28. oktober 2022 #46 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tusen takk 🙂 Jeg håper din situasjon kan vedlikeholdes, og at du klarer å holde det i sjakk! 💖 Anonymkode: bb8ca...fa4 Takk - det ble bittelitt bedring etter noen år ute av arbeid, men det kan ikke bli bedre enn det er nå, kun verre... den norske vinteren kombinert med fyringssesong er verst 😷
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #47 Skrevet 28. oktober 2022 dreamstar skrev (5 timer siden): Ifølge rapport fra SSB så lever mange uføre under lavinntektsgrensen. Akkurat slik det skal være,det skal lønne seg å jobbe og ikke ligge på sofaen hele dagen. Selv dem på minstesaten får mer enn nok å leve på. Anonymkode: 3db13...8b4 3
Gjest dreamstar Skrevet 28. oktober 2022 #48 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja vi på AAP trenger mer!, når skal politikerne innse at vi burde senke uføre trygden å gi mer til de på andre stønader.. Det er ikke fair at uføre skal få så mye mer en oss på AAP.. 😓 Anonymkode: afe80...44a Forskjellen på en ufør og en på AAP er om stønaden blir sett på som midlertidig eller ikke. Jeg fikk såpass mye på AAP at jeg ikke merket forskjell bortsett fra barnetilleggene. Dvs at jeg ikke fikk minstesatsen på verken AAP eller ufør Løsningen er ikke at uføre får mindre hvertfall, man går gjerne på AAP kun en periode. Jeg var selv på AAP i 2,5 år. Uføretrygden er livsvarig. Sagt med andre ord, heller lavere inntekt i de 2,5 årene enn de 30 neste...
Gjest dreamstar Skrevet 28. oktober 2022 #49 Skrevet 28. oktober 2022 (endret) AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Akkurat slik det skal være,det skal lønne seg å jobbe og ikke ligge på sofaen hele dagen. Selv dem på minstesaten får mer enn nok å leve på. Anonymkode: 3db13...8b4 Så du tror at å være ufør er en chill tilværelse, og at man ligger på sofaen hele dagen. Jaja, deg om det. Kan du ikke heller svare på de spørsmålene som ble stilt i hovedinnlegget til dere som er "motstandere" av uføre folk / uføretrygd, så kanskje du kan reflektere litt over egne ræva holdninger... Endret 28. oktober 2022 av dreamstar
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #50 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Akkurat slik det skal være,det skal lønne seg å jobbe og ikke ligge på sofaen hele dagen. Selv dem på minstesaten får mer enn nok å leve på. Anonymkode: 3db13...8b4 Man får ikke uføretrygd fordi man ikke vil jobbe. Man får uføretrygd fordi man ikke kan jobbe. Anonymkode: bb8ca...fa4 5 6
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #51 Skrevet 28. oktober 2022 dreamstar skrev (2 minutter siden): Forskjellen på en ufør og en på AAP er om stønaden blir sett på som midlertidig eller ikke. Jeg fikk såpass mye på AAP at jeg ikke merket forskjell bortsett fra barnetilleggene. Dvs at jeg ikke fikk minstesatsen på verken AAP eller ufør Løsningen er ikke at uføre får mindre hvertfall, man går gjerne på AAP kun en periode. Jeg var selv på AAP i 2,5 år. Uføretrygden er livsvarig. Sagt med andre ord, heller lavere inntekt i de 2,5 årene enn de 30 neste... Jeg er på vei mot ufør selv, og statistisk så tar det 7.5 år å få uføretrygd. Det er helt feil at man skal måtte sitte med så lite penger under hele den perioden når man har fysiske eller psykiske plager man ender bare opp som mer syk. En omjustering på uføre trygden syntes jeg må skje. Jeg tenker at de som får høyere satser på uføretrygd burde gå betraktelig ned på summen de får utbetalt. De som har den minstesatsen burde så klart ikke gå ned mye mer i inntekt men kanskje nok til at de kan få bostøtte. Anonymkode: afe80...44a
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #52 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Ja vi på AAP trenger mer!, når skal politikerne innse at vi burde senke uføre trygden å gi mer til de på andre stønader.. Det er ikke fair at uføre skal få så mye mer en oss på AAP.. 😓 Anonymkode: afe80...44a Leit det der.. Anonymkode: c7797...080
Gjest dreamstar Skrevet 28. oktober 2022 #53 Skrevet 28. oktober 2022 (endret) AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg er på vei mot ufør selv, og statistisk så tar det 7.5 år å få uføretrygd. Det er helt feil at man skal måtte sitte med så lite penger under hele den perioden når man har fysiske eller psykiske plager man ender bare opp som mer syk. En omjustering på uføre trygden syntes jeg må skje. Jeg tenker at de som får høyere satser på uføretrygd burde gå betraktelig ned på summen de får utbetalt. De som har den minstesatsen burde så klart ikke gå ned mye mer i inntekt men kanskje nok til at de kan få bostøtte. Anonymkode: afe80...44a Uføretrygden er en ordning som skal erstatte inntekten man hadde før man ble syk. Så det er bare naturlig at de som har vært i jobb endel år og tatt høyere utdanning og hatt god inntekt som arbeidstakere får høyere kompensasjon enn de som ikke har dette. Ditt forslag passer derfor ikke inn i formålet med Uføretrygden. Skal man først kutte i noen stønader, så burde man sett på sykelønnsordningen, syns det blir feil at man får 100 % fra første dag i denne ordningen. Det er dessuten ingen forskjell mellom AAP og uføretrygd hvis man har hatt normal inntekt før man ble syk. Forskjellen ligger i at minstesatsen på AAP er lavere enn minstesatsen på ufør, og at barnetillegget på AAP er sykt lavt i forhold til barnetillegget på ufør. Endret 28. oktober 2022 av dreamstar
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #54 Skrevet 28. oktober 2022 dreamstar skrev (1 minutt siden): Uføretrygden er en ordning som skal erstatte inntekten man hadde før man ble syk. Så det er bare naturlig at de som har vært i jobb endel år og tatt høyere utdanning og hatt god inntekt som arbeidstakere får høyere kompensasjon enn de som ikke har dette. Ditt forslag passer derfor ikke inn i formålet med Uføretrygden. Skal man først kutte i noen stønader, så burde man sett på sykelønnsordningen, syns det blir feil at man får 100 % fra første dag i denne ordningen. Jeg har forståelse for det, men ingen velger å bli syk. Hadde det ikke vært for alle de utfordringene mange av oss som er på vei eller allerede er uføretrygd har så hadde nok vi også vært utdannede i arbeide. Det blir helt feil og diskriminere på noe som er utenfor en persons makt. Ingen vil bli syk.. En ordning der det er mer rettferdig fordeling av trygden vil være bedre for alle og være med på og øke livskvaliteten til de som sliter mest. Er det ikke nettopp de verdiene den norske velferdsstaten er bygget opp på?. Anonymkode: afe80...44a
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #55 Skrevet 28. oktober 2022 For dere som selv går på APP, å mener uføretrygden skulle vært justert ned slik at satsene på APP økes… Dere kommer garantert til å skifte mening om dere blir uføre selv. Hvorfor ta fra uføre enda mere? Har da mistet nok fra før, å mere blir det nok også. Mye jeg kunne søke om å få igjen delvis eller helt for 2-4 år siden, som nå er borte f.eks. Bostøtten skulle heller vært økt, slik at flere fikk bostøtte. Er ikke mange som får den støtten lengre, etter den nye ordningen kom. For hele greia er egentlig veldig urettferdig, det gjenspeiler ikke hvordan leie prisene er, eller hvor i landet man bor. Utenom i de aller største byene kanskje. Har selv vært under APP i flere år, måtte ha hjelp å kjøpe meg mat, skulle jeg greie utgiftene mine. Foreldrene mine betalte maten min, slik at jeg slapp å måtte bo hjemme i midten av 20 åra. Anonymkode: d63e6...636 5
Gjest dreamstar Skrevet 28. oktober 2022 #56 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har forståelse for det, men ingen velger å bli syk. Hadde det ikke vært for alle de utfordringene mange av oss som er på vei eller allerede er uføretrygd har så hadde nok vi også vært utdannede i arbeide. Det blir helt feil og diskriminere på noe som er utenfor en persons makt. Ingen vil bli syk.. En ordning der det er mer rettferdig fordeling av trygden vil være bedre for alle og være med på og øke livskvaliteten til de som sliter mest. Er det ikke nettopp de verdiene den norske velferdsstaten er bygget opp på?. Anonymkode: afe80...44a Det er bare det at du og jeg ikke er enig i hva som er en rettferdig fordeling. Den norske velferdsstaten er bygget opp på opptjeningsprinsipp, men at vi likevel skal gi de som ikke har hatt mulighet til denne inntjeningen et minstebeløp. Så kan man alltids diskutere om minstebeløpene er høye nok. Jeg ser ikke helt hvorfor minstebeløpet på AAP og ufør skal være ulikt, når beløpene ellers er like hvis man har hatt inntekt før man ble syk.
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #57 Skrevet 28. oktober 2022 dreamstar skrev (7 minutter siden): Det er bare det at du og jeg ikke er enig i hva som er en rettferdig fordeling. Den norske velferdsstaten er bygget opp på opptjeningsprinsipp, men at vi likevel skal gi de som ikke har hatt mulighet til denne inntjeningen et minstebeløp. Så kan man alltids diskutere om minstebeløpene er høye nok. Jeg ser ikke helt hvorfor minstebeløpet på AAP og ufør skal være ulikt, når beløpene ellers er like hvis man har hatt inntekt før man ble syk. Kjære deg. Jeg skjønner godt at du ikke vil ha mindre penger men skal ting være rettferdig må noen få mindre så de som har minst kan få mer. Men hvordan er et opptjeningsprinsipp rettferdig når man aldri har hatt muligheten (kroppen eller psyken) til og faktisk tjene opp. En omfordeling må skje. Anonymkode: afe80...44a 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #58 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kjære deg. Jeg skjønner godt at du ikke vil ha mindre penger men skal ting være rettferdig må noen få mindre så de som har minst kan få mer. Men hvordan er et opptjeningsprinsipp rettferdig når man aldri har hatt muligheten (kroppen eller psyken) til og faktisk tjene opp. En omfordeling må skje. Anonymkode: afe80...44a Jeg mener de burde kutte ut ung uføre tillegget helt, å heller gi alle som aldri fikk tjent seg opp noen inntekt automatisk tillegg som tilsvarer ung uføre tillegget i dag. Kjenner flere som har mistet det i prosessen med å bli uføre pga karantene på APP, å fikk det ikke igjen selv om de ble uføre tilslutt 🤷🏻♀️ Har skjønt det har alt å gjøre med saksbehandler om hvem som får eller ikke, større sjanse å vinne i lotto. Anonymkode: d63e6...636
Macro Skrevet 28. oktober 2022 #59 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Man får ikke uføretrygd fordi man ikke vil jobbe. Man får uføretrygd fordi man ikke kan jobbe. Anonymkode: bb8ca...fa4 Om dere hadde lagt halvparten av energien i det...så kunne dere ha jobbet 3
norw Skrevet 28. oktober 2022 #60 Skrevet 28. oktober 2022 30k brutto virker skyhøyt når man ikke er i arbeid. Så mye trenger man ikke for å klare seg, og trygd skal være et sikkerhetsnett. Jeg mener ikke at man skal leve helt på grensen, men 30k, da har man det romslig om man ikke har betydelige utgifter som friske ikke har. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå