AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #21 Skrevet 27. oktober 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Savner at dere her som er syk sier noe om HVOR arbeidsufør dere er? Og hva er utdanningsnivå og sosioøkonomisk bakgrunn? Alvorlighetsgraden må jo være enorm når dere allerede i starten av tjueårene har bestemt dere for at dere skal leve som ufør resten av livet. Og det finnes forsikring mot dette. Som man bør tegne det sekundet man tar sin første jobb. Gjorde noen av dere det? Eller synes dere den var for dyr og tenkte at ingenting blir å ramme dere? Anonymkode: 3f02b...460 jeg har restarbeidsevne i varierende grad. Den varierer fra dag til dag og fra uke til uke. Vet aldri når jeg fungerer eller ikke. Og derfor er jeg for ustabil arbeidskraft i arbeidsmarkedet og har derfor ingen innteksevne. Derfor ble jeg også ufør. Jo da hadde hørt om uføreforsikring lenge før jeg ble ufør, jeg fikk derimot ikke tegnet en pga sykdom som jeg har hatt siden ungdomsårene. Har man en sykdom som er kjent før du prøver å få en uføreforsikring så får man enten blankt avslag på å tegne en, eller så blir forsikringen mye dyrere. (spørs vel litt på hva slags sykdom) Anonymkode: 8fdad...374 6 3
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #22 Skrevet 27. oktober 2022 Er minsteufør og får 17.200 kr i mnd. 12 000 går til husleien. 1500 til strøm, 300 til mobil, 470 til Internett. Ja ikke mye igjen på mat ca 3000 kr i mnd og ikke ei krone å leve for. Og nei jeg kan ikke flytte til en billigere bygd 8 timer fra familien min jeg trenger daglig hjelp fra, lege,behandler,venner osv. Jeg hadde tatt selvmord da å leve alene ute i intet så syk som jeg er og avhengig av det lille nettverket jeg har for å klare dagligdagse oppgaver De som hetser uføre er ikke engang misunnelig på at noen får penger fra nav, de bare trenger noen å hate og velger de svakeste i samfunnet som allerede ligger nede. Anonymkode: 15d53...5cc 7 12 4
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #23 Skrevet 27. oktober 2022 4 minutter siden, AnonymBruker said: Savner at dere her som er syk sier noe om HVOR arbeidsufør dere er? Og hva er utdanningsnivå og sosioøkonomisk bakgrunn? Alvorlighetsgraden må jo være enorm når dere allerede i starten av tjueårene har bestemt dere for at dere skal leve som ufør resten av livet. Og det finnes forsikring mot dette. Som man bør tegne det sekundet man tar sin første jobb. Gjorde noen av dere det? Eller synes dere den var for dyr og tenkte at ingenting blir å ramme dere? Anonymkode: 3f02b...460 Var nok allerede 100% ufør før jeg fylte 18. Jeg kom gjennom videregående med tilrettelegginger, men greide ikke bachelorgraden. Brukte for lang tid. Hadde aldri noen jobb før jeg ble ufør, vurderte ikke å tegne uføreforsikring da jeg aldri hadde noen inntekt. Er født med den sykdommen som gjør meg ufør og fikk diagnose på barneskolen, så ville ikke fått forsikring om jeg hadde hatt inntekt heller. Alvorlighetsgraden er høy vil jeg si, ja. "Bestemte" meg aldri for å leve som ufør resten av livet, men det måtte til slutt bli sånn. Anonymkode: 151a5...2a4 1 3 5
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #24 Skrevet 27. oktober 2022 Ja, det er både økonomisk og sosialt selvmord Anonymkode: 25e68...c02 3
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #25 Skrevet 27. oktober 2022 Føler på ingen måte noe misunnelse eller hat ovenfor uføre. Syns det er utrolig leit at man havner i den situasjonen som ofte er kronisk. Jeg er veldig takknemlig som er frisk som har mulighet til å jobbe. Ser ikke ned på noen av den grunn. De fleste av oss gjør heldigvis ikke det. Ikke er det lett å bli ufør heller, det tar mange år. Anonymkode: 9c5d7...5ff 4 4
Helene Skrevet 27. oktober 2022 #26 Skrevet 27. oktober 2022 Jeg levde på 12 000 inntekt i 20 år. Sånn var det bare. Under fattigdomsgrensen ja. Greide meg, ja. 2 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #27 Skrevet 27. oktober 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Savner at dere her som er syk sier noe om HVOR arbeidsufør dere er? Og hva er utdanningsnivå og sosioøkonomisk bakgrunn? Alvorlighetsgraden må jo være enorm når dere allerede i starten av tjueårene har bestemt dere for at dere skal leve som ufør resten av livet. Og det finnes forsikring mot dette. Som man bør tegne det sekundet man tar sin første jobb. Gjorde noen av dere det? Eller synes dere den var for dyr og tenkte at ingenting blir å ramme dere? Anonymkode: 3f02b...460 Du vet at noen har medfødt sykdom eller skade ikke sant? Eller at ulykke og sykdom kan inntreffe når som helst på hvem som helst? Selv er jeg 90% pleietrengende og det var ikke sånn at jeg "bestemte meg for det så jeg kunne bli ufør". Uføreforsikring er ikke noe man tenker på når man er 15 år gammel. Livet mitt snudde på hodet når jeg var 16 år. Anonymkode: 15d53...5cc 5 2 5
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #28 Skrevet 27. oktober 2022 Helene skrev (Akkurat nå): Jeg levde på 12 000 inntekt i 20 år. Sånn var det bare. Under fattigdomsgrensen ja. Greide meg, ja. Ja for 20 år siden var 12000 mye men man kommer ikke langt med det i dag Anonymkode: 15d53...5cc 5 1
Gjest dreamstar Skrevet 27. oktober 2022 #29 Skrevet 27. oktober 2022 Helene skrev (Akkurat nå): Jeg levde på 12 000 inntekt i 20 år. Sånn var det bare. Under fattigdomsgrensen ja. Greide meg, ja. Hvordan greide du deg på 12.000? Og går det bedre nå? ❤️
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #30 Skrevet 27. oktober 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Savner at dere her som er syk sier noe om HVOR arbeidsufør dere er? Og hva er utdanningsnivå og sosioøkonomisk bakgrunn? Alvorlighetsgraden må jo være enorm når dere allerede i starten av tjueårene har bestemt dere for at dere skal leve som ufør resten av livet. Og det finnes forsikring mot dette. Som man bør tegne det sekundet man tar sin første jobb. Gjorde noen av dere det? Eller synes dere den var for dyr og tenkte at ingenting blir å ramme dere? Anonymkode: 3f02b...460 Fikk innvilget 100% av Nav og de som hadde meg inne til arbeidsutprøving. Eller jeg kom ikke så langt en gang, alt ble avsluttet etter et par samtaler med veilederen som skulle følge meg opp. Ble så syk og dårlig av å reise dit opplegget var. Sleit meg igjennom både skole og jobb med ulike resultater, for fikk ikke den hjelpen jeg trengte, i tillegg fikk jeg feilbehandling. Toppet seg etter en 5 operasjon på under 6 år i en alder av 24 år. Da var det ikke mere å gi, kroppen kollapset helt. Skal egentlig ha hjemmehjelp å slikt, men det koster for mye. Sliter meg derfor ut med det lille jeg har av å holde det greit hjemme med husarbeid og matlaging. Det med forsikring fant jeg ut når det var for seint, det stilles litt krav til en uføre forsikring. Er derimot flink å tipse andre om det, for er ikke noe folk bli opplyst om har jeg funnet ut. Anonymkode: d63e6...636 3 2 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #31 Skrevet 27. oktober 2022 Jeg får 19.500kr utbetalt. Tror det er 26.000 før skatt to barn Anonymkode: c73e7...ad2 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #32 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er minsteufør og får 17.200 kr i mnd. 12 000 går til husleien. 1500 til strøm, 300 til mobil, 470 til Internett. Ja ikke mye igjen på mat ca 3000 kr i mnd og ikke ei krone å leve for. Og nei jeg kan ikke flytte til en billigere bygd 8 timer fra familien min jeg trenger daglig hjelp fra, lege,behandler,venner osv. Jeg hadde tatt selvmord da å leve alene ute i intet så syk som jeg er og avhengig av det lille nettverket jeg har for å klare dagligdagse oppgaver De som hetser uføre er ikke engang misunnelig på at noen får penger fra nav, de bare trenger noen å hate og velger de svakeste i samfunnet som allerede ligger nede. Anonymkode: 15d53...5cc Dersom du sitter igjen med så lite etter at husleie og strøm er betalt må du søke om bostøtte fra Husbanken. Du kan også ha rett til økonomisk sosialhjelp. Minstesats for én voksen er rundt 7 500,- kroner (varierer litt fra kommune til kommune), som man skal ha til livsopphold (mat, klær, hygieneartikler, vanlige legeutgifter, mobilabonnement, osv.). Dersom du har store utgifter til medisiner og medisinsk behandling (inkludert bl.a. psykolog, fysikalsk) kan du også ha rett til sosialstønad til å dekke dette, i tillegg til livsopphold. Ut fra det du skriver vil jeg anbefale deg å både søke om bostøtte og om økonomisk sosialhjelp fra NAV. Anonymkode: bb8ca...fa4 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #33 Skrevet 28. oktober 2022 Jeg lever på minstesats. Rakk ikke å tjene meg opp noen poeng før jeg knakk sammen, og burde hatt ung ufør, men hadde ingen dokumentasjon på at jeg var syk før 30. Anonymkode: cf4bc...8d7 1 3
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #34 Skrevet 28. oktober 2022 Jeg har 13200kr utbetalt hver mnd på AAP. Anonymkode: afe80...44a 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #35 Skrevet 28. oktober 2022 Dessverre er det mange som mottar uføretrygd som sitter igjen med veldig lite når nødvendige utgifter er betalt. Jeg har vært uføretrygdet (100%), men er nå i full jobb igjen. Jeg fikk minstesats, og hadde aldri noe "til overs". Det gikk så vidt rundt så lenge det ikke var alt for kaldt ute. I perioder måtte jeg søke om sosialhjelp for å dekke helt nødvendige utgifter, som strøm når det var kaldt. Anonymkode: bb8ca...fa4 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #36 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er minsteufør og får 17.200 kr i mnd. 12 000 går til husleien. 1500 til strøm, 300 til mobil, 470 til Internett. Ja ikke mye igjen på mat ca 3000 kr i mnd og ikke ei krone å leve for. Og nei jeg kan ikke flytte til en billigere bygd 8 timer fra familien min jeg trenger daglig hjelp fra, lege,behandler,venner osv. Jeg hadde tatt selvmord da å leve alene ute i intet så syk som jeg er og avhengig av det lille nettverket jeg har. Du kan kanskje finne billigere steder å leie der du bor også. Jeg leier for 4000 inkludert strøm og internett nå, som er egentlig helt umulig å finne. Men det er billig her i området, det skal også sies. Jeg satte inn annonse selv, og en som ville ha noen boende i huset men som ikke skulle tjene penger på det tok kontakt. Jeg lever på samme sats som deg, og trenger å ha bil. Og jeg har også funnet en helt fantastisk mekaniker som er en engel, seriøst, og han har jobbet en del gratis på bilen min, for han sier han kan tjene penger på andre enn meg. Slike mennesker og slike lykketreff finnes, jeg kan ikke tro at du skal måtte betale 12000 for å bo et sted. Og klart du ikke skal flytte noe sted kjære deg Anonymkode: cf4bc...8d7 2
Gjest dreamstar Skrevet 28. oktober 2022 #37 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dessverre er det mange som mottar uføretrygd som sitter igjen med veldig lite når nødvendige utgifter er betalt. Jeg har vært uføretrygdet (100%), men er nå i full jobb igjen. Jeg fikk minstesats, og hadde aldri noe "til overs". Det gikk så vidt rundt så lenge det ikke var alt for kaldt ute. I perioder måtte jeg søke om sosialhjelp for å dekke helt nødvendige utgifter, som strøm når det var kaldt. Anonymkode: bb8ca...fa4 Uff så mange som sliter, spesielt de på minstesatsen. Bra du ble bra nok igjen til å komme deg ut i jobb ❤️ Skulle ønske jeg også kunne det - min sykdom kan dessverre ikke bedres, bare vedlikeholdsbehandles og håpe på at den ikke forverres 🥺
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #38 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Dersom du sitter igjen med så lite etter at husleie og strøm er betalt må du søke om bostøtte fra Husbanken. Du kan også ha rett til økonomisk sosialhjelp. Minstesats for én voksen er rundt 7 500,- kroner (varierer litt fra kommune til kommune), som man skal ha til livsopphold (mat, klær, hygieneartikler, vanlige legeutgifter, mobilabonnement, osv.). Dersom du har store utgifter til medisiner og medisinsk behandling (inkludert bl.a. psykolog, fysikalsk) kan du også ha rett til sosialstønad til å dekke dette, i tillegg til livsopphold. Ut fra det du skriver vil jeg anbefale deg å både søke om bostøtte og om økonomisk sosialhjelp fra NAV. Anonymkode: bb8ca...fa4 Med minstesats som uføre, får man ikke bostøtte etter de nye kravene kom. Kun nå med strømstøtte vi får noen få kroner i bosøtte + strømstøtte. Dette er kun midlertidig. Det med sosialhjelp er også veldig strengt, mye de ikke regner med når de regner det ut. Sjansen er stor at vedkommende bare får beskjed om å flytte for å få en rimligere husleie. Anonymkode: d63e6...636 4 3
Gjest dreamstar Skrevet 28. oktober 2022 #39 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg har 13200kr utbetalt hver mnd på AAP. Anonymkode: afe80...44a Omtrent umulig å leve på det hvis man ikke er samboer / gift 😥 Det er så stor forskjell på barnetilegget også på hhv AAP og ufør, veldig merkelig...
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #40 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Med minstesats som uføre, får man ikke bostøtte etter de nye kravene kom. Kun nå med strømstøtte vi får noen få kroner i bosøtte + strømstøtte. Dette er kun midlertidig. Det med sosialhjelp er også veldig strengt, mye de ikke regner med når de regner det ut. Sjansen er stor at vedkommende bare får beskjed om å flytte for å få en rimligere husleie. Anonymkode: d63e6...636 Jeg er klar over dette. For å få vurdert om man kan ha krav på økonomisk sosialhjelp, må man først ha søkt bostøtte. Alle andre muligheter skal forsøkes før man kan få sosialhjelp. Om man får noe fra Husbanken, vil en eventuell sosialhjelpsutbetaling bli lavere. Om man får avslag på bostøtte, må man dokumentere at man har søkt og fått avslag, og en eventuell sosialhjelpsutbetaling vil bli noe høyere. Ja, NAV kan be om at man ser seg om etter et billigere sted å bo, men hver sak behandles individuelt. Om man har god grunn til å fortsette å bo der man bor, selv om husleien er høy, vil dette tas med i vurderingen, for eksempel psykososiale hensyn. Man vet ikke om eller hvor mye man kan få før man har søkt. I verste fall får man et nei, i beste fall får man mer å rutte med. Anonymkode: bb8ca...fa4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå